O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
Aaad |
Geplaatst - 16/07/2014 : 00:51:41 Ik ben nu enige tijd bezig geweest met het vervaardigen van nieuwe voices aan de hand van WAV bestanden. Hierbij ben ik tegen een paar dingen aangelopen: - Was het op een T4 (volgens de handleiding)mogelijk om alle samplefrequenties te laden, in deze Exp.manager moet je wel degelijk uitgaan van 44100 Hz, anders wordt het bestand niet geladen. Het bestand wordt wel omgezet naar 16 bits. Dat betekent dus via bv Audacity alles omzetten. - In de Exp.manager heb ik geen functie gevonden om een loop in een (kleine) sample aan te brengen, of heb ik iets gemist? Verder vind ik het programma best makkelijk om mee te werken. Nu nog een geheugen aanschaffen.
Aad
|
7 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Aaad |
Geplaatst - 22/07/2014 : 21:31:36 Ik zal het in het achterhoofd houden. Voorlopig kan ik met de programma's die ik gevonden heb uit de voeten. De meeste samples die ik heb zijn nl al voorzien van loops. Ik blijf het ondanks alles een extra handeling vinden die Yamaha in z'n EM had moeten inbouwen om het pakket compleet te maken. Verder blijft de software goed bruikbaar
Aad |
muzikant |
Geplaatst - 21/07/2014 : 17:40:00 Mijn ervaring is dat je een exacte loop het best maakt met SampleRobot. Kost wat, maar etc.
Natura Artis Magistra... |
Aaad |
Geplaatst - 21/07/2014 : 00:02:00 Na enige naspeuringen op internet heb ik 2 bruikbare programma's gevonden die misschien behulpzaam kunnen zijn met het loopen van samples. De eerste is Wavosaur afkomstig uit de Linux hoek en de tweede is notabene afkomstig van Yamaha en heet TWE. Raar dat ze dat ook niet geintegreerd hebben in de nieuwe Expansion Manager. Ik vind dit wel een misser van Yamaha. Op de Korg zit deze functie zelfs ingebakken met vele hulpfuncties erbij om een zo schoon mogelijke sample te krijgen zonder clicks. Ik hoop dat de ontwikkelaars van Yamaha in de nog uit te brengen update hier nog iets aan gaan doen.
Aad |
richard001 |
Geplaatst - 17/07/2014 : 10:34:20 Aad, nog even een aanvulling. Ik heb op internet het programma Skylife Samplerobot gevonden. Misschien kun je daar wat mee.
Gr. Richard |
richard001 |
Geplaatst - 17/07/2014 : 10:26:19 Aad, ik werkt met een Mac en gebruik voor het maken van loops het programma "Loop Editor". Het is een programma dat niets meer of minder doet dat een loop maken in een audio-sample. Je kunt heel nauwkeurig aangeven waar de loop begint en eindigt, zodat je geen bijgeluiden hoort en bijvoorbeeld een vibrato netjes doorloopt. Als de loop klaar is kun je hem direct in de Expansion Manager gebruiken. Je kunt de noot dan net zo lang aanhouden als je wilt. Ik moet nu nog even omschakelen naar windows omdat de nieuwe EM nog steeds niet voor Mac beschikbaar is, maar dat is tijdelijk. Voor Windows zijn er met Google vast ook wel Loop editors te vinden. Programma's als Audacity of Sonic (of Logic Pro voor de Mac) hebben - voor zover ik weet - nooit een Loop Edit functie ingebouwd.
Vriendelijke groeten, Richard |
Aaad |
Geplaatst - 16/07/2014 : 21:25:54 Richard, ik kan hier helemaal in meegaan, een zoomfunctie zou niet mogen ontbreken. Het zou ook helpen als er markeringen, bijvoorbeeld boven het editscherm, komen of afwijkende kleuren bij de eerste en laatste toets van een 61 en een 76 toetsen keyboard. Nu moet je iedere keer de midinummers in de gaten houden. Ik heb ook gemerkt dat sommige samples wel loopen. Met welk programma kan je zulke loops toevoegen? In Audacity kan ik niets vinden wat er op lijkt.
Aad |
richard001 |
Geplaatst - 16/07/2014 : 11:14:45 Hallo Aad,
Je kunt met de Expansion Manager geen loops maken. Dat kon trouwens op de Tyros4 ook niet.
Je moet alle samples die je wilt gebruiken voor een voice van tevoren met een audio programma en eventueel een Loop Editor voorbewerken, dat wil zeggen - de juiste bitrate, eventueel stilte aan het begin verwijderen, volumes aanpassen, loops maken enz.
Ik heb inmiddels een paar voices gemaakt en het werkt allemaal prima.
Voordeel van de EM vind ik dat je alles rustig op je computer kunt bouwen en testen tot alles naar wens is.
Een paar minpunten: 1. Het toetsenbord waar je de samples in plaats is een beetje klein. Dat zou je moeten kunnen zoomen. Dat geldt trouwens ook voor alle instelschuiven. 2. Je kunt achteraf niet zien welke samples je hebt gebruikt of welke sample je waar hebt geplaatst. Pen en papier bij de hand is geen overbodige luxe.
Ik heb op de vorige Tyrossen vrij veel voices zelf gemaakt - ook van zelf opgenomen samples - maar vind de werkwijze met de EM toch een stuk eenvoudiger.
Hopelijk doet Yamaha in een volgende update ook nog iets aan de genoemde minpuntjes.
En nu nog hopen dat Yamaha ook de mogelijkheid gaat bieden om zelf Styles op de computer te maken.
Groet, Richard |