O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
h.garnier |
Geplaatst - 01/08/2014 : 17:54:54 Ik heb hier even mee gestoeid ( heb er nog niet de tijd echt voor) maar ik snap er niks van. Nu vraag ik me af of hier een duidelijke handleiding voor is, of is het alleen weg gelegd voor de kenners? Wat ik zover begrijp dat ik een WAV file kan toe voegen? Dat is leuk maar een gewoon gitaar geluid als voorbeeld maken gaat dus niet? En ik krijg te maken in het bewerkingsmode met 8 elementen etc. etc. Ben dus benieuwd of hier een handleiding voor is. Bij de handleiding van expansion manager kom ik niet ver.
Groetjes Henk |
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Ronny |
Geplaatst - 17/08/2014 : 13:53:20 Aad,
Ik heb momenteel 2 programma's om dit te proberen Adobe audition 1.5 en sinds gisteren Sound forge pro 10.0 maar beiden momenteel zonder resultaat.
Ronny |
Aaad |
Geplaatst - 17/08/2014 : 12:47:30 Ronny, welk programma gebruik je voor het samplen? Vaak worden de loopmarkers namelijk meegesaved als je ze vastzet. De Expansion manager herkent ze dan.
Aad |
Ronny |
Geplaatst - 17/08/2014 : 05:40:10 Ben intussen al heel wat bezig geweest met experimenteren en downloaden (en terug wegwerpen ) van programma's.
De loop maken lukt ook redelijk goed, maar ik slaag er maar niet in een herhaallus te saven in de sample zodat die blijft aanhouden tot ik mijn toets loslaat van de tyros
Ronny |
Ronny |
Geplaatst - 13/08/2014 : 21:06:14 Wauw, wat een fantastische uitleg Richard
Ben ook wat aan het experimenteren hiermee en je uitleg klopt als een bus en het is nog leuk ook.
Dank u wel.
Ronny
|
micdo |
Geplaatst - 13/08/2014 : 18:18:26 Heren bedankt voor de info zover, lijkt mij een mooi verhaal om me te gaan knutselen
Met een vrolijke noot wordt alles mooier.
Gr. Michel |
h.garnier |
Geplaatst - 13/08/2014 : 14:36:48 @Richard, Kijk....dat kon Yamaha toch ook al wat uitleggen zo. Het is me zover gelukt, en ik begin het nu te begrijpen. Oefening baart kunst, dus ik zal er de komende tijd eens mee gaan stoeien. Alvast bedankt Richard voor je genomen moeite.....zat hier ook maar een knopje op van like |
richard001 |
Geplaatst - 13/08/2014 : 11:55:07 @Henk,
Je hebt inmiddels de wav samples gevonden en op je computer staan.
Je kunt nu het volgende doen.
Om te beginnen hoef je niet alle samples te gebruiken want dan wordt de voice te groot. De laagste klokken zijn het grootst want die klinken langer uit. Gebruik steeds 1 sample, begin bij de laagste en sla er dan 2 of 3 over. De YEM zorgt ervoor dat de overgeslagen klokken worden ingevuld (gekopieerd en steeds een halve toon worden verhoogd)
Het makkelijkste werkt het als je de verkenner met de map met de samples open hebt naast de YEM. Je kunt dan de samples slepen naar het toetsenbord in de YEM.
Je gebruikt in de YEM voor het carillon maar 1 element. Een element bevat alle noten van een voice. Je kunt meer elementen gebruiken als je een voice wilt maken die bij verschillend aanslagvolume een andere sample aanroept. Zo kun je bijvoorbeeld een hoorn bij zachte aanslag warm laten klinken en bij harde aanslag laten "knetteren" Veel Yamaha voices gebruiken die functie ook.
Kies dus element 1 en sleep sample nummer 1 naar het grote vlak onder het toetsenbord. De bedoeling is nu, dat je de sample precies onder de toets zet die overeenkomt met de toonhoogte van de sample. Het is in het begin even puzzelen om de juiste toets te vinden en bovendien is het allemaal een beetje klein, maar dat went. De sample zal eerst het hele vlak bedekken. Met de muis trek je nu de rechterkant naar links tot je bij de gewenste toets bent. Als je een toets aanklikt boven het paarse vlak, dan wordt de sample weergegeven. Je kunt dan ook horen dat de verschillende toetsen verschillende toonhoogtes geven, terwijl je nog maar 1 sample hebt gebruikt. De volgende belangrijke stap is dat je rechts van het vlak bij "Original Key" aangeeft wat de toonhoogte van de originele sample is. Vervolgens sleep je de volgende sample naar het vlak, plaats die op de juiste toets enz. enz. Er mogen geen open plekken tussen de samples blijven, want dan doen doen die toetsen niet mee. Het schuiven en kopieëren van de samples is in het begin even lastig, maar als je eenmaal de logica doorhebt is het allemaal te doen.
Als het hele vlak is gevuld dan zal een groot deel van de tonen buiten het sample-gebied vallen, want je hebt 128 toetsen en maar 54 samples. Deze tonen gaan steeds slechter klinken naar mate ze verder van het sample gebied af liggen. Maar dat is niet erg want het keyboard van de Tyros is maar 61 of 76 toetsen en bovendien kun je er met spelen rekening mee houden. In een midifile kun je zonodig wel alle 128 tonen gebruiken.
Je kunt nu al op "Back" klikken en saven, want de voice is in principe gereed om in de Tyros te zetten.
Maar je kunt ook nog eerst naar "Common" gaan en effecten aanbrengen.
Hopelijk kom je er zo uit.
Vr.gr.
Richard
|
h.garnier |
Geplaatst - 13/08/2014 : 09:28:07 @Richard, bedankt voor die link van die Carillon. Ik ben dat eens gaan proberen maar heb totaal geen idee hoe ik zoiets moet maken, echt niet. Die Carillon bestaat uit ongeveer 20 wav files, maar in de expansion bewerkings aplicatie heb ik maar 8 elementen. Ik heb wat dingen uitgeprobeerd hierin om elk sound opde juiste keybord toets te zetten, 8 stuks dan van element 1 t/m 8 maar verder kom ik niet. Ik snap inmiddels dat het een heel bewerkings proces is maar nogmaals blijf ik erbij dat als Yamaha die software ter beschikking steld om zulke dingen te gaan maken, moet er toch wel een duidelijke handleiding bij zitten. Maar desondanks wens ik de wizkids onder jullie hier veel plezier mee.
gr Henk |
Ronny |
Geplaatst - 12/08/2014 : 20:27:33 Zoals je zegt Richard is het inderdaad enkel de loop die voor problemen zorgt. Uiteraard blijft het ook leuk om er mee te blijven experimenteren en ooit zal het wel lukken een goede loop te maken.
Het blijft altijd even plezant en boeiend om met muziek bezig te zijn zelfs na meer dan 40 jaar blijf ik het met hart en ziel doen ( zit nu wel voor het eerst in de sampleperiode .
Leuke aan dit forum is ook dat we eens van gedachten kunnen wisselen onder elkaar ( dit was er lang geleden niet).Dank u Oostendorp en iedereen op het forum !!
Vriendelijke groeten, Ronny |
richard001 |
Geplaatst - 12/08/2014 : 11:30:06 Link naar gratis samples van "The Ghent Belfry Carillon":
http://duphly.free.fr/en/carillon.html
Kant en klare wav bestanden die direct in de Expansion manager kunnen worden gezet.
gr. Richard |
richard001 |
Geplaatst - 12/08/2014 : 11:12:49 Uit de meeste reacties over dit onderwerp blijkt dat het maken van een loop in een sample tot de nodige frustratie leidt. Dat is wel begrijpelijk, want het is het lastige deel van het proces. Er is zeker voor Windows weinig goede software te vinden. Voor de Mac is er "Loop Editor" en dat doet precies wat het moet doen, maar ik ben ook op zoek naar een soortgelijk programma voor Windows. Voorlopig lukt dat allemaal niet zo.
Het is daarom aan te raden eerst eens samples te gebruiken die geen loop nodig hebben. Ik heb bijvoorbeeld in het verleden een live gesampled carillon gedownload. Kant en klare samples die direct konden worden gebruikt.
Ik blijf nog even zoeken naar geschikte software voor Windows.
vr.gr. Richard
|
richard001 |
Geplaatst - 12/08/2014 : 10:47:55 @Aad,
Ook bij de vorige Tyrossen moest je ook eerst beschikken over kant en klare samples.
Het creëren van de voice bestond verder uit twee delen:
Het eerste deel bestond uit het importeren van de samples in de Tyros en het plaatsen van de samples op de juiste plekken in het keyboard.
In het tweede deel werd de complete library inclusief de nieuwe voice via een usb-kabel geïmporteerd in de Voice-editor op de computer om alles af te maken. Een voice die bijvoorbeeld uit twee of meer elementen bestond kon alleen in de voice editor worden gemixed.
Deze twee functie zijn nu gecombineerd in de Expansion manager.
Ik vind het zelf niet verkeerd dat je de audiobewerking van de samples in aparte software doet. Audio bewerkingsprogramma's bestaan al in alle soorten en maten en het zou de Expansion manager onnodig complex maken.
Ik heb zelf nooit met een Korg gewerkt, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je dan toch niet over alle mogelijkheden beschikt om een sample te bewerken zoals met bijvoorbeeld Soundforge of Audition.
En zoals je terecht zegt, je moet er plezier in hebben en dat heb ik. Ik spaar trouwens ook postzegels, maar besteed daar inderdaad nauwelijks nog tijd aan.
vr.gr. Richard
|
Aaad |
Geplaatst - 11/08/2014 : 21:59:14 Wat ik mij afvraag is of de samplefunktie wel kompleet was in de vorige tyros(sen) met voice editor. Ik ben overgestapt van een Korg PA2 naar een Tyros5, dus weet ik niet hoe voorgaande keyboards werkten wat dit betreft. In de Korg zit wel een compleet samplebewerkingspakket met een loopmaker. Er zijn volop (vaak gratis) programma's op internet te vinden. Een leuk programma is Viena dat SF2 bestanden naar WAV kan terugbrengen en geeft veel info over de sample. Euvel is hier weer dat de loop markers niet mee ge-exporteerd worden. Komt dus neer op ellebogenstoom, d.w.z. veel zelf doen, dus pen en papier erbij. Als je dan eenmaal een mooie voice in elkaar hebt geknutseld, geeft dat weer veel voldoening. Het is wel belangrijk dat je er zelf veel plezier aan beleeft, daar is het uiteraard een hobby voor, anders kan je beter postzegels gaan verzamelen, tot die ook niet meer gebruikt worden
Aad.
|
richard001 |
Geplaatst - 11/08/2014 : 18:44:50 Het maken van goede voices is best een heel werk, zoals Frans terecht zegt.
Het is daarom niet helemaal terecht om te zeggen dat Yahama het ingewikkeld heeft gemaakt.
Het belangrijkste en meeste werk is het maken en voorbereiden van de samples.
Als dat eenmaal is gebeurd dan komt Yamaha met zijn Expansion Manager pas om de hoek kijken en is het verder een kwestie van alles op zijn plaats zetten.
Het voorbereiden van de samples staat of valt met de juiste audiobewerkings software en de nodige kennis en handigheid.
Er zijn met enig zoekwerk diverse bruikbare gratis samples (ook inclusief loop) te downloaden.
Het is handig om daarmee te beginnen om vertrouwd te raken met de Expansion Manager.
Ik heb inmiddels de ervaring dat die prima werkt, zeker in vergelijking met het "gepruts" op het keyboard zelf, zoals dat bij de vorige versies van de Tyros ging.
De Expansion Manager is nog niet helemaal compleet. Sommige functies zitten er nog niet in, maar ik verwacht dat dat bij de volgende update zeker zal gebeuren.
Degenen die het toch te ingewikkeld vinden hoeven niet echt te treuren, want het blijkt in de praktijk inderdaad lastig om echt iets toe te voegen wat nog niet in de Tyros5 zit.
Ik zie het als een leuke bezigheid, naast uiteraard het spelen zelf.
Vr.gr. Richard |
muzikant |
Geplaatst - 11/08/2014 : 12:58:44 Een goede loop maken is nu juist de kunst (en veel werk; ook met goede software).
Natura Artis Magistra... |