Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Tempo van een Song verlagen.

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
Jean Marie Geplaatst - 11/12/2014 : 22:00:23
Weet er iemand of het mogelijk is en of er eventuele instellingen zijn om in de Tyros 5 het tempo van een song te verlagen tijdens het spelen.
Bijvoorbeeld, de twee laatste maten van tempo laten afzakken tot 0 of in het midden van een song het tempo verlagen en dan terug op het juiste ritme verder spelen.

alvast bedankt

Jean marie
6     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
tyro Geplaatst - 16/12/2014 : 20:12:30
Hoezo geen simpele mogelijkheid is om de tempoveranderingen te maken op de Tyros.

Er zijn meerdere mogelijkheden
1 in Songcreator Tab SYS/EX even filter alleen op tempo
Copy, Paste naar adere songposities en later aanpassen.

2 IN song record naar de juiste song positie gaan.
Rec indrukken en bijv een lege track kiezen.
Tempo aan tikken, song starten en tempo regelen met bijv. data entry wiel.
De wijzigigngen worden direct opgenomen.

3 In Mixmaster (weer resent nieuwe update) de song openen.
Gan naar listview, Process events en kies slow tempo (Ritardando)
Klik op tempo icoon om eventuele tempo veranderingen aan te passen.

Wat betreft de half bar zie half bar creator
Of zelf maken met Style Split and Splice de satyle in een seq. programma bewerken.
Halveer de variatie of fill, delete bijv. de 1e helft.
Schuif dan de 2e helft terug naar begin van de marker en verduppel de lengte van de variatie of fill.
Na de midifile weer gespliced te hebben tot eeen style de style openen in mixmaster en daar op de juiste marker positie een dubbel tempo in voegen of Style Tempo Editor gebruiken

Of met Style Time Editor de variatie aan passen naar 2/4 voor een 4/4 style.
Fluitje van een cent.

Single chord intro/outro is te maken met de style ceator EMC style works.
Ik heb dit een keer voor elkaar gekregen maar verder niet erg in verdiept.
Verlies van instellingen volgen mij.
Ik weet het niet meer precies.
Is voor mij ook geen aandachtspunt.

Groeten, Wim
maartenb Geplaatst - 15/12/2014 : 12:16:09
Hoi Jean-Marie,

Er zijn nog wel meer dingen die ontbreken: half bar, single chord intro/outro, etc.

De concurrentie (Korg, Roland, Ketron, Wersi) doet sommige dingen beter, sommige dingen slechter en sommige dingen net zo goed/slecht als de Tyros.

Dus je keuze voor het voor jou geschikte keyboard komt neer op de dingen die jij het belangrijkste vindt. De klankkwaliteit van de Tyros vind ik met kop en schouders uitsteken boven de anderen. De dingen op de Tyros die ik onhandig/stom vind, werk ik dan maar om heen.

Maarten
muzikant Geplaatst - 13/12/2014 : 19:41:44
Wat jij zoekt Jean Marie bestaat al. Het heet Wersi...

Natura Artis Magistra...
eddy vanzee Geplaatst - 13/12/2014 : 19:23:57
@ Jean Marie,
d'as misschien nog geen slecht idee;
de mogelijkheid om een toetsenbord, muis en monitor
aan te sluiten en software om muziekbewerking
rechtstreeks op Tyros te doen.
VrGr
eddy
Jean Marie Geplaatst - 12/12/2014 : 16:21:49
Bedankt Maarten voor het antwoord.
ik vind het toch spijtig dat er in DE Workstation Tyros 5 , zoals ze dit noemen, geen simpele mogelijkheid is om de tempoveranderingen op bepaalde plaatsen in de song vast te leggen.Dat zijn kleine dingen die niet zouden mogen ontbreken in zo een hoog technologische machine. Er zijn nog zoveel kleine simpele dingen, zoals een Undo functie, een touchscreen, een behoorlijk toetsenbord en niet dat ouderwets gedoe om een naam te typen enz... De ontwerpers van de volgende Tyros zouden zich daar allemaal eens goed moeten mee bezig houden. Grote verschillen buiten de voorgaande Tyros modellen zijn er niet of nauwelijks. Enkel de klanken en de voices zijn uiteraard verbeterd, maar het kon echt nog meer qua nuttige mogelijkheden
maartenb Geplaatst - 12/12/2014 : 09:24:59
Je kunt het tempo van de song tijdens het spelen verlagen door de "tempo verlagen"-knop meerdere malen in te drukken. En het tempo herstellen door de "tempo verlagen"- en "tempo verhogen"-knoppen tegelijk in te drukken. Aan het einde van de song kun je ook de Outro knop twee keer achter elkaar indrukken. Dan wordt ook het tempo verlaagd, maar ik vind het resultaat niet zo hoorbaar.

Maar ik neem aan dat je bedoelt dat de tempoverandering opgeslagen is in de song zelf en dat het automatisch tijdens het afspelen gebeurt.

Het tempo geleidelijk laten afzakken tot nul is bij mijn weten niet met één commando in een song te programmeren in de Tyros zelf. Daarom heb ik een externe sequencer gebruikt om het tempo aan het einde van een song geleidelijk af te laten nemen van bijv. 82bpm tot 50bpm.

Je kunt wel een tempoverandering programmeren in een song: gebruik daarvoor Song Creator en een van de tabbladen. Ergens staat een tempomarker. Deze kun je zelf overal en onbeperkt vaak in de song plaatsen. Dit leent zich uitstekend voor plotselinge tempoveranderingen.

Wil je het tempo geleidelijk laten afnemen, dan zul je veel van deze tempomarkers moeten plaatsen in je song. Bijv. tempo=120 en daarna tempo=118 etc.

Dit is veel werk, maar het kan. Je zult zelf moeten experimenteren met de hoeveelheid tempoveranderingen en de hoeveelheid tijd die er tussen zit, om het geleidelijk te laten lijken.
Bijv. je kunt aan het begin van een maat een tempo=120 marker zetten, en aan het begin van de volgende maat een marker tempo=80. Dit zal je waarschijnlijk horen als een plotselinge verandering. Je kunt ook met elke tel het tempo aanpassen: eerste tel tempo=120, tweede tel tempo=110, derde tel tempo=100, vierde tel tempo=90, en dan op de eerste tel van de volgende maat de tempo=80. Dit zal geleidelijker klinken, maar vergt wel meer tempomarkers.

Succes,

Maarten

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000