O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
maartenb |
Geplaatst - 29/12/2015 : 16:47:48 Vandaag zat ik te luisteren naar "Beauty and the Beast", de mee geleverde MIDI file van de Tyros5.
Ik keek naar de akkoorden en probeerde mee te spelen. Ik zag een Gm7/C en wat ik ook doe, die krijg ik niet gespeeld. Ik kom wel tot Gm7 11/C, maar in het display staat duidelijk Gm7/C.
Heeft iemand een idee?
Voor het intro van The Beauty:
Akkoord | Speelwijze in AI (van links naar rechts) F | f-a-c (of f-a) Bb/F | f-bes C/F | f-g-c-e F/A | a-f Gm7/C | c-e-f-g-bes <-- UPDATE: antwoord van Michel
Maarten |
11 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
maartenb |
Geplaatst - 29/12/2015 : 20:28:17 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door tyro
Hoe pak ik dan in de Tyros een A/G akoord?
Als je eerst een A speelt, en daarna de A/G wilt spelen, speel je g-a.
Als je direct de A/G wilt pakken, "verdubbel je de basnoot": g-a-c#-e-g. De Tyros ziet de G als onderdeel van het akkoord en maakt er dus een A7/G van.
Hoe je direct een A/G kan pakken, dus zonder 7, weet ik niet.
Maarten
P.S. Voor alle duidelijkheid, deze grepen werken uitsluitend in "AI fingered" mode. |
tyro |
Geplaatst - 29/12/2015 : 20:18:49 Hoe het werkt met normale akkoorden is voor mij gesneden koek.
Ik snap alleen de logica niet van de oplossing Gm7/C
In onbas akkoord bijv Gm7/C komen geen andere noten voor in de bas dan de c, dus ook geen e, waarom zou ik dan een e bij in meenemen. Omdat een e in een C akkoord voorkomt? */C C is geen akkoord. Of als oplossing om een bepaald onbas akkoord te verkrijgen
Hoe pak ik dan in de Tyros een A/G akoord?
Anders moet ik toch maar eens zo'n boekje aanschaffen. of kan ik ergens anders inzicht in alle onbas akkoorden verkrijgen?
Groeten, Wim |
maartenb |
Geplaatst - 29/12/2015 : 20:13:52 Ik ontdek net wat aparts.
Als je ook nog een d toevoegt aan de noten van Michel (dus c-e-f-g-bes-d) krijg je een Gm/C!
Dit is niet te spelen met één hand.
Weet iemand een makkelijker greep voor Gm/C?
Bedankt voor het meedenken,
Maarten |
maartenb |
Geplaatst - 29/12/2015 : 20:09:55 Klopt, maar dat werkt niet bij slash-akkoorden, zoals Gm7/C.
Maarten |
theplayer |
Geplaatst - 29/12/2015 : 19:41:50 Hallo,
Druk eens op direct-access en acmp. Ga dan naar het tabblad: Chord-fingering. Rechts onder kun je nu bij Chord setting het akkoord instellen en daar boven zien hoe je het moet pakken. Altijd makkelijk bij de hand.
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
maartenb |
Geplaatst - 29/12/2015 : 19:20:00 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door tyro
Van waar de e? die komt niet voor in Gm7
Dat klopt, Wim. Het gaat erom, hoe de Tyros kan herkennen wat je bedoelt.
Bijvoorbeeld: een Am7 en C6 gebruiken precies dezelfde noten (c-e-g-a). De Tyros kijkt in dit geval naar de omkering. Als je de c als onderste noot speelt, neemt hij aan dat je een C6 bedoelt. In de overige omkeringen maakt hij er een Am7 van.
Dus waarom de e? Waarschijnlijk omdat er geen andere manier is om dit akkoord aan te geven. Als ezelsbruggetje kun je stellen dat de e van het C "akkoord" komt in de bas.
Hier komen we aan in de wondere wereld van AI fingered. Een wereld waar ik nog steeds over leer. De voor de hand liggende akkoorden vind je vanzelf wel. Maar het gaat om dit soort, niet voor de hand liggende akkoorden, die ineens te spelen blijken te zijn. Erg leuk!
Maarten |
maartenb |
Geplaatst - 29/12/2015 : 19:11:26 Michel,
Hartelijk dank voor het antwoord en de foto! Ik heb je antwoord opgenomen in mijn oorspronkelijke post.
Voor de anderen: Michel refereert aan het boek Styles & Patterns van Reinhold Pöhnl. Je kunt dit boek hier bestellen bij Oostendorp. (Er staat overigens nog een eerdere versie afgebeeld. De nieuwste is van 2010. Die zal Oostendorp vast kunnen leveren.)
Maarten |
maartenb |
Geplaatst - 29/12/2015 : 18:50:20 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door tyro
Een gratis handig Akkoord programma "All that chords"
Groeten, Wim
Hoi Wim,
Bedankt voor je reactie.
Er zit een foutje in je link. Het moet zijn http://o.gortais.free.fr/
Mijn vraag gaat overigens niet over hoe ik een akkoord moet spelen. Dat weet ik.
Het gaat erom hoe ik de begeleidingsautomaat van de Tyros kan vertellen welk akkoord ik wil horen.
Maarten |
tyro |
Geplaatst - 29/12/2015 : 18:17:43 Van waar de e? die komt niet voor in Gm7
Groeten, Wim |
micdo |
Geplaatst - 29/12/2015 : 17:20:25 Dag maarten, ik las je berichtje en het antwoord heb ik gevonden in het boek style en patterns.
Gm7/Bass c c,e,f,g,a#.
als je mij een mailtje stuurd kan ik je een foto'tje sturen.
gr. Michel
Met een vrolijke noot wordt alles mooier.
Gr. Michel |
tyro |
Geplaatst - 29/12/2015 : 17:18:59 Een gratis handig Akkoord programma "All that chords"
Groeten, Wim |