Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 2e Keyboard

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe
   
Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

 
Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.
   

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
WFF Geplaatst - 03/07/2017 : 09:24:22
Dag,

Hetgeen ik mij al een tijdje afvraag en nieuwsgierig naar ben is het volgende:
Wat is de bedoeling/nut/voordeel van een 2e keyboard, in samenwerking met b.v. een Tyros?
Misschien wil iemand mij uit de droom helpen.
Zelf speel al een tijdje op diverse keyboards, momenteel op een Tyros 4, maar heb nog nooit een extra 2e (midi)keyboard gemist.

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
HK Lucas Nano 300
10     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
Vlappie Geplaatst - 23/08/2017 : 15:56:29
Nog even een aanvulling. Tyros1 Voice3 Right luistert op midi kanaal 1, wat Roland Piano op midi kanaal 1 zendt. De voice op Tyros1 right 3 kan je dus zelf instellen via de voices (gitaar, bass enz) en die speel je dan op je 2e keyboard.
Vlappie Geplaatst - 23/08/2017 : 15:39:36
Best WFF,

Het is maar net wat je wilt gaan doen / (en hoe) spelen. Dat verschilt voor een ieder.
Wat ik wilde was dat ik met een song/midi file een registratie wilde oproepen om de voices in te stellen. Waarbij dan de Roland het piano geluid van de Tyros1 speelde via midi. Persoonlijk vind ik dat lekkerder spelen.
Zie hier: http://forum.t-2.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3886&SearchTerms=msb


Uit eindelijk opgelost! Het is namelijk NIET mogelijk om een registratie op te roepen via een MSB en LSB.

Hoe dan wel? Ipad2 met Onsong --> Yamaha Mox 6 --> Tyros 1 --> Roland digitale piano. Dit alles via midi.
In Onsong een liedje met hoe ik het moet spelen. Maar in de instelling heb ik aan gegeven dat Mox geluid 1 moet geven, Tyros geluid 2 en Roland geluid 3. en bij het liedje nog een backingtrack waar ik de ontbrekende partij speel.

En dan kan zoals hierboven is geschreven je voorkeur voor spelen heel eenvoudig aangeven, of solo's spelen met een ander geluid zonder een instelling te hoeven wijzigen.

Een andere reden voor een extra keyboard zou kunnen zijn. De Yamaha Mox 6 toetsen zijn iets smaller dan de Tyros 1 (ik heb kleine handjes) dus makkelijker voor snelle riffs, en Roland digitale piano met gewogen toesten voor het piano gevoel, ook lekker voor Organ voices.

Zo gebruik / speel ik ermee.
bertus Geplaatst - 04/08/2017 : 13:39:13
Hallo Wim,

Duurde even weer van mij kant, als je de soundmodule al in je bezit hebt lijkt het mij geen moeilijke keuze, midiboard zijn niet zo duur te noemen, zelf heb ik een Keylab 61 toesen sinds een aantal maanden maar deze is behoorlijk moeilijk te door gronden vind ikzelf. Misschien zit ik er te weinig aan door tijd gebrek maar het is niet zo dat je deze even snel doet. Ook is die vrij prijzig. 399 euro was deze en eigenlijk zou ben ik met deze een beetje te snel geweest met kopen en had ik voor een andere moeten kiezen maar zo gaat het, gedane zaken nemen geen keer he.
Er zijn veel goedkopere te vinde b.v. op marktplaats om eens mee te te beginnen

Groet, Bert

Muziek verruimd de geest.....

Yamaha Tyros 3
Yamaha HS 50 M (2)
Yamaha HS 10 M
Yamaha MG 102 C Mixing Console
Roland Integra 7 soundmodule
Arturia Keylab 61
WFF Geplaatst - 24/07/2017 : 10:19:04
Dag Bert,

In de eerste plaats bedankt voor je uitvoerige uiteenzetting.
Hetgeen je verteld wat betreft het gebruik van een midiboard spreekt mij erg aan.
Mede daar ik een soundmodule (Ketron SD 40) bezit.
Dit module gebruik ik in combinatie met een midi accordeon, aangezien ik ook een poging doe knopaccordeon te spelen.

De aanschaf van een midiboard zou een mooie aanvulling worden, wat betreft combinatie SD 40 / Tyros 4.
Ik houd ook wel van een uitdaging, dus dat speelt ook wel mee.
Ik ga e.e.a. nog eens overwegen.
Ook je tip om op You tube de gaan kijken neem ik ter harte.

Nogmaals bedankt.

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
HK Lucas Nano 300
bertus Geplaatst - 24/07/2017 : 09:19:41
Hallo,

Ik kan je zeggen dat ik ook begonnen ben met een Tyros 3, toen kwam hier een onderwerp op gang en heette de Tyros twin, dat sprak mij erg aan. Het nut van een tweede keyboard is wat theplayer zegt maar en is ook verschil wat en hoe wil je iets gaan gebruiken.
Je kan er een tweede keyboard bij zetten maar je kan ook een midiboard erbij zetten en dan gaat er iets geheel anders gebeuren.
Daar bedoel ik mee dat je dan weer virtuele instrumenten Synth sounds o.i.d. erbij kan gaan gebruiken en dat kan weer varieren van koorgezang tot Vangelis geluiden b.v.
Deze geluiden kan je dus uit virtuele spelers uit je Pc halen en op je midiboard gebruiken, heeft je keyboard ook midi kan het daar ook.
Ik ben er erg mee in m'n schik moet ik zeggen omdat ikzelf het een enorme uitdaging vind/vond om dit erbij te leren want het is niet echt makkelijk.
Je krijgt er dan wel een berg geluiden bij waar je eng van wordt dus een nieuwe puzzle erbij. Eigenlijk is er ook nog iets als een soundmodule, een kastje waar alle geluiden of heel veel er al in staan, dan heb je genoeg aan een midiboard, of de midi op je keyboard gebruiken erbij, en hoef je geen pc te gebruiken, soundmodules zijn er in alle soorten en maten.
Nogmaals, het nut van een tweede keyboard of midi board is geheel persoonlijk te noemen maar ik zou eens gaan kijken op You Tube, daar is genoeg ervan te vinden.


Groet, Bert

Muziek verruimd de geest.....

Yamaha Tyros 3
Yamaha HS 50 M (2)
Yamaha HS 10 M
Yamaha MG 102 C Mixing Console
Roland Integra 7 soundmodule
Arturia Keylab 61
WFF Geplaatst - 04/07/2017 : 21:46:01
Dag,

Bedankt allemaal voor de snelle reacties.
Ik vroeg het mij al een tijdje af en dacht misschien mis ik wat.
Zo te lezen valt het allemaal mee.
Het overwegen van een 2e keyboard haal ik maar uit mijn gedachten.
Het blijft natuurlijk altijd leuk om je muziekhobby met apparatuur uit te breiden/vernieuwen.
Wat betreft de aanschaf van een 2e keyboard zie ik de meerwaarde niet zo in.
Ik heb nog genoeg andere wensen op muzikaal gebied, dus ga daar t.z.t. mijn euro's maar aan uitgeven.

Nogmaals bedankt allemaal, wat mijn droom betreft ik ben weer wakker!


Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
HK Lucas Nano 300
theplayer Geplaatst - 03/07/2017 : 16:16:59
Hallo,

Dat 2e klavier is met name makkelijk als je wat accenten of rifjes wilt maken met een andere voice.
Je hoeft dan niet tussendoor te switchen.
Zo kan je de boel wat levendiger maken.
Groetjes,




Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite
F.van Holten Geplaatst - 03/07/2017 : 14:42:13
Ik heb zelf verschillende orgels gehad, en miste in het begin aan de serie van de Tyros, wel het tweede klavier.

Maar een orgel kan je niet vergelijken met een keyboard, het zijn twee verschillende instrumenten

Ik kom er niet onderuit dat het wel even wennen was, (vooral de baspartij zat ik op de vloer te spelen ) en kan me dus goed voorstellen dat er een tweede klavier bij gezet wordt, om het orgel gevoel te bereiken.


Grt.
Frans
Coenraad Geplaatst - 03/07/2017 : 12:12:43
Hallo WFF

ik heb onder mijn Tyros 5, een Motif F8 staan. Deze heeft bepaalde klanken die ik mooier vind dan op de Tyros.
Bv. Piano's. Deze gebruik ik ook om piano te leren spelen.
Maar ook in combinatie met de Tyros leuk te gebruiken.

Coenraad
T-Rossie Geplaatst - 03/07/2017 : 11:32:43
Goede vraag Wim. Ik heb zelf ook ruim voldoende aan de Tyros toetsen.

Mijn vermoeden is dat (voormalig) organisten het 2e klavier missen en daarom er een extra klavier boven- of onder leggen en eventueel inbouwen in een soort 'orgel-meubel' en soms aangevuld met een baspedaal. Het is me allemaal te veel gedoe waarbij er zo veel mis kan gaan met midi-instellingen en houd het daarom zo simpel mogelijk.

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000