Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Pa4X gerelateerde onderwerpen
 Pa4x eerste indruk

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe
   
Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

 
Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.
   

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
QuiRobinez Geplaatst - 22/08/2017 : 16:48:14
Ik gebruik de pa4x nu twee weken en ik vond het een goed idee om enkele van de eerste indrukken die ik heb van dit toetsenbord te delen.


Gebruiksgemak:

De pa4x werd geleverd met OS versie 1.24. Dus ik heb hem eerst naar 2.0 en direct daarna naar OS versie 2.01 bijgewerkt, wat een heel simpel proces was. De Quick Guide handleiding was heel goed, dus binnen een paar uur kon ik mijn weg goed vinden in het gebruik van de meerdere knoppen, touchscreen items en 'verborgen' functies vinden zoals de 1 seconde ingedrukt houden functionaliteit van enkele knoppen om de verborgen menu's te tonen.

Voor normaal gebruik tijdens het spelen van de liedjes zijn alle knoppen goed gepositioneerd op de Pa4x. Het is heel makkelijk om je liedjes te spelen met een intro, variations, fills en endings.


geluiden:
De bijgeleverde geluiden zijn zeer goed. Hoewel ik vind dat er veel standaard geluiden zijn en weinig alternatieve geluiden die zich richten op moderne dansmuziek en new age. Het is duidelijk dat de bijgeleverde geluid presets zich richten op de meest gebruikte geluiden in liedjes.

de Keyboard Sets functie waar je tot drie geluiden presets kunt selecteren voor de melodieen en één voor de begeleiding is briljant. Ook het feit dat je je eigen keyboard set op elk moment kunt gebruiken is een fantastische functie.


styles:
Dit is waar de pa4x echt zijn kracht toont. Elke stijl is inspirerend met veel variaties om overheen te jammen of om te gebruiken om je eigen liedjes te spelen of juist voor songwriting doeleinden te gebruiken. Ik gebruik het met name voor het maken van backing tracks voor mijn gitaar op dit moment.

Een ding dat ik nu veel gebruik, is de Chord Recorder, het is zo makkelijk om een snelle akkoordprogressie op te nemen en de pa4x het standaardwerk te laten doen doen, zodat ik me kan concentreren op het bedenken van de melodielijnen op deze akkoord progressie.


songs:
Het Songbook is een zeer goede feature. Persoonlijk vind ik de meegeleverde liedjes nutteloos. Mijn muzieksmaak is simpelweg anders dan die van de meeste mensen. Maar het songbook kan gemakkelijk veranderd worden naar een meer persoonlijk songbook. Ik vind het erg handig dat het mogelijk is om backing tracks (mp3), midi files en song styles te mixen.

Ook heel fijn is dat er meerdere spelers in zitten die gelijktijdig kunnen lopen, zo kun je simpel (zelfs in sync) crossfaden en mixen tussen 2 nummers. Via Shift play start je beide songs tegelijk in op.


Creatorbot:
Hiermee kun je een willekeurige midi file omzetten naar een stijl. Ik heb dit geprobeerd met veel verschillende midi-bestanden. In het algemeen levert elk midi-bestand 1 of 2 bruikbare variaties voor een nieuwe stijl op die lijken op de song van de midi file.

De intro en het eind waren fout bij bijna elke bestandsconversie. Zeer vaak werd het intro geplaatst in de Ending 1 variatie. Het is in de stijl editor op te lossen door het patroon van het einde 1 aan de intro 1 toe te wijzen, maar het is duidelijk dat de creator bot rare beslissingen neemt tijdens het proces. Maar als je één of twee varianten in die stijl wilt hebben van die midi file om mee te spelen, dan werkt het automatische proces vrij goed.

Maar ik wilde mijn eigen stijlen maken die zich gedragen als de meegeleverde stijlen op de pa4x. Als je bijvoorbeeld een DAW gebruikt zoals cubase, dan is het erg makkelijk en een heel snel proces om dit te doen. In dat geval moet je alleen de intro, variatie 1-4, de vier fills en 1 of 2 eind markeringen aan het midi-bestand toewijzen. Dan werkt de import echt goed voor dat liedje. Als je de stijl meer generiek wilt maken, dan moet je meerdere akkoordvariaties maken voor die markers (majeur en mineur variaties), maar dat is ook heel makkelijk te doen.

Dus in het algemeen, voor thuisgebruik zonder veel te weten over het maken van stijlen, kun je een paar variaties maken met de creator bot, maar verwacht geen perfecte replika van het midi-bestand.
Voor meer professionele stijlen kun je markers aan je midi-bestand toevoegen in een DAW naar keuze, en dan is het vrij makkelijk om nieuwe, zeer goede stijlen op uw pa4x te maken.

Om eerlijk te zijn verbaast het me dat er zo weinig stijlen online beschikbaar zijn (gratis of verkoop) voor de pa4x, het is niet zo moeilijk om te maken.

Bijvoorbeeld midi files van bijvoorbeeld "Robbie Williams - Angels" of "Nick en Simon - Rosanne" had ik via de Marker truuk behoorlijk snel omgezet naar een volledige stijl. Als je daar eenmaal handig in bent zet je zo de ene midi file song na de andere over. Dan heb je heel snel je pa4x vol met stijlen zitten van bekende nummers om ze te spelen.

Ik heb de Pa4x het meest in full keyboard scan met inversion bass staan. Op die manier kan ik gewoon piano spelen zoals ik dat gewend ben en volgt de band exact wat ik doe waarbij ik via de inversion bass functie de rootnoot van de bas kan bepalen tijdens het spelen. Superhandig.


Conclusie:
Ik ben erg onder de indruk van de pa4x, ik kan gemakkelijk mijn eigen stijlen toevoegen en geluiden (ik hou meer van dance / trance / new age geluiden en stijlen).

De meegeleverde stijlen zijn fantastisch en geven veel ruimte om backing tracks te maken of om ze te gebruiken voor het meespelen met een band (jammen). De geluidskwaliteit is echt goed, ook het PaAs-systeem klinkt heel goed als je dit aan de pa4x toevoegt.

Wat mij verraste was hoe goed de voice onderdrukking van bestaande mp3 songs werkte. Als je een willekeurig nummer pakt en je wijst de voicekiller toe aan switch 3 dan haal je met 1 druk op de knop de stem voor het grootste gedeelte weg zodat de instrumentale versie overblijft waar je dan zelf overheen kan zingen of je melodielijn overheen kan spelen. Dit werkt in realtime, maar het was boven verwachting goed kwa resultaat.

Wat waren jullie eerste indrukken van de Pa4x?
3     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
QuiRobinez Geplaatst - 29/08/2017 : 12:03:05
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maartenb


Waar ik het meest "jaloers" op ben is Intro II en Outro II van de Korg. Ik begrijp dat deze zonder akkoorden zijn ingespeeld, zodat je zelf de akkoorden kunt spelen. Op deze manier zijn deze Intro en Outro voor meerdere songs te gebruiken. Roland werkt op dezelfde manier.



Die zijn inderdaad handig en in de praktijk gebruik je die ook het meeste, aangezien deze min of meer een variatie zijn van het oorspronkelijke intro maar dan in 1 akkoord, als je nu dat hele intro (2) zelf speelt met bijvoorbeeld een C - Am - F - G kun je het hele intro dus helemaal naar je eigen hand zetten voor het liedje dat je speelt, hetzelfde geldt voor de outro 2 uiteraard.


citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eddy vanzee

...
Specifiek voor Korg verkiest hij de PA3X boven de PA4X, hij beweert dat er een aantal functies die aanwezig zijn op de PA3X niet meer op de PA4X aanwezig zijn of dat detoetsen die naar functies verwezen niet meer fysiek aanwezig zijn doch naar het scherm in submenu's op de PA4X verhuist zijn. Ook schijnt hij niet overtuigd te zijn
van de "Songbook"-opslagmethode in de PA4X.



Hij heeft wel gelijk, zeker in 1.24 misten er in de eerste releases toch aardig wat functies. Daar kwam nog overheen dat korg nieuwe concepten introduceerden (zoals de direct access die je in totaal maar liefst 1200 direct oproepbare style en sound locaties geeft) en de STS sound selectie per style / song verving door een nieuw concept genaamd Keyboard sets. Vervolgens ook nog de fill mode die men gewend was verving door een autofill feature en als laatste de vocal harmony niet meer mogelijk maakte in mp3 songs en dan heb je de hele pa3x community wel zo'n beetje kwaad :D

Veel is aangepast in de loop van de tijd, nu met os2.0 kun je niet meer spreken van de oorspronkelijke pa4x het lijkt echt wel een andere machine. Ik ben benieuwd wat jouw kameraad nu vindt van de pa4x, want veel van zijn bezwaren zijn er simpelweg niet meer en vervangen door in mijn ogen betere oplossingen of uitgebreidere oplossingen.

De songbook feature is inderdaad anders. In mijn ogen nog een stuk krachtiger, maar het is inderdaad anders en wennen.


eddy vanzee Geplaatst - 29/08/2017 : 11:12:39
Hallo,
een vriend van mij, een echte keyboardfreak, heeft een uitgebreide
collectie keyboards van allerlei merken zoals: Hammond, Wersi, Nord,Roland,
Ketron, maar tevens Yamaha Tyros5 (en vroegere modellen) en Korg PA3X en PA4X.
In alle keyboards ziet hij pro's en contra's, het ideale kbd. blijkt, volgens hem
nog niet te bestaan.
Specifiek voor Korg verkiest hij de PA3X boven de PA4X, hij beweert dat er een aantal
functies die aanwezig zijn op de PA3X niet meer op de PA4X aanwezig zijn of dat de
toetsen die naar functies verwezen niet meer fysiek aanwezig zijn doch naar het
scherm in submenu's op de PA4X verhuist zijn. Ook schijnt hij niet overtuigd te zijn
van de "Songbook"-opslagmethode in de PA4X.
Om het verhaal kort te maken, hij heeft mij een hele waslijst verschillen tussen
beide toestellen opgesomd met als resultaat dat hij liever met de PA3X werkt
dan met de PA4X.
Moraal van het verhaal:
natuurlijk zal er voor een groot gedeelte gewenning aan vast zitten en uiteraard
is appreciatie altijd voor een groot deel subjectief, maar toch,
blijkt dat het een delicate oefening blijft voor een fabrikant om zoveel mogelijk
klanten tevreden te stellen en dat "vernieuwing" voor een aantal mensen niet altijd
"verbetering" betekent.
VrGr
Eddy Vanzee
maartenb Geplaatst - 29/08/2017 : 08:40:32
Bedankt voor je uitgebreide verslag! Hoewel ik zelf een Tyros heb, vind ik het altijd interessant te lezen hoe andere fabrikanten dingen aanpakken.

Waar ik het meest "jaloers" op ben is Intro II en Outro II van de Korg. Ik begrijp dat deze zonder akkoorden zijn ingespeeld, zodat je zelf de akkoorden kunt spelen. Op deze manier zijn deze Intro en Outro voor meerdere songs te gebruiken. Roland werkt op dezelfde manier.

Ook de chord sequencer had ik heel graag gezien op de Yamaha, zodat je je linker hand even vrij kan maken voor een solo.

In ieder geval, fijn dat de Pa4x zo goed bevalt. Mocht je video's van jezelf op YouTube plaatsen met de Korg, dan kom ik graag kijken.


Maarten

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000