Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos gerelateerde onderwerpen
 waar zijn de voices in de registraties naartoe?

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe
   
Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

 
Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.
   

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
Jodecra Geplaatst - 16/06/2019 : 16:54:55
Wie kan mij helpen?
Ik heb een bepaalde style gebruikt voor een nieuwe song. De wijzigingen in de style ( intro, main variations, ending, enz.) sla ik in verschillende registraties op.
Ik wens simpelweg deze verschillende registraties op te nemen die ik uiteraard tijdens de opeenvolgende maten met het bijhorend akkoordenspel wijzig. Dat lukt aardig met multirecording.
De melodielijnen wil ik echter achteraf zelf spelen tijdens het afspelen van de midisong, en neem ik dus niet op.
Maar in de verschillende registraties heb ik ook de aangepaste voices voor mijn melodielijnen (R1, R2 en R3 en L)opgeslagen, maar deze worden niet opgenomen tijdens de opname van de song! Dat betekent dat ik achteraf bij het afspelen van de song, zelf de verschillende registraties nog moet intikken om de veranderingen van voices in mijn melodielijnen te kunnen spelen, wat heel vervelend is als ik melodielijnen met beide handen wil spelen.

Hoe kan ik ook de keuze van de voices mee opnemen, zonder de melodielijnen op te nemen?

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.

Dank,

Johan
7     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
Jodecra Geplaatst - 19/06/2019 : 13:53:10
Dag Eddy,

hartelijk dank voor je info en je handleiding op 18.02.2018.

De voice-wijzigingen plaatsen in zelf gemaakte midi files lukt me nu aardig.

Johan
richard001 Geplaatst - 18/06/2019 : 20:08:18
Dag Eddy,

Bedankt voor je informatie.
Ik ga daar naar kijken.
Het met midi schakelen van registraties e.d. opent allerlei leuke mogelijkheden.
De Electone Stagea orgels van Yamaha maken gebruik van een soortgelijke techniek.
Op youtube zijn talloze voorbeelden van bv de Stagea ELC-02 te vinden.
Een volledig softwarematige oplossing heeft als voordeel dat je geen in- en uitgangen hoeft op te offeren.

Vr.gr. Richard
eddy vanzee Geplaatst - 18/06/2019 : 16:38:38
Dag Richard,
het schakelen van registraties middels midi-opdrachten gaat eventueel door het
gebruik van een externe midi-relais of een eventprocessor.
Dit zijn toestelletjes , ter grootte van een pakje sigaretten
die tussen Midi IN en OUT worden aangesloten, geen voeding vereist.
Zelf werk ik al jaren met de "Midi Event Processor+" van "Midi Solutions"
waarmee praktisch alle opdrachten die met de MFC10-pedaal kunnen uitgevoerd worden
simpelweg met opdrachten in een midifile gedaan worden.
Vb. van opdrachten : registratie vooruit/achteruit of op nr., multipad aan of uit op gewenste tijden,
Fade Out, enz....
Nadeel voor "Live"-spelers : moet altijd midifile gebruikt worden.
Het zou fijn zijn mocht Yamaha deze feature in een volgende Genos voorzien,
is voor hen maar een goedkoop printje.

VrGr
eddy vanzee
richard001 Geplaatst - 18/06/2019 : 13:18:08
@Johan,

Ik heb even een test gedaan en dat heeft het volgende opgeleverd.

Om te beginnen is het wijzigen of toevoegen van een R1, R2, R3 voice in een midifile achteraf mogelijk (dus nadat de song is opgenomen) via het display van de Genos (zoals Eddy in zijn handleiding heeft aangegeven).

Wat jij wil is het vastleggen van R1, R2 en R3 voices in een midifile tijdens een opname (met behulp van registraties) zodat je later kunt meespelen met de opname terwijl de voices van de rechterhand automatisch op het juiste moment wijzigen.

Ik beng bang dat dat niet gaat.

Als je met een registratie een andere voice kiest en je speelt een melodie dan wordt deze keurig opgenomen.
Ook als je met de rechterhand geen noten speelt wordt de voicewijziging in de midifile opgenomen.

Echter, deze voicewijzigingen worden in de midifile niet opgeslagen als R1, R2 of R3 voice maar op één van de 16 midikanalen, met de standaard midi-commando's MSB, LSB en Programchange
Dat betekent dat bij het weergeven van de midifile de voices niet worden geplaatst in R1, R2 of R3, dus gebeurt er voor de rechterhand niets.

Het automatisch wijzigen van R1 enz. in een midifile kan dus alleen maar achteraf.
In dat geval zie je tijdens het afspelen de lampjes van R1, 2 en 3 daadwerkelijk aan en uit gaan.

De eenvoudigste oplossing zou zijn dat het met een sysex commando in een midifile mogelijk wordt een registratie te kiezen.
Dat is softwarematig best mogelijk, want dat kun je bijvoorbeeld ook vanaf een tweede keyboard of de iPad.
Je kunt dan bij een song een registratiebank maken (die maak je meestal toch al) en door het kiezen (door de midifile) van een registratie tijdens het afspelen kunnen dan de R1, 2 en 3 voices worden gewisseld, maar natuurlijk ook alle andere instellingen die je in registraties kunt opslaan.

Dat kunnen we helaas niet zelf, dat zal Yamaha voor ons in de Genos software moeten bouwen.

vr.gr. Richard
eddy vanzee Geplaatst - 18/06/2019 : 10:54:47
Eventuele oplossing :
zie op dit forum onderwerp van 19 02 2018
"Part wijzigen opnemen in sequencer"
Auteur : Mr. M.W.
antwoord : eddy vanzee

VrGr
eddy vanzee
richard001 Geplaatst - 17/06/2019 : 11:16:19
@Johan.

Nog even een aanvulling.

Volgens de Genos Data List pagina 115 is het wijzigen van de keyboardvoice mogelijk op de volgende manier:

Entered to the Song, from the display called up via [RECORDING] > MIDI [Multi Recording] > [Setup].

Bij een opname worden de voices opgeslagen die tijdens het starten actief zijn.
Achteraf kunnen voicewijzigingen in een midifile worden toegevoegd via het display, zoals boven aangegeven.

Het is dus de vraag of het ook tijdens opname via registratiewijzigingen mogelijk is.

Als je via het display een voicewijziging invoert in een bestaande midifile en je bekijkt de midifile op de computer, dan zie je een enorme lijst sysex commando’s waar geen touw aan vast te knopen is.

Het is dus allemaal niet zo simpel.

Vr.gr. Richard





richard001 Geplaatst - 17/06/2019 : 10:38:40
Dat is een goeie vraag Johan.
Zou je nog eens een opname kunnen maken en na elke registratiewijziging een paar noten melodie willen spelen om te controleren of de gewijzigde klanken worden weergegeven en opgenomen.
Ik neem aan dat je bij het opslaan van de registraties de voices opslaat.

Laat me weten wat het resultaat is.

Het is mogelijk om voicewijzigingen op te slaan in een midifile dus dat zou op jouw manier ook moeten kunnen.

Het zou nog mooier zijn als het mogelijk is om in een midifile regstratiewijzigingen op te slaan zodat op vooraf aangegeven punten in de file een andere registratie wordt gekozen. Je kunt dan achteraf registratiebanken samenstellen die door de midifile worden bediend.
Yamaha gebruikt die techniek in sommige orgels.

Ik heb die vraag al eens aan Yamaha gesteld.
Wie weet ? Misschien op 28 juni .

Vr.gr. Richard

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000