Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Pa4X gerelateerde onderwerpen
 Probleempje of ligt het aan instelling?

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe
   
Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

 
Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.
   

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
Ben Geplaatst - 30/12/2020 : 18:02:03
Hallo muziekvrienden ,

Ik ben nu een paar weekjes bezig met mijn PA4X 76 Musikant
maar heb volgens mij 2 technische probleempjes ontdekt.

1- Bij het schakelen tussen de variations (styles) klinkt telkens een korte volume boost zodra ik de volgende variatie indruk , dit hoort niet naar mijn mening en is erg storend zeker bij een opname. Dit is contant aanwezig , maakt niet uit welke style ik gebruik.

2- Bij MP3 opname heb ik nu al 2x ondervonden dat er na de opname fouten in de opname zitten (doet me denken aan een slippend cassette bandje) duurt maar heel kort maar is niet om aan te horen. Dit probleem is vreemd genoeg niet constant aanwezig.

Is dit nu een technisch probleem dat ik ontdekt heb of een instelling die fout staat ?

Kan niets in de handleiding vinden vandaar.

Als iemand een oplossing weet hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Groetjes Ben

Update:
Het probleem dat met rood gemarkeerd staat is inmiddels opgelost.
Ik schaam me dat dit me niet eerder is opgevallen, het was namelijk heel simpel en lag geheel aan mijn eigen timing!
Als ik namelijk niet op de 1e tel maar op de 2e tel van een maat een andere variatie kies gaat dit dus zo mis. Als ik precies op de 1e tel van de maat druk is er niets aan de hand.
Dus maar weer goed oefenen
Ik moet wel erg wennen aan het klavier , vind het fijn maar is wel een hele verandering ten opzichte van de Tyros 2.

Het probleem met de mp3 recorder ga ik even in de gaten houden.
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
Roland-Rudy Geplaatst - 11/01/2021 : 19:06:42
a ha nu komt de aap uit de mouw.
Bij mijn was er ook een keer iemand die ook dacht dat hij het hele systeem map op zijn pax4 kon zetten.
Dit werkte ook niet, omdat ik de muzikant versie heb, en hij de international heeft.
Dit ging dus ook niet werken.
Ik denk dat jou probleem wel is opgelost.
Fijn om te horen.

Korg pa4x muzikant, Yamaha YC61
Ben Geplaatst - 10/01/2021 : 21:52:14
Beste muziekvrienden ,

zoals beloofd nog een update.
Heb vanmiddag 5 opnames gemaakt en alle 5 hadden ze het zelfde probleem, de ene erger dan de ander.

Ik heb vervolgens een complete factory restore gedaan.
Vervolgens alles weer opnieuw ingeladen en daarna ben ik opnieuw begonnen met opnemen van 4 nummers en alle vier waren deze zonder het probleem.
Ik denk dus dat het nu is opgelost.
Morgen ga ik er nog een paar maken, wil gewoon zeker zijn dat het is opgelost.

Wil jullie nogmaals bedanken voor het meedenken!

Groetjes Ben

Laatste update: Vandaag nog wat opnames gemaakt en allemaal zonder problemen dus ik beschouw het maar als opgelost!

Nogmaals bedankt!

Groetjes Ben

Ben Geplaatst - 10/01/2021 : 12:27:01
@ Rudy,
Ja die update heeft Korg er zelf al opgezet.
Maar ik denk het probleem gevonden te hebben.
De eigenaar van mijn dealer wilde mij Wersi sounds laten laden die op een PA4X international waren geinstalleerd.
Hij had een kopie van de hele systeemmap als set opgeslagen en die moest ik geheel in één keer inladen maar moest van te voren in GLOBAL de functie FACTORY PROTECT uitschakelen. Dit vond ik zelf vreemd maar heb het toch gedaan. (had wel een backup van te voren gemaakt.)
Na het laden schrok ik me kapot want in de systeemmap zat ook de map GLOBAL van de pa4x international en die had dus de map van de musikant overschreven en weg was alles van de musikant.
In deze map zitten onder anderen alle systeem instellingen.
De dealer kon dat destijds niet geloven omdat ze ervanuit waren gegaan dat de musikant op dat punt het zelfde was. (dus niet.)
Ik heb vervolgens de eerder gemaakte backup terug gezet en toen was alles weer goed. Alleen twijfel ik of ik destijds tijdens het terugzetten van die backup FACTORY PROTECT heb uitgezet of niet.
Mijn vermoeden is dus van niet dat betekent dat de map GLOBAL dan niet is hersteld.
Daarom heb ik vanacht deze map alsnog ingeladen en daarna weer alles terug gezet want dat was ook weer weg.
Daarna heb ik een opname gemaakt van iets meer dan 2 minuten en totaal geen probleem meer kunnen ontdekken. Ik ga vanmiddag meerdere opnames maken met verschillende styles om zeker te zijn dat het is opgelost. De dealer is ook al op de hoogte van dit alles. Hij is wel heel behulpzaam zelfs in zijn vrije tijd.
Maar goed zodra ik de opnames heb gemaakt laat ik wel weer wat van me horen hier.

Bedankt voor het meedenken!

Groeten Ben

@ bensel,

Nee ik heb daar 100% zeker niet op gedrukt.
Toch bedankt voor het meedenken .
Lees mijn eigen vermoeden maar even in het bericht aan Rudy.

Groetjes Ben
bensel Geplaatst - 10/01/2021 : 09:27:09
Hoi Ben,

Je hebt tijdens de opname niet per ongeluk de (style) RESET knop ingedrukt ?
Daar lijkt het verschijnsel een beetje op.

Ben (bensel)


Bezoek ook eens mijn website en YT-kanaal.
Roland-Rudy Geplaatst - 09/01/2021 : 23:58:53
MMMMM wel een raar probleem, je hebt wel gelijk dat daar iets niet klopt.
Het vreemde is als ik mee tik met de maat dat het wel uit komt op de juiste tel.
Dus op één of andere manier past hij zich aan.
Is jou keyboard geupdate naar de Next versie?

Groeten Rudy

Korg pa4x muzikant, Yamaha YC61
Ben Geplaatst - 09/01/2021 : 21:48:21
Hallo Rudy,

Klopt helemaal wat je zegt.
''Maar'' het probleem wat ik helemaal aan het begin heb gemeld hier deed zich vanavond opnieuw voor tijdens een 2e opname en deze keer is het echt geen effect wat de oorzaak is.
De opname springt echt over en dit hoor je dus niet als je aan het spelen bent laat dat even duidelijk zijn.
Luister zelf maar....het probleem treed op bij 1:45 en 1:46
https://youtu.be/Idas3VUZxww

Dit is echt een probleem in de recorder.

Groeten Ben
Roland-Rudy Geplaatst - 09/01/2021 : 19:50:49
Je hebt een delay die met BPM werken, (dus beats per minuut) BPM DELAY
Deze delay gaat pressies met jou maat mee, en heb je deze te hoog staan kan deze wel 5 of meerdere keren klinken.
Dus ook op dat moment dat je een toets aan slaat in bvb C en je maakt een overgang naar F zal de C nog steeds door klinken.
Ik kon het linkje niet bekijken, maar denk dat daar het probleem zit.

Groetjes Rudy
Ben Geplaatst - 09/01/2021 : 16:51:13
Beste muziek vrienden,

Ik zou nog eens op het mp3 probleem terug komen
en heb even een testopname gemaakt die ik met jullie wil delen.
Ik heb bewust de Upper voices 1-2-3 harder gezet zodat het probleem goed hoorbaar is want het is maar kort.

Het probleem ontstaat tussen 1:10 en 1:13 en gaat dus echt snel.
Zoals ik het hoor, is het net alsof voor de inzet van het 1e couplet al 1 noot van het couplet te horen is alsof er een hele korte loop ontstaat. Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, weet alleen dat ik dit 100% zeker niet zo heb ingespeeld op dat moment.

Luister zelf maar eens en reageer vooral:
Heb de Link verwijderd.
Deze opname staat niet openbaar op Youtube , dit heb ik verborgen.
Ik doe normaal niets op youtube plaatsen vandaar.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Ben

UPDATE: Ik ga vanavond de opname eens opnieuw doen zonder delay effect. Met de koptelefoon denk ik nu dat het gewoon het delay effect is dat te hard staat en de laatste noot van het refrein herhaald .(dus geen loop)
had dit nog niet eerder met koptelefoon terug gehoord.
Kom hier weer op terug.

LAATSTE UPDATE:

Zojuist opnamen gemaakt eerst zonder effect en geen probleem aanwezig.
Daarna met het zelfde Delay effect alleen de helft zachter gezet en nu was er ook geen probleem hoorbaar.
Het effect stond dus gewoon te hard waardoor de laatste noot van het refrein 1x met het zelfde volume werd herhaald waardoor het dus klonk alsof de noot in een loop zat.
Die noot moet herhaald worden in het effect alleen zacht en dat was me niet eerder opgevallen dus mijn excuus!!

Aldoende leert men zegt men ook wel eens.

Fijne avond verder.

Groeten Ben
Robert Geplaatst - 04/01/2021 : 12:54:44
En zo is het Ben.
Het ene keyboard heeft "dit"en een ander keyboard heeft "dat".
Het is maar waarvoor je kiest en dat is duidelijk uitgelegd.
Ik heb de PA 1000 met de Musikantversie en ben dik tot zeerdik tevreden.
Succes allemaal met de muziek in 2021.
Robert.

RobertMzB
Ben Geplaatst - 03/01/2021 : 17:56:51
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sampleman

Hallo,

De beste wensen voor 2021!
Voor alle duidelijkheid ik heb de PA4x Musikant/Genos boven elkaar staan, dus ik kan beide best goed vergelijken!!
De syncro startknop, die blijft of bleef niet aanstaan bij tyros/Genos na het starten van een style. Deze gaat automatisch uit!!!
Zowel bij tyros5 & Genos zal de verandering van variatie niet zo opvallend en storend struikelen zoals bij de korg en dat is gewoon een feit!
De reden daarvan is dat Korg veel van midi-file geconverteerde styles heeft, er zijn styles die er minder last van hebben omdat het oorsprokelijke "Korg-styles" zijn (niet via midi geconverteerd).
De Pa4X is een fantastisch keyboard met goede styles, ik breek dus niets af laat dat duidelijk zijn!
Maar als men eens een vergelijking maakt met Yamaha dan moet men niet meteen chagrijnig worden.
De klachten op forums liggen meestal bij de gebruiker(s) zelf, de handleiding lezen doet wonderen!
Ik ervaar dit al jaren tijdens de mijn workshops.
Ook de PA4X had zijn problemen in de eerste jaren vergeet dat niet.
PS: Bensel, ik hoop dat u uw Pa4x zo goed kent als ik mijn Genos!
Als dat zo is wens ik u een dikke Proficiat!!





Hallo Sampleman,
Stop gewoon eens met dat vergelijken , Yamaha is Yamaha en Korg is Korg. Je zult nooit een keyboard krijgen waar alles beter is dan andere merken. Ik koos voor de Korg Pa4x Musikant voor de live belevenis en niet voor de reeds geweldig studio kwaliteit van Genos. Ik ben dan wel meer tijd kwijt aan instellen en programmeren maar eenmaal gedaan dan ben ik er van overtuigd dat als je heel goed je best doet je de Genos nog wel eens zou kunnen overtreffen. En deze gedachten deel ik niet alleen, er zijn in Duitsland , Oostenrijk en Zwitserland verschillende professional muzikanten die dit beamen waaronder bijvoorbeeld Freddy Pfister bekend van de voormalige Schürzenjäger en de huidige Freddy Pfister Band.

Geniet gewoon van je beide instrumenten , iedereen maakt zijn keuze met een bepaalde reden, en de mijne heb ik zojuist uitgelegd.

Groeten Ben
Ben Geplaatst - 03/01/2021 : 17:40:27
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bensel

Hoi Ben,

Ik begrijp dat je bij het wisselen van variaties ook automatisch wisselt van keyboard set.
(Het lampje STYLE TO KBS SET knippert)
Je kan dan bij
GLOBAL > MODE PREFERENCES > STYLE 1 > STYLE TO KBD SET MODE
de keuze maken of de wisseling onmiddellijk moet plaatsvinden of bij de volgende maat.
Misschien dat daar een oplossing ligt voor jou.


Zelf gebruik ik deze methode niet, want ik wil niet dat bij het wisselen van variaties de KBS automatisch mee wisselt.
Ik doe dat liever handmatig of via de EC-5.

En Sampleman kan zijn aandacht beter besteden aan zijn Genos.
Gelet op zijn berichten heeft hij daar al moeite genoeg mee.

Groeten
Je naamgenoot.




Bezoek ook eens mijn website en YT-kanaal.



Hey Ben (bensel),
Bedankt voor het meedenken , maar ook ik wil niet dat de keyboardsets automatisch veranderen, het lampje staat bij mij dus helemaal uit. Ik kies ze ook handmatig of via de FC5.

En ach ik vind het gewoon jammer dat men altijd maar blijft vergelijken met de Genos.
Velen kopen de Genos omdat men direct spelen kan zonder eerst veel te moeten aanpassen en natuurlijk voor de studio kwaliteit sounds en styles.
Ik koos voor de korg pa4x musikant juist voor de live belevenis, en dat instellen en programmeren vind ik juist een uitdaging die ik met alle plezier aanga.

Komende dagen ga ik weer eens aan de slag

Nogmaals bedankt!
Groeten Ben.

bensel Geplaatst - 02/01/2021 : 15:15:41


Bezoek ook eens mijn website en YT-kanaal.
bensel Geplaatst - 02/01/2021 : 10:20:46
Hoi Ben,

Ik begrijp dat je bij het wisselen van variaties ook automatisch wisselt van keyboard set.
(Het lampje STYLE TO KBS SET knippert)
Je kan dan bij
GLOBAL > MODE PREFERENCES > STYLE 1 > STYLE TO KBD SET MODE
de keuze maken of de wisseling onmiddellijk moet plaatsvinden of bij de volgende maat.
Misschien dat daar een oplossing ligt voor jou.


Zelf gebruik ik deze methode niet, want ik wil niet dat bij het wisselen van variaties de KBS automatisch mee wisselt.
Ik doe dat liever handmatig of via de EC-5.

En Sampleman kan zijn aandacht beter besteden aan zijn Genos.
Gelet op zijn berichten heeft hij daar al moeite genoeg mee.

Groeten
Je naamgenoot.




Bezoek ook eens mijn website en YT-kanaal.
Ben Geplaatst - 01/01/2021 : 22:40:15
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sampleman

Hallo,
Het probleem met de variations daar moeten ze bij korg toch nog aan werken hoor!
En ja Rudy een drummer komt idd niet o/d 2e tel binnenstormen, maar die moet ook enkel maar drummen hé!
Bij de Genos is dat geen probleem die doet dat perfect zonder zich te verslikken, dus dat hebben ze bij yamaha zeer goed voor elkaar!!
Dus heren Korg doe er wat aan, ook bvb: na starten met "syncro start" zou deze automatisch moet uitschakelen.
De korg PA4x is een zeer goed toestel, de Genos mag dan wel een plastieke doos zijn maar het blijf het te kloppen keyboard!



Hallo Sampleman,

Er is geen probleem met de variations bij de korg.
Maar ik ben er van overtuigd dat als je bij de Genos naast de tel drukt dat ook de Genos niet uit zal komen , ze kunnen niet zelf corrigeren namelijk het is en blijft een voorgeprogrammeerd keyboard net zoals alle merken. Dit was bij de hele Tyros serie zo en is ook bij de Genos zo.
Ja het is een mooi instrument de Genos en ik begrijp dat je het geweldig vind maar een menselijke fout herstellen doet die niet.
De syncro start die je noemt bleef ook bij de Tyros serie gewoon aan totdat je zelf besloot om deze uit te schakelen.
Dit is dus geen probleem (vind ik) maar iets waar jezelf aan moet wennen. Is een kleine moeite om dit zelf uit te schakelen.
En als je werkt met songbook registraties en keyboard sets dan kun je dat in je instellingen meenemen of die aan of uit moet en dan is het zeker geen probleem meer Daarnaast heeft de Genos andere problemen gekend en nog steeds als ik al die berichten heb gezien op dit forum.
Geniet van je Genos doen wij dat van de Korg!

Beste wensen nog voor 2021!

Groeten Ben



Ben Geplaatst - 01/01/2021 : 22:19:38
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland-Rudy

Hoi Ben.
Dat klopt wat je zegt over de variations knop.
Een echte drummer komt ook niet op de 2e tel binnen stormen om zijn break te maken, en zal zich ook verslikken in de maat.
Daar heeft jou keyboard ook last van.

Wat betreft het toetsenboard is even wennen maar daar kom je gouw over heen.
Bij de tyros 2 voelt het veel meer plastic aan, en bij korg is het veel massiever.

Wat betreft de mp3 opnames kan ook zijn dat je misschien geen geaard stopcontact gebruikt.
Heb hier in huis ook al iets meegemaakt dat mijn opnamen niet geheel foutloos was omdat de koffieapparaat elke keer aansloeg.
Maar het kan natuurlijk ook een ander probleem zijn.

Groeten Rudy.





Hallo Rudy,

Allereerst de beste wensen voor 2021 ook voor alle anderen hier!
Bedankt voor je reactie!
Wat betreft het stopcontact dat zit 100% goed , ik heb een aparte groep laten aanleggen voor mijn muziekkamer zodat ik er zeker van was geen storingen te krijgen van mijn diepvries of ijskast etc

Na dit weekend ga ik iets uitsluiten betreft de mp3 opname.
kom er later nog op terug.

Wat betreft de variations snap ik maar toch vind ik het vreemd want als ik terugdenk aan de tyros2 dan was er geen volume verschil als je eens naast de tel drukte.
Je hoorde dan wel dat de fill-in niet uitkwam maar het volume bleef gelijk en dat is bij de korg dus niet zo.
Maar dat komt goed daar maak ik me niet druk over.

Groeten Ben

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000