Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 2 gerelateerde onderwerpen
 auteursrechten op styles?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Frankie
New Member

20 berichten

Geplaatst - 12/08/2007 :  14:49:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Forum gegroet!
Weet iemand of er ook auteursrechten op de styles zitten, of zijn die allemaal publiek domein?

Bijv. dank,

Frank

theplayer
Moderator

2988 berichten

Geplaatst - 12/08/2007 :  16:13:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van theplayer  Reageer met citaat
Hallo Frans,

Op de fabriekstyles van Yamaha (en andere) ziten natuurlijk rechten.
Ook op die van andere 'studio's' zitten meestal rechten.
Sommige styles, door amateurs gemaakt, zijn vaak vrij van deze rechten.
Vraag beantwoord?
Groetjes,

Frans

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
http://home.hccnet.nl/f.lijflander
Ga naar bovenaan de pagina

Heiko
Advanced Member

1582 berichten

Geplaatst - 12/08/2007 :  17:28:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Om er nog even dieper op in te gaan:
Styles klinken vaak al bijna hetzelfde als het nummer bedoelt voor deze style. Vooral het intro is vaak herkenbaar, hoewel niet exact hetzelfde.
Wanneer ik zo'n style zou maken, of mischien bewerken, heb ik dan nog steeds met die auteursrechten te maken? Waar ligt de grens (ongeveer)?
Ik heb bijvoorbeeld een geweldige style gevonden. de accoorden die in het eerste gedeelte gebruikt worden zijn G, F C en D7. Op zich wel herkenbaar, en je denkt hé waar ken ik dat van. Maar speel ik er een andere melodie bij, word het toch een ander nummer, of niet???
Grtzz, Heiko
PS Ter illustratie:
(Deze had Rosita nog tegoed van mij )
http://www.4shared.com/file/21883995/d5479cb7/sun.html

Bewerkt door Heiko op 12/08/2007 17:54:05
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3178 berichten

Geplaatst - 12/08/2007 :  18:36:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Interessante discussie, waar vrijwel niet uit te komen is

Op een engelstalig forum heb ik ellenlange threads gezien (en er aan meegedaan).

Een accoordenschema heeft volgens mij nooit 'rechten'
Een melodie wél.

Je zou het ook zo kunnen zien :
Een muzikant of zijn liedjes-schrijver ontwikkeltn een nieuw soort muziek met bijpassende style (denk aan Bob Marley met bijv. "I shot the Sherrif")..... op dit nummer rusten auteursrechten.

Een programmeur van (bijv. Yamaha) kopieert de style naar een nieuw keyboard, de Tyros3. (Hij 'jat' dus eigenlijk de groove van Bob)
Ik geloof niet dat Yamaha onze Bob heeft gevraagd om de style te mogen gebruiken .... hoe kunnen er dan Yamaha 'rechten' rusten op deze style ?

Frans, begrijp ik het goed als je schrijft dat Yamaha auteursrechten zou moeten ontvangen als een nummer wordt opgenomen met een style van de Tyros ? .... daggut nie
Of bedoelen we beiden iets anders ?
Ga naar bovenaan de pagina

toetsenclub
Junior Member

97 berichten

Geplaatst - 12/08/2007 :  19:56:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste ls,

Ik heb deze vraag al eens aan Yamaha gevraagd
en toen kreeg ik deze reactie :

Op interne style's van Yamaha Keyboard zitten geen auteursrechten.
Op koop style's van Yamaha via b.v download shop zitten wel auteursrechten.

mvg
Dennie
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3178 berichten

Geplaatst - 13/08/2007 :  00:37:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dennie,

Bedankt voor jouw antwoord.... maar wat is het verschil tussen die twee (juridisch gezien)

Sommigen zien een style als een stuk programmeerwerk (software) en of het op flop-, stick, CD of ROM (=intern) staat maakt volgens mij geen enkel verschil.

Overigens hoe denkt men (bijv. STEMRA) te kunnen bepalen of de style intern is geweest ?

Ja...... dit wordt ook een lange draad denk ik
Ga naar bovenaan de pagina

Heiko
Advanced Member

1582 berichten

Geplaatst - 13/08/2007 :  07:50:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Ken je de uitdrukking:
LANGDRADIG
? Nu weet je waar het vandaan komt
Ik denk dat wij als "amateurs" ons van dit soort zaken niet teveel aan moeten trekken. Zolang wij geen handeltje bedrijven in het doorspelen van styles zal dit geen probleem opleveren denk ik.
Grtz, Heiko

Bewerkt door Heiko op 13/08/2007 07:53:58
Ga naar bovenaan de pagina

Frankie
New Member

20 berichten

Geplaatst - 13/08/2007 :  19:31:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Leuk de verschillende meningen te als antwoord op mijn vraag te horen.

Het antwoord van Dennie, die meent dat volgens Yamaha op de bij aankoop intern aanwezige styles van de Tyros geen auteursrechten zouden zitten betekent in ' BumaStemra termen' dat deze styles in dat geval publiek domein zijn.

Mocht iemand deze styles in een, bijvoorbeeld een CD-produktie, willen gebruiken, dan zijn de auteursrechten vervolgens te claimen door de betreffende Tyros gebruiker, mits deze ook, zoals door T-Rossie wordt terecht wordt opgemerkt, de melodie heeft verzonnen.
Deze mag zich dan vervolgens de componist noemen en hoeft deze claim niet te delen met Yamaha (of een van de Yamaha programmeurs/arrangeurs).

In de markt van ' sample-CD's' die je voor weinig tot vele honderden euris kan aanschaffen wordt vaak een naamsvermelding van het betreffende ' merk' verlangd wanneer het om CD-producties gaat.

Bedankt, Frank
Ga naar bovenaan de pagina

theplayer
Moderator

2988 berichten

Geplaatst - 14/08/2007 :  08:33:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van theplayer  Reageer met citaat
Hallo,

Ik denk dat er inmiddels twee dingen door elkaar worden gehaald.
Hebben we het nu over het gebruik van de styles door de bespeler van het keyboard, of over het verplaatsen van de styles naar een ander keyboard? ( doorverkoop of doorgeven)
Zolang ze gebruikt worden in het orginele keyboard, heb je bij aanschaf meteen de gebruiksrechten afgekocht.
Ga je ze verplaatsen naar een ander keyboard, dan wordt het een heel ander verhaal.
Groetjes,

Frans

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
http://home.hccnet.nl/f.lijflander
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000