Auteur |
Onderwerp  |
|
Frankie
New Member

20 berichten |
Geplaatst - 22/08/2007 : 16:04:43
|
Ave Forum,
Als ik een click track zou willen programmeren hoe zouden jullie dit dan aanpakken?
Stel je de volgende situatie voor: je wilt de Tyros toch als sequencer gebruiken met een live band. Die band (of in ieder geval de drummer) heeft dan een CLICK nodig. Programmeer ik die intern met 'n drum geluidje op 'n spoor, of stuur ik een geprogrammeerd midi-signaal van de tyros naar, bijv. een drumcomputertje om de echte drummer het signaal te geven?
Hoe doe ik dit? Heeft iemand hier ervaring mee?
bijv. dank,
frank
|
|
T-Rossie
Moderator

3270 berichten |
Geplaatst - 22/08/2007 : 17:04:29
|
Frank, Je wilt de drummer 'informeren' over het tempo zonder dat hij op z'n koptelefoontje (zo je wilt monitor speaker) ALLES te horen krijgt ?
Gebruik dan gewoon de metronoom-klik en routeer die middels de mixing console naar SUB1 en/of SUB2 output(s). Een versterkertje ertussen en de ideale click is te horen voor de drummer. In de zaal (PA) is de clck niet te horen. Niet vergeten ook een steekplug/kabel in de bewuste output te steken, want doe je dat niet dan blijft de click hoorbaar uit de main-outputs. (Tyros2 is slim )
Je hoeft geen enkele song aan te passen, slechts de metronoom inschakelen is voldoende. Je kunt hem zelfs vóór dat het nummer start inschakelen.... kan de drummer alvast wennen  |
 |
|
Frankie
New Member

20 berichten |
Geplaatst - 22/08/2007 : 18:24:00
|
I love this forum
bedankt Roel |
 |
|
T-Rossie
Moderator

3270 berichten |
Geplaatst - 22/08/2007 : 20:17:46
|
You are welcome ! |
 |
|
Frankie
New Member

20 berichten |
Geplaatst - 23/08/2007 : 13:41:16
|
en als ik het in het midifile zou willen inprogrammeren?
bijv. dank. frank |
 |
|
T-Rossie
Moderator

3270 berichten |
Geplaatst - 24/08/2007 : 22:05:06
|
Frankie,
Als je het in een midifile wilt programmeren zou je een aparte track kunnen- of zelfs moeten maken. Je hebt waarschijnlijk een sequencer programma op PC ?
Ik heb onderstaand (nog) niet geprobeerd, maar zit wat te brainstormen 
De Tyros2 heeft standaard 2 stuks Rhythm sporen, namelijk Rhythm1 op midikanaal 9 en Rhythm2 op midikanaal 10. Vrijwel ALLE midifiles hebben de drums geprogrammeerd op kanaal 10, wat je de mogelijkheid biedt om kanaal 9 te benutten voor de 'click'
In de mixing console is het mogelijk om RHYTHM1 (midikanaal 9 dus) te routeren naar één van- of beide SUB uitgangen.
Hopelijk lukt het op deze manier ? Ben zeer benieuwd.
PS. Ik zou de drummer met de VUT sturen .... bespaart je een hoop gedoe ha !
|
 |
|
Frankie
New Member

20 berichten |
Geplaatst - 25/08/2007 : 21:34:01
|
Ja Hee Rossie,
bedankt voor het even opnieuw erin te duiken. Ondertussen heb ik ook wat bedacht:
De click zou ik als midi kunnen programmeren, de T stuurt dit midi uit naar een simpel extern drumcomputertje bij de drummer waarvan hij het volume zelf on-the-spot kan regelen.
Dit lijkt wellicht omslachtig, omdat de tyros zelf al, zoals jij suggereerde, goede mogelijkheden heeft.
Twee voordelen bieden zich echter direct aan:
1. de drummer kan zelf altijd het volume kan regelen, Is soms een issue. 2. Ander voordeel is dat alle Tyros-outputs nu beschikbaar blijven om sommige sounds ter controle van de zaalmixer aan te bieden.
en dat is toch wat de mensen willen niet, controle, zelfbeschikking, macht over, onafhankelijkheid...
Wat denk je?
Gr. F- |
 |
|
T-Rossie
Moderator

3270 berichten |
Geplaatst - 25/08/2007 : 22:06:27
|
Wat je aangeeft kan ook.... maar denk erom dat de midikabel enigszins beperkt is in z'n lengte. (een kabel van > 15 m zou problemen kunnen geven)
Er komt bij dat je met een midiclock signaal (voor het tempo) alleen er niet bent, want zijn drumcomputertje laat vast een andere drumbeat horen dan de Tyros2 met een Reggae-beat.... en een drumcomputertje die (per ongeluk) op 'n 3/4 wals staat 
|
Bewerkt door T-Rossie op 26/08/2007 01:29:54 |
 |
|
Frankie
New Member

20 berichten |
Geplaatst - 26/08/2007 : 07:19:53
|
In september gaan we allemaal uitproberen. De drumcomputer zou slechts een click (cowbell, of zo) produceren.
Ik hou je op de hoogte.
Nogmaals dank voor het meedenken!
frank |
 |
|
|
Onderwerp  |
|