Auteur |
Onderwerp |
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 10:41:40
|
Ten eerste wil ik niemand ongerust maken maar het volgende verhaal stemt toch tot nadenken :
Een goede collega DJ koopt zijn midifiles en MP3's legaal van internet ( i-tunes enz... ). Hij heeft daar uiteraard de factuur van , zodat hij kan bewijzen dat deze niet illegaal zijn.
Nu maakt hij van zijn desktop, waar zijn legale midi's en mp3's op staan een copie naar zijn laptop met een legaal programma waar hij mee gaat draaien op allerhande feesten.
Nu kreeg hij onlangs op een optreden, controle van de bevoegde auteursrechterlijke instanties ( SABAM ) .
Wat is er nu het geval: hij mag niet gaan draaien met copies op een andere P.C. of laptop, terwijl hij toch kan bewijzen dat deze legaal zijn aangekocht
Hij kreeg een boete van een niet mis te verstane bedrag nl. 2.500 €.
Na enig zoekwerk van mijn collega is de conclusie :
Je koopt een midifile of MP3 via internet maar je mag deze NIET copieren naar gelijk welke andere geluidsdrager zoals : HD, USB stick, mp3 player, CD enz...
Dit betekent, van het moment dat er een copie is ( op gelijk welke manier ook ) en je brengt dit ten gehore van een publiek ben je strafbaar ...
Ik ben dus redelijk geschrokken toen ik dit hoorde vanmorgen.
sis
1 x Tyros2, 2 x RCF ART 525 A , 1 sub RCF TTS12A ( goed voor 2.500 watt ) mengtafel: Dynacord CMS 1000 + een berg micro's ( Shure ) en kabels tasker, neutrik pluggen |
Bewerkt door n/a op 26/07/2008 10:42:31 |
|
Heiko
Advanced Member
1620 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 11:57:27
|
Dus moet ik mijn T2 mee naar Wezep (je weet wel, Oostendorp) nemen?? Als ik de files daar koop kunnen ze meteen ingeladen worden, dan is het dus geen kopie van een kopie, toch? |
|
|
Heiko
Advanced Member
1620 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 12:37:10
|
Ik bedenk me net iets: Er is toch verschil tussen een legaal aangekochte midi-file (je betaald voor de producers van de mid-file) en auteursrechten (van de componist en/ of vertolker) of heb ik het mis? |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 12:47:41
|
Heiko, eigenlijk weet ik het ook niet. Ik heb net iemand gebeld van SABAM zelf, ( vennoot en in het bestuur )
Deze persoon kon mij wel vertellen in een niet mis te verstane taal dat :
""" Wanneer je in het bezit bent van de originele CD's, mp3, midifiles enz... en je hebt die bij ( met factuur ), bij het feest of optreden zelf, ben je nog strafbaar wanneer je een copie gebruikt op het desbetreffende feest of optreden """
M.a.w. het is een antwoord waar niemand nog uitkan.
In ieder geval is het zo dat iedere vorm van copie bestraft wordt.
Ik wist dat dit met CD's zo was, maar ik wist niet dat ze MP3's en midifiles ook zouden aanpakken op die manier .
Zelf heb ik ook legale MP3's bij die ik gebruik tijdens pauze's enzo, maar denk dat ik toch even CD's ga kopen.
Gewoon op safe spelen want ik heb geen zin in een boete
sis
1 x Tyros2, 2 x RCF ART 525 A , 1 sub RCF TTS12A ( goed voor 2.500 watt ) mengtafel: Dynacord CMS 1000 + een berg micro's ( Shure ) en kabels tasker, neutrik pluggen |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 12:50:23
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Heiko
Ik bedenk me net iets: Er is toch verschil tussen een legaal aangekochte midi-file (je betaald voor de producers van de mid-file) en auteursrechten (van de componist en/ of vertolker) of heb ik het mis?
Ik zou het niet weten , zie bericht hierboven.
Ben benieuwd hoe de aanbieders van midifiles enz... hier op gaan reageren
Misschien moet er wel eens iemand een mailtje doen naar Buma-stemra met deze vraag, ik kan dat niet want ik ben Belg.
sis
Bewerkt door n/a op 26/07/2008 12:54:51 |
|
|
Heiko
Advanced Member
1620 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 13:01:39
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door sis
""" Wanneer je in het bezit bent van de originele CD's, mp3, midifiles enz... en je hebt die bij ( met factuur ), bij het feest of optreden zelf, ben je nog strafbaar wanneer je een copie gebruikt op het desbetreffende feest of optreden """
M.a.w. het is een antwoord waar niemand nog uitkan.
Dan zou het in theorie dus moeten kloppen: Ik ga met mij T2 naar Henk, zeg tegen hem: "Volgooien maar", krijg een aankoopbewijs mee en ga daarna naar mijn optreden en speel/zing met die "öriginele" files mee...Niks aan de hand toch? Ik ben benieuwd wat Henk of TMF hiervan vind.. Als je €10 - €15 betaald voor 1 nummer mag je toch wel verwachten dat je er zonder problemen mee op kunt treden.... |
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 13:36:03
|
Hoi,
Zorg dat je 'm meteen op je stick download. Dan kan niemand er meer iets van zeggen. Ook een CD mag je in meerdere cd-player afspelen. Groetjes,
Frans
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! http://home.hccnet.nl/f.lijflander |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 15:09:23
|
Ik heb even de auteursrechten bekeken van mididesign. Hier staat dus klaar en duidelijk dat er copie mag gemaakt worden voor backup of archievering !!!!!!!! Nergens staat vermeld dat je de copie mag gebruiken voor optredens...
2. AUTEURSRECHT - De auteursrechten van de Mididesign werken zijn niet overdraagbaar door deze licentie. Alle auteursrechten en eigendomsrechten van het materiaal en bijhorende documentatie (songteksten, gedrukt of in ASCII formaat) blijven de unieke eigendom van Mididesign. Internationale auteurswetten en naburige rechten beschermen alle materiaal dat beschikbaar is op deze website. U mag (1) kopie nemen van het bestand voor backup of archivering.
sis
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
|
Sneakyman
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 15:23:32
|
(edit) Ow, zie dat Frans al een link heeft gestuurd, nou : hier nog een verhaaltje, minder goed dan dat, maar toch
Dit vind ik wel een heel raar verhaal, want ook al heb je de copy mee om mee te spelen, is het nog steeds voor backup. Je wilt toch de origineel houden? Als je die kwijt bent, ben je nog verder van huis .
Maar toch begrijp ik het wel . Je koopt een midi/ mp3 of wat dan ook voor eigen gebruik. Dit zit ook in de prijs inbegrepen. Eigen gebruik is dus 1 computer . Als je het dan naar een andere computer /Keyboard gooit, is het uploaden.(hoewel ik denk dat keyboard toch iets anders is) Uploaden is nou illigaal . Je kan het dan natuurlijk wel met usb kabel verbinden en dan er direct opgooien (is het alleen downloaden, waardoor het weer niet illigaal is). Maar dan mag je nog steeds geen copy ervan maken...
Toch is het dan alleen voor eigen gebruik!!! Dus als je het laat horen aan anderen /geeft aan anderen buiten jou om, ben je ook weer illigaal bezig. Als ik het goed heb, kun je hier auteursrechten geld voor betalen, maar weet niet hoe dit zit met midi files: weet er verder echt niks van af hoe dit zit. (soort bedrag per maand dat je alles gewoon mag laten horen buiten jou om)
Heb eerder al eens uitgezocht hoe het nou zit met muziek etc. en illegaal/ legaal. Maar in Nederland is het toch vaak onduidelijk... Ook is het anders met MP3-Speler, want je hebt nu I-tunes en vele andere sites speciaal voor MP3-Speler, dus weet eigenlijks wel zeker dat dat anders is
Misschien nog tegen in gaan? Zien hoe ver hij komt...
Gr. Menno |
Bewerkt door Sneakyman op 26/07/2008 15:50:25 |
|
|
Heiko
Advanced Member
1620 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 16:14:54
|
Hoi Frans, Ik ben mischien wel hardleers, of het komt door het warme weer, maar jou verwijzing naar die page over thuiskopie begrijp ik niet helemaal. Dit gaat toch over optredens met gebruik van legale, gekochte software?. Ik krijg het gevoel of ik anders beter thuis kan blijven: "Want je weet maar nooit..." |
|
|
Soneg
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 16:54:15
|
In Nederland mag je wel van elk product een back up kopie maken, en daarmee optreden en/of werken. In belgie en duitsland schijnt dit wat moeilijker te liggen. Je kunt natuurlijk alles op een losse stick of mini Hdd zetten en per stuk inladen en dan loskoppelen.,men gaat je neem ik niet fouilleren om te kijken of je wat illegaals bij je hebt ? (lijkt wel doping controle) laat ze alsjeblieft echte boeven gaan vangen in plaats van mensen hun hobby vergallen.
Soryt
|
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 20:26:04
|
Hoi Heiko,
Het ging volgens mij over het gebruik van Legale bestanden, die ergens anders op waren gezet. Volgens mij is dat hetzelfde als een thuiskopie. Volg gewoon de wet en niet de wens van mensen die ook denken een eigen wet te kunnen maken. Je weet, als het in de staatskrant heeft gestaan, pas dan.......... Ik weet dat ze graag op alle mogelijke manieren hun zakken proberen te vullen. Maar twee keer betalen voor één aanschaf is mij te gek. Overigens dien je eigenlijk ook te betalen voor nummers die je 's avonds gebruikt bij een optreden. Maar meestal betaalt de eigenaar van het bedrijf dat. Groetjes,
Frans
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! http://home.hccnet.nl/f.lijflander |
Bewerkt door theplayer op 27/07/2008 08:22:32 |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 26/07/2008 : 20:59:34
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door theplayer
Overigens dien je eigenlijk ook te betalen voor nummers die je 's avonds gebruikt bij een optreden. Maar meestal die de eigenaar van het bedrijf dat. Groetjes,
Frans
Hallo Frans, ik weet voor 100 % zeker, heb het nagevraagd aan alle bevoegde instanties . De auteursrechten worden ten allen tijde betaald door de organisator. Dus laat je niks aansmeren door sommige eigenaars of organisatoren. sis
|
|
Heiko
Advanced Member
1620 berichten |
Geplaatst - 27/07/2008 : 10:07:36
|
En wat wanneer zoals in de meeste gevallen wij voor particulieren werken die een zaal gehuurd hebben in een restaurant? Wie is dan de klos om te betalen? En hoe regel je dat? Grtz, Heiko |
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 27/07/2008 : 10:42:44
|
Hoi Heiko,
Ligt het nog steeds bij de eigenaar van het restaurant, want die verhuurt de zaal. Groetjes,
Frans
|
|
Onderwerp |
|