Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Het grote midifile topic
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 3

psioneer
New Member

27 berichten

Geplaatst - 20/04/2009 :  15:57:57  Toon profiel  Klik om psioneers MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
Die controller staat uit. Als ik de song namelijk (met het play knopje) start ben ik strikt gebonden aan wat er geschreven staat. Ik kan dus nergens een break invoegen of een var III of iets anders waardoor hetgeen ik speel uiteindelijk een paar maten langer duurt dan de song zelf. Ik gebruik de notatieweergave dus gewoon net als papieren bladmuziek maar dan met de mogelijkheid de bladzijde om te slaan met het voetpedaal.
Ga naar bovenaan de pagina

Heiko
Advanced Member

1596 berichten

Geplaatst - 21/04/2009 :  07:13:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat klopt niet, Ps.
Je kunt een style synchroon mee laten lopen. Ik doe het volgende:

1 Zet de volumes van de sporen van de song die je niet wilt horen op nul
2 Zet alle volumes zodanig dat midi en style een goede combinatie vormen.
3 Druk STOP/pauze van de songplayer in, hou deze vast en druk dan op play. Het ledje gaat knipperen.
4 zet de begeleiding (style) op autostart en sla deze registratie op.

Wanneer je nu een toets indrukt, worden style en song synchroon gestart en kun je naar hartelust breaks en variaties indrukken. De song loopt gezellig mee! (En dus ook de noten op je display)
Suc 6!
Grtz, Heiko
Ga naar bovenaan de pagina

psioneer
New Member

27 berichten

Geplaatst - 21/04/2009 :  08:09:25  Toon profiel  Klik om psioneers MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
Heiko, die mogelijkheid ken ik maar helpt mij niet. Ik weet niet precies hoe ik het in muziektermen moet uitleggen maar ik ga het toch proberen.
De meeste stukken zijn opgebouwd met een structuur als ABAB, ABAA, AABA,... met daartussen één of meer maten rust of een riedeltje. Stel ik heb een stuk met structuur ABAB en tussen A en B zitten telkens twee maten met alleen akkoorden. Nu druk ik aan het einde van A op Intro III en dat bestaat uit drie maten. In dat geval zou m'n notatie dus één maat voorlopen aan het begin van B. De song is dus eerder klaar met spelen dan ik zelf. Dan kan het best zijn dat ik aan het einde van de song een lege pagina met nog twee maten rust in het display heb terwijl ik zelf nog aan het spelen ben op de voorlaatste pagina. Maar omdat de song met de style meeloopt kan ik daar niks tegen doen en raak ik van de wijs.

Ik bedenk me net wel nog een andere mogelijkheid: ik zou met het voetpedaal de song kunnen starten en stoppen. Als ik dan afwijk van het notenschrift door maten toe te voegen kan ik dat opvangen door de song even te stoppen. Andersom, als ik minder maten speel klopt het weer niet. Bovendien lijkt het me lastig op het goeie moment te stoppen en te starten zodat het weer synchroon loopt. Maar ik zou het eens kunnen proberen.

Overigens is dit zeker geen groot probleem, meer een "nice to have". Ik kan me prima redden op de manier waarop ik het gebruik.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 21/04/2009 :  17:16:02  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene



De gasten waarvoor ik muziek maak, zijn vaak keihard. Je moet alles maar kunnen spelen, gehandicapt of niet.


Op deze uitspraak wil ik nog even reageren.

Voor iedereen, dit even goed doorlezen !

Het is absoluut terecht ( de mensen zijn tegenwoordig keihard ).
Ze zijn verwent en ze beseffen niet meer wat het is om een muzikant live te horen spelen en wat voor inspanning er voorafgaat.
Toen ik begon op mijn 16 jarige leeftijd ( 31 jaar geleden ) had ik een eminence orgeltje, daarna JEN en daarna een hammond met bijbehorende lesliebox.
Toen kwam er de roland tr 505 drumboxje , nou ehhh spelen maar, ging perfect en veel optredens.
De mensen hadden plezier, dronken een goede pint , kortom " ambiance "
Dan kwam er een periode dat de mensen meer vroegen ( zo voelde ik het dus aan )
De Roland MV 30 aangeschaft , kon ik meteen midifiles maken en afmixen, gewoon super !.
Dan kwam de Roland E-70, dan de solton MS50 en 100 en dan de yamaha PSR 8000 ( wat mijn keuze betreft uiteraard ) .
Vooral die MS 100 en de psr 8000 waren een verademing .
Nu heb ik de T-2 " zonder extra's .
Geen HD, geen extra RAM , niks dus , gewoon een simpele T-2.

Wat midifiles betreft kan ik iedereen bijtreden die om één of andere omstandigheden ze gebruiken , voor mij geen enkel probleem ...

Nu het volgende :
Toen ik met de PSR 8000 speelde had ik een optreden voor de papa ( vader ) van Sergio herman ( oud sluis ) .
De vader is een enorme fan van Rowen Heze

Die manager van Rowen Heze daagde mij uit: je kan niet spelen, je doet alsof enz...

Tot het moment kwam , dat hij zo zat was , hij stond recht voor mij en pakte mijn handen vast en daar stond hij dus , niks midi en niks fake , daar stond die *** voor aap ...

Ik doe het zo tegenwoordig .

Laptop meebrengen met ongeveer 5.000 mp3 en wav bestanden en een extra 320 giga externe HD

En verder maak ik goede afspraken met de mensen die mij contacteren.

De tijden zijn veranderd en muzikanten worden niet meer gewaardeerd.

sis





Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1604 berichten

Geplaatst - 21/04/2009 :  18:27:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Mp3's afspelen heeft toch ook niets met muziek maken van doen ??

Soryt
Ga naar bovenaan de pagina

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 21/04/2009 :  18:31:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschiens een stomme vraag maar speel je dan nog wel met plezier Sis en geniet je er zelf dan ook nog van ?
Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Ik doe zelf geen optredens meer, maar als ik zo moest spelen en mp3, wave bestanden of midifiles moest laten afspelen om de mensen tevreden te houden zou ik meteen stoppen met optreden, puur om de reden dat ik muzikant ben en geen DJ.

En zoals je zelf zegt goede afspraken maken met de mensen die je contracteren, en vooral goed duidelijk maken welk soort muziek je brengt en of dit dan ook is wat ze zoeken.
Kunnen ze achteraf nooit zeggen van dat wisten we niet.
En ondanks dat zullen er toch altijd mensen zijn die comentaar leveren.


groetjes Ben

Bewerkt door Ben op 21/04/2009 18:32:54
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1615 berichten

Geplaatst - 21/04/2009 :  22:19:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Hoi,

Daar wil ik dan ook even op inhaken;

Als ik de diverse muziekboxen op de fora beluister van keyboardspelers, zijn deze bijna allemaal met gebruik makende van Multi-track of andere musicsoftware opgenomen, en die klinken dan ook als echt proffesioneel.

Maar als je live moet optreden zal datzelfde nummertje nooit zo klinken of je moet die midifile mee laten lopen, en das nou NET wat ik niet wil.

Hoe doen jullie dat dan?? ( het verschil opvangen van een multitrack opname en live spelen)

Gr Toine


Tyros 3 xxl + Stagepass 300
Ga naar bovenaan de pagina

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 21/04/2009 :  23:16:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Toine ,

je hebt helemaal gelijk , zelf heb ik de liedjes zo opgenomen dat je meerdere partijen hebt (met styles ingespeeld en geen midifiles) maar zeg er ook altijd bij dat je ze zo nooit echt live kunt brengen want je hebt maar 2 handen en 2 voeten, dus het verschil zal je zeker wel horen maar dat wil niet zeggen dat het er dan ook minder door gaat klinken.
Ik vind het juist een uitdaging om met bestaande styles of zelf gemaakte styles te werken
Ik probeer er meestal voor te zorgen dat je al aan de style zelf kunt horen welk liedje er gaat komen , het is dan wel niet zo uitgebreid als bij een opname of een midifile maar je kan dan wel zeggen dat je ook echt live speeld.
Laat de mensen dan maar op je handen kijken op het moment dat jij je handen van het klavier afhaald zien en horen de mensen dan ook dat je live zit te spelen want bij midifiles of mp3/wave loopt de muziek door en dat kan wel eens een negatief effect hebben als men dat in de gaten krijgt.
En je weet mondelinge reclame gaat soms erg vlug, maar die negatieve reclame is het laatste wat en muzikant wil hebben.
Ik doe dan wel geen optredens meer maar als het er ooit nog eens van zou komen dan zou ik weer de styles gaan gebruiken , dan kun je tenminste nog een beetje improviseren tijdens je spel dat maakt het spelen juist zo leuk (vind ik dan)

groetjes Ben

Bewerkt door Ben op 21/04/2009 23:26:57
Ga naar bovenaan de pagina

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 22/04/2009 :  08:56:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Soryt en Ben ,
Juist, dit heeft niks meer te maken met muziek spelen en het is inderdaad jammer dat het nu op die manier moet. We leven in een tijd waar je moet proberen iedereen tevreden te stellen .
Je moet niet vergeten, ik ben beroeps en het is mijn inkomen.
De mensen contacteren mij nu :( meneer Van de Voorde , kan je ook de combinatie doen live en discobar ).
Aangezien ik er mijn boterham moet mee verdienen heb ik geen andere keuze.
En tja , die laptop neem ik mee met een programma ( ultramixer ) waar ik alle betstanden kan afspelen : mp3's, wav ( CD dus enz...)
Eigenlijk is het heel simpel, de mensen waar ik voor werk nemen hun eigen muziek mee ( goeie afspraken maken dus )die ze willen horen op hun feest ( mp3's, CD's, i-pod's, USB sticks enz... )
Ik moet gewoon op die aanvragen ingaan , ik heb geen andere keuze , anders zit ik thuis en heb ik geen werk .
Nu is het wel zo , als ik voor senioren speel is alles live , maar dat veranderd stilletjes aan ook.
Nu hebben ze speciale lijn-dansen en er komen der alsmaar bij, geen probleem, ze brengen zelf hun CD's mee en zo is iedereen tevreden.

Tja, ik zei het al, de tijden zijn veranderd, je doet mee of je haakt af .

Het plezier heb ik nog, maar het is wel frustrerend als ze met cd's komen aanzwaaien .

Ik heb er mij bij neergelegd, zodoende heb ik nog voldoende werk om rond te komen en mijn huis af te betalen.

Hopelijk begrijpt iedereen mijn standpunt, ik kan gewoon niet anders.

groeten,
sis


Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1615 berichten

Geplaatst - 22/04/2009 :  18:24:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Hoi Sis,

Ik kan me jouw standpunt geheel volgen,

Voor mij net als voor vele andere is het pure hobby, maar als je daadwerkelijk je brood en beleg er mee moet verdienen kun je weinig anders doen; de klant is koning dan.

Ik vind het knap als jij hiermee toch je inkomen mee kunt verdienen, op welke manier dan ook, neem ik in deze 'zware tijden'mijn petje voor je af.

Succes met het boeken van nieuwe optredens,

Gr Toine



Tyros 3 xxl + Stagepass 300
Ga naar bovenaan de pagina

Ben
Senior Member

687 berichten

Geplaatst - 23/04/2009 :  11:46:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Sis ,

Zo als je het nu uitlegd begrijp ik je helemaal , voor mij was het anders omdat het puur een uit de hand gelopen hobby was die ik met veel plezier heb mogen uitvoeren maar met pijn in mijn hart heb moeten beeindigen en nu alleen nog thuis kan spelen (mits mijn klachten het toe laten)

Kan me goed voorstellen dat het niet leuk is als ze met cd's aankomen, want je zit er eigenlijk als muzikant en niet als DJ.

Maar goed ik hoop voor je dat je er nog lang plezier van mag hebben en het vele werk mag blijven komen.

Groetjes Ben
Ga naar bovenaan de pagina

Hanswiel
Senior Member

888 berichten

Geplaatst - 27/04/2009 :  09:21:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hanswiel  Reageer met citaat
Naar aanleiding van dit topic heb ik TMF-online gevraagd of ze wellicht ook songstyles maken. Ik heb van hen een zeer uitgebreid antwoord ontvangen waarin o.a. wordt gememoreerd dat er een programma bestaat dat een midi omzet naar een style. Dat programma heet Style Works en komt uit Duitsland.

Het laatste deel van het antwoord (mail) van TMF-online luidt als volgt:

Citaat: De meeste van onze klanten spelen met een midi alsof het een style is. Zij muten de tracks uit de midifiles die zij zelf willen spelen en plaatsen markers in de song zodat zij met 1 druk op de knop bv een refrijn kunnen herhalen.De Tyros biedt biedt deze mogelijkheid
ook via Song SP1t/mj 4 en loop button.

Mijn vraag aan het forum is: is er iemand die zo werkt en kan ik een voorbeeld krijgen zodat ik het proberen kan.

Ik zou toch echt eerst een cursus moeten volgen om zelf te weten hoe dat gaat. Misschien iets voor Henk Oostendorp om dit op te nemen in een opleiding/begeleidings-programma voor Tyros spelers. Of bestaat zoiets al?

Hans


Bewerkt door Hanswiel op 27/04/2009 09:23:12
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1604 berichten

Geplaatst - 27/04/2009 :  12:21:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Ik koop mn songstyle's bij > https://www.d-o-o.de/index.php
Perfecte kwaliteit en redelijk geprijst.

Soryt
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1615 berichten

Geplaatst - 27/04/2009 :  19:12:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Ik moet ook zeggen dat de song-styles van 'doo' van goede kwaliteit zijn, en ook best wel betaalbaar.

De gratis songstyles die je op het internet kunt vinden vind ik van zeer slechte kwaliteit, en ga daar mijn tijd niet mee instoppen om te proberen etc. dan maar 1 legaal styltje maar wel van sublieme kwaliteit!!

Natuurlijk kun je bij een midifile bepaalde tracks uit zetten en daar een style van te maken, maar dan blijf je toch zitten met het feit als de midifile loopt moet je eigenspel feilloos meegaan, en dit heb je niet als je met een songstyle speelt.

Enne mijn mening, als je met een midifile speelt koop dan maar geen Tyros, maar een goede cd-speler.

Ik ben ANTI midifile, ik speel liever slecht maar wel zelf gespeeld en de voldoening ervan, als mbv een midifile.

Er zijn muzikanten en dan bedoel ik dus ECHTE muzikanten die mbv een stukje midifile een grandiose song ten gehoren brengen maar dat zijn dan ook echte profs, waar ik me zeer zeker niet mee wil vergelijken.

Maar zo als het is, de Tyros heeft onbegrensde mogelijkheden, en alles is mogelijk met de Sound Machine van Yamaha.

En ieder bepaalt voor zich zelf wat en hoe hij of zij met dit keyboard omgaat, en daar is niks mis mee, als je die bepaalde manier pretig en leuk vindt.

Alle succes met met de beleving en veel plezier gewenst met je Tyros.

Gr Toine

Tyros 3 xxl + Stagepass 300
Ga naar bovenaan de pagina

pianoplayer
Average Member

119 berichten

Geplaatst - 15/05/2009 :  23:11:03  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi,
Ik weet niet of ik aan dit topic nog iets kan toevoegen.
Over midifiles: vroeger gebruikte ik nooit midifiles. Na een auto-ongeluk, heb ik veel midifiles gebruikt. Ik speelde dan mee met de partituur die op het scherm kwam. (melodielijn uit en zeker ook alle solopartijen uit). Nu het beter gaat met mijn nek gebruik ik de midi's nog af en toe.
D-o-o: heb ik al veel song-styles gekocht. Ik vind de songstyles van yamaha's german download shop net iets beter klinken.

Keyboard spelen is soms frusterend. Ik kreeg al commentaar omdat mijn spel niet precies als het origineel klonk (frustrerend). Als je een midifile gebruikt (waar ik met beide handen 'piano' bij speel; dus volledig klavier is pianoklank), krijg je het commentaar dat je geen keyboard speelt.
Soms denkt de toeschouwer dat je een midifile gebruikt op een nummer dat met een style gespeeld is (vb. My Way met style Epic Ballad, of Demasiado Corazon met Pop salsa). Daarom speel ik als ik optreed altijd eerst een uurtje piano dwz. puur piano, zonder begeleiding. Dat is tenminste nooit fake. En piano spelen is ook leuk natuurlijk. De muziek van Elton John, Billy Joel of Alicia keys, leent zich er toe om op piano te spelen.
Ik heb geleerd om mijn zin te doen. En om zo weinig mogelijk met midifile te spelen. Een nummer dat ik wel met midifile speel is "nightbirds". Ik gebruik dan de akkoorden en de partituur die op het schermpje komen. Dat dient als basis om er mijn eigen "ding" mee te doen. Aanvankelijk speelde ik de solo's na, gelukkig doe ik nu iets van mezelf. Het is de bedoeling om het nummer binnenkort met de song-style te spelen.
Het leukste is als iedereen zijn eigen "sound" zou hebben. Daarmee bedoel ik:niet te veel midifiles. Hermixen van styles, niet te veel OTS enz.
Verder heb ik respect voor iedereen die keyboard speelt. Midifiles moeten meestal grondig bewerkt worden voor je ze kunt gebruiken. Zelden klinkt een midifile beter dan een goede style/songstyle. Met styles spelen vind ik ook leuker.
Ik heb al menig keer iemand zien playbacken en daar heb ik een bloedhekel aan.
grtz,
Jurgen
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 3 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000