Ik heb mijn tyros nog maar 4 dagen maar wou toch eventjes iets vragen. Ik heb een storend geluid bij de orgelklanken , het is niet echt een brommend geluid maar een soort 'bij klank' die volgens mij er niet thuis hoort.
Nu heb ik ondertussen al ondekt wanneer ik het organ-type op sine zet dit geluid verdwijnt en wanneer ik het organ-type terug op vintage zet het geluid weer terug komt.
Is dit wat vintage doet want voor de rest veranderd er aan de orgelklank helemaal niets.
Ook bij de superarticualtion orgelklanken is dit geluid aanwezig en hier kan je niet kiezen tussen sine of vintage dus hier krijg ik het niet weg.
Het ligt niet aan de dsp want of die nu aan of uit staat dit maakt geen enkel verschil.
Dat brommende geluid wat je bedoelt is inderdaad een éxtra klank. Het is echter typisch voor die Hammond/toonwiel sound en hoort er absoluut bij..... zonder dat bijgeluid zou het niet 'echt' meer zijn.
Tijdens de ontwikkeling van toonwiel-orgels door Laurens Hammond (ca. 1930) kreeg hij te maken met problemen die hij eigenlijk niet kon oplossen : o.a. de key-click en het brommen......
Later werden die 'problemen' zijn handelsmerk Het is/was een hele klus voor fabrikanten om een electronische Hammond klank te voorzien van die bij-klanken als brom en click.