Als je de midifile hebt geladen, ga je naar de digital recording > Songcreator. Ga naar tabblad 1 - 16 Rechts boven kun je het juiste track opzoeken. Plaats nu direct vóór de eerste noot de controler 11. (expression) Geef deze de gewenste waarde mee. Dit doe je ook weer vóór de eerste noot van het refrein. Op deze manier kun je volumeverschillen maken. Het voordeel van controler 11 is dat als je nu controler 7 (trackvolume) aanpast, de variaties van controler 11 toch blijven werken. Groetjes,
Ik ben het absoluut met Frans eens om te kiezen voor de methode met Crtl 11 Expression, dan hou je altijd ballans in je song als je later nog wat volume nivo's insteld.
Mischien is het makkelijk als de Crtl 11 (Epresion) in wil stellen. dat je een filter gebruikt.
Als je bijv. in Tab 1-16 zit, kies dan Filter (knop H) Kies 1x "ALL ON" Druk 1x knop 4 of 5 omlaag. Druk 1x ENTER Druk 1x knop J (INVERT) Druk 1x Exit
Nu heb je alleen de Crtl (Control Changes) over
Crt 11 (Expression) moet je gebruiken. Staat deze nog niet in de lijst en Crtl 7 (Volume) wel.
Ga op de regel staan met Crtl 7 Volume Druk dan 1x knop 6 omlaag (INS) Ga met Knop D of E naar de 3e kolom verander 7 in 11, door bijv 4x knop 5 omhoog in te drukken.
Kopieer dan deze Crtl 11 naar het refrein enz.. Als je het refrein het hardts wilt hebben dan zou ik daar bij Crtl 11 instellen op 127 en de coupletten wat minder.
Je kunt ook de Crtl 11 kopieren naar de andere tracks. Met copy dan met knop F naar de andere track juiste positie kiezen en dan paste.
ok hartelijk bedankt voor jullie uitleg ga er dierekt mee aan de slag was al bezig om het met Yamaha XG works te proberen maar dat ging ook nog niet zoals ik wilde