Auteur |
Onderwerp |
Evert
Average Member
124 berichten |
Geplaatst - 14/02/2006 : 20:20:47
|
Hoi Frans,
Ik wou dat ik net zoveel verstand had van keyboards als jouw dan ging ik bij Yamaha werken.
Evert. |
|
|
fboss
Average Member
380 berichten |
Geplaatst - 14/02/2006 : 22:44:36
|
Beste Sandy, en Iedereen;
Dat is ook wat Frans hier bedoelt. Hij weet, dat wijzigingen aan een OTS van een Preset altijd een nieuwe style opslag en een nieuwe naam nodig heeft. Jij ziet dat gebeuren in de USER, maar je kunt deze nieuwe style natuurlijk dan ook net zo goed wegschrijven naar de HD1 of de USB1.
Dat is ook de reden dat Frans er terecht op aandringt NIET de Preset met een OTS te wijzigen, (want je moet hem dan opnieuw met een andere naam elders wegschrijven), Maar de Voice wijzigen en hem als een nieuwe REGISTRATIE- memory in een bank weg te schrijven.
Je hebt hetzelfde resultaat, maar!!!! Omdat je de PRESETS-Styles blijft gebruiken,worden jouw aanpassingen maar in een héél klein Registratie file-tje bewaart. (3-6Kb) (500 Registratie mogelijkheden in één folder)!!!
Vandaar ook dat hij hier terecht zegt; Als je met REGS. de Presets aanpast kan je op iedere Tyros(2) deze veranderingen gebruiken, zonder dat je óók daarbij de nieuwe styles hoeft mee te nemen, (en in dezelfde directory structuur moet kopieren op het andere Keyboard).
Iets wat op een ander keyboard niet zo simpel is.
Beste Sandy ik hoop dat je hiermede de slimme mogelijkheden van de Registratie gaat begrijpen. Het is echt geen makkelijke kost, dus hierbij óók aan iedereen; s.v.p. blijf doorvragen als het nog niet geheel duidelijk is.
Ik vind het duidelijk uitleggen hier net zo moeilijk, als het goed begrijpen van al deze mogelijkheden.
Hopende toch aan deze duidelijkheid wat te hebben meegeholpen,
doe ik weer aan Iedereen de groetjes van; fboss.
|
|
|
fboss
Average Member
380 berichten |
Geplaatst - 14/02/2006 : 22:59:38
|
Beste Evert;
Ik denk dat ik met mijn verstand van Keyboards het bij Yamaha niet lang zou volhouden.
Deze kennis willen ze aan de dealers leren. Want dat zijn de echte klantenverwenners en adviseurs. (Dus zoeken ze daar zeker geen amateur voor)
Bij Yamaha zoeken ze óf TOP demonstrateurs, en daar hebben ze ook al de allerbeste van. Ik kan ademloos genieten van Peter Baartmans of van Michell Voncken. (ik zou willen dat ik dat ook uit mijn keyboard kon halen)
óf ze zoeken naar mensen als Reinhold Pöhl, die echte styles kunnen maken. (je speelt op de Tyros met veel van zijn ontwikkelingen) Alleen deze kwaliteit of een betere kwaliteit is in de toekomst nog maar te verkopen.
En als gebruiker kan ik daar alleen maar blij mee zijn. Ik zoek alleen de allerbeste kwaliteit in de Voices en de Styles. En... het kan altijd beter.
Maar toch bedankt voor je leuke compliment. en weer de groetjes van; fboss. |
Bewerkt door fboss op 14/02/2006 23:03:34 |
|
|
slhwijnands
Starting Member
19 berichten |
Geplaatst - 15/02/2006 : 23:54:39
|
Hoi fboss,
Bedankt voor de extra uitleg over OTS verandering, maar ik heb 'm door. Het is inderdaad gemakkelijker een voice te wijzigen en deze weg te schrijven naar een registratie memory-knop. Een veranderde OTS wegschrijven in User kan ook handig zijn, maar je moet dan altijd de style gaan zoeken in User uiteraard...en je vergeet je dit, maak je het jezelf moeilijk denk ik. Groetjes Sandy |
|
|
fboss
Average Member
380 berichten |
Geplaatst - 16/02/2006 : 23:06:45
|
Beste slhwijnands en Iedereen;
Dat is het precies.
Presets zijn Presets, vastgebakken in het vaste geheugen van de Tyros. Ongenaakbaar niet te wijzigen, niet aan te passsen. Je kunt ze NOOIT vervangen of veranderen. VAST = VAST. En.... de preset OTSen horen ook vast bij deze Preset-Styles. Dus ook NIET te veranderen. Ook vast = vast. Dat komt omdat ze in een ROM zijn ingebrand. Deze ROM-chip noemt YAMAHA Preset-geheugen.
Als je dat begrijpt, dan weet je dat alles wat in de PRESET zit je nooit meer kunt veranderen, je kunt er verder NIETS meer mee. (gelukkig wel afspelen)
Daarom heeft YAMAHA ons de kans gegeven dat ze zijn te kopieren, naar een ander type van geheugen dan het Presetgeheugen. Alleen MOET je dan wel aan deze Style tegelijkertijd een ANDERE naam geven.
Deze gekopieerde Preset styles met OTSen erbij, met een andere naam, Daar kun gelukkig alles mee doen wat je wilt. Deleten, veranderen, aanpassen. in iedere geheugenruimte zetten USER of HD1 of USB1 of naar de PC enz. enz. Alles wat je zelf wilt.
Dus als je een OTS wilt wijzigen van een preset, dan moet je tevens ook totale style kopieren naar een ander geheugen anders valt er niets te wijzigen.
Ik hoop dat ik nu duidelijk heb uitgelegd dat wij NIET IN het (ROM) presetgeheugen van de Tyros kunnen komen.
Maar dat we wel de complete Preset-Style met zijn vaste complete Preset-OTS erbij kunnen kopieren (verplaatsen naar een andere plaats met een andere naam). En daar wel kunnen aanpassen naar onze wensen.
Ik hoop dat ik het verschil tussen het vaste (ROM) Preset geheugen, en het door ons wel beschrijfbare ander geheugen (USER, HD1, USB1 of de PC) nog eens duidelijker heb kunnen uitleggen.
Weer allemaal de groetjes van; fboss.
|
|
|
fboss
Average Member
380 berichten |
Geplaatst - 16/02/2006 : 23:44:27
|
Beste Allemaal.
Om het niet al te ingewikkeld te maken heb ik hierboven het vaste (Rom) preset geheugen beschreven. En het totale kopieren hiervan als je iets wilt wijzigen.
Nu ga ik hier proberen de RELATIE tussen de presets en de Registraties-memory's weer te geven.
Een Registratie-memory (8 memory's in een Registratiebank) is niets anders als een soort foto van het Keyboard. Een foto, om de instellingen van dat moment, voor later te bewaren.
In deze memory wordt alleen onthouden de mogelijkheden die je hebt AANGEVINKT onder GROUP SELECT in het REGISTRATION MEMORY CONTENTS - MAIN menu. (het menu dat automatisch opent als je op de memort knop drukt).
Het is eigenlijk niet meer dan een index-file (3 tot 6 Kb groot), die de ingestelling van de keyboard knoppen en al de andere instellingen vastlegt.
Hij bewaart de wijzigingen van b.v. Voices, tempo, volume, effecten, enz. enz. van bestaande songs, styles, en ook van de presetstyles.
Als je dus alleen deze genoemde kleine wijzigingen van een preset wilt bewaren, is het ruimtebesparend om niet eerst de preset met een andere naam ergens anders naar toe te kopieëren, en dan deze wijzigingen IN de nieuw style-OTS te veranderen.
De Registratie bewaart voor jou alleen maar de wijzigingen die je wilt toepassen van de preset. Hij bewaart deze wijzigingen in een kleine file, en de tyros ziet dan dat hij deze Preset moet gebruiken met de in de Reg.memo. aangegeven wijzigingen.
Het Kopieëren en wijzigen van Styles wordt pas echt zinvol als je ook Variations, Intro's of Endings gaat vervangen of wijzigen. Allemaal dingen die vaak bij de styles moeten gebeuren om er specifieke Song-Styles van te maken.
Iedereen weer de groetjes van; fboss.
|
Bewerkt door fboss op 16/02/2006 23:52:45 |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 17/02/2006 : 07:22:20
|
Hoi,
Je kunt het kort samenvatten door te zeggen: Als je instrumenten veranderd, doe je dit door gebruik te maken van Registrations. Alleen als je Noten veranderd, moet je er een nieuwe style van maken. Groetjes,
Frans
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! |
|
|
fboss
Average Member
380 berichten |
Geplaatst - 17/02/2006 : 18:16:47
|
Beste Allemaal;
In mijn eerdere topic over de preset-styles schreef ik;
Als je dat begrijpt, dan weet je dat alles wat in de PRESET zit je nooit meer kunt veranderen, je kunt er verder NIETS meer mee. (gelukkig wel afspelen)
Nu moet ik zeggen dat bij nalezing van deze regel ik toch moet zeggen, dat (gelukkig wel afspelen) feitenlijk niet helemaal juist is.
Omdat het voor een goede bediening van de Tyros, het belangrijk is om de geheugenstructuur goed te begrijpen, wil ik hierbij het nog niet besproken deel van het geheugen óók maar uit leggen.
Wij hebben het bijna onzichtbare deel van het geheugen nog niet besproken, namelijk het directe WERKGEHEUGEN.
Wat kwamen we te weten uit de vorige topic's?
We kennen nu het Preset geheugen (Styles en OTSen en Voices ingebakken in de niet te wijzigen ROM-chip)
Het USERgeheugen, het flashgeheugen in de Tyros ingebouwd waar we bij voorkeur de Registraties gaan bewaren. En waar ook de Custom Voices steeds worden ingeladen.
Verder kan er in het USERgeheugen alles worden bewaart, zodat je óók zonder USB of Harddisk kunt werken.
Veel verstandiger is het, óók van wegen de beperkte USER-geheugenruimte, buiten de Registraties, alles op de Harddisk te bewaren, of op de USB.
Dan Nu het WERKGEHEUGEN.
Een appart, vast deel van het flashgeheugen, wordt door de Tyros gereserveerd om alles waarmee rechtstreeks kan worden gewerkt, in kleine vaste geheugenblokjes te bewaren.
Ieder onderdeel van de hele Tyros heeft hier zijn eigen vaste plaats in het gereserveerde WERKgeheugen.
Dus vaste geheugenplaatsen voor intro 1 intro 2 enz. voor Variatie 1, 2, 3 en 4. Voor de vier verschillende Multipads. voor de Endings voor de OTSplaatse, en ook voor de 8 verschillende registratie-memory's enz.
Alleen met iets wat in die vaste plaatsen van dat werkgeheugen is ingeladen, kan door ons mee worden gewerkt.
Voor we muziek kunnen gaan maken of willen wijzigen moeten we dus de Style met de OTS, of de Song, of de Multipad, of de Voices of de Registraties enz. inladen in het werkgeheugen.
Pas als dat is gebeurt kunnen we hier iets mee gaan doen.
Op de monitor kun je zien wat er op dat moment is ingeladen in het werkgeheugen, en geeft de Tyros tevens een groen lichtje voor ieder geheugenblokje waar iets is ingeladen.
DE Tyros software kan echter alleen maar werken met een geheugenblokje dat we dan eerst nog moeten hebben GEACTIVEERD door ergens op een knopje te duwen.
Bij activatie van het werkgeheugen veranderd de kleur van groen naar rood.
De software speelt alleen met rode geactiveerde geheugenblokjes, of met wat in de monitor een zwarte kleur heeft gekregen.
Bovenstaande is de reden waarom je bij een wijziging van de inhoud van zo'n blokje geheugen, je dit blokje ook nog moet wegschrijven naar het Usergeheugen, de Usb of de harddisk.
Als je namelijk nieuwe items in de geheugenplaatsen laad, of de Tyros afzet is alles uit het flashgeheugen verdwenen.
Omdat een registratie het hoogste gezag heeft in de hierarchie van de Tyros, moet er, als wij een andere registratie-bank kiezen, tegelijkertijd dus in één keer zowel de Song, de Style, de Multipad, en tevens alle Voices en alle registratie-memory's in de diverse werkgeheugenblokjes worden leeg gemaakt, en dan deze zelfde plaatsen weer met alle genoemde data weer opnieuw worden opgeslagen.
En op dit proces willen wij niet langer dan 1 seconden wachten. Ik vind het toch wel knap dat het toch al wel redelijk snel gaat eigenlijk. Zolang wij dit echter met dimmgeheugen moeten doen, moet je dus echt niet op verbeteringen rekenen.
Mijn advies om Registratie's te kiezen in de View-mode, zal dus zeker teleurstellingen voorkomen.
Ik heb echt geprobeerd de complexe structuur (hier en daar wat stevig versimpeld) zo duidelijk mogelijk weer te geven zodat hopenlijk iedereen de geheugenstructuren van de Tyros(2) wat beter zal gaan begrijpen.
En doe hierbij; Iedereen weer de groetjes van; fboss. |
Bewerkt door fboss op 17/02/2006 18:24:08 |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 17/02/2006 : 22:13:54
|
quote: Originally posted by fboss
Het USERgeheugen, het flashgeheugen in de Tyros ingebouwd waar we bij voorkeur de Registraties gaan bewaren. En waar ook de Custom Voices steeds worden ingeladen.
Hallo,
Custom voices worden geladen in het Dimmgeheugen. Zonder dat Dimmgeheugen kun je ook niet met customvoices(samples) werken. Groetjes,
Frans
|
|
slhwijnands
Starting Member
19 berichten |
Geplaatst - 18/02/2006 : 19:35:39
|
Hoi fboss,
Nog even een opmerking over OTS en dan laat ik het hierbij (hopelijk). Je zegt als je een OTS verandert en deze wegschrijft naar bijv. user, MOET men een andere naam geven aan die style.....da's niet waar! Dit hoeft niet (tenzij ik een andere naam wil geven als geheugensteun). Als ik een style verander met al zijn OTS links wordt hij toch weggeschreven naar USER (of HD,of USB) ongeacht of ik de naam van de style verander of niet. Probeer het maar! Het werkt.
Groetjes
Sandy |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 18/02/2006 : 19:51:21
|
Hoi Sandy,
Je hebt bijna gelijk, maar niet helemaal. Stel de style die je gebruikt heet: 'Beat.sty'. De volledige naam zou dan zijn: 'Preset\beat.sty'. Als je 'm nu in User opslaat wordt de naam: 'User\beat.sty'. Hetzelfde geld ook voor de harddisk. Omdat je het eerste gedeelte niet ziet lijkt het dan hetzelfde. Groetjes,
Frans
|
|
slhwijnands
Starting Member
19 berichten |
Geplaatst - 18/02/2006 : 20:28:47
|
Hoi Frans,
Bedankt voor je antwoord. Je weet wel heel veel van de T-2 zeg, net als fboss!! Met die kennis ging ik me aanmelden bij een dealer weet je dat! Jullie lijken wel een wandelende helpdesk/handleiding/tutorial/database. Ik heb het keyboard sinds medio oktober weet nog niet eens de helft ervan. Wellicht speel je niet als Michel Voncken of Peter Baartmans maar ik heb heel wat onderwerpen gezien met heel wat goeie tips op dit forum, schitterend toch (-: !! Ga zo door.
Groetjes wederom van
Sandy Wijnands |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 18/02/2006 : 22:10:33
|
Hoi Sandy,
Natuurlijk doe ik mijn best om iedereen te helpen. Probeer je eens door mijn site te worstelen. Daar staat ook veel op voor de T-1, maar het meeste daarvan is ook bruikbaar voor de T-2. http://home.hccnet.nl/f.lijflander Ik blijf er steeds aan doorwerken. (als ik tijd heb.) Groetjes,
Frans
|
|
Onderwerp |
|
|
|