Auteur |
Onderwerp |
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 03/09/2010 : 14:16:18
|
In een andere draad werd de vraag: "Wat is het voordeel van Flash Geheugen?" gesteld.
Met Flash Memory kun je Custom Voices/Samples inladen zoals je nu met de Dimms gewend bent. Als je daarna de MotiF XF en hoogst waarschijnlijk de Tyros4 uitzet blijven de Voices in het geheugen bewaard. Als je vervolgens weer inschakelt zijn de Voices direct beschikbaar. Je kunt Voices wel wissen of overschrijven.
Groet, Ruud |
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 03/09/2010 : 14:42:05
|
En uit onderstaande link blijkt dat het ook voor de Tyros 4 komt. Naast de FL1024M van 1 GB geheugen is er ook de FL512M met 512 MB.
Met twee slots en elk hetzelfde type kom je uit op een keuze voor 1GB of 2GB Flash Geheugen.
http://www.gigasonic.com/search?keyword=fl1024m
Groet, Ruud |
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 03/09/2010 : 14:58:26
|
Bedankt Ruud voor de uitleg. :) Bij de XF werd het flash memory als de grote verandering en verbetering gebracht vandaar de naamswijzing van XS naar XF.
Wordt dit ook de grootste wijziging in de TYROS 4? Kunnen ze de TYROS4, TYROS4F gaan noemen. Ik ben geen sampler maar kan hiervoor de harddisc ook niet gebruikt worden. Misschien een domme vraag?
Jan
|
Bewerkt door Jan Bruijn op 03/09/2010 15:00:05 |
|
|
fransonline
Senior Member
695 berichten |
Geplaatst - 03/09/2010 : 16:06:39
|
Ik had gedacht dat ze de T4 zouden uitrusten met een standby- of slaapstand, zoals bij computers.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 03/09/2010 : 17:33:30
|
citaat: Bij de XF werd het flash memory als de grote verandering en verbetering gebracht vandaar de naamswijzing van XS naar XF.
De Motif XF heeft ook een meer dan verdubbeling van de waveforms t.o.v. de XS. Dit lijkt mij niet bepaald onbelangrijk. Als dit dan ook voor de T4 het geval is vindt ik al een goede stap vooruit.
Groeten Wim |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 03/09/2010 : 18:05:05
|
Zou een Solid State Drive geen goede optie zijn? Ik had dat in de Korg P80 zitten voor de user styles. Maar ik weer niet hoe dit prijs technisch of qua groote en snelheid zit.
Groeten Wim |
|
|
lacobo
Average Member
245 berichten |
Geplaatst - 03/09/2010 : 20:03:28
|
Solid state harddisk zou niet zoveel uitmaken. Het duurt dan nog (vergeleken met een normale computer) absurd lang voor de samples zijn geladen. Met flashgeheugen staan ze meteen in 't geheugen.
B.
_______________________________________ LACOBO's Tyros2>3 site: http://www.lacobo.com/kb-site |
|
|
T-Rossie
Moderator
3237 berichten |
Geplaatst - 04/09/2010 : 13:51:05
|
Wim, Een interessante vraag en ik heb mijn twijfels of het dan nog wel lang duurt alvorens de geluiden zijn geladen. Het is maar de vraag waar momenteel (in bijv. de T3) de 'flessenhals' (vertrager) zit, het kan de mechanische harddisk zijn, maar ook de transfer (interface) van disk naar memory. Er is mij verteld dat hedendaagse SSD's tot wel 100x sneller kunnen zijn dan de roterende schijven disk..... het absurd lang zou al een stuk minder lang worden daardoor. |
Bewerkt door T-Rossie op 04/09/2010 13:52:26 |
|
|
admin
Forum administrator
300 berichten |
Geplaatst - 04/09/2010 : 16:21:19
|
Een Flash memory werkt volgens het zelfde principe als een SSD. We werken niet meer met het verouderde DIMM maar met een nieuwe nog kleinere chip welke een veel grotere capaciteit kan bevatten dan het oude DIMM. In de hedendaagse computer wereld wordt dit al op grote schaal toe gepast met diverse formaten welke op kunnen lopen tot 64 GB of zelfs 128 GB aan geheugen. Dit is dan wel een combinatie van meerdere bankjes.
Een SSD kan nooit als vervanger van het geheugen gebruikt worden. Kijk naar een computer, hier hebben we ook een fysiek geheugen en een harddisk. Deze kunnen ook niet gewisseld worden of elkaar vervangen.
Het geen waarom het bij de Tyros 3 langer duurt dan het volgens specificaties bij de Motif XF serie duurt, is puur en alleen omdat alle data vanaf de harddisk in Tyros 3 naar het "langzame" DIMM geheugen van Tyros 3 moet worden gekopieerd.
Een voorbeeld bij een PC is, het opstarten ervan. Bij het opstarten van een PC duurt het ook even omdat alle gegevens van Windows weer in het geheugen geladen moeten worden, dit was bij een PC met DIMM geheugen nog trager dan we nu gewend zijn.
De hedendaagse Windows versies als XP, Vista of Windows 7 geven ons de optie om hem in slaap mode te zetten. Op het moment dat we dit doen, wordt er spanning gehouden op het geheugen, maar de rest van de PC gaat uit. Dit betekend dat het geheugen dan vol blijft staan met de laatst opgeslagen data, waardoor hij heel snel weer op te starten is.
Ik hoop dat het voor jullie wat duidelijker is geworden wat het verschil dan nu is met het geheugen en met een SSD. Wie weet wat we in Tyros 4 dus voor moois kunnen verwachten!
Nog een paar nachtjes slapen en we weten hopelijk wat meer.
Muzikale groet,
Martijn Snoek |
|
|
fransonline
Senior Member
695 berichten |
Geplaatst - 04/09/2010 : 17:27:53
|
Het is nog maar de vraag welk Dimm geheugen door Yamaha wordt toegepast. Inmiddels is DDR3 met snelheden van 1600 Ghz en hoger gebruikelijk in een recente PC of notebook.
Mijn ervaring met Yamaha is inmiddels dat op het moment van levering flink achter lopen bij huidige technische ontwikkelingen. Logisch: de ontwikkeltijd van een dergelijk hoogstaand keyboard kost tijd en daar gaan enkele jaren over heen. De T4 kan hierdoor componenten hebben van 2 jaar terug, tóen was DDR2 gangbaar en betaalbaar. Maar onmiddellijk ontstaat een achterstand.
Zo kun je er van uitgaan dat de T4 nog steeds USB 2.0 ondersteunt, terwijl het veel snellere USB 3.0 momenteel steeds meer standaard aan het worden is. De hogere ontwikkelingskosten op dit moment zullen echter geen USB 3.0 toelaten.
Verder: Een SSD kan leuk klinken maar is afhankelijk van het werkgeheugen waar uiteindelijk alle informatie komt te staan. En "100 keer sneller" is wishful thinking. De doorvoersnelheid is maximaal rond de 300 Mbs, waarmee je al meteen tegen de capaciteit van SATA300 aanloopt. Pas bij SATA600 wordt een SSD écht interessant.
Kortom: laat de T4 eerst maar eens komen. Maak één exemplaar open en inventariseer de hardware. Wedden dat ie sneller is als de T3 maar ook nu weer hopeloos achterloopt bij huidige technische standaards?
Wel een leuke inhoudelijk discussie overigens van alle deelnemers aan dit topic!
|
Bewerkt door fransonline op 04/09/2010 17:29:16 |
|
|
T-Rossie
Moderator
3237 berichten |
Geplaatst - 05/09/2010 : 11:28:33
|
Frans, Laat ik nu gehoord/gelezen hebben dat de T4 de nieuwe USB3 standaard ondersteunt en ook de allernieuwste (super) MIDI interface heeft. Beiden enorm veel sneller dan de voorgangers. De MIDI is niet meer beperkt tot de 16 kanalen, de resolutie is ook drastisch hoger. Is er al een ander insturment op de markt die dat kan?
Update: Zojuist kreeg ik een mail waarin staat dat beide mogelijk berusten op een wens, niet op een feit ..... zeker weten doen we pas na 11 september bij de presentatie in UK |
Bewerkt door T-Rossie op 06/09/2010 23:02:45 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 06/09/2010 : 09:39:38
|
T-Rossie
Heb je die informatie ook gevonden op het internet of beschik je reeds over de specs van de T4. Vindt je het ook niet kinderachtig dat Yamaha wel de T4 aankondigd maar nog niet de specs vrij geeft, behalve dan de teaser met bijzonder weinig info. :)
USB 3.0 is zeer interessant, hoewel vele TYROS gebruikers een nieuwe PC moeten aanschaffen om daar volop gebruik van te kunnen maken. Wat is een super midi interface? Bedoel je daar de steinberg FW (FireWire) interface mee? zoals voor de MOTIF XS en XF verkrijgbaar is?
Over Flash geheugen. 8Gbyte memory sticks (Flash Geheugen) kost bijna niets. 1 Gbyte van Yamaha ongeveer 300 euros. Nou vraag ik je.
Jan
Jan
|
Bewerkt door Jan Bruijn op 06/09/2010 09:46:29 |
|
|
fransonline
Senior Member
695 berichten |
Geplaatst - 06/09/2010 : 09:44:52
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bruijn
...USB 3.0 is zeer interessant, hoewel vele TYROS gebruikers een nieuwe PC moeten aanschaffen om dat aan te kunnen. ...
Een nieuwe PC is niet nodig, je kunt een los PCI kaartje kopen dat je inbouwt, kosten rond de 30 euro. Zelf voor een notebook is dit mogelijk, dan heb je een PCMCIA kaartje nodig dat je aan de linker- of rechterkant in je notebook schuift.
Moet het overigens nog zien of de T4 USB 3.0 ondersteunt.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
Bewerkt door fransonline op 06/09/2010 09:45:47 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 06/09/2010 : 09:52:11
|
Frans,
Dat wist ik niet. Zijn er al PCI kaartjes op de markt voor USB 3.0? Dat is dan geregeld. :)
Ik neem aan dat T-Rossie als moderator over meer info beschikt dan de gewone sterveling. Vergeet niet dat de demonstrateurs van de T4 reeds over een T4 beschikken om die demonstraties te kunnen voorbereiden.
Jan |
Bewerkt door Jan Bruijn op 06/09/2010 09:52:48 |
|
|
T-Rossie
Moderator
3237 berichten |
Geplaatst - 06/09/2010 : 10:49:30
|
Jan, Datgene wat ik 'weet' komt van internet (diverse fora) en via wat relaties buiten Nederland. In Juni was al te lezen dat de T4 zou komen (werd nog her en der fel ontkend) Over de USB3 en HD-Midi komt van dezelfde bron.... dat zal wellicht dus ook kloppen.
De moderatoren weten absoluut niets meer dan jullie....en dat 'plaagt' ons ook
Het is duidelijk dat Yamaha een spelletje speelt wat blijkbaar zijn vruchten afwerpt .... en ja... dan ga je er mee door toch?
|
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 06/09/2010 : 11:05:39
|
T-Rossie
Interessant. Ikzelf hecht nog niet veel waarde aan dit soort info op het internet. Alleen info van Yamaha is betrouwbaar.
Vraag:waar ligt in het geval van de TYROS het voordeel van een USB 3.0 t.o.v. USB 2.0 en de "HD" midi interface. De harddisc in mijn PC of die van de T4 zal niet veel harder draaien dan 7200 toeren, dus die hard discs kunnen die snelheid van de USB 3.0 niet aan.
Waarin ervaar ik de snelheid van USB 3.0 en de HD midi interface effektief. De data zal wel sneller heen en weer gaan, maar heeft dat ook zin met midi data, kleine pakketjes data. Ik betwijfel het nut daarvan. Misschien zie ik het verkeerd. Ik hoop toch echt dat de T4 iets meer te bieden heeft dan Flash, USB 3.0 en de "HD" Midi interface, wat dat dan ook zou kunnen zijn.
Jan
|
|
|
Onderwerp |
|