Auteur |
Onderwerp |
|
inverbon
New Member
30 berichten |
Geplaatst - 20/02/2006 : 19:44:25
|
Beste Tyros vrienden,
Sinds vrijdag kan ik mijzelf trotse bezitter noemen van een Tyros2.
vandaag ben ik even naar de mediamarkt gegaan met de compatibility-lijst in m'n handen om een wlan usb adapter te halen maar helaas helaas... geen van de usb adapters is leverbaar. Nu ben ik op internet aan het kijken om een bedrijf te vinden die wel een compatible adapter kan leveren. Maar zelfs dat valt erg tegen. Het lijkt wel of de Tyros2 alleen compatible is met adapters die niet 'van deze tijd' zijn. Heb ik dit mis? weet iemand een webshop of winkel die wel een geschikte (betaalbare) adapter kan leveren?
Groet,
iwan
Eyes that see don't grow old |
|
inverbon
New Member
30 berichten |
Geplaatst - 20/02/2006 : 20:39:58
|
Uiteindelijk gevonden, ze zeggen wel eens de aanhouder wint. De meest gangbare USB adapter die nog redelijk goed leverbaar is voor een nette prijs bij verschillende webshops is de D-link DWL-122.
http://tweakers.net/pricewatch/105709
Ik zie wel een trend bij de compatible netwerkadapters, ze zijn volgens mij allemaal 11 mbps en werken op USB1.1 .
En momenteel zijn bijna alle in de winkel liggende usb adapters 802.11 B of G en USB 2.0 dat houdt dus in dat ze 54 mbps of zelfs 108 mbps zijn. Dat is waarschijnlijk de reden dat de tyros2 ze niet herkent. (ik heb ook een Sitecom 54G adapter geprobeerd en die schakelde nog geen eens in) Mischien dat iemand dit kan bevestigen?
Groet,
iwan
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
|
inverbon
New Member
30 berichten |
Geplaatst - 20/02/2006 : 23:02:02
|
Nu je het zegt wist ik dat deze kon werken (weg theorie usb1.1 en 11mbps :) tenzij de adapter kan terugschakelen) Het stond zelfs op dit forum, maar ik heb dan gelijk in m'n achterhoofd dat Raymond in dezelfde thread er al wat problemen mee had gehad en dat er onderlinge versie-verschillen zijn tussen 'dezelfde' belkin adapters.
Maar mischien is het wel het proberen waard. Ik zal hem morgen gaan halen. Ik heb zelf een zyxel router, die heeft nog nooit een probleem gegeven dus ik verwacht het ook niet met deze belkin adapter (ff afkloppen natuurlijk :). ik laat wel even weten of het gaat werken.
Groet,
iwan
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 20/02/2006 : 23:14:03
|
Hoi Iwan,
Zeg dan in de winkel waarvoor je 'm nodig hebt. Dan kun je vragen of je 'm weer terug mag brengen als ie niet werkt. Was bij mijn leverancier ook geen probleem. Groetjes,
Frans
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! |
|
|
inverbon
New Member
30 berichten |
Geplaatst - 22/02/2006 : 21:27:51
|
Helaas helaas frans, het mocht niet baten. Zojuist geprobeerd met een ganz neue belkin F5D7050 enne ..nope! geen lampje of niets. De melding op de display is dan ook dat de lan-adapter NIET compatible is. Nu kan dit natuurlijk allerlei oorzaken hebben maar 'k vermoedt dat ik moet wachten totdat yamaha het OS updated met de wat nieuwere wlan adapters.
'k heb het volgende gechecked
- mac filter op router - bereik - voor en achterzijde tyros - Upgrade naar 1.11 (maar helaas dit wil opzich al niet lukken, m'n m-stick kan niet worden gebruikt voor een upgrade, maarrrr dat is een ander probleem in een andere thread :) zit dus nog op 1.10 - een (gevoede)usb hub ertussen gezet (i.v.m power consumpution op de standaard usb bus wat mischien niet toereikend was)
dat was het, 'k hoop echt dat yamaha met een bijgewerkte update komt!
groet,
iwan
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 22/02/2006 : 22:56:14
|
Beste Iwan,
dat van die Hub hoeft niet wat hij heeft spanning genoeg. Op http://www.t-2.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=204&whichpage=1 staat precies hoe ik al m'n instellingen heb. Vooropgesteld moet zijn dat de adapter op een juiste manier op de Router is aangemeld en werkt. Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je dat hebt kunnen proberen. Ik snap er ook niets van, want bij mij werkte het in een keer probleemloos. Ik moest alleen het SSID en het channel instellen. Verder niets. Die melding van 'niet compatible' kijg ik ook wel, maar daar draait ie gewoon over heen. Overigens had ik het werken vóór de update naar 1.11. Daar kan het dus ook niet aan liggen. Hij werkt bij mij op de voor- en achterzijde. De lampjes gaan pas branden als je naar een pagina gaat. Probeer ook eens in te loggen op je router en controleer daar eens of hij vernoemt wordt. Zo niet, kan ie dus ook geen verbinding maken. Meestal staat er in de router een lijst met opgave. Bij mijn belkin heet dat 'DHCP client list'. Controleer of daar het MAC-address voorkomt. Groetjes,
Frans PS: Mee dat ik zit te schrijven heb ik ook even ingelogd op de router om te kijken of ik geen onzin opschrijf. En zie daar; Een vreemde MAC-address er tussen. Zal dus ook nog wat aan beveiliging moeten doen.
|
|
inverbon
New Member
30 berichten |
Geplaatst - 22/02/2006 : 23:34:25
|
Bedankt frans voor al je moeite zover. Nee, hij krijgt geen dhcp-lease van de router omdat de adapter/tyros daar nog geen eens de kans voor krijgt. De driver in de tyros schakelt de adapter nog geen eens in. Op het moment dat de tyros via de driver met de adapter communiceerd (hier moet dus het lampje al gaan oplichten, maar dat kan nog wel verschillen per adapter) gaat hij op zoek naar een acces-point waar hij mogelijk een goede connectie mee kan krijgen. Op het acces-point(router) zal dan worden gekeken of het mac adres van de adapter wel voorkomt op de access-list van de router (het mac-filter dus). Op dat moment is zeg maar virtueel draadje tussen de adapter en de router gelegd.
Vanaf dat moment zal de tyros (via de adapter) vragen om een IP-adress van de router. Die de router dan zal geven middels een ingebouwde dhcp-server. En dan pas zal hij (het mac adress van de adapter) in de dhcp-client list te zien zijn van de router zoals bij jou. En er zal dan ook netwerkverkeer mogelijk zijn.
Ik heb ook geprobeerd alle instellingen van m'n netwerk (dns/ip/netmask/gateway/ssid/channel) met het handje in te kloppen in de tyros...geen success(zelfs wep-security uit gezegd even) maar net wat ik zeg, de driver van de tyros schakelt de adapter niet in, dus eigelijk komt het nog geen eens tot communicatie met de router. Deed ie dat maar! dan was ik al een stappie verders.
Netwerk en driver problemen oplossen is potverdorie m'n dagelijks werk...maar 'k sta echt voor een raadsel waarom die van jouw wel functioneerd (ondanks de 'niet compatible' foutmelding nota bene!). 'k puzzel nog wel verder morgen. Ik hou je (jullie:) op de hoogte!
groet,
iwan
Bewerkt door inverbon op 22/02/2006 23:35:17 |
|
|
rdeb
Starting Member
15 berichten |
Geplaatst - 23/02/2006 : 13:00:16
|
Beste Iwan,
Zoals al eerder in het forum vermeld, ben ik ook in het bezit van de belkin f5d7050, bij mij het zelfde probleem. Deze is niet aan de praat te krijgen. Inmiddels ben ik overgestapt naar de d-link dwl-122, deze werkte meteen. Tot op heden heb ik van yamaha nog geen bericht ontvangen naar aanleiding van de problemen met de stick. Ik verwacht bij de volgende update dat deze problemen zijn opgelost.
groetjes raymond
|
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 23/02/2006 : 14:49:26
|
Hallo,
Hij doet het toch echt!
Waar zit nu dan het verschil in????????? Groetjes,
Frans
Bewerkt door theplayer op 23/02/2006 15:54:49 |
|
|
inverbon
New Member
30 berichten |
Geplaatst - 24/02/2006 : 09:04:35
|
haha...je heb magische handjes frans. 'k zie dat ie het doet. 'k vermoedt dat er ergens toch een versie verschil is tussen de jouwe en die van mij. (ondanks dat het type nummer gelijk is) 'k zal vanavond eens de details op de stick posten op het forum. zal je zien dat er toch miniem verschil is. Trouwens 'k ben allang blij dat het doet bij jou. En die van ons zal vast ook wel gaan werken met de volgende updates.
wat me wel opvalt aan de foto is dat jouw data-entry wiel in het midden een chroomkleurtje heeft. Die van mij is volgens mij dezelfde kleur als de behuizing. Kan het heeeeeeel mischien dat er verschillende tyrossen 2 zijn? met minimale verschillen waar op het moederbord andere chips zitten? in de server/pc wereld is dat niet ongewoon ondanks dat de types gelijk zijn. Of zoek ik nu spijkers op laag water?
Groet, iwan
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 24/02/2006 : 09:48:54
|
Hoi Iwan,
Ja, het water is wel erg laag vandaag, want bij mij heeft alles ook hetzelfde kleurtje. Komt denk ik doordat ik de foto heb moeten verkleinen. De forumpagina werd in een keer 3 x zo breed en dat hoort niet zo vind ik. Ik denk meer dat het aan de combinatie met de router ligt. We gaan het zien en wachten intussen maar af. Groetjes,
Frans
|
|
inverbon
New Member
30 berichten |
Geplaatst - 01/03/2006 : 10:06:33
|
Frans, het kan niet de combinatie met de router zijn, anders had ik ook geen perfecte connectie op m'n pc die zelfs verder weg staat. Ik zie zowieso dat jouw adapter er anders uit ziet. Die van mij is helemaal zwart. Die van jouw heeft een grijs uiteinde. Dus jouw adapter is wel degelijk anders dan de belkins die hier in de winkels liggen.
Inmiddels heb ik een mailtje naar Yamaha gestuurd met de vraag of ze de driver gaan update voor 802.11G adapters en wanneer ze de update verwachten uit te geven. Ik wacht hun antwoord af en laat wel weten wat ze zeggen.
Groet,
iwan
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 01/03/2006 : 22:30:47
|
Hoi Iwan,
Dat grijze kopje is alleen maar een beschermdopje. Als je het er af haalt kun je 'm op de kop zetten om 'm niet kwijt te raken. Is overigen ook gewoon een 802.11G adapter. Verder weet ik het ook niet meer. Jammer dat je ook wat ver weg woont, want verder weet ik het zo op afstand ook niet meer. Groetjes,
Frans
|
|
|
Onderwerp |
|