Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 [SOLVED] Half bar fill op de Tyros4?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 28/09/2010 :  16:03:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

ik heb een Roland G-70 keyboard en overweeg die te verkopen en een Tyros4 aan te schaffen.

Nu ben ik op zoek naar een functie die de Roland keyboards al hebben sinds 1995: een half bar fill. Veel liedjes hebben een fill die slechts twee tellen duurt, terwijl de rest van de song een 4/4 maat heeft.

Al speurend op Internet kom ik er achter dat de Tyros 1 t/m 3 GEEN half bar fill heeft?!?! Dit kan ik me werkelijk niet voorstellen! Wel een toets voor een Break (veel handiger geplaatst dan bij de Roland), wel aparte drietal toetsen voor de Intro en Outro (veel handiger dan de Roland), en dan geen half bar?

Ik heb ook al de Owner's en Reference Manual gelezen van de Tyros4 en er niets over gevonden. Ik begin me zorgen te maken. Zonder half bar fill kan ik een flink aantal nummers niet spelen.

Dus vandaar mijn vragen:
  • Heeft de Tyros4 een half bar fill?

• Zo niet (wat ik niet hoop), hoe spelen jullie dan songs met een half bar?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Maarten

Bewerkt door maartenb op 05/10/2010 22:18:08

Jan Bruijn
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 28/09/2010 :  16:13:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jan Bruijn  Reageer met citaat
Je zou kunnen proberen die twee tellen zelf in te spelen van de halve bar intro.

groetjes

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 28/09/2010 :  16:19:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jan,

ik snap je niet helemaal. Bedoel je dat één van de intro's een half bar is, en dat ik die als fill kan gebruiken midden in een song? Als dat zo is, ben ik uit de brand.

Maarten

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 28/09/2010 :  18:14:14  Toon profiel  Reageer met citaat
In de Tyros* zit geen halfbar fill-in.
Sterker nog ze zijn vaak 2 maten lang.

Als ik een halfbar of afwijkende bijv 2/4, 3/4 in een 4/4 maat nodig heb,
dan bewerk ik de style op de pc.
Maar dan moet voor een 2/4 kiezen tussen de 1e of 2e halvemaat.
De ander helft delete ik en maak de fill-in 2x zolang + tempo 2x zo hoog.

Ik had ook liever een andere oplossing gezien, maar het werkt wel.

Groeten Wim

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 29/09/2010 :  10:45:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

dank je voor je uitleg. Er is tenminste een work-around.

De half bar is op de Roland overigens ook ingewikkeld. Je moet een menu induiken, en één van de vrij toewijsbare knoppen koppelen aan de half bar functie. (Wil je dit later nog eens gebruiken, moet je het saven naar een registratie.) Tijdens het spelen moet je net teveel nadenken. Tot slot kun je de half bar niet of slechts met veel moeite triggeren via externe MIDI.

Ik trek als conclusie dat er blijkbaar te weinig vraag naar is bij de keyboardmakers. Best maf als ik zie hoe vaak ik het tegen kom.

Welk programma gebruik je voor het editen van een style?

Maarten

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 06/10/2010 :  15:57:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik lees net dat je de halfbar oplost door de style in de pc te bewerken. Hoe bewerk je de style in de pc???? Ik heb hier een nieuw onderwerp over aangemaakt eerder vanmiddag (op het Tyros 3 forum) en misschien weet jij het antwoord hierop. Het lijkt er in ieder geval wel op! Ik ben benieuwd. Als ik de style in de pc heb gehad werkt hij niet meer op het keyboard. Er gaat dus ergens iets verkeerd.

Groetjes,

Carola
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000