Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 3 gerelateerde onderwerpen
 Tyros 3 klinkt "standaard" wat mat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vonsje
Starting Member

6 berichten

Geplaatst - 01/12/2010 :  20:54:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heet Jeroen en ben 35. Ik speel al jaren keyboard, eerst Roland en later overstapt op Yamaha (PSR9000Pro, Tyros 2 en nu de Tyros 3) Tevens speel ik in een pop en rock coverband die voornamelijk 80 & 90's spelen.

ik heb mijn Tyros 3 nog niet zo lang, net omgewisseld voor een 2. Mijn Tyros 2 klonkt echter standaard wat vetter dan de Tyros 3. Ik krijg dat met de 3 ook wel voor elkaar, maar dan moet ik de DSP's aardig bijdraaien. Klinkt dit iemand bekend!?

Tyros 3 XXL

Bewerkt door vonsje op 01/12/2010 21:35:23

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 01/12/2010 :  22:14:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Hoi Jeroen,

Je had me een persoonlijk bericht gestuurd, maar zag dat je ook op het forum deze vraag hebt gesteld. Dus om ideeën en mogelijkheden te delen met anderen, mijn antwoord ook even hier.

= = = = = = = = = = = = = = =
Hoi Jeroen,

Vreemd, want eigenlijk kan er weinig misgaan met de Tyros 3 instellingen wanneer je deze aanzet, een style pakt en één van de OTS instellingen selecteert voor een (fabrieks)registratie. Zoals bijvoorbeeld bij die 6-8Orchestral Ballad die ik gebruik voor Il Silenzio.

Het enige waar het mis zou kunnen gaan is bij de compressor instellingen en de equalizer instellingen. Deze instellingen blijven staan, ongeacht het uit en weer aanzetten van het keyboard. Deze instellingen zijn te bereiken via MIXING CONSOLE en dan vervolgens naar het juiste tabblad toe gaan.

Wat gebruik je verder voor versterking? Gebruik je de originele TSR-MS02 speakers? In dat geval is een logische vraag/controle of alle kabels en aansluitingen wel correct zijn gemaakt. En indien er een volumeregelaar op de basspeaker zit, of deze wel goed is ingesteld.

Mocht je toch twijfelen over de instellingen van de Tyros 3, dan zou je deze geheel kunnen resetten naar fabrieksinstellingen. Engelse informatie is te vinden op:
http://psrtutorial.com/lessons/quickSteps/01FactoryReset.html

Kort vertaald is één van de reset opties door de meest rechtse toets (de C) in te drukken, daarna de Tyros 3 aanzetten terwijl je de toets vast blijft houden.

Wat overigens ook geen overbodige luxe is, is even de firmware versie van het keyboard te controleren. Druk op de [FUNCTION] knop, druk dan op [UTILITY] #8594; [OWNER] tab. De nieuwste versie is 1.12.

Ik hoop dat je met deze tips wat mogelijkheden hebt om dit alles te verbeteren. Verder blijft het inregelen van muziek (balans tussen de instrumenten, toonregelingen, toepassen van effecten) ook een vak apart. Ik doe dit al jarenlang op mijn eigen gevoel en inzicht, het is een vaardigheid dat ik moeilijk kan uitleggen .
= = = = = = = = = = = = = = =



Succes en groetjes,

Robert
Ga naar bovenaan de pagina

pianoplayer
Average Member

119 berichten

Geplaatst - 07/12/2010 :  01:58:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

dat probleem klinkt mij heel bekend in de oren.
De eerste motif van Yamaha klonk ook vetter dan de huidige reeks.
Hoe recenter hoe "cleaner", maar hoe minder "vet".
Ik probeer met de equalizer de klank wat op te peppen.

Groetjes,

Jurgen
Ga naar bovenaan de pagina

tyro
Advanced Member

1385 berichten

Geplaatst - 07/12/2010 :  07:17:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Er zitten in de style's verborgen instellingen die het geluid soms erg beïnvloeden.
Verander maar eens de drum van klank/drumset en dan weer terug.
Er is dan vaak een ander vaak harder klank.

Ik denk dat Yamaha dit gedaan heeft om het volume nivo tussen verschillende stylen redelijk gelijk te houden.
Of kunnen ze de stylen daarmee makkelijker mee aanpassen dan elke noot bij te regelen.

Daarin tegen gebruiken oudere keyboards vaker meer galm om het een tekort aan kwaliteit weer op te peppen/verdoeselen.
Het geluid in nieuwere keyboards is vaak wat cleaner maar ook veel beter defineerbaar.

Ik heb pas T4 styles op een T3 geluisterd.
Dan is er een beduidend volume verschil tussen bijde.
Vooral de drums klinken op de T3 veel harder.
Maar hetzelfde effect krijg je ook een beetje als je de drumset veranderd en dan weer terug.

Bij elke overstap van keyboard heb ik dit wel een beetje ondervonden.
Maar de kwaliteit van het geluid wordt steeds beter.
Een 40's/50's/60's/70's etc.. Style klinkt op een nieuwer keyboard steeds meer zoals het toen in de jaren 40's/50's/60's/70's de muziek klonk.
Ik vind nu op de T4 de bastrack ook veel beter in ballans met de rest.
Op de T2 vond ik deze beduidend te hard.

Groeten Wim
Ga naar bovenaan de pagina

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 07/12/2010 :  19:45:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
Gelukkig zijn we niet afhankelijk meer van Yamaha, maar kunnen we iedere stijl aanpassen aan een eigen voorkeur.
Hiervoor moet je wel iets meer weten van het keyboard maar na het grondig nalezen van de handleiding plus aanvullende informatie (bijv. de Oostendorp's DVD's) kun je een heel eind komen.
Ik leer nog iedere dag bij en pas mijn Tyros 3 aan hoe ik het wil.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl
Ga naar bovenaan de pagina

pianoplayer
Average Member

119 berichten

Geplaatst - 07/12/2010 :  22:34:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

het probleem ligt volgens mij niet bij het afmixen van styles, of het gebruik van effecten of EQ. De klanken zijn gedetailleerder afgewerkt, maar lijken ook meer gecomprimeerd. Ofwel zijn er andere (lees: "goedkopere") DA-convertoren gebruikt, waardoor de klank toch gedetailleerder, maar ook minder vol klinkt.

Jurgen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000