Auteur |
Onderwerp |
|
robbiedoes
Average Member
281 berichten |
Geplaatst - 25/01/2011 : 22:39:52
|
Vandaag stuitte ik op een zeer onprettig hoorbare storing bij het gebruik van de modulation wheel bij geluiden waarvan de modulation wheel het volume beïnvloed. Een goed voorbeeld van zo'n geluid is de Cassotto.
Wanneer je daar het modulation wheel gebruikt of wanneer je het volumepedaal gebruikt, hoor je een zeer onaangenaam bromachtig bijgeluid tijdens de volume overgang.
Voordat ik hierover contact opneem met Yamaha, ben ik op zoek naar Tyros 4 gebruikers die dit ook ervaren/horen en mede kunnen bevestigen. Dit is mij op de Tyros 3 nooit opgevallen en daar heb ik de Cassotto erg vaak gebruikt.
Een voorbeeld van de storing is te horen via deze link (opgenomen met de interne harddisk recorder): http://www.robbiedoes.nl/bug/Cassotto_modulationwheel.wav
PS: Luister met een koptelefoon om de storing nog beter te kunnen horen.
PS2: Deze storing/vervorming is verklaarbaar. Het volume niveau voor het volumepedaal is onderverdeeld in 128 digitale stappen (0-127). Wat je hoort zijn de overgangen tussen deze stappen, maar dat zou uiteraard niet hoorbaar mogen zijn.
Groetjes,
Robert
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
Bewerkt door robbiedoes op 27/01/2011 10:48:20 |
|
T-Rossie
Moderator
3236 berichten |
Geplaatst - 25/01/2011 : 23:49:59
|
Robert, Het is inderdaad waarneembaar en het maakt niet uit of je het volume varieert met het mod-wheel, via de volume-slider van de betreffende part of via midi (extern). De mastervolumeknop werkt 'analoog' en die kent dit probleem niet. Overigens is het bij langzame verstelling een stuk minder en hoor je niet zo''n reutelend geluid. (interferentie)
Hoe het komt dat je het nu hoort op de T4 is waarschijnlijk toeval want de T1,2 en 3 zouden het ook moeten doen. (?) |
|
|
robbiedoes
Average Member
281 berichten |
Geplaatst - 26/01/2011 : 08:22:15
|
Bedankt voor je bevestiging T-Rossie. Ik heb het inmiddels ook bij Yamaha aangemeld. Wellicht dat ik spoedig even een Tyros 3 ga opzoeken, omdat ik nu wel heel nieuwsgierig ben of het daar ook hoorbaar is.
Robert
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
|
|
robbiedoes
Average Member
281 berichten |
Geplaatst - 26/01/2011 : 22:29:01
|
Ik heb het vanavond op een Tyros 3 uitgetest. De Tyros 3 heeft precies hetzelfde probleem. Het lijkt dus een "by design" verschijnsel te zijn.
|
|
CAAJ
Starting Member
6 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 10:35:23
|
Ik heb mijn T4 gisteren ook even met een koptelefoon getest. De brom is inderdaad duidelijk hoorbaar bij het gebruik van een volumepedaal. Aangezien de T3 dit probleem ook heeft, vraag ik me af of Yamaha hier iets aan kan/wil doen.
groet, Kees |
|
|
T-Rossie
Moderator
3236 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 10:49:33
|
Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat élke midi (stapjes) aangestuurde volume verandering op wat voor apparaat ook (Roland/Korg/Yamaha) bij een sinus-achtige sound dit verschijnsel heeft. Zelfs een echte Hammond Drawbar heeft 'stapjes' en die vertoont het ook.
Zodra je een complexe klank (zoals bijv. musette) neemt is het vrijwel verdwenen. |
|
|
robbiedoes
Average Member
281 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 11:04:01
|
Hoi Kees,
Fijn te horen dat ook jij het kunt horen. Heb het probleem ook op het Engelse forum geplaatst, maar daar hoort niemand wat ik bedoel . Met alle respect voor iets oudere mensen (ik zie dat jullie ook iets ouder zijn dan ik), op dat topic hebben alleen nog maar oudere mensen gereageerd die het niet horen. Ik weet dat ik op veel punten een pietje precies ben en met mijn (en jullie) gehoor is gelukkig ook nog niets mis, hahaha.
Ik hoorde tijdens het spelen een bepaalde vervorming door de koptelefoon en toen ik geconcentreerder ging luisteren kwam ik er achter waar het vandaan kwam.
T-Rossie,
Ik vind het eigenlijk niet kunnen. In plaats van de volumewijziging in blokvormige stappen door te voeren, kan men er in de elektronica ook eenvoudig voor zorgen dat je de volumestappen wel digitaal aanstuurt (in stappen van 0-127), maar dat de volume overgang wel naar de volgende stap toe glijdt (oh wat ben ik blij dat ik elektronica heb gestudeerd ).
Dat gebeurt nu dus duidelijk niet. Dit veroorzaakt de brom/storing in het geluid. Je hoort gewoon de blokvormige overgang.
Ik heb overigens nog geen reactie van Yamaha gehad. Heb ook nog geen ervaring met Yamaha op dat vlak. Overigens kwam ik alleen terecht op de Engelse site van Yamaha via het onderdeel waar ik ook geregistreerd ben voor de Premium Packs enzo. Daar kon ik een technische support vraag inschieten. Als mensen nog andere ingangswegen hebben om met Yamaha (Nederland?) in contact te komen, dan hoor ik dat graag (is het niet voor nu, dan wellicht voor in de toekomst).
Robert
Bewerkt door robbiedoes op 27/01/2011 11:05:29 |
|
|
T-Rossie
Moderator
3236 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 15:07:33
|
Robert, Lekker technisch hè? Eigenlijk zou de resolutie van Midi opgeoerd moeten worden tot 32- of nog beter 64 bit values.... dan zijn we er af omdat de stapjes véél kleiner worden en het 'glijden' dichtbij een analoog verloop komt. (32768 stapjes ipv 127)
|
|
|
Tyrooster
Average Member
167 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 18:12:00
|
Hallo Robert, Het is een kwestie van geduld. Enerzijds zal Yamaha doorgaan met perfectioneren. citaat: Met alle respect voor iets oudere mensen (ik zie dat jullie ook iets ouder zijn dan ik), op dat topic hebben alleen nog maar oudere mensen gereageerd die het niet horen.
Anderzijds, zoals je zelf al constateert, er komt een tijd dat je het niet meer hoort. Ik hoop voor je dat Yamaha veruit de snelste is. Mijn gehoor is zo'n 30 jaar ouder dan het jouwe, nog steeds erg goed, maar is wel toleranter geworden ten aanzien van bijgeluidjes. Het is goed dat je het hebt gesignaleerd, maar je kunt er vlugger aan wennen dan dat je het oplost. En jouw andere bijdragen zijn leuker voor die oudjes.
Jaap Tyros4fun |
|
|
fransonline
Senior Member
695 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 18:21:52
|
@Robbiedoes: Hét heeft niets te maken met 'oudere mensen',hiermee onderschat en diskwalificeer je een groot aantal Tyros spelers. Wat jij hoort aan onregelmatigheden is een beperking van de Tyros, zoals je inmiddels weet, aanwezig bij de T3 en T4.
Wat meer speelt: zodra jij bewust wordt van een mogelijke onvolkomenheid van het keyboard, dan focus je hier op en kan het een soort obsessie worden. Verder: een illusie om te denken dat Yamaha hier nu een antwoord op heeft.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
Bewerkt door fransonline op 27/01/2011 18:40:22 |
|
|
T-Rossie
Moderator
3236 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 19:56:54
|
Huh? Wie is hier oud? Perwsoonlijk lig ik absoluut niet wakker van dergelijk minimale bijgeluidjes die feitelijk alleen opvallen als één bepaalde sound klinkt terwijl het eigenlijk stil moet zijn in de omgeving.
Bijgeluiden kunnen soms de 'kracht' van een instrument worden, denk maar aan de Hammond orgels. Bij de ontwikkeling heeft men geprobeerd om de key-click, de altijd aanwezige brom die interferentie geluiden meebrengt enz. op te lossen. Wie is er nu nog verzot op een super cleane sinussound? Bij een Hammond hoort gewoon een vette click en onderliggende brom..... dát is de kracht! |
|
|
robbiedoes
Average Member
281 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 19:59:51
|
Ik had het wellicht wat genuanceerder kunnen verwoorden. Het is geenszins mijn bedoeling om oudere mensen te kwetsen, te diskwalificeren, te generaliseren of hoe je het verder wilt noemen. Excuses daarvoor.
Natuurlijk ga ik net als iedereen (jong en oud ) gewoon lekker door met genieten van de Tyros 4, want ondanks deze ontdekking blijft het een fantastisch instrument.
Robert
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 21:31:54
|
Hoi allemaal,
Nou ik ben ook niet meer piep jong, wordt volgende maand 51 jaar.
Maar die brom waar Robert het over heeft is bij mij op de Tyros 4 ook hoorbaar. en als je erop let is het echt duidelijk te horen.
ik heb de T4 nu bijna 2 maanden in huis, en ben over het hele geluid niet erg tevreden.
* Diverse styles slaan een fractie van een seconden over(ritme en spel is dan ontregeld)
* De volume instellingen ( r1,r2,r3,left, en style) zijn niet consequent en moet ik steeds bijregelen en opslaan in een regbank of nieuwe ots.
* Het master volume knijpt volgens mij ergens, want het totale volume vind ik niet bijzonder hard via de orginele boxjes, en moet dit bijregelen met de gain instellingen.
Ik ga een dezer weken met de T4 terug naar de dealer, en ga daar eens lekker vergelijken en hoop dan dat het niet aan mijn T4 zelf ligt.
Raar maar waar; zoveel uren dat ik doorbracht op mijn T3, zo weinig zit ik nu achter mijn T4
Ik hoop dat ik de komende weken wijzer wordt.......
Gr Toine
Tyros 4 xxl en Stagepass 300 bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
robbiedoes
Average Member
281 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 22:32:06
|
Beste Abraham....eh...Toine ,
Zelf ondervind ik geen problemen met de geluidskwaliteit. Echter gebruik ik de Tyros 4 met de Yamaha HS-80M en HS-10W combinatie. Misschien dat het iets in de nieuwe speakerset is?
Overigens schijnt de firmware update 1.02 ook hierin verbetering iets te geven (men ervaart meer aanwezige bas). Maar aangezien ik direct na uitpakken en aanzetten van de Tyros 4 de firmware erop heb gezet, kan ik hier niets over bevestigen. Jouw ervaringen met problemen met volume instellingen, daar was een probleem mee in de oude firmware (style volumes). Klopt het dat je nog de oude 1.0 firmware hebt? Dit kun je controleren door FUNCTION -> Tabblad OWNER -> VERSION (onderste 8-knop).
Nieuwste OS versie kun je hier downloaden: http://www.robbiedoes.nl/tyros4_osupdate.htm
De dealer moet jou hierbij ook prima meer van dienst kunnen zijn!!
Succes, Robert
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 27/01/2011 : 22:59:59
|
Hoi robert,
De nieuwe firmware staat er al op sinds dat die is uitgekomen.
Ik ga dit weekend mijn stagepass boxen eens aansluiten (heeft mijn zoon in beslag genomen voor zijn DJ optredens) en eens kijken wat het geluid doet, mocht dit negatief uitvallen, ga ik alles opschrijven, en ga volgende week naar mijn dealer om een vergelijk te maken.
Mocht het dan aan de standard boxjes liggen dat het geluid niet optimaal is koop ik of de HS 50/80 serie of de Bose L1 compact mits mijn vrouw een goede bui heeft, want die wordt af en toe gek met ons als decibel makers
Want naar mijn stagepass kan ik wel fluiten want mijn zoon gebruikt deze ontzettend graag en voor die prijs vond ie het ook helemaal niet duur; Pa mag ik deze eventjes lenen weg stagepass
Komt tijd komt raad,
Gr Toine
Tyros 4 xxl en Stagepass 300 bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
Dick
Average Member
218 berichten |
Geplaatst - 01/02/2011 : 10:45:56
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door robbiedoes
Ik had het wellicht wat genuanceerder kunnen verwoorden. Het is geenszins mijn bedoeling om oudere mensen te kwetsen, te diskwalificeren, te generaliseren of hoe je het verder wilt noemen. Excuses daarvoor.
Natuurlijk ga ik net als iedereen (jong en oud ) gewoon lekker door met genieten van de Tyros 4, want ondanks deze ontdekking blijft het een fantastisch instrument.
Robert
Wat zei je Robert???? Ik versta je niet !!!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Groetjes, Dick
|
|
|
|
Onderwerp |
|