Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Zijn hier mensen met synthesizers?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 13/06/2011 :  11:02:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medeforummers,

Ik had al een topic waarin ik wat informatie vroeg, over het gebruik van midi bij een evt. tweede keyboard naast mijn Tyros 4.

Toen ik dat vroeg, zat ik behoorlijk in de hoek van een Hammond-achtige sound. En had ik eigenlijk niet zo'n belangstelling voor een synthesizer. Echter tijdens een bezoekje aan Oostendorp, is m'n belangstelling ook gewekt voor evt. een synthesizer als tweede keyboard.

Ik weet wel dat dit geen synthesizerforum is, maar ik vraag me toch af, zijn er meer mensen op dit forum, die een synthesizer bespelen, en die er wat meer van af weten? Het is me duidelijk geworden, dat op een synth, ook best wel mooie "Hammond" sounds te vinden zijn, met daarnaast ook weer heel veel andere mogelijkheden.
En natuurlijk heeft een synth ook alle geluiden die een keyboard ook heeft. Ik heb zo'n 15 jaar terug, één keer een synthesizer gehad, een Korg 01/W. Maar inmiddels is er zoveel in de synthesizerwereld veranderd.
En nu ik veel op het internet kijk en zoek, vind ik eigenlijk best wel mooie alternatieven. De Yamaha MotivXF6, De M50 van Korg, of die nieuwe alleskunner, de Korg Kronos, die begin aug. gereleased gaat worden. Dus dit is niet persé een vraag, van wie adviseert me een mooie synthesizer, mag wèl natuurlijk. Maar ook een vraag, om te peilen of hier überhaupt interesse is voor synthesizers. Ik zit ook wel op andere keyboardforums, daar hebben ze toch vaak een synthesizer-hoekje vrijgemaakt, op zo'n forum.
Ik zou dus nu weer een absolute beginner zijn, op zo'n apparaat.
Afgezien van m'n noten en akkoordenkennis natuurlijk.
Maar de techniek is geheel anders. Het lijkt me dus ook wel wat, om zo'n moderne synthesizer midi te koppelen aan mijn Tyros 4.

Hebben de mensen hier ook ideeën over?
Of leeft dit totaal niet?

Groet,
Piet

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 13/06/2011 :  19:16:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Piet,

Ik gebruik naast mijn Tyros4 ook een Korg Triton, die al weer wat jaartjes oud is.
Maar als je eenmaal ergens aan gewend bent wil je niet meer terug.
Je bent veel flexibeler en hebt meer controle en natuurlijk extra sounds en effecten.
Bovendien vind ik het toetsenbord beter van de Triton.
De nieuwe Kronos lijkt mij ook een goede eventuele aanwinst.
Mijn keuze zou daar met zeker op zijn gevallen.

Het aansluiten van een extra synth. is kinderspel als je alleen de Tyros4 wil aansturen en de rechterhand sounds van de Tyros4 en de synth. wil combineren.
Maar bijna alles is in te stellen ook wat midi betreft.
Ik gebruik 2 expressie pedals en heb zo een goede controle.

Groeten Wim
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 13/06/2011 :  20:14:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ja, ik heb wel wat demootjes beluisterd van de Korg Triton LE.
Die klonk zeker goed. Tja, die Kronos lijkt me ook mooi, maar dat wordt een prijzige apparaat. Hoewel de prijzen nog niet vaststaan, zal de 61 uitvoering van de Kronos om en nabij de 3000 euro komen te liggen. Das een hoop geld, voor iemand die zo lang geen synthesizer meer heeft gehad. Je hebt er zoveel in zitten, in die Kronos, dat ik me afvraag of ik alles wel gebruik. En het is zonde als er te veel in zit, waar je weinig mee doet.
Ik was net even een manual aan het lezen over de Korg M50. (Dat vind ik mooi, dat je al gebruiksaanwijzingen van het internet kunt downloaden voordat je zo'n apparaat in huis hebt.) :-)
En dat vond ik helemaal niet verkeerd, wat daar allemaal op mogelijk is. Het is natuurlijk wèl een stuk minder dan de Kronos en de MotifXF6 van Yamaha.
Maar het prijskaartje is dan ook heel vriendelijk geprijsd, ik geloof nog geen 1000 euro voor een nieuwe M50.
Alleen hoop ik niet dat er te veel bezuinigd is op de toetsen, want dat is bij de goedkopere keyboards en synths, vaak een stuk minder van kwaliteit (plastic). Maar idd. het lijkt me mooi, om er een synth bij aan te koppelen.
Je krijgt dan veel meer mogelijkheden, om snel van geluiden te wisselen. Maar het is ook mooi om eens een keer wat anders te bespelen, dan de T4. Dat vind ik wel prettig om te horen, dat de midi-instellingen niet zo ingewikkeld zijn.
Het zou wel leuk zijn, als ik het volumepedal ook midi kan koppelen. Dus dat de Tyros en de nieuwe synth, met één volumepedaal te bedienen zijn. Het sustainpedal koppel ik dan waarschijnlijk aan de synth. Die gebruik ik bijna niet op de Tyros, omdat ik alle geluiden vastleg onder de knoppen 1t/m8. En dat bijna elke gebruikte sound via de voice-set, met behulp van de release is aangepast tot de gewenste hoeveelheid sustain, die ik op dat moment nodig heb, voor het betreffende stuk muziek. Dat werkt voor mij in ieder geval heel goed.
En nu maar hopen dat de M50 in het echt qua geluid niet tegenvalt. Binnenkort toch maar weer eens richting Oostendorp. ;-)

Vraag ik me alleen nog af, je schrijft "Bovendien vind ik het toetsenbord beter van de Triton". In vergelijking met welk toetsenbord?

Groeten van Piet.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000