Auteur |
Onderwerp |
fransonline
Senior Member
695 berichten |
Geplaatst - 23/08/2011 : 20:34:36
|
In een ander onderwerp wordt de Ipad genoemd als mogelijkheid om digitaal bladmuziek weer te geven.
Ik heb dit een keer geprobeerd met een Ipad en een speciale PDF App maar vond de grootte van de weergaven te klein om goed te kunnen volgen. Toch speelt dit idee nog steeds in mijn hoofd en zou ik graag een oplossing vinden om af te komen van de losse A4tjes.
De optie om een notebook/PC naar je Tyros te zetten met een Flatscreen vind ik te veel rompslomp.
Ben dus benieuwd wie hier ervaring mee heeft en welke oplossingen er nog meer zijn waar ik wellicht niet aan gedacht heb.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
Bewerkt door fransonline op 23/08/2011 21:54:14 |
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 23/08/2011 : 21:37:00
|
Ik was van plan het zelfde te doen. Ik heb alleen nog geen Ipad of notebook.
Met het programma Music Book Viewer zou je via een nummeriek keypad PDF's kunnen kiezen/bedienen.
Met het programma Open Text kun je zelfs PDF's kiezen/bedienen via registraties op je tyros.
Een antal andere programma's wat handig zou kunnen zijn: Text View Lyrics Text Editor Midi To Lyric Text Formatter
Met Yamaha Display Screen Capture of Display Snapper zou je ook printscreen van je tyros kunnen maken en verwerken tot afbeeldingen op PDF's
Met Image To PDF kun je super gemakkelijk PDF's van afbeeldingen maken, ook een hele reeks omzetten is geen probleem. Formaat wijzigen ook mogelijk.
Met PDF Xchange kun je PDF bekijken/bewerken.
Misschien kun je hier wat mee. Als je een goed werkend systeem hebt hoor ik het graag. Het makkelijkste werken voor mij zou via registraties zijn.
Groeten Wim
|
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 25/08/2011 : 15:19:35
|
Hallo Frans en Wim,
Ik kwam op het keyboardforum deze link tegen. http://craftymusic.net/opentext_114_main.html
Misschien is het informatie waar jullie nog wat mee kunnen.
Groet, Piet
Tyros 4 en Korg M3
|
|
|
patrik
Starting Member
16 berichten |
Geplaatst - 26/08/2011 : 21:55:15
|
Hallo Frans en Wim,
Indien het alleen gaat om geen A4tjes los mee te nemen, en deze notatie digitaal te maken gebruik ik het volgende; Ik neem de bladmuziek op in midi en sla deze op op de HD. Daarna maak ik een registratie hiervan incl. style. Deze kopieer ik naar mijn usb stick en heb zo via score de bladmuziek en via registratie de style en overige instellingen bij! Met het voetpedaal ga ik steeds een pagina vooruit. Via een software programma kun je ook nog een link maken dat zodat als je gebruik maakt van de usb stick op een andere Tyros je niet de style, song en register apart hoeft te selecteren maar alles al gekoppeld is.
Ik heb er veel plezier en gemak mee, weet niet of jullie dit zo bedoelen?
Muzikale groet Patrik |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 10:07:10
|
Hoi Patrik,
Bedankt voor je reactie. Ik heb al heel wat opgenomen in midi/song Maar ik heb nog ~2000 niet in midi/song Bovendien is het opnemen in midi/song veel werk als je er ook tekst bij wil hebben. En als je er met de PC tekst bij zet ben je weer data kwijt als je de bewerkte song in de tyros laadt.
Persoonlijk vindt ik de IPAD ook wat klein van formaat. Een PDF reader in de Tyros en een flatscreen als lessenaar zou een goede oplossing zijn.
Je kan wel bitmaps/achtergrond maken en in een song laden, maar dan moet je de blad muziek opdelen en de delen opslaan in een bitmap van 640x480 pixels. Dit is ook veel werk en neemt redelijk veel geheugen in. Verschillende bitmaps/achtergronden laden in een song is ook lastig in de Tyros.
Groeten Wim |
Bewerkt door tyro op 27/08/2011 10:07:35 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 12:20:57
|
Ik hoor het al wel.
Er moet nog veel worden gepionierd, alvorens mijn partituren op deze ideale manier gebruikt kunnen worden. En ik heb zo véél gegevens extra op mijn partituren staan, dat het volgens mij ondoenlijk is, om al die extra gegevens weer precies op de juiste plek vermeld te krijgen. Het werkt het best, volgens mij als je niet te veel gegevens op je partituren hebt staan. Daarom val ik af, ben ik bang. Jammer, ik had dat ook wel eens graag anders willen zien. De song-editor/sequencer zijn items op mijn Tyros 4, die ik nog maar weinig gebruikt heb. Maar ik vermoed, dat als ik van al mijn muziek een opname maak, dat ik dan via de score op het scherm, de muziek af zou moeten kunnen lezen. Maar, dan zal ik nooit overzichtelijk mijn extra gegevens, kunnen vermelden op de partituur waar ik dat wil. En het lijkt me een gigantische rotklus, om al die opnames te moeten maken. Er komt ook nog bij, dat als je het via het scherm /score doet, dat dan de andere gegevens van de Tyros niet zichtbaar zijn. Dat lijkt me ook vervelend. Iets met een flatscreen is bij mij ook geen optie, ik zit voor een raam te spelen, dus geen muur om te bevestigen. Nee, ik blijf voorlopig nog wel aan het bladeren in mijn muziek, ben ik bang.
Groet, Piet
Tyros 4 en Korg M3
|
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 12:23:46
|
O ja, voordat er flauwe opmerkingen gemaakt worden over dat raam. Er zit folie voor. Dus ik ben geen kermis-attraktie... ;-)
Tyros 4 en Korg M3
|
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 16:20:49
|
Hoi Piet,
Je zou voor de flatscreen/tablet een houder kunnen maken en deze in de gaten voor de lesenaar van de tyros kunnen steken.
Bovendien zou ik het handiger vinden dat de lesenaar dichter bij heb omdat ik met mijn Triton synth. eronder heb. Zodat ik de noten beter kan lezen en eventueel de bladzijde makkelijker zou kunnen omslaan. Dit geldt nu vooral voor de huidige situatie. Ik had al wel gezien dat er speciale steunen voor zijn om dit te kunnen.
De extra gegevens die je op je bladmuziek staan zou je kunnen inscannen en als pdf opslaan. Ik heb alle bladmuziek met mijn aantekeningen al wel op pdf + bmp.
Even of topic hoe gaat nu met je M3 in combintie met je Tyros4?
Groeten Wim |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 16:39:41
|
Hoi Wim,
ik weet eerlijk gezegd niet of zulke grote tabletten al te verkrijgen zijn. Dus het liefst op a4-formaat. Of zelfs groter. Dat zou ik het mooiste vinden, als ik dan vervolgens mijn partituren zou kunnen scannen. Zodat alle informatie die ik er bij heb vermeld, direct ook te zien is op het tablet. Zonder dat ik het er allemaal nog apart bij moet vermelden m.b.v. pdf. Ik denk dat ik de mogelijkheden ook nog niet zo goed zie. Technisch ben ik daar weer niet zo handig in, misschien ook wat minder geïnteresseerd. Maar idd. ik zou het ook fijner vinden, als de tekst en noten groter zouden kunnen worden gepresenteerd. Want ook bij mij staat nu ik de M3 er onder heb staan, de lessenaar verder bij me weg. En is het voor mij ook moeilijker om de partituren te lezen. Daar heb ik niet zo goed bij stil gestaan. Als zo'n apparaat in de handel zou zijn, zou ik het misschien wel willen aanschaffen.
Wat betreft de M3, dat is een heel verhaal, daar stuur ik je ff een mailtje over.
Groet, Piet
Tyros 4 en Korg M3
|
|
|
Heiko
Advanced Member
1621 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 19:19:03
|
Hoi mensen, Mijn oplossing: Toen ik een nieuwe microfoon bij Oostendorp ging halen heb ik meteen een standaard meegenomen en daar eem beugel voor een 15" flatscreen op gemonteerd. Ideaal! Grtzz, Heiko
Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt.... als het je neus uit komt is het véél erger! |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 20:29:25
|
Klinkt goed Heiko,
Maar ik begrijp dat ik dan alleen een flatscreen heb. Heeft zo'n screen dan ook de mogelijkheid om partituren die ik gescand heb, direct zichtbaar te maken op zo'n flatscreen, dus dat ook al mijn belangrijke aantekeningen dan goed zichtbaar zijn. En 15" is dat vergelijkbaar met a4 of meer? Want ik heb het liefst dat het beeld groter wordt dan a4, of dat ik het kan vergroten. Ik heb hier niet zo veel kijk op. Tja, en dan zou ik liever zo'n soort flatscreen op een soort houder zetten, die dan weer past in de gaatjes van de Tyros, waar nu de muzieklessenaar in staat. Precies zoals Wim het al heeft omschreven. Want om er weer een aparte standaard bij te zetten. Dat wordt me veel te veel een rommeltje in de woonkamer. Dan krijg ik bonje met mijn vrouw, en ze heeft nog gelijk ook. ;-)
Groet, Piet
Tyros 4 en Korg M3
|
|
|
fransonline
Senior Member
695 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 22:30:08
|
Een 15inch scherm is 15 x 2,5 cm ongeveer dus vergelijkbaar met een A4. Met alleen het scherm ben je er inderdaad niet, er zal nog een PC of notebook bij moeten waar de PDF bestanden op staan. Dus naast de standaard, beugel krijg je nog meer toestanden.
|
|
WFF
Average Member
215 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 22:36:06
|
Dag beste mensen,
Ik gebruik al enige tijd met veel plezier een iPad als "bladmuziekboek". Na enige apps uitgeprobeerd te hebben gebruik ik nu met succes de app "Unrealbook" Deze app koste in de Apple Store zo'n 4 euro. Daar de apps over het algemeen deze prijs zijn, was het het uitproberen waard. De voordelen van de iPad als "bladmuziekboek":
Één bibliotheek waaruit je nieuwe speellijsten samenstelt (dus geen kopieer werk meer). Gemakkelijk aantekeningen maken op je muziek. Geen zware mappen meer. Snel titels vinden.
In eerste instantie gebruikte ik de iPad om de bestaande Tyros(3) lessenaar, maar de kijkafstand vond ik net iets te ver om alle muziek te kunnen lezen. Ik heb toen naar een ander oplossing gezocht, de foto's van mijn huidige vaste thuis opstelling doe ik hierbij. Inmiddels heb ik ook een mobiele iPad oplossing gemaakt, voor geïnteresseerde wil ik hier op verzoek ook wel wat foto's' van tonen.
Ook gebruik ik t.b.v. het omslaan naar een volgend blad een bluetooth zender/ontvanger met twee pedaals van de firma Airturn.
Voor informatie over de iPad houder en de bluetooth zender/ontvanger zie www.airturn.com
Groetjes, Wim T3-XXL Samson Resolv 50a + Sub 88 |
|
|
WFF
Average Member
215 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 22:41:15
|
Het toevoegen van de foto's t.b.v. mijn vaste iPad oplossing waren helaas niet toegevoegd aan mijn vorige bijdrage. Bijdeze een nieuwe poging.
DSCF2932.JPG DSCF2936.JPG DSCF2941.JPG DSCF2942.JPG
Groetjes, Wim T3-XXL Samson Resolv 50a + Sub 88 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 27/08/2011 : 22:44:40
|
Okay Frans,
dank je wel voor je informatie. :-) Ik was er al bang voor, dat ik er daarmee nog niet was. Nee, eerlijk is eerlijk op al die extra toestanden zit ik niet echt te wachten. Dat moet ik jammergenoeg nog maar wachten op meer compacte mogelijkheden, met minder rommelige toestanden er om heen.
Groet, Piet
Tyros 4 en Korg M3
|
|
|
fransonline
Senior Member
695 berichten |
Geplaatst - 28/08/2011 : 10:58:36
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door WFF
Het toevoegen van de foto's t.b.v. mijn vaste iPad oplossing waren helaas niet toegevoegd aan mijn vorige bijdrage. Bijdeze een nieuwe poging.
DSCF2932.JPG DSCF2936.JPG DSCF2941.JPG DSCF2942.JPG
Groetjes, Wim T3-XXL Samson Resolv 50a + Sub 88
Ben wel benieuwd naar jouw oplossing om de Ipad dichterbij te krijgen. De foto's werken in je bericht niet. Wil je dit nog eens proberen?
|
|
Onderwerp |
|