Auteur |
Onderwerp |
|
johanleo
Average Member
233 berichten |
Geplaatst - 11/09/2011 : 14:58:21
|
In sommige demo's (en ending styles) hoor ik een mooie vertaging. Kunnen we dit ook zelf in een registratie programmeren? In real time (tijdens een uitvoering) lukt dat niet vlot !
johan |
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 11/09/2011 : 15:16:35
|
Hoi Johan,
Druk tijdens een ending eens nogmaals op dezelfde Ending knop. Dan gaat de automatische vertraging in, zonder dat je aan dat wieltje hoeft te draaien of het in een registratie hoeft vast te leggen. Yamaha had er al lang aan gedacht
Groet, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
|
|
Tyrooster
Average Member
167 berichten |
Geplaatst - 12/09/2011 : 16:58:06
|
L.S.
Dat klopt wel Martijn, maar vaak is de geprogrammeerde ending niet wat je zoekt.
Om mijn eigen spel te vertragen zet ik nog wel eens een of twee extra registraties in met lagere snelheid, of ik speel de melodie op dubbele maten, maar het blijft behelpen. En het klinkt eigenlijk niet professioneel. Vooral het lang aanhouden van een laatste toon of accoord mis ik dan.
Weet iemand nog een andere mogelijkheid om te vertragen? En daarna ook weer op tempo door te gaan?
Johan en ik zijn vast niet de enigen die hiermee worstelen . Mijn zwelpedaal (wat en rotwoord ) gebruik ik nooit, is die in te zetten om tempo te veranderen?
Jaap Tyros4fun |
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 19/09/2011 : 12:30:31
|
Aha, ik dacht dat hij de vertraging in de ingebouwde Ending bedoelde.
Tja, je zou eigenlijk net zoals de Fade-out een Tempo-out (of moeten we 'm Slow-out noemen) knop hebben. Anders blijf je prutsen met óf registraties, óf als een gek draaien aan het Data Wheel (wat niet zo makkelijk gaat tijdens het spelen).
Wat het zwelpedaal betreft... helaas, dat is niet mogelijk. Misschien een idee voor Yamaha om eens na te denken over zo'n functie.
Wel heb ik, in m'n zoektocht naar de Tempo-functie op het pedaal, ontdekt dat er een aantal functies zijn toegevoegd t.o.v. de Tyros (1). Daar kom je dan achter... bijna 3 jaar nadat je je T3 hebt gekocht... . Bijvoorbeeld de Fingered/FingeredOnBass functie. Die's echt ideaal heb ik gemerkt. Zeer eenvoudig on-the-fly wisselen tussen Fingered en Fingered On Bass. Dat ik die nooit gevonden heb zeg... Bedankt Jaap, zonder je vraag had ik die functie waarschijnlijk niet gevonden!
Ook fade in/out is daar mogelijk, dus het lijkt me dat een tempo-in/out ook mogelijk moet zijn.
Groet, M
|
|
vlbrgt
Senior Member
611 berichten |
Geplaatst - 23/09/2011 : 11:11:03
|
Dag Johanleo, JaapdeHaan,
Even een theoretisch gedacht hieromtrent, ben dus niet zeker of het kan op de Tyros 4:
Er bestaan endings in bepaalde styles die een tempovertraging hebben , maw het moet dus mogelijk zijn om dit te programeren op de Tyros 4. Wat ik dus dacht : kopieer een van de Mains of meerdere mains naar de endings (maw de endings bevatten dan dezelfde melody, geluiden ... als de betreffende mains die je gekopieerd hebt). Dan in die nieuwe endings de gewenste tempowijzigingen aanbrengen. Als je dan tijdens je spel een ending drukt heb je dus een main die speelt maar met de tempowijziging erin. Om tijdens je spel terug te gaan naar een main voor de song (in zijn oorspronkelijk tempo) moet je die overschakeling wel doen voordat de ending het einde bereikt.
Zelf ben ik er nog niet toe gekomen om dit te proberen, dus weet niet of het in de praktijk mogelijk is. Maar het geeft misschien stof tot nadenken. Indien het kan mag je me altijd iets laten weten. Of andere personen die dit eventueel willen uitproberen, of misschien al hebben gedaan, mogen dit altijd vermelden.
Mvg Etienne |
|
|
Heiko
Advanced Member
1621 berichten |
Geplaatst - 23/09/2011 : 12:06:10
|
Softwarematig moet het voor Yamaha toch een peuleschil zijn om de gevoeligheid van de draaiknop aan te kunnen passen of de tempoknop instelbaar te maken.... Ideaal zou zijn als je tussendoor het tempo kan veranderen door sneller of langzamer accoorden aan te tikken (Tap-tempo)en met een toetscombinatie weer terug naar het standaard tempo te gaan. Zelf doe ik het met slechts enkele nummers met presets (3 a 4 registraties), zoals "Those were the days" en "Kleine Jodeljongen" Maar inderdaad, ideaal is het niet! Grtzz, Heiko
Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt.... als het je neus uit komt is het véél erger! |
Bewerkt door Heiko op 23/09/2011 12:08:36 |
|
|
Tyrooster
Average Member
167 berichten |
Geplaatst - 24/09/2011 : 09:34:59
|
Hallo Martijn.
Nu heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar wat je bedoelt met : citaat: Bijvoorbeeld de Fingered/FingeredOnBass functie. Die's echt ideaal heb ik gemerkt. Zeer eenvoudig on-the-fly wisselen tussen Fingered en Fingered On Bass. Dat ik die nooit gevonden heb zeg...
Ongetwijfeld zit dat wonder ook op mijn T4 en heb ik het ook nog niet ontdekt. Wat doe je hiermee? En hoe doe je het?
Misschien iets voor een nieuw T3 (of T4) topic? Het is toch erg rustig op het forum
Het forum is niet alleen voor vragen. Leuke ontdekkingen kunnen ook gemeld worden toch?
Jaap Tyros4fun |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 24/09/2011 : 09:57:57
|
Hasllo Jaap,
Je kunt deze instellingen vinden door op directaccess te drukken en op ACMP. Links onder kun je dan die instellingen wijzigen. Er boven komt te staan wat de functie is en hoe de arranger reageert op hetgeen je aanslaat. Overigens is dit niet nieuw, want dit zat al op de Tyros 1. (en de PSR-modellen.) Probeer eens een aantal instellingen. De beste vind ik nog steeds: AI-fingered. Daarmee kun je ook de bas sturen. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 25/09/2011 : 12:05:22
|
Hoi Jaap en theplayer,
off-topic: Misschien is dit iets voor een ander thread, wijkt een beetje af van het onderwerp...
Inderdaad, met Fingered maakt het niet uit welke omkering van een akkoord je speelt. Bijvoorbeeld het C akkoord kan met C-E-G, E-G-C en G-C-E. Bij Fingered on Bass maakt het wel uit welke omkering je gebruikt. Met C-E-G heb je een gewoon C akkoord. Met E-G-C heb je een C akkoord, maar met een E als bastoon. Met G-C-E heb je een C akkoord, maar met een G als bastoon.
AI Fingered maakt dit ook mogelijk, en is voor mij ook een veel gebruikte instelling. Ik heb echter gemerkt dat het soms met AI Fingered (dit is een intelligente vorm van Fingered die je speelstijl in acht neemt en de toonsoort waarin je speelt etc.) niet mogelijk is bepaalde akkoorden met een afwijkende bas te spelen. Bijvoorbeeld een E-akkoord met een D in de bas is niet mogelijk met AI Fingered. Hij zal altijd eerst de D noot als septiem herkennen, en kan dus alleen een E7/D akkoord spelen, maar geen E/D. Dit kan wel met Fingered on Bass.
Ik heb net even mijn vorige post gelezen en begrijp dat het anders overkomt dan ik bedoel.
De Fingered on Bass functie was inderdaad al aanwezig in de Tyros 1 en eerder, maar de functie om de instelling met het pedaal te kunnen wisselen naar mijn weten nog niet. Het pedaal kun je namelijk zo instellen dat je met een druk op de knop het pedaal, kunt wisselen tussen Fingered en Fingered on Bass Zo kun je snel wisselen tussen de twee functies, zonder helemaal in het menu te hoeven wroeten, voor een enkel akkoord met een afwijkende bas. Je drukt even op het pedaal om het akkoord te spelen, en schakelt dan terug naar Fingered zodat je niet de exacte omkering hoeft te spelen om het juiste akkoord ten gehore te brengen.
Ik zelf vond het een uitkomst, ik zou zeggen: Experimenteer er eens mee Jaap!
Groet, Martijn
Bewerkt door Tyr0s_Fre4k op 25/09/2011 12:08:35 |
|
|
|
Onderwerp |
|