Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Vertraging Tyros 4 in Cubase
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 09/10/2011 :  11:56:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Ik heb mijn Tyros 4 gekoppeld via USB aan Cubase. Er zit echter een vertraging in. Als ik de noot aansla op het keyboard hoor ik hem iets later in Cubase. Erg irritant. Zelf had ik al bedacht dat het misschien aan de geluidskaart van mijn pc kan liggen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker en als ik eenmaal een nieuwe geluidskaart gekocht heb hang ik eraan vast ook als het niet beter werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?? En wie weet een goede geluidskaart hiervoor? Een andere oplossing is natuurlijk ook erg welkom!

Alsvast bedankt voor de reakties!

Groetjes,

Carola

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 09/10/2011 :  12:55:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carola,
De USB kabel is puur alleen voor de MIDI overdracht en er gaat geen geluid over die kabel.

De vertraging die je hoort betreft waarschijnlijk de 'latency' (verblijftijd) veroorzaakt door jouw geluidskaart. Geluidskaarten die geen ASIO(2) ondersteunen zijn niet bruikbaar voor opnames vanwege de enorme vetragingen voordat er geluid terugkomt.

In Cubase kun je controleren wat de vertraging is. (zowel in-, als output)
Ga naar Devices, Device setup, klik dan op VST Audio System. Vervolgens zie je een venster met rechtsboven de gekozen Audiodriver en daaronder de latencies in milliseconden. Om goed te kunnen werken moeten ze in ieder geval kleiner dan 10 ms zijn..... het liefst rond de 3-5 ms.
Goede kaarten zijn van RME (bijv. HDSP9632) Met Creative heb ik persoonlijk slechte ervaringen.
Je zou ook kunnen kiezen voor een losse audio-interface die met USB2 of Firewire verbonden wordt met de PC.
Ik heb een Steinberg MR816CSX, die tevens als mixer kan fungeren.
Kijk maar eens op www.steinberg.net er komt binnenkort een USB variant van de MR : De UR serie.

Bewerkt door T-Rossie op 17/10/2011 18:40:40
Ga naar bovenaan de pagina

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 09/10/2011 :  14:12:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi T-Rossie,

Bedankt voor de reaktie!

Ik heb een latency van 325.079 Ik ben dus dringend toe aan een nieuwe geluidskaart. Ik heb zelf gedacht aan Creative, maar dat ga ik dan nu maar niet meer doen.

Ik heb gekeken naar de MR en UR uitvoeringen van Steinberg, maar die zijn me op dit moment te duur. Dat is iets voor naderhand. Als iemand een goedkopere oplossing zou weten ben ik daar erg blij mee. Ik begrijp natuurlijk dat dat ten koste van de (geluids)kwaliteit gaat. Als de vertraging maar minder wordt ben ik al heel tevreden. Waarschijnlijk is het geluid dan ook beter, want dat is nu ook niet zo goed. Het is ook alleen maar voor het aansluiten van de Tyros 4.

Helaas is de perfecte oplossing nu te duur voor me. Dit zal ik zeker bewaren voor betere financiële tijden.

Groetjes,

Carola

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 09/10/2011 :  14:28:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carola

Hoi allemaal,

Ik heb mijn Tyros 4 gekoppeld via USB aan Cubase. Er zit echter een vertraging in. Als ik de noot aansla op het keyboard hoor ik hem iets later in Cubase. Erg irritant. Zelf had ik al bedacht dat het misschien aan de geluidskaart van mijn pc kan liggen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker en als ik eenmaal een nieuwe geluidskaart gekocht heb hang ik eraan vast ook als het niet beter werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?? En wie weet een goede geluidskaart hiervoor? Een andere oplossing is natuurlijk ook erg welkom!

Alsvast bedankt voor de reakties!

Groetjes,

Carola

Je kunt eens asio4all gebruiken als driver voor je geluidskaart.
Het is een stukje software dat meestal goede resultaten oplevert.

Een USB verbinding is niet altijd optimaal, het beste zou midi kabels zijn, maar dat moet je een in-/uitgang op je geluidskaart hebben.

Weet niet of je de geluidskaart van je moederbord bedoelt of een los exemplaar. Die van het moederbord zijn veelal van matige kwaliteit, goed om een CD'tje mee af te spelen maar dat was het dan wel.

Zelf heb ik een Creative Platinum Fatal1ty geluidkaart en die vind ik zelf prima. De kaart heeft een extra front waar je midi kabels kunt aansluiten. De latency is prima.
Je kunt een kaart altijd via een webwinkel aanschaffen en 'm terugsturen binnen 14 dagen als je niet tevreden bent.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 09/10/2011 :  15:24:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hor Frans,

Bedankt voor je reaktie!

De geluidskaart die jij noemt kan ik nergens meer kopen op internet. Wel heb ik deze gevonden. Creative Geluidskaart SB X-Fi Titanium. Dat is misschien de opvolger? Bij de specificaties wordt gesproken over een lage latency. Dat is mijn bedoeling! Het is wel toch een Creative. Helaas bij mij in de buurt niet verkrijgbaar. Dus ik zoek nog even verder.

Groetjes,

Carola

guyske
Average Member

295 berichten

Geplaatst - 09/10/2011 :  15:30:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Steinberg heeft eigen ASIO USB drivers, je kan best die eens proberen, ik heb meerdere Yamaha machienes aan mijn lap top hangen en ook latency problemen, met de Steinberg ASIO driver kom ik ruim in de goede zone.

Groetjes Guy

Yep hij is er, de ontdekkingstocht is begonnen ......

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 09/10/2011 :  18:52:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carola

Hor Frans,

Bedankt voor je reaktie!

De geluidskaart die jij noemt kan ik nergens meer kopen op internet. Wel heb ik deze gevonden. Creative Geluidskaart SB X-Fi Titanium. Dat is misschien de opvolger? Bij de specificaties wordt gesproken over een lage latency. Dat is mijn bedoeling! Het is wel toch een Creative. Helaas bij mij in de buurt niet verkrijgbaar. Dus ik zoek nog even verder.

Groetjes,

Carola

Titanium is wellicht de opvolger, mijn Platinum is al weer wat ouder maar ik heb nog steeds geen behoefte aan een ander. En die van mij krijgt behoorlijk wat voor zijn kiezen vooral door games.
Creative wordt door geluidspuristen verguisd waarvoor nog duurdere alternatieven bestaan. Ik ben ook flink kritisch maar geniet nog elke dag van mijn geluidskaart.

"In buurt niet verkijgbaar"
Als je via een webshop bestelt, bestaan afstanden niet meer.
Informatique, Komplett, Alternate, Redcoon, het zijn maar wat voorbeelden.
Maar ik weet niet of je zelf je PC open maakt en hardware installeert, want dat is dan wel een vereiste. Anders ben je aangewezen op een winkel in de buurt.
Ik bouw mijn PC's helemaal zelf, het is niet moeilijk maar je moet weten waar je mee bezig bent. Als je dit kunt, niet aan beginnen!

Tot slot: als ik een nieuwe geluidskaart zou aanschaffen (de reden zou zijn een overstap van PCI naar PCI Express (2 of 3) dan wordt het weer een Creative omdat ik deze kan betalen en de kwaliteit ken.
Als ik écht goed geluid wil, dan heb ik mij Bose set in de woonkamer voor muziek en films.

Als je nog meer wilt weten dan laat het maar weten.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 17/10/2011 :  11:36:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Frans,

Ik heb de asio4all driver geprobeerd, maar dat werkte niet goed.

Mijn geluidskaart zit ingebouwd. De latency is niet goed, dus ik heb zeker een nieuwe kaart nodig.

Als ik drums kies uit realdrums, dan klinken ze goed. In ieder geval hoor ik het geluid zoals ernaast staat vermeld bij de Drum editor. Gebruik ik echter Hip Hop dan krijg ik bij meerdere noten vreemde geluiden. Ligt dit ook aan de geluidskaart? Ook andere instrumenten klinken niet goed. Het is een verre benadering van wat het zou moeten zijn. Als ik een goede geluidskaart heb krijg ik dan hetzelfde geluid bij de instrumenten als op het keyboard???? Of in ieder geval een goede benadering? Ik maak gebruik van de Tyros4 device.

Groetjes,

Carola

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 17/10/2011 :  12:32:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
Als asio4all en je geluidskaart nog steeds een te hoge latency hebben dan wordt het denk ik toch een andere geluidskaart.
Laat je goed voorlichten door een muziek/PC zaak.

De geluiden van de Tyros krijg je niet hetzelfde terug op je PC.
Al zou je de duurste geluidskaart kopen, dan nog zijn de geluiden op de PC een benadering van het Tyros geluid.
Een PC geluidskaart heeft eigen instrumenten, die eventueel wel uit te breiden zijn met betere via gekochte software (soft synth of vst).
Yamaha heeft uiteraard zijn eigen geluiden goed afgeschermd zodat ze alleen in een Tyros te horen zijn.

Je kunt wel via de PC de Tyros aansturen zodat je toch de goede geluiden te horen krijgt.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 17/10/2011 :  13:06:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt weer voor je reactie!

Zijn de geluiden van een andere drumkit dan Realdrums dan helemaal wat anders? Dat is zelfs geen verre benadering meer te noemen. Ik vind het moeilijk om een file in Cubase te maken als ik niet goed hoor wat ik gemaakt heb.

Groetjes,

Carola

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 17/10/2011 :  14:25:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben er achtergekomen dat het patchbestand dat ik gebruik voor de Tyros 4 niet juist is. Het scheelt steeds 1 cijfer. Bv. de Hip Hop kit is niet 127 0 57 zoals in de datalist staat, maar 127 0 56. Het is natuurlijk logisch dat ik dan andere dan verwachte geluiden hoor. Heeft iemand misschien het juiste bestand voor me?

Groetjes,

Carola

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 17/10/2011 :  18:51:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben de draad even kwijt :

Carola,
Hoe gebruik je de Tyros ? :

a. Alleen als midiklavier (je drukt een toets, het midisignaal gaat naar de PC/Cubase en de PC maakt een klank met behulp van een VST intrument)

b. Als midiklavier en klankbron (via de PC MIDI THRU)

c. Je bespeelt de Tyros en laat het geluid (audio... dus géén midi) naar de PC lopen bijv. tijdens een opname in Cubase

d. Als midiklavier met de PC-geluidskaart als klankbron (soundfonts in de Creative wereld)

Mijn indruk is namelijk dat we bij elkaar langs discussieren.

Wil je een stille geluidskaart met goede in- en outputmogelijkheden en acceptabele latency zonder veel onnodige toeters en bellen dan kom je toch gauw op RME, Apogee o.i.d.
Ze hoeven helemaal niet zo duur te zijn en externe interfaces zijn er al beneden 200 euro.

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 17/10/2011 :  19:18:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi T-Rossie,

Ik werk in Cubase met midi tracks. De instellingen voor de instrumenten maak ik in de list editor met controllers en Sys ex instellingen. De Tyros 4 zit via USB gekoppeld en wordt gebruikt voor de invoer van de midi tracks. De patch voor de Tyros 4 is steeds een cijfer te laag. Bv. de Hip Hop kit is niet 127 0 57 zoals in de datalist staat, maar 127 0 56 in de data patch die ik heb. (De enige die ik gevonden heb op internet). Als ik dit instel in de List editor krijg ik natuurlijk andere instrumenten. Ik hoop dat het duidelijk is.

Groetjes,

Carola

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  00:21:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan worden dit dus twee draden door elkaar heen, want de oorspronkelijke vraag ging over latency.

Latency kan eigenlijk niet optreden met MIDI signalen dus ik begrijp er niets van dat je 'hem' iets later hoort in Cubase. Wat hoor je dan in Cubase?

Latency is typisch iets voor opgenomen of op te nemen geluid/audio.
Praten wij toch helemaal langs elkaar heen?

Als je cubase aanschaft zit er volgens mij een aantal 'devices' meegeleverd en daar staat de Tyros4 ook bij.
Ik gebruik helemaa geen MIDI meer.

Carola
Junior Member

96 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  08:20:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi T-Rossie,

Bedankt voor je reactie!

Als ik op mijn keyboard een toets indruk hoor ik die eerst door de boxen van het keyboard en daarna pas door de boxen van de computer. Het is een soort van echo iedere keer.

Bij mijn versie van Cubase zit er wel een patch voor de Tyros 3, maar geen voor de Tyros 4. Het is versie 5.1, misschien dat het daardoor niet erbij geleverd is.

Als ik bij input latency kijk staat daar 325.079

Waarschijnlijk zijn het 2 problemen door elkaar heen. Ik dacht dat de geluidskaart zo vreselijk slecht was dat die de instrumenten vervormde. Ik denk dat dit aan de foute patch ligt. Deze probeer ik zelf te veranderen om te kijken of het dan verholpen is.

Groetjes,

Carola

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  11:47:43  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, je hoort eerst de klank van de T4 uit de eigen speakers.
Daarna hoor je geluid uit de PC..... is dit een klank van de geluidskaart (bijv. GM soundbank) of geluid van de Tyros4, wat vanuit de Tyros4 naar de line-inputs van de geluidskaart gaat, in de PC wordt 'gedigitaliseerd' en vervolgens weer omgezet in geluid via de line-outputs van de geluidskaart?

Deze vraag is essentieel om jouw probleem goed te kunnen begrijpen.

Het zou helpen als je begint met goed uit te leggen hoe de zaak zit aangesloten .... in detail.
Hoe zijn de instellingen in Cubase? (Instrument tracks, Halion?, Hypersonic?, VST instruments?, midi setup, midi thru aan/uit?, enz.)

Ik heb C6 en daar zit wel een T4 device setup-file bij. Als ik hem kan losweken stuur ik 'm wel even naar je toe per mail.

graag zoveel mogelijk detail, mag ook even in een mailtje naar me toe.
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000