Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Mijn nieuwe aanwinst, de Korg Kronos
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 31/10/2011 :  18:07:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo beste medeforummers,

Ik wil jullie mededelen, dat ik afgelopen weekend bij Henk Oostendorp, mijn nieuwe Kronos heb opgehaald.
Ik heb er zo'n twee maand op moeten wachten, maar wat mij betreft is het het wachten waard geweest.

Ik heb een korte tijd een M3 gehad, die me eigenlijk om verschillende redenen niet zo beviel. En de belangrijkste reden was toch wel, dat ik best wel een groot aantal samples erin achteraf toch niet zo mooi vond. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaken verschillen. Hoe dan ook, ik heb mijn M3 weer ingeruild voor een Kronos 61 toetsen-uitvoering.
De bedoeling is in eerste instantie dat ik deze synthesizer als extra solo-instrument ga gebruiken, in combinatie met mijn Tyros4,
zoals ik dat dus ook met de M3 heb gedaan.
Misschien probeer ik later iets met midi te doen, zoals ik het ook gedaan heb met de M3.
In eerste instantie ben ik de eerste paar maanden wel bezig, om deze machine te leren begrijpen. Een Korg kan veel, maar is bepaald minder gebruiksvriendelijk dan mijn Tyros 4.

Deze Kronos is best wel heel bijzonder.
Voor wie dit nog niet weet: de Kronos is het nieuwste model synthesizer van Korg. Je moet de Kronos nemen als een ombouw/kast, waar maar liefst 9 synth-engines in geplaatst zijn.
Zeg dus maar 9 aparte synthesizers. Vandaar dat dit apparaat ook serieus ingewikkeld is. Je moet eigenlijk 9 verschillende synthesizers leren begrijpen. Ik heb het hier al wel eens geschreven in een topic, dat ik zelf ook bezig was met een gebruiksaanwijzing van 1150 pagina's. Wel nu, dat was dus de parameterguide van deze Kronos.

In deze Kronos zitten dus: 9 synth-engines.
De SGX1 engine waar de nieuwe, prachtige vleugels in zitten.
De EP1 engine: deze engine zorgt voor de Electrische piano's.
Heel bijzonder vind ik dat deze electrische piano's, uitgerust zijn met extra draaiknoppen en schuifregelaars, waar mee je dus live de flanger, reverberation, vibrato, tremelo, etc. in kunt afstellen.
En deze genoemde extra effecten staan helemaal los van de standaard effecten, die je dus los kunt laten op de sounds.
Zie deze effecten maar als dsp's, waar ik het al vaker over heb gehad. Bij de Tyros 4 kun je max. 5 dsp's op een sound loslaten.
Op de Kronos kan een sample 12 inserteffects krijgen, met 2 total effects en twee master effects. Dus deze Kronos heeft 16 effecten.
Niet dat je die allemaal tegelijkertijd gebruikt, maar het is dus wel mogelijk.
Op dit moment ben ik nog volop bezig met de SGX1-engine, de vleugels, zeg maar.
De EP-1 moet ik nog aan beginnen. Maar wat ik van die El piano's gehoord heb, mmmmm...
Ik zet de geluiden die ik tweak voor gebruik met mijn Tyros 4 in een aparte bank. Vandaar dat ik dus eerst maar met één van de eenvoudige engines ben begonnen. Op dit moment heb ik deze piano-engine bijna klaar. Dat wil zeggen genoeg piano's en vleugels getweakt voor het gebruik met de Tyros 4.
Daarna komt dus de EP-1, ook nog een begrijpelijke engine dus.

De 3e engine is de CX3, dit is een volledige Hammond-Clone.
Hoe krachtig deze CX3 is, moet ik nog uitzoeken.
Er zitten in ieder geval drawbars voor right èn ook left.
En er zijn heel veel mogelijkheden om de orgels in te stellen.
De leslie heeft heel veel instelmogelijkheden.

Dan komen er drie analoge synthesizers.
De AL-1 is een analoge synthesizer gemaakt op de manier zoals nu in deze moderne volgens Korg een analoge synthesizer moet klinken.
Nog niets mee gedaan.

De MS-20ex, dit is een ouder model Korg synthesizer, die geheel nieuw weer in de Kronos is gebouwd, dezelfde bediening, maar volledig aangepast aan de muzikale eisen van deze tijd.

De Polysix ex engine: Een analoge synth waar hele mooie pads en polystrings uitkomen.

Dan heb je nog de Mod-7, dit is een waveshaping synthesizer.
Vergelijkbaar met de vroegere Yamaha DX 7.
Het bijzondere van deze Mod-7 is dat je de oude samples van de DX7 op het internet kunt downloaden, en dat je deze oude samples in de Kronos kunt laden. Vervolgens kun je met de mogelijkheden van deze Kronos de DX7 geluiden verfraaien.

De 8e engine is de STR-1, ook een hele complex engine, die zich ontfermt over de strijkers, en snaar-instrumenten.

Als laatste engine is daar de HD-1.
De high definition samples, die je qua muziekinstrumenten kunt vergelijken met de sounds van bijvoorbeeld mijn Tyros 4.
Dit noemt men ook wel de bread and butter-sounds.
Ik vind een aantal van deze bread and buttersounds op deze Kronos wat minder in vergelijking met de Tyros 4.
Maar dat is een kwestie van smaak. Wat ik niet mooi vindt, kan een ander wel weer mooi vinden. Ik kan in ieder geval voor een aantal van deze mindere programs, (Programs zijn bij Korg, wat we de sounds bij Yamaha noemen.) gelukkig terugvallen op de prachtige sounds van de Tyros 4. Dat is gewoon heel fijn, dat je wat dat betreft, het mooiste van twee werelden hebt.

Ik heb de eerste maanden nog genoeg te tweaken en door te lezen.
Het is gewoon heerlijk om zo'n mooie nieuwe machine, te mogen hebben.

Voor degenen, die meer willen weten over deze nieuwe telg van Korg, geef ik een link, die verwijst naar een tutorial van deze Kronos.
Dit youtube filmpje behandelt één van de 7 modi, van de Kronos.
De Program-mode. Dat is dus de mode waar alle programs, lees sounds, gekozen kunnen worden. Het filmpje is zo'n 20 minuten lang.
Maar het geeft een heel goed beeld van de mogelijkheden van deze Kronos...

Veel kijkplezier!!

http://www.youtube.com/watch?v=xjE3A4WChUo&feature=BFa&list=UL7JHf1XqzBOU&index=18

Groetjes van een blije Piet.

Tyros 4 en Korg M3

Wouter1972
Average Member

293 berichten

Geplaatst - 31/10/2011 :  18:40:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Een mooi lang verhaal. Ik kon me er al een beetje een voorstelling van maken op YouTube waarbij deze gebruiker het een en ander laat zien. http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NL#/profile?user=petrygilles
Ga naar bovenaan de pagina

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 31/10/2011 :  18:52:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Gefeliciteerd Piet met je nieuwe aanwinst.

Moet je vanaf nu bij de voettekst onderin wel Tyros4 en Korg Kronos zetten.

Ik heb er vanmiddag ook even opgespeeld bij Oostendorp.
Het is een hele uitbreide synth.
Ik vond de piano's erg goed.
Ook de analoge klanken en strijkers en pads erg goed.
Wat minder de echte instrumenten zoals sax, gitaren etc.
Sommige choir/Vocal sound ook wat minder.
De programs klinken soms wat droog bijna zonder effect maar je kunt daar wel zoveel aan bijstellen.
Daar ben je voorlopig echt nog wel een hele tijd zoet mee.

De combinatie samen met de Tyros4 een wereld klasse combinatie.
Waar de één wat te kort komt vult de andere hem wel aan.

Het zijn echter wel 2 verschillende instrumenten met een eigen structuur en karakter.

Piet heeft een nieuwe synth.
Klinkt goed.

Groeten Wim
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 31/10/2011 :  19:00:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel, Wouter, voor je positieve reactie. :-)

Ik ben op dit moment heel erg met deze Kronos in m'n nopjes.
Hoewel ik natuurlijk nog heel veel moet ontdekken... Wie weet ook nog wel de nadelen. ;-)

Ik heb even je link geprobeerd, maar bij mij komt Petry gilles niet te voorschijn.
Ik denk dat de link niet heel correct is.

Maar Petry Gilles ken ik wel. Al meerdere filmpjes op youtube gezien, waar hij met zijn Tyros 4 speelt.
En inderdaad circuleren er ook al een aantal filmpjes van hem met de combinatie Kronos/Tyros 4.
We hebben dezelfde combinatie, alleen Petry Gilles speelt even een stukje beter dan mij, ha, ha.
Maar we genieten er allebei waarschijnlijk evenveel van. :-)

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 31/10/2011 :  19:18:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dank je wel voor je spontane, sympathieke reactie.
Als je vindt dat de gitaren, saxen en choir minder klinken dan op de Tyros 4, dan ben ik het op dat punt helemaal met je eens. Dat zijn dan ook de bread and butter sounds, waar ik het in het bovenstaande stuk al over had.
En het is precies zoals je zegt, datgene waar de Kronos tekort schiet, vult de Tyros aan. Wat de Tyros te kort schiet, vult de Kronos aan. :-) En vooral de opmerking instrumenten met een eigen structuur en karakter. Is precies waarom ik voor Korg gekozen heb. Als ik bijvoorbeeld voor een Yamaha Motiv XF had gekozen, was heel veel dubbel geweest.
Ik heb de Motiv ook aandacht gegeven, als je ziet hoeveel dubbele sounds je dan krijgt. Omdat de Tyros ook heel veel synthsamples heeft van de Motiv. Dus de Korg houdt qua geluiden de variatie er in.
Tja, en qua synthsound en mogelijkheden blijft de Motiv nu ver achter bij de Kronos. Dus er was eigenlijk niet veel keuze meer, wat mij betreft. En nu heb je alles tegelijk. Hoe goed alle engines uiteindelijk zullen klinken, dat weet ik nu nog niet, ik ben zeer benieuwd naar de kracht van de CX3, maar ook de andere engines, waar ik nog geen aandacht aan heb besteedt. Maar daar kom ik zeker in dit topic later nog op terug. Voor nu heb ik genoeg huiswerk.

O ja Wim, ik had direct nadat ik dit topic geplaatst had, mijn handtekening aangepast.
Ik was even die handtekening vergeten. ;-)

Groetjes van Piet.

Daar komt ie... :-)

Tyros 4 en Korg Kronos
Ga naar bovenaan de pagina

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 31/10/2011 :  22:35:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Piet,

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Ik ben geheel niet thuis wat het merk Korg betreft dus kan er geen mening over geven.
Over een paar weken komt Marco Rietdijk de Korg PA3X demonstreren bij Orgel en Keyboardclub Eemland in Soest.
Dat zal mijn eerste kennismaking met Korg zijn en ben heel nieuwsgierig.
Je zult op je ontdekkingstocht veel zelf moeten uitzoeken, gezien er op dit forum nog niet zoveel of misschien wel helemaal nog geen Korg Kronos gebruikers zijn.
Maar dat is je wel toevertrouwd volgens mij, met de adviezen die ik inmiddels van je heb ontvangen.
Nogmaals veel succes ermee.

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 01/11/2011 :  11:04:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, Wim

Dank je wel voor je leuke reactie.
Fijn dat ik nogmaals aan je mag merken dat je in je nopjes bent, wat betreft de door mij gegeven adviezen.
Gelukkig heb ik geen hekel aan tekst verwerken, en kan ik vrij snel typen zodat mijn stukjes soms nogal wel eens wat langer uitvallen dan dat ik gepland heb. Maar goed, daarna staat er dan hoop ik veel bruikbare informatie waar de lezer wat mee kan.

Wat betreft mijn ontdekkingstocht. De Korg M3, die ik gehad heb, heeft een zelfde technische architectuur als nu de Kronos heeft. Dus geluiden aanpassen, effecten inregelen, staat weliswaar op andere plekken, maar de manier van denken is het zelfde gebleven. Ik merk dat ik daar nu al veel aan heb. Inmiddels heb ik de SGX1 engine al wel door gekregen.
Ik heb nu 8 vleugels/piano's getweakt. Er zitten er natuurlijk nog veel meer in. Maar deze 8 geven genoeg variatie voor het gebruik met de Tyros 4.
Dus vandaag ga ik met engine 2 beginnen. De EP1: de elektrische piano's zijn aan de beurt.
Ik ga nu geen moeilijk verhaal houden met technische begrippen over de SGX1, een cijfer zegt wel genoeg, de SGX1, met de nieuwe vleugels krijgt van mij een 9!! Dus een heel goed begin.

Tegelijkertijd ook een iets minder positieve melding. Misschien dat de forumleden die de Kronosberichten volgen dit al wel weten. Er zit een fan, (ventilator) in de Kronos. Dit om verhitting van de grotere processor te voorkomen.
Deze fan, staat wat mij betreft te hard. Er circuleren op het internet heel veel berichten over deze niet goed werkende fan. Dat mag bij een synth van deze prijsklasse eigenlijk niet voorkomen.
Daar is verder niets aan te regelen. Het ding gaat gewoon automatisch aan. Te hard dus. Niet meer hoorbaar natuurlijk als je gaat spelen, dan overstemt je spel het wel. Maar de fan zoemt gewoon luider dan de ventilator in de harde schijf van de pc. Het is dus wat mij betreft maar net acceptabel. En wie weet ga ik daar nog een keer voor naar Henk terug.
Zodat er een betere, onhoorbare fan in wordt geplaatst. En ook had wat betreft de grootte van het font, (dat is de grootte van de gebruikte letter) in het display, groter mogen zijn. Vooral voor iemand zoals mij, die wat slechtere ogen heeft, is het toch wel priegelwerk. Maar goed, wie weet wordt dit nog opgelost in een update.
Dus de eerste SGX1-engine een 9! Om het maar positief af te sluiten. ;-)

Wim, veel plezier bij het beluisteren van de Korg PA3X, ik struikel altijd over de naam van dit apparaat.
Ik heb er zelf al een paar uurtjes op gespeeld. Tja, ik vind de Tyros 4, mooier. Maar smaken verschillen.

Goed, ik duik weer achter de Kronos.
Groetjes van Piet :-)




Tyros 4 en Korg Kronos
Ga naar bovenaan de pagina

thomas
Average Member

209 berichten

Geplaatst - 15/11/2011 :  14:32:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben altijd fan geweest van korg, heb ook bijna alles gehad van korg in mijn opname studio.
De kronos is weeral een supertoestel tot ik de roland jupiter 80 hoorde en mocht bespelen .
Nu staat hij hier al een week thuis en het is niet te geloven wat ze tegenwoordig voor mekaar krijgen ( die fabrikanten ).
Info enz... is te vinden op youtube.

greetz
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 15/11/2011 :  18:08:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Thomas,

Ik begrijp dat ik je op mijn beurt geluk mag wensen met een Jupiter 80?
Heel erg veel plezier er mee...

Tja, de Jupiter van Roland heb ik wel een keer bekeken.
Maar, ik vond hem qua uiterlijk niet zo mooi.
Erg knallerig qua kleurgebruik e.d.

En als zo'n synth in de woonkamer mag staan, kun je natuurlijk niet alles plaatsen.
Het oog wil in zo'n geval, in dit geval van mijn vrouw, ook nog wat.

Over geluiden van de Jupiter kan ik niets zeggen. Omdat ik hem niet beluisterd heb, vanwege dat uiterlijk. Ik vind de Kronos juist qua uiterlijk lekker strak en hij heeft ook wel wat sjieks met dat zwarte geborstelde aluminium.

Ik pak nu dan ook maar meteen de draad op, waar ik de vorige keer ben gebleven.

De EP-1 engine, begrijp ik inmiddels ook.
De EP-1 engine is eigenlijk een verzameling realistic EL piano's.
En realistisch zijn ze, deze el piano's!
Het is een genot om met de EP-1 engine EP's te mogen spelen.
De Reed-EP's spraken me persoonlijk wat minder aan, anders had deze engine ook een 9 gekregen.
Door de voor mij wat minder bruikbare Reed-piano's, krijgt de EP-1 engine, van mij een 8.

Inmiddels heb ik mijn eerste setlist klaar.
Deze is dus gevuld met de geluiden van de SGX-1 en EP-1.
Hij is nog niet helemaal vol. De resterende lege plaatsen in de setlist, gebruik ik straks om combi's op te slaan.
Deze combi's kun je klaarmaken in een speciale combi-mode, op de Kronos, maar die op elke Korg synth te vinden is. Het is de mode waar je de programs (sounds) dus kunt layeren.
Vergelijk het maar met de right 1 2 en 3 op de Tyros 4, die parts, kun je ook over elkaar heen leggen. Alleen bij deze Kronos kun je niet 3 sounds zoals bij de Tyros over elkaar heen leggen...
Maar wel liefst 16 stuks! Dit geeft je qua klankvariaties eigenlijk ongekende mogelijkheden.
Ik voel me hier echt als een kok in een keuken die gebruik makend van de vele ingrediënten die de Kronos biedt, de meest verfijnde muzikale gerechten probeert te bereiden.

Deze combi's (verzameling van programs dus) save ik dus straks naar de resterende lege plaatsen van de setlist. Dat worden dan allerlei layers met piano's en strings. En wat verder maar in mijn gedachten opkomt.

De volgende keer zal ik proberen wat meer uit te leggen over de CX-3 engine, de Hammond-clone.
Daar ben ik vandaag voor het eerst mee begonnen.
Wat ik tot nu toe ervan gehoord, klinkt in ieder geval al veelbelovend

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 20/11/2011 :  13:33:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo geïnteresseerde medemuzikanten.

Dan ga ik nu maar over naar de CX-3 engine. Zeg maar de Hammond-clone.
Hoewel ik een Hammond-vergelijking te veel eer vindt.
De CX-3 engine is een drawbar organ met de typische mogelijkheden die je ook op andere drawbarorgans tegen komt.
Dus ook Hammond. Maar hij heeft niet de typische kleur van de Hammond. Dat is wel een beetje jammer.

In plaats daarvan heb je een stel drawbars, die heel solide klinken, en met veel meer body dan de organs op de Tyros 4. Ik vind het wèl jammer dat er maar drie rotary's op zitten.
Dat beperkt de klankkleur wel een beetje. Een donkere rotary, een beetje voor rockmuziek.
Een rotary met OD, dus de typische overdrive bij nummers van Deep purple e.d.
En een algemene rotary, die voor heel veel genre's geschikt is. En dan heb je ze alle 3 gehad.

De mogelijkheden van deze 3 rotary-instellingen zijn eigenlijk precies hetzelfde bij de dsp-effecten van mijn Tyros 4. Maar dan wel zeggend dat de dsp's in de Tyros 4 maar liefst 11 rotary's hebben, met verschillende klankkleur. Dus qua kleur is er meer mogelijk op de Tyros.

Echter ga je spelen en vergelijken, dan kom je er al gauw achter, dat weliswaar de Tyros 4 weliswaar meer gekleurde drawbars heeft. Maar dat ze iel en dun overkomen bij deze CX-3. De CX-3 van de Kronos staat als een solide huis. Maar ook als ik apart de drawbars beluister, dan is het bij de Kronos een waar feest om alle drawbarklankkleuren uit te proberen.
Elke drawbar, die je er bij trekt, die hoor je ook prachtig meedoen. Terwijl ik dat gevoel toch minder heb bij de Tyros. Nu heb ik dat verschil dus nog nooit zo duidelijk kunnen opmerken als nu. Dus als je niet beter weet, dan heeft de Tyros best wel mooie drawbars.

Maar de Kronos gaat er gewoon ver overheen met zijn veel vollere body.
En wat heel mooi is, dat je dus nog een extra equalizer hebt, bij de Kronos, het barst van de equalizers op de Kronos
En daar kun je gelukkig de klankkleur dan ook nog wat meer mee bijstellen. Dus op dit punt dan toch nog wat extra variatie-mogelijkheden.

Ik ben lekker aan het puzzelen geslagen op deze CX-3 engine.
En heb hem inmiddels zover door, dat ik op de setlist die ik al uitgelegd heb.
32 plaatsen tot nu toe bestemd heb voor de drawbars van de Kronos.

De setlist heeft 16 slots per pagina.
Even een voorbeeld ter illustratie.

0 1 2 3 Waarbij de 0 slot, de basis is.
De door mij getweakte factory drawbar.
Vervolgens als deze naar tevredenheid is.
Maak ik var. 1, 2 en 3 met
gevarieerde drawbarstanden.

4 5 6 7 Hier is 4 de basis van bijvoorbeeld
een souldrawbar, 5, 6 en 7 zijn
de variaties.

8 9 10 11 En zo ga ik door

12 13 14 15 Enz.

Straks heb ik 8 sets van vier varianten. Dus 32 varianten.
Die naar keuze geschikt zijn voor jazz, soul, pop, enz.

Eén setpagina is inmiddels vol. En dan ga je een stuk muziek spelen.
O jonge, jonge... Wat is dit leuk!
Natuurlijk heb ik de sets ingedeeld naar muziekstijl.
Maar niemand houd je tegen om ook andere slots (plaatsen) te kiezen.
Dus je vliegt van 1 naar 14, kris kras over de hele lijst. En dat geeft me toch een variatie.
Normaal gesproken moet je de drawbars inregelen en kleuren. Maar dat heb ik dus al gedaan.
Het is net of je live, heel professioneel met de drawbars omgaat. Want door de SST smouth sounds transition... Gaat dus de ene drawbarsetting zonder schokken, zonder storende overgang direct over in de andere. Je hoort de verandering direct nadat je de volgende aanslag maakt, en de vorige drawbar zakt naadloos weg in het geheel.

Thank you Korg. Dat SST is werkelijk geweldig.
Hoe vaak heb ik me niet geërgerd aan die rommelige overgangen, waar het ene geluid direct abrupt de nek wordt omgedraaid, zodra je wat anders kiest. Maar hier kun je zelfs de tijd instellen, hoelang het moet duren, voordat het vorige geluid is weggezakt.
Een geheel nieuwe techniek. En wat mij betreft terecht een blijvertje.

Na deze CX-3, komen er nog een aantal HD-organsamples van de HD-engine. Dat zijn gewoon direct opgenomen vaste organsamples, die niet gebruik maken van drawbars. Daar zitten natuurlijk nog genoeg mogelijkheden bij, om ook nog aan te tweaken. Maar ik verwacht niet dat die geluiden zo interessant zijn.

Maar die CX-3: ik vind toch wel dat ondanks die beperkte drie rotary's waar je maar mee kunt werken.
Deze CX-3 echt véél mooier klinkt dan de Tyros 4 drawbars.
Maar voor wat meer variatie of als het een keer niet anders kan is het zeker geen straf om de Tyros 4 drawbars te blijven gebruiken. Als je niet beter weet, zijn ze ook prachtig.

De CX-3 krijgt van mij een 8+. Was een 9 geweest met wat meer rotary's.
De equalizerfunctie helpt echter weer mee, bij het verder op kleur brengen.

Tot de volgende keer,
Tootsie

Tyros 4 en Korg Kronos
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 21/11/2011 :  10:38:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Oeps zie ik nu pas.

Ik had Tootsie onder aan neergezet.
Dat ben ik dus op het keyboardforum,

Maar hier had het Piet moeten zijn.
Of New in Town, maar dat vind ik niet zo'n leuke naam meer.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 21/11/2011 :  19:23:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medeforummers,

Ik wil nog even terugkomen op die CX-3 engine.
Ik ben er inmiddels nog dieper ingedoken.
En ik heb me toch wat moois ontdekt.

Daarvoor moet ik even het systeem een beetje uitleggen.
Zo'n CX-3 engine: Noemt men eigenlijk een EXi.
Nu had ik dus al wel eerder gezien, dat je op de Kronos bij elke engine twee EXi's kunt layeren.
Maar wat voor kracht dat geeft, daar kom ik nu dus bij de CX-3 engine achter.

Ik heb dus vanmiddag een tweede EXi naast de andere EXi gezet.
Je hebt dus EXi 1, dat is de CX3-engine waar ik al zo enthousiast over was. Maar nu kun je dus ook een EXi 2 er bij pakken.
Dat is dus een extra CX-3 engine erbij. Met precies dezelfde mogelijkheden. Dus je kunt 2 CX-3 engines tegelijk afspelen met voor allebei de engines totaal verschillende afstellingen, die hij allemaal onthoudt. Als je bijvoorbeeld de ene CX-3 wat helder hebt afgesteld, kun je dus als ik in een bepaald programma-scherm zit, veranderingen maken, in de balans tussen rotor en Horn.
De balans helemaal naar de horn-kant, geeft een scherper geluid.
Dat is dan bijvoorbeed EXi 1. De balans helemaal naar de rotor-kant, geeft een warmer geluid. Dat is dan EXi 2.
Deze twee CX-3's gecombineerd, geeft me toch een portie extra warmte en nog weer meer body, dan alleen maar één CX-3, (lees EXi)
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar met een juiste afstelling van deze CX-3's kom je qua klankkleur toch wel in de buurt van een Hammond

Tja, qua klankkleuren geeft dit zoveel extra mogelijkheden, maar wat ik er nu van gehoord heb, is mijn enige nadeel wat ik gevonden had, maar drie rotary's, door deze ontdekking van twee CX-3 drawbars tegelijkertijd gelayerd, dus volledig weggevaagd... Wat een fun om hiermee bezig te zijn. Ik geef nu een 9 voor deze CX-3!

Dit wilde ik toch nog even met jullie delen.

Groetjes,
Piet


Tyros 4 en Korg Kronos
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000