Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Wat betreft after touch.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  14:54:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo liefhebbers,

Op dit moment merk ik dat ik veel meer gebruik maak van after touch bij mijn keyboard en synth.
Mijn vraag: omdat ik best nogal op de toets moet drukken om het effect te bereiken, vroeg ik me af, of veel gebruik van after touch ook nadelig is voor de toetsen, dus is er sprake van versnelde slijtage?
Nu moet ik zeggen dat ze dat bij de Tyros goed geregeld hebben.
Er zijn genoeg instellingen te maken, om het after touch effect minder moeizaam te kunnen bereiken.
Maar op m'n synth is het hard werken voor het gewenste after touch effect. En daar heb ik voor het aftertouch effect toch al de meest optimale instellingen gekozen.

Als het namelijk te veel slijtage geeft, zou ik het op een andere manier kunnen aanpakken. Dat het effect altijd komt, maar dan met een extra lange delay... Zodat, wanneer je het niet wilt horen, je net op tijd de toets los kunt laten.

Wie heeft hier zinvolle informatie over?

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

T-Rossie
Moderator

3293 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  15:12:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,
Je zou eventueel de gevoeligheid van AT wat kunnen verhogen.
Het aftertouch systeem werkt eigenlijk heel eenvoudig met één druksensor onder het totale klavier. Het geeft geen extra druk op de toets 'contacten'.

Onder elke toets zitten 2 stuks contacten die tijdens het indrukken van de toets vlak na elkaar contact maken. Het tijdsverschil van die twee bepaalt de aanslag-snelheid en dus het volume/klank van de toon.
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  15:45:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roel,

Je zegt je zou eventueel de gevoeligheid van AT wat kunnen verhogen.
Je bedoelt, dat ik zelf moet knutselen aan het keyboard.
Dat is ongetwijfeld goed van je bedoeld, maar laat ik dat maar niet doen.
Ik ben echt zo'n type, die na de reparatie schroefjes overhoudt...

De Tyros vind ik het probleem ook niet zo. Daar hebben ze de mooie mogelijkheid om het touch off level te verlagen of te verhogen. Maar dat zit niet op de Kronos. Wèl een keuze om een parameter van 1 t/m 8 af te stellen.
Maar, ik heb het gevoel dat dan het effect alleen maar versterkt wordt. Maar niet de druk-afstand, om het zo maar te noemen. Eigenlijk zou er een instelling op de Kronos moeten zitten, waar je de gevoeligheid van de toets mee af zou kunnen stellen. Maar helaas er zit veel in, maar die mogelijkheid weer net niet.

En zoals ik al zei, ik heb ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld bij een vibrato een lange delay te creëren.
Dat zou betekenen, dat ik zo'n 100 programs van de Kronos na moet lopen, om de aftertouch er uit te halen, en wat andere veranderingen toe te passen, zodat ik hetzelfde effect ook bereik. Maar ik vind het met after touch prettiger, praktischer.

Dus tja, slijt het extra. Moet ik uit jouw reactie opmaken. Het geeft geen extra druk op de toets 'contacten', dat er geen sprake is van extra slijtage?

Fijn, dat je even met me mee denkt, Roel.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Wouter1972
Average Member

306 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  16:39:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat is eigenlijk 'after-touch'?

Tyr0s_Fre4k
Senior Member

520 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  16:43:33  Toon profiel  Klik om Tyr0s_Fre4ks MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
After-touch is een techniek die wordt toegepast om meer dynamiek in je spel te kunnen leggen.

Je hebt standaard aanslaggevoeligheid (hoe harder je aanslaat, hoe harder de klank), met soms een effect boven een bepaalde waarde (goed te horen met Sweet! Flute).
Dan heb je after-touch.
Na het aanslaan van een toets kun je deze vasthouden. Als je dan meer druk uitoefent op de toets, wordt dat geregistreerd als after-touch.
Niet elk instrument op een Tyros heeft een aftertouch effect. Vaak alleen de instrumenten die van nature een vibrato kunnen toevoegen.

Bij blaasinstrumenten komt het niet heel sterk naar voren (een klein beetje verhoging van volume), maar bij de SuperArticulation! GuitarHero vind ik het vibrato effect het meest geslaagd, vooral in de hogere regionen. Bij die voice kun je het verschil tussen after-touch en geen after-touch het best horen naar mijn mening. Door wat te variëren met de druk die je uitoefent, kun je zelf aan leren voelen wanneer after-touch wordt gebruikt en wanneer niet.

Dus een lang verhaal kort, door meer druk uit te oefenen op de toets terwijl je deze vasthoudt, krijg je een extra (vaak vibrato) effect.

Groet,
Martijn

Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Bewerkt door Tyr0s_Fre4k op 21/02/2012 16:49:04

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  17:47:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Een vibrato is eigenlijk een golf vorm, die wordt opgewekt in een zgn. LFO een zgn. Low Frequency Oscillator.
Op de Tyros spreekt men niet over een LFO, maar noemt men het gewoon vibrato.
Maar vibrato wordt meestal opgewekt met de triangle golfvorm en de sinus-golfvorm, één van de vele golfvormen, die dus in zo'n LFO zitten. Alle effecten, die zo'n LFO kan genereren, kan dus worden opgeroepen door after touch.
En eerlijk is eerlijk, dat is toch wel wat meer dan alleen maar vibrato, hoor. Een keyboard zal het vaak bij vibrato laten, maar bij een synthesizer heb je nog veel meer golfvormen dan alleen maar vibrato, tot in het extreme toe, maar daar is het dan ook een synthesizer voor.

Dat even off topic, maar wèl interessant, vind ik.
Maar zoals Martijn het beschrijft, dat is idd. de techniek van after touch.

Maar slijt het extra? Dat was me nog steeds niet helemaal duidelijk uit het antwoord van Roel.

Wie kan me vertellen of ik versneld mijn klavier van de Kronos zal moeten vervangen?
Juist door die extra druk op een toets...

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

T-Rossie
Moderator

3293 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  18:32:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Het geeft wellicht een ietsiePIETsie meer slijtage als je meer kracht gebruikt, maar ik zou er niet van wakker liggen.

Tyros bezitters kunnen de klavier-gevoeligheid voor VELOCITY (Initial touch) en AFTERTOUCH instellen:
Druk FUNCTION knop, naar UTILITY menu en kies CONTROLLER

De bovenste twee regels zijn voor de hierboven genoemde instellingen.
Linksonder op het display verschijnt de bijbehorende instellingen.
(Touch)

Simpel to(u)ch?

Wouter1972
Average Member

306 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  18:35:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de uitleg.

Als after-touch wordt gebruikt door de druk die je uitoefent op een toets dan lijkt het me dat wanneer je meer en langdurig druk uitoefent op de toetsen van een keyboard dat er eerder iets kan slijten dan wanneer je het niet gebruikt. Kan het ook te maken hebben met de aanslaggevoeligheidsinstelling die je instelt op je tyros? Er nog even over nadenkend vraag ik me af of er tyros gebruikers zijn die ooit hun klavier op hun keyboard hebben moeten vervangen waarbij ze van zichzelf weten een behoorlijke 'slagkracht' bezitten;-)

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  18:56:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Roel,

Dank je wel voor je geruststelling, laat ik dan maar lekker doorgaan met de aftertouch zoals ik het nu doe op de synth.
Dat scheelt me een hoop extra handelingen. Als het dan toch maar ietsiePIETsie slijtage geeft.

Wat betreft de Tyros, Wouter: zoals Roel het al aangeeft, zijn er voor de after touch veel instelmogelijkheden, om het allemaal wat prettiger in gebruik te maken. En geeft het volgens mij op die manier voor het keyboard ook minder belasting. Op mijn Kronos daarentegen, staat soms het zweet al op m'n voorhoofd, ha, ha en krijg ik blaren op m'n vingers. ;-)
Maar daar zijn dus minder instellingen om die after touch wat meer naar tevredenheid af te stellen.

Ik blijf het zo doen zoals ik het nu doe. Omdat het simpelweg mooier is, om de golfvorm per direct op te kunnen roepen, door extra te drukken... Dan dat het automatisch via een delay wordt gegenereerd.
Dat heeft toch nadelen.

Mijn vraag is beantwoord,
Hartelijk dank allemaal voor het meedenken.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 21/02/2012 18:59:42

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  19:39:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Ik ondervindt dat de aftertouch van mijn Korg Triton beter reageerd als op de Tyros.
Op De Korg Triton kan ik de aftertouch bij de Global settings in volgens mij wel 8 settings (Heb deze nu niet in huis)
In de Tyros maar 3 settings.
Om er snel nnar toe te gaan: Direct Acces > Initial Touch > 2 After Touch. (knob B 1x drukken)
Zet deze op Soft als je niet te hard wilt drukken.
Ga zonodig op tijd naar het toilet)

Aftertouch heeft alleen effect bij het iets doordrukken van de toets.
De aftertouch instellinge van een extern keyboard die je met midi de Tyros aanstuurt ook effect.

Iedere keyboard heeft weer een eigen keyboard curve.
Mischien heb je wat parameters uit staan of filter in het midi gebeuren ingesteld waardoor je op de Kronos niet het gewenste aftertouch resultaat krijgt.

Wat slijtage betreft valt wel mee wat betreft mijn Triton meer dan 10 jaar oud nog steeds prima.
Wat de Tyros betreft heb ik er geen van de 4 langer dan 3 jaar gehad.
Ik gebruik eigenlijk altijd de Triton als masterkeyboard om de Tyros 4 aan te sturen.

Groeten Wim

Bewerkt door tyro op 21/02/2012 19:41:02

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  21:35:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Leuk dat je ook nog even reageert. Ik heb ook 8 instellingen op de Kronos.
Maar volgens mij wordt van 1-8 alleen het effect van de after touch groter, maar dat is me op stand 4 al groot genoeg.
Wat ik eigenlijk wil, is dat ik minder hard hoef te drukken op de toets.
En daar vind ik de Tyros dus beter mee, want met het touch off level kun je de gevoeligheid van de after touch instellen.
Die instelling van het touch off level zit dus niet op de Kronos. Dan zou je minder hard hoeven te drukken, wat dus volgens mij minder belastend is voor het klavier.

Op dit moment heb ik nog niets midi gekoppeld. Ik speel gewoon een style op de Tyros, terwijl ik op de Kronos aan het tweaken ben, en dan probeer ik zolang te tweaken tot het program goed bij de style van de Tyros past.
En dat doe ik op dit moment allemaal nog zonder midi. Midi komt nog.

Maar dat gaat deze keer helemaal goed komen, Wim. Straks ga ik de Kronos ook als masterkeyboard gebruiken.
En moet ik nadat ik alle programs klaar heb, deze in aparte combi's stoppen. Want alleen via de combi kan ik een keyboard-split invoeren. Maar als die programs (sounds) dus klaar zijn, maak ik allemaal dus aparte combi's, waar ik straks uiteindelijk de Tyros bij ga gebruiken. Bij de M3 lukte het niet Wim, maar bij de Kronos gaat dit helemaal goed komen, zoals ik al een keer gemeld heb, door de sympathieke hulp van een forumlid, die niet zo actief meer op dit forum meer is, maar die dus precies dezelfde instrumenten heeft als mij. De proef-opstelling die ik met hem gemaakt heb, bij mij thuis, functioneert perfect, en staat klaar voor ingebruikname.
Alle geluiden komen perfect op de Kronos binnen. En de geluiden wisselen straks gewoon mee, met de registrations die ik straks allemaal per muziekstuk ga klaar maken.

Het is alleen zo verschrikkelijk veel werk, om al mijn programs te tweaken. Je spreekt echt over meer dan 2000 programs. Waar ik er uiteindelijk zo'n 1200 programs (sounds) van probeer over te houden. Maar ze worden mooi.... :-) Wim.
Zodra ik combi's kan ga maken, dus dat ik de programs in de combi kan plaatsen, gaat de Tyros ook bij het geheel worden betrokken. Maar dat moment is jammergenoeg nog niet aangebroken. Maar ik zit al wel bijna op de helft.

Geduld is een schone zaak. ;-)

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 21/02/2012 :  21:45:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Piet,

Met de "touch level off" kun je de aftertouch niet instellen.
Zo als ik als zij.
Direct Acces > Initial Touch > 2 After Touch. > Touch (instellen)

Touch level off : Bepaalt het vastgestelde volume niveau wanneer Touch is ingesteld op 'OFF'.
is heel wat anders dus.

Zie pag 6 Reference manual Tyros 4

Groeten Wim

Bewerkt door tyro op 21/02/2012 21:46:46

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 22/02/2012 :  10:01:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Okay Wim,

Nu begrijp ik het wèl, ik kon dat niet zo goed uit je eerste bericht halen.
Goed dan, touch staat bij mij altijd op normaal. En dan werkt het op de Tyros prima.
De Kronos had ik liever anders ingesteld zodat ik minder hard hoef te drukken.
En om flauwe opmerkingen te voorkomen, ik gebruik altijd muesli 's morgens. ;-)

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Heiko
Advanced Member

1643 berichten

Geplaatst - 22/02/2012 :  13:17:44  Toon profiel  Reageer met citaat
....zou ik niet doen Piet,
is net zo slecht voor je keyboard als babypoeder...!
...ook flauw, ik weet het....

Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt....
als het je neus uit komt is het véél erger!

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 22/02/2012 :  13:35:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt Heiko, het is ook flauw.

Maar ik kon hem verwachten.
Het valt ook niet mee om de grappenmakers hier voor te zijn.

Ach, en een beetje flauw is leuk en mag soms ook wel.
De boog hoeft niet altijd gespannen te staan.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 26/03/2012 :  15:42:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil hier even zeggen,

dat inmiddels het probleem van de after touch volledig opgelost is.
Het blijkt dus te zijn, dat de after touch curve hier niets mee te maken heeft.

Wat blijkt nu: er zit ergens in een bepaald menu. (Niet op een logische plaats zou ik willen zeggen.)
Maar er zit dus nog een after touch callibration in de Kronos.
Je activeert dat commando. Vervolgens druk je een toets in van het klavier.
Je drukt hem in met de kracht, die je zelf het prettigste vindt.
Even wachten, de toets wèl vasthouden, vervolgens zie je in het display een grafische voorstelling van de toegepaste drukkracht. Op dat moment laat je de toets voorzichtig los. Je drukt op done. En de after touch is ingesteld naar je eigen voorkeur. In mijn geval dus comfortabel zacht. Geen blaren meer. En geen eventuele slijtage.

Ook weer opgelost.

Eigenlijk nog mooier dan de Tyros 4.
Omdat je hier niet afhankelijk bent van knoppen.
Je bepaalt het zelf afhankelijk van de pressie, die je uitoefent op de toets.
Mooi toch... :-)

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000