Auteur |
Onderwerp  |
|
maartenb
Moderator

863 berichten |
Geplaatst - 11/03/2012 : 13:52:36
|
Hallo iedereen,
ik ben de eerste stappen aan het zetten om een song op te nemen met een sequencerprogramma op een PC, en ik ben op zoek naar tips.
Het is me inmiddels gelukt om een spoor met accoorden op te nemen, dit terug te spelen naar de Tyros en zo een style aan te sturen (en zonder dat de gespeelde accoordnoten zelf hoorbaar zijn ). Ook de timing synchronisatie tussen sequencer en Tyros is dus gelukt.
Vervolgens neem ik een melodielijn op. Dit werkt natuurlijk ook, incl. de Program Change waardoor de klank goed gezet wordt. Ik zit nog te rommelen met het opnemen van de EQ settings. Ik merk dat de Tyros deze settings via SysEx uitzendt. Dit betekent dat als ik de melodie op een ander MIDI kanaal wil uitzenden vanaf mijn sequencer, de EQ settings niet "mee verhuizen" naar het andere MIDI kanaal. Uitsluitend door het aanpassen van de SysEx waarden, kan ik de EQ settings "verplaatsen" naar een ander MIDI kanaal.
Hoe is jullie workflow met een externe sequencer? Nemen jullie de voice settings op met de PC/Mac sequencer, of nemen jullie uitsluitend de nootinformatie op en programmeren jullie de klank in een registration memory?
Bedankt alvast,
Maarten |
|
maartenb
Moderator

863 berichten |
|
robbiedoes
Average Member

281 berichten |
Geplaatst - 03/04/2012 : 23:07:00
|
Hoi Maarten,
Ik gebruik al jaaaaaaren CakeWalk 3.0 Pro. Dat is een hele oude versie (al vanaf Windows 95), maar kan daar na al die jaren bijna letterlijk mee lezen en schrijven. Echter is gebleken dat deze oude versie moeite heeft met de SYSEX data die de Tyros genereert met als gevolg dat de MIDIfile qua klankkleur ongewenst (en onherstelbaar) wijzigt.
Omdat mij alle tijd ontbreekt om mij een nieuwe MIDI sequencer computerprogramma eigen te maken, doe ik sinds de bovenstaande ontdekking alle MIDI opnames en -bewerkingen op de Tyros 4 zelf.
Wat je beschrijft klopt! De EQ instellingen zullen door de Tyros als SYSEX verstuurd/opgenomen worden. Er is een document als bijlage bij de Tyros geleverd met daarin de SYSEX specificaties (MIDI Implementation heet dat document geloof ik). Een zeer technisch verhaal waar je echt tijd in moet steken om het te begrijpen.
De opbouw van de SYSEX code verschilt per doel van de SYSEX code (welke opdracht wil je naar de Tyros 4 sturen). Maar in veel gevallen is de SYSEX code opgebouwd uit: - Start met F0 - Instrument ID (geeft aan dat de code alleen voor Yamaha of Yamaha Tyros is) - MIDI channel - Commando/parameter wijziging - Checksum (controle getal om te bepalen of de code goed is ontvangen) - Afsluiten met F7
MIDI sequencers op de computer kunnen onmogelijk van alle instrumenten de SYSEX taal interpreteren. Ze zullen wel zichtbaar zijn in de sequencer, maar het blijft gewoon één brei aan stuurcodes.
Eigenlijk is een MIDIfile één grote brei aan SYSEX data. Ook het verzenden van gespeelde noten, aanslaggevoeligheid, ingestelde volume, etc. Maar voor het aansturen van de noten, aanslaggevoeligheid, aftertouch, reverb send, sustain pedaal, modulation, pitch wheel, etc. is er wel een standaard en dat wordt natuurlijk met gemak herkend door de MIDI sequencers en als leesbare/bewerkbare data weergegeven.
Omdat MIDI sequencers deze standaard SYSEX data wel kennen, kunnen ze deze ook omzetten wanneer je notendata verplaatst naar een ander MIDI kanaal.
Echter voor de SYSEX data dat de MIDI sequencer niet kent (omdat die niet de afwijkende SYSEX taal van de Tyros kent) zal deze de bestemming van het MIDI kanaal binnen in de SYSEX code niet wijzigen. Verplaatsen van deze SYSEX data naar een ander kanaal heeft ook eigenlijk geen zin. Vaak zie je ook dat dit soort data om deze reden in een apart kanaalloos spoor wordt weergegeven in de MIDI sequencer op de computer.
Ik hoop je hiermee wat meer duidelijkheid te hebben gegeven over de technische achtergrond.
Groetjes,
Robert
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
 |
|
tyro
Advanced Member

1389 berichten |
Geplaatst - 04/04/2012 : 07:29:39
|
Je kan het makkelijks de eq. instellingen op de tyros zelf wijzigen.
Save de midifile van je PC even op een USB stick in midi formaat 0. Wijzig de eq. setting in de Tyros en eventueel andere instellingen. Save deze midifile weer op de USB en laad hem weer in de PC.
Het is altijd handig om de song/midifile ook in de Tyros te laden als je bewerkingen op de PC maakt. Dan heb je altijd de goede instellingen. En de Tyros dan wel aansturen met midi/usb kabel en de Tyros als geluidsbron gebruiken en niet de PC.
Het verveelende is wel dat alles één extra maat is opgeschoven als ik de midi-file opsla vanuit de PC en weer in de Tyros laadt. Je kan de songstart position wel veranderen maar toch. En de PC er sommige data uitfilterd en niet weer in de Tyros zit. Daarom bewerk ik voor deze data het laats op de Tyros.
Groeten Wim |
 |
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 04/04/2012 : 13:56:03
|
Hallo Wim, ivm. het opschuiven van één maat. Ik heb eens positieve ervaring gehad met het inschakelen van de "Quickstart" in PSRUTI. Heb je dat al eens geprobeerd ? VrGr eddy |
 |
|
|
Onderwerp  |
|
|
|