Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Copyright op covers? [OPGELOST]
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 02/05/2012 :  12:27:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Mensen zoals Michel Voncken en Robbiedoes hebben CD's gemaakt met covers van bekende en minder bekende artiesten. Ik zit voorzichtig met hetzelfde idee te spelen. Gewoon voor de lol, geen commerciële bedoelingen.

Hoe regel ik dit met copyright rechten? Uiteraard wil ik bij elk nummer de naam van de componist vermelden. Maar moet ik dit met Buma/Stemra afstemmen? Een bedrag per verkochte CD betalen?

Alvast bedankt voor reacties,

Maarten

Bewerkt door maartenb op 08/05/2012 12:08:28

tyros2
Senior Member

804 berichten

Geplaatst - 02/05/2012 :  16:22:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Effe Robbiedoes mailen.

Muzikale Groet
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 07/05/2012 :  14:02:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Hoi Maarten,

Dit vergt een hoop tijd en uitzoekwerk kan ik je vertellen. Je bent overigens 100% zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die je bij BUMA/STEMRA aanmeldt voor de nummers die je gebruikt. Maar je dient dus voor elk nummer de rechthebbende op te zoeken (ik heb mij beperkt tot componist en tekstschrijver, zelf ben ik tenslotte de uitvoerende artiest ).

Je moet dit voor elk nummer doen. Voor medleys dien je dit voor elk nummer binnen de medley op te geven.

Je betaalt de rechten per gebruikte song (medleys zijn dus wat duurder). Wanneer je een CD vol hebt, reken dan op 1 tot 1,5 euro per CD dat je af moet dragen. Minimum afname is 100 stuks bij productie in eigen beheer. Je hoeft dit dus niet officieel te laten persen. Zelf CD's branden kan ook. Mocht je 100 stuks verkocht hebben, dan kun je simpelweg een tweede licentie aanvragen als uitbreiding op de eerste licentie. Bijhouden van een eventuele administratie (wat ik doe) is daarbij wel aan te raden.

Goedkeuring van de BUMA/STEMRA kost tijd. Reken op een aantal weken. Daarna krijg je een nummer terug en dat dien je bij het BUMA/STEMRA logo op te nemen op de CD afbeelding. Zo ook de tekst rondom de CD. Dat zijn verplichtingen. Je kunt dus pas verkopen als dat allemaal rond is.

Zoek maar eens op Google naar "BUMA STEMRA produkties in eigen beheer" en dan vind je een hoop informatie.

Succes en groetjes,

Robert

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 08/05/2012 :  12:07:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel, Robert, voor je (wederom) zeer verhelderende antwoord!

Maarten
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000