Auteur |
Onderwerp |
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 10:47:55
|
citaat: Wat mij betreft dan, wat betreft de mijn gestelde doeleinden: het volledig proberen te begrijpen van alle engines. Zover ben ik nog niet: nog steeds zijn er zaken van bijvoorbeeld de MS20 engine, Mod7 engine, (patchpanel) wat ik nog niet helemaal begrijp. Maar ook de HD1 engine, heeft nog bepaalde parameters waar ik nog steeds niet helemaal achter ben.
Een frustratie vind ik wel, dat als je achteraf weer bepaalde engines redelijk goed beheerst. En je gebruikt die engines dan een langere tijd niet meer. Dat er dan al snel weer veel van wegzakt. Enfin, dat zal wel wat met onze leeftijd te maken hebben.
zo ben ik ook begonnen hoor , ik zie me nog verdwaasd kijkend zitten aan een tafel waarin een bevriende muzikant mij als piano speler probeerde uit te leggen wat een adsr was. Ik zag allemaal lijntjes op een papier staan en kreeg een wazig verhaal te horen over hoe envelopes werden opgebouwd. Ik had nog nooit op een synthesizers gespeeld of een sound geprogrammeerd en begreep er echt helemaal niets van!
Aangezien vroeger een geluidenbankje van 32 geluidjes op een insteekkaartje als snel zo'n 200 gulden moest kosten werd je als arme muzikant natuurlijk al snel veroordeeld tot het leren begrijpen van je synthesizer om zelf dan maar sounds te programmeren. Nu was de ellende dat je allerlei verschillende synthese vormen had, dus als je eenmaal een synthese vorm (bijvoorbeeld substractive synthese) snapte kon je weer helemaal opnieuw beginnen bij de volgende (bijvoorbeeld additative synthese).
Maar goed, door jarenlang dat maar te doen bouw je de ervaring vanzelf wel op , en nu in de Kronos is het 1 grote herkenning van al die synthese vormen. Voor mij ligt de kracht in de Kronos dat je de mogelijkheid hebt om verschillende synthese vormen te combineren tot unieke sounds.
Dat zou vroeger onmogelijk zijn, omdat je nu in principe 2 verschillende synthesizers in 1 schuift om een nieuwe type synth te creeeren om dat unieke geluid te krijgen.
inderdaad een snoepwinkel om mee te experimenteren. Nadeel van al die power en al dat moois is wel dat je soms vergeet dat je ook nog moet spelen op die kronos . |
|
|
Roeland
Starting Member
14 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 10:51:04
|
Ha QuiRobinez, Ik had inderdaad iets gelezen over een workshop op 12 september. Ik had echter begrepen dat die alleen bedoeld was voor mensen die de Kronos bij Oostendorp hadden aangeschaft (en dat geldt dus niet voor mij). Ik ben 12e en/of de 13e voor mijn werk in Brussel. Welke dag(en) precies is nog niet helemaal duidelijk. Mocht het alleen de 13e zijn dan zou ik graag aan willen schuiven. groeten, Roeland |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 11:00:28
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Roeland
Ha QuiRobinez, Ik had inderdaad iets gelezen over een workshop op 12 september. Ik had echter begrepen dat die alleen bedoeld was voor mensen die de Kronos bij Oostendorp hadden aangeschaft (en dat geldt dus niet voor mij). Ik ben 12e en/of de 13e voor mijn werk in Brussel. Welke dag(en) precies is nog niet helemaal duidelijk. Mocht het alleen de 13e zijn dan zou ik graag aan willen schuiven. groeten, Roeland
Nee, iedereen is welkom, dus je kunt gewoon aanschuiven mocht je de tijd ervoor hebben.
de onderwerpen en inhoud van de workshops staat in deze thread: http://www.t-2.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3538
|
Bewerkt door QuiRobinez op 27/07/2012 11:01:23 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 11:24:50
|
Hoi Qui,
Ik merk het wel, jij hebt er in het begin ook moeite mee gehad. Jij hebt dus je ervaring opgebouwd vanuit jaren terug, en steeds maar weer mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen. Dan kun je idd. heel goed inleven wanneer wij als beginners er ook grote moeite mee hebben.
Ik heb dus eigenlijk de kortste weg genomen, door een synthesizer aan te schaffen, die eigenlijk alle synthesevormen geloof ik, al aan boord heeft. Niet de eenvoudigste weg realiseer ik me.
Maar goed, zoals je hebt kunnen lezen. Ik ben nu echt begonnen zoals ik het graag wilde. En speel nu op die manier zoals het mij voor ogen stond.
Deze week dus mijn bladmuziek weer opgepakt. Dat had ik al ca. een jaar niet meer gedaan. Dat is wel even weer wennen hoor. Te meer omdat ik mij zelf dwing de moeilijkere akkoorden te spelen op de Tyros. Dat zijn dan meer de on-bass akkoorden. Dan krijg je van die mooie zakkende patronen in de bass. De vorming van die akkoorden met behulp van de automatische begeleiding in de Tyros 4, is niet muziektheoretisch opgebouwd. Je zit met een groot aantal akkoorden, die wèl muziektheoretisch zijn opgebouwd. Maar de onbass-akkoorden zijn er een beetje onlogisch tussen gedrukt, om dan toch nog maar ook die akkoorden te kunnen spelen. Gevolg is dat het heel lastig is om dit soort akkoorden te pakken op het klavier. Ze liggen dus onlogisch.
En je moet vaak gebruik maken van 4 en soms wel 5 vingers om ze toch te kunnen spelen. Dat is behoorlijk weggezakt, merk ik... Maar ik ben nu bezig met Honour Gladiator, van de film Gladiator. Daar zitten van die prachtige on bass akkoorden in. Daar heb ik nu de Kronos bij met een combi waar een Vangelis-achtige solo bij zit. Heel orchestraal. Dat klinkt machtig. Ik ga nu eerst dus allemaal combi's maken. En heb ik het gevoel dat ik wat mis aan een bepaald geluid, dan tweak ik soms tussendoor nog wat andere snoepjes.
Dit is zoals het me voor ogen stond, toen ik dit aanschafte. Het is me echt de moeite waard.
Hierna staat Michael Bublè op de rol, met Home. Je ziet, mijn repertoire is heel gevarieerd. Het is jammer dat ik niet goed uit mijn hoofd kan spelen. Maar zo met de bladmuziek erbij is het ook genieten. Heb ik nu een bladmuzieknummer klaar, dan scan ik hem direct. Pas wanneer ik alles gescand heb, ga ik er dan zo'n groter scherm bij kopen, om daar al mijn bladmuziek op af te spelen.
En zo genieten wij alle twee op onze manier van de muziek.
|
Bewerkt door New in town op 29/07/2012 09:31:31 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 13:11:32
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town Ik merk het wel, jij hebt er in het begin ook moeite mee gehad. Jij hebt dus je ervaring opgebouwd vanuit jaren terug, en steeds maar weer mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen. Dan kun je idd. heel goed inleven wanneer wij als beginners er ook grote moeite mee hebben.
Klopt, de dingen die ik weet is puur op basis van ervaring en een lang leertraject. Overigens wordt het wel steeds makkelijker tijdens zo'n leertraject. Veel dingen die je dan weet komen in een bepaalde vorm altijd wel weer terug.
Wat de Kronos betreft is er 1 engine die ik nog niet voldoende beheers. Dat is de STR-1, Ik krijg er geweldige sound resultaten uit, maar het is wel allemaal min of meer toevallig. Bij andere engines gebeurt er gewoon wat ik in mijn hoofd heb als ik die aanpas, maar bij de STR-1 doe ik exact wat jij nu doet. Ik draai aan een knopje of verander een waarde en dan gebeurt er iets wat ik over het algemeen niet verwacht
citaat:
Deze week dus mijn bladmuziek weer opgepakt. Dat had ik al ca. een jaar niet meer gedaan. Dat is wel even weer wennen hoor. Te meer omdat ik mij zelf dwing de moeilijkere akkoorden te spelen op de Tyros. Dat zijn dan meer de on-bass akkoorden. Dan krijg je van die mooie zakkende patronen in de bass. De vorming van die akkoorden met behulp van de automatische begeleiding in de Tyros 4, is niet muziektheoretisch opgebouwd. Je zit met een groot aantal akkoorden, die wèl muziektheoretisch zijn opgebouwd. Maar de onbass-akkoorden zijn er een beetje onlogisch tussen gedrukt, om dan toch nog maar ook die akkoorden te kunnen spelen. Gevolg is dat het heel lastig is om dit soort akkoorden te pakken op het klavier. Ze liggen dus onlogisch.
En je moet vaak gebruik maken van alle 5 vingers om ze toch te kunnen spelen. Dat is behoorlijk weggezakt, merk ik...
is voor mij enorm herkenbaar. Ik kan eigenlijk niet veel nummers uit mijn hoofd spelen. Komt voornamelijk doordat ik eigenlijk altijd improviseer en minder geinteresseerd ben in het naspelen van een bestaand nummer. Daarom speel ik bestaande nummers vanaf bladmuziek, maar dat moet je inderdaad bijhouden, het begint nu weer te komen, maar in het begin was ik de leessnelheid behoorlijk kwijt.
Ingewikkelde akkoorden spelen heb ik daarentegen geen enkel probleem mee. Ik heb een 'neo soul' studie gedaan, waarin akkoorden vaak tot wel 10 noten bevatten waarbij de top noot de melodie speelt.
citaat:
Maar zo met de bladmuziek erbij is het ook genieten. Heb ik nu een bladmuzieknummer klaar, dan scan ik hem direct. Pas wanneer ik alles gescand heb, ga ik er dan zo'n groter scherm bij kopen, om daar al mijn bladmuziek op af te spelen.
ja, dat kan ik je aanbevelen, ik gebruik zelf de ipad voor bladmuziek, maar ook vaak een 24 inch touch screen die achter de kronos nu opgesteld staat. voordeel van zo'n 24 inch scherm is dat je tot wel 3 pagina's naast elkaar kan tonen in het groot op 1 scherm. Via een swipe over je scherm ga je dan naar je volgende 3 pagina's.
Zo'n scherm is toch wat handiger dan een ipad die overigens natuurlijk wel veel handiger meegenomen kan worden. Zo zal ik tijdens de combi workshop de ipad gebruiken om de bladmuziek te tonen van een klassiek nummer genaamd: Adagio in Gm (Albinoni)
Deze zal ik spelen met een eigen 'orgel / fluit achtige' combi. Maar dat lukt me echt niet uit het hoofd, dus daar kan ik dan mooi de ipad voor gebruiken.
citaat:
En zo genieten wij alle twee op onze manier van de muziek.
precies!
dat is het allerbelangrijkste dat je zelf plezier hebt van de muziek die je maakt en de tijd die je besteed aan de muziek. Hoe je dat doet maakt niet uit, of je nu een jaar met een geluidje aan het spelen bent, of dat je een dream theater song foutloos kan spelen, zolang je er maar plezier in hebt :) |
Bewerkt door QuiRobinez op 27/07/2012 13:13:39 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 13:51:03
|
Hoi Qui,
Ik ga over een poos ook op zoek naar zo'n 24 inch touch screen. Dat lijkt me veel fijner dan zoals ik het nu doe. Daar heb ik trouwens nog een vraagje over. Op dit moment scan ik dus per pagina in. Maar nu krijg je dus voor een muziekstuk van drie pagina's drie aparte pdf-files. Ik neem aan dat het wèl mogelijk is deze pdf-files later als één muziekstuk bij elkaar te voegen? En dat ik deze gegevens zo vanuit mijn Windows Vista naar de nog aan te schaffen computer touch-screen kan sturen via een usb-stick?
Op dit moment schaf ik echter nog niets aan. De reden is dat ik nog veel te weinig muziek in gescande vorm heb. Nu met de Kronos erbij, vermeld ik overal gegevens op de muziek waar de Kronos er in komt. Maar ook pas ik heel veel akkoorden aan, en speel daar dan de akkoorden, die ik zelf uitgepuzzeld heb. Vooral on-bass dus. Die vind ik mooi spelen. Ik heb overigens helemaal niet zo'n goede linkerhand. Mijn rechterhand solo, is meer ontwikkeld.
Ik kan wel zo'n groot scherm aanschaffen, maar ik moet in eerste instantie toch nog op de oude manier, met de bladmuziek voor mijn neus, het hele muziekstuk voorbereiden. Ik scan nu net een aangepaste Honour Gladiator in. Die is weer klaar. Dus dit gaat ook nog wel een jaar duren, voordat ik tot aanschaf overga. Dus voordat ik alles heb gescand. Tja, als je veel muziekstukken bezit, duurt het allemaal veel langer. Enfin ik puzzel lekker verder met mijn muziek. Ik vind dit toch een stuk mooier dan tweaken... ;-) |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 14:21:10
|
citaat:
Op dit moment scan ik dus per pagina in. Maar nu krijg je dus voor een muziekstuk van drie pagina's drie aparte pdf-files. Ik neem aan dat het wèl mogelijk is deze pdf-files later als één muziekstuk bij elkaar te voegen? En dat ik deze gegevens zo vanuit mijn Windows Vista naar de nog aan te schaffen computer touch-screen kan sturen via een usb-stick?
als je 3 pagina's in 1 pdf file wilt krijgen dan moet je de originele images bewaren. Volgens mij is het niet mogelijk om 3 pdfs samen te voegen tot 1 pdf.
Je dient dan de 3 scans in 1 document te zetten en dat document als PFD file weg te schrijven.
Een computer touch screen zoals ik hem gebruik sluit je aan op je computer. Zo'n scherm kan zonder computer helemaal niets. De PDF file start je gewoon op je computer op en die zie je dan op het scherm. Doordat er sensoren in het touchscreen zijn verwerkt aan de randen heb je geen muis nodig. Die sensoren bepalen waar je je vinger(s) plaatst en vervangt daarmee de muis.
afhankelijk van je video kaart kun je meerdere schermen tegelijk aansluiten. Ik heb er zelf 3 op voor verschillende doeleinden. De 2 24 inch schermen tonen hetzelfde scherm, dus of ik nu achter mijn studio meubel zit of achter de kronos, dat scherm is gewoon gelijk. Het derde scherm toont meestal de editors voor de synths.
Mocht je ervoor kiezen om een touchscreen gecombineerd met een computer te kopen dan werkt een usb stick uiteraard, aangezien dan het touchscreen gelijk de computer is. Alleen die heb je op dit moment nog niet in grote formaten. |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 14:42:21
|
Fijn, dat je zo snel reageert.
Dus ik doe het dus nu niet goed. Hier komt een gebrek aan wat computerkennis bij mij kijken. Ik ben hier niet zo mee bekend.
Hoe krijg ik drie scans in 1 document, en hoe schrijf ik dat document weg als PDF file?? Mijn printer een HP Photosmart 6510, kan scannen. Maar zit daar dan ook ergens de mogelijkheid om meerdere scans tegelijkertijd te scannen?
Zoals jij een computer touch screen hebt, wil ik het niet helemaal. Ik wil straks, over een jaar dus ongeveer, een groot touch scherm kopen met een computer er al bij in. Vandaar dat ik nu graag alles direct al goed op pdf-file klaar wil hebben. Maar ik doe het dus niet goed. :-(
Inmiddels op mijn printer gekeken: Daar kan ik alleen document naar bestand, of document naar email sturen. En dan doet ie het per keer. Dus niet meer pagina's tegelijkertijd. Dus hoe moet ik dat aanpakken op de juiste manier?
|
Bewerkt door New in town op 27/07/2012 15:45:58 |
|
|
Roeland
Starting Member
14 berichten |
Geplaatst - 28/07/2012 : 12:00:50
|
Ha New in Town. Een manier om meerdere scans in 1 pdf te krijgen is als volgt: een scan levert een jpg formaat op. Deze scans kun je inlezen in bijv. een Word document. Dit document kun je vervolgens printen naar pdf formaat. Het pakket dat ik hiervoor gebruik is PrimoPdf. Als je in Word gaat printen kies je als output niet je standaard printer maar printen naar pdf.
Hoop dat je hier wat mee kunt. groet, Roeland
|
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 28/07/2012 : 12:38:41
|
Hallo Roeland,
Dus ik moet de scans inlezen in een Word document. Hoe doe ik dat precies? Die fase is me nog onduidelijk.
En daarna kan ik het document printen naar pdf-formaat. Ik begrijp dat ik dat dus niet zomaar kan doen, daar heb ik dus een pakket/of programma voor nodig, in jouw geval dus PrimoPdf. Is dit programma of een ander soortgelijk pakket free te downloaden op internet? Vervolgens als ik in Word ga printen, kies ik als output printen naar pdf.
Dat laatste moet lukken. Alleen scans inlezen in een word document, ben ik onbekend mee. Ik heb tot nu toe nog maar weinig met scannen gedaan. En nog nooit een pdf-file gemaakt.
Ha, ha, daar ben ik dan weer een beginner mee. En zo helpen we elkaar verder. Fijn in ieder geval dat je me even wilt helpen, hiermee.
Lukt het een beetje met de Kronos en zijn effecten?
Groetjes, Piet |
Bewerkt door New in town op 28/07/2012 12:39:51 |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 28/07/2012 : 13:05:55
|
Hoi Wim,
Dank je wel, ik zal eens kijken of het daarmee gaat lukken. :-)
Groetjes, Piet |
|
|
Roeland
Starting Member
14 berichten |
Geplaatst - 28/07/2012 : 14:07:10
|
Hi New in Town, ALs je een document scant wordt het als een .jpg bestand opgeslagen. In feite maakt de scan een foto van hetgeen je document. In Word kun je foto's laden in een document. Dit doe je door in Word de tab 'insert' aan te klikken. Vervolgens kies je voor 'Picture' en daarna 'from file'. Je geeft vervolgens aan waar de scan is opgeslagen en selecteert dan het het .jpg bestand dat je wilt invoegen in het Word document. Vervolgens klik je op'ok' en de scan wordt ingelezen in je Word document. Dit herhaal je voor elke scan die je in wilt lezen.
PrimoPdf is gratis via internet te downloaden (er zijn uiteraard ook andere pdf programma's). Via Google type je in 'primopdf' en je wordt naar de Nederlandse site geleid. Daar kun je het programma downloaden en daarna op de pc installeren. Via Word kun je dan de optie 'print naar pdf' kiezen om je document met ingelezen scans naar PDF formaat te converteren en als pdf bestand op te slaan. Het klinkt allemaal ingewikkelder dan het uiteindelijk is.
Deze optie is overigens ook erg handig als je grote Word betanden hebt (bijvoorbeeld omdat je veel foto's in je tekst hebt opgenomen) en het bestand via e-mail wilt versturen. Via printen naar pdf verklein je het bestand en bespaar je ruimte.
Mcoht je er niet uit komen dan laat je me maar weten. Groet, Roeland |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 28/07/2012 : 14:13:25
|
Image To PDF is een zeer handig programma
Dit programma kan worden bediend in vier modi: 1. Een Image File -> een PDF-bestand (standaard) 2. Meer Afbeeldingsbestanden -> een PDF-bestand 3. Alle Image bestanden in een map -> afzonderlijke PDF-bestanden 4. Alle Image bestanden in een map -> een PDF-bestand
In mode 2 worden de bestanden een voor een toegevoegd. In mode 2 en 4 kunnen de bestanden worden gereorderd voor de conversie.
Ondersteunde bestandsindelingen voor afbeeldingen zijn: • bmp: Windows of OS / 2 bitmap • gif: CompuServe Graphisc Interchange • JPG / JPEG: JPEG - JFIF Compliant • PNG: Portable Network Graphics • TIF / TIFF: Tagged Image File Format • wmf: Windows Meta File
Ik heb er al honderden pdf mee gemaakt.
Groeten Wim
|
Bewerkt door tyro op 28/07/2012 14:14:35 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 28/07/2012 : 15:38:01
|
Hallo Wim en Roeland,
Ik ga er mee aan de gang. Zoals jullie misschien al gelezen hebben. Ik ben pas begonnen met het inscannen. Die paar, die ik al gedaan heb, zal ik opnieuw proberen. Ik wil graag voordat ik mijn grote scherm aanschaf waar ik mijn bladmuziek vanaf wil gaan lezen, mijn hele muziekverzameling al ingescand hebben. Zo'n 1200 muziekstukken moet ik dus nog helemaal klaarmaken voor dit doel. Dus jullie begrijpen, er is nog geen haast bij. Het zal nog wel een mooi poosje duren, voordat het werkelijk zo ver is.
Ik zal eens kijken of ik er uit kan komen. Allebei hartelijk bedankt voor jullie moeite.
Groetjes, Piet |
|
|
Onderwerp |
|
|
|