Auteur |
Onderwerp  |
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 02/08/2012 : 16:30:08
|
hallo, alweer eens een vraag ivm.midi en Cakewalk. Ik laad een midifile in Sonar; voer een bewerkingen uit (bvb.tempo- of volumewijziging); ik sla op in "Midi format 0"; wanneer ik deze bewerkte file nu inlaad in de Tyros merk ik dat alle kanalen een piano bevatten ipv.het oorspronkelijke instrument, tevens zijn volume, pan, en effecten verloren. Is er een instelling of een opslagmethode die toelaat om alle gegevens, behalve de gewijzigde, van de oorspronkelijke midifile te bewaren ? Nie gemakkelijk,he, cakewalk van sonar, krijg er een punthoofd van ! Bij voorbaat dank. VrGr eddy
|
|
tyro
Advanced Member

1389 berichten |
Geplaatst - 02/08/2012 : 17:35:55
|
Hallo Eddie,
Heb je de song gewoon met de tyros gemaakt?
Groeten Wim |
 |
|
vlbrgt
Senior Member

616 berichten |
Geplaatst - 02/08/2012 : 18:04:23
|
Eddy,
Denk dat je eens moet nazien wat een soort midi-file de originele file is die je in Sonar inlaad.
Heb dit al eens voorgehad, als je een GS compatibele midi-file in sonar laad en dan saved als 0 formaat. Dan geeft de T4 inderdaad allemaal piano's weer.
Denk dat Wim daar ook wel op doelt, met de vraag of het een midi file is die je op de Tyros hebt aangemaakt.
Ik denk dat het volgende je probleem wel eens kan verhelpen : alvorens de midi-file in sonar wil wijzigen, je best eens de file in PSRUTI omzet naar XG formaat.
Ook belangrijk is dat je de juiste Ins file (instrument definition) in Sonar gebruikt (deze voor de T4).
Mvg Etienne
|
 |
|
tyro
Advanced Member

1389 berichten |
Geplaatst - 02/08/2012 : 19:57:46
|
Laadt de midfile anders eerst in de tyros en kijk hoe deze het afspeelt. Daar kun je ook makkelijk voorinstellingen maken.
Groeten Wim |
 |
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 02/08/2012 : 20:39:01
|
dankjewel jongens voor de prompte reactie. De midifile is de gekochte midi "Ich hab noch 1000 traüme" van D. Winner, speciaal voor Ty3. In kanaal 12 heb ik in pianorol een aantal noten gemuted die ik niet graag hoor in het hele liedje en daarna gewoon opgeslaan in midi 0. Heb dan wel in PSRUTI de akkoorden terug moeten invoeren, omdat sonar niet overweg kan met de XF-bestanden, doch dat wist ik op voorhand. Ik had voorheen op de Ty3 kanaal 1 en 4 samengevoegd om de nootnotatie te kunnen zien van intro en melodie en het tempo iets verlaagd. Zolang ik sonar niet gebruik gaat alles goed. Ik denk dat er in sonar een instelling niet goed staat, alhoewel de Tyros geselecteerd staat als invoer en uitvoer slaat sonar toch met andere banken op. De banken kunnen toegekend worden aan kanalen, heb al geprobeerd met "Default" en "XG" doch het schijnt niet te helpen. Zolang ik niet naar midi "save" gaat alles goed in sonar, dit probleem doet zich niet voor in "PSRUTI" en "MixMaster", doch deze progr. hebben geen pianorol waar ik gedetailleerde aanpassingen kan doen. Ik kan natuurlijk alles terug instellen via "mixingconsole" op de Tyros en dan weer opslaan via "SetUp Execute" in "SongCreator", dit werkt wel, maar is onnodig veel werk. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet te verhelpen is in een progr. als "Sonar", ik kan het alleen niet vinden. Wat Etienne schrijft over de "Ins file" begrijp ik niet goed, kan je me daar iets meer over uitleggen, dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn. In "MixMaster" is er ook een instelling waarbij men het instrument kan kiezen, deze is hier wel klaar en duidelijk zichtbaar bovenaan het scherm. Bij voorbaat dank. VrGr eddy |
 |
|
tyro
Advanced Member

1389 berichten |
Geplaatst - 02/08/2012 : 20:51:02
|
instrument definition hier te downloaden
Groeten Wim |
Bewerkt door tyro op 04/08/2012 10:09:08 |
 |
|
tyro
Advanced Member

1389 berichten |
Geplaatst - 02/08/2012 : 21:18:26
|
Hallo Eddie,
Welke Sonar heb je? |
 |
|
vlbrgt
Senior Member

616 berichten |
Geplaatst - 02/08/2012 : 21:27:59
|
Eddy,
Als je betreffende Ins file gedownload hebt, dan kan je deze op de volgende manier in Sonar activeren:
Edit --> Preferences --> Instruments. --> Define --> Import en laad de Ins file --> Dan zet je alle lijnen Digital Workstation 1 en 2 inde linkerkolom naar Tyros 4 in de rechterkolom. Nu kent Sonar alle instrumenten van de Tyros met de juist MSB, LSB en Program code.
Laat maar iets weten als het gelukt is.
Mvg Etienne
|
 |
|
tyro
Advanced Member

1389 berichten |
Geplaatst - 02/08/2012 : 21:34:27
|
Hallo Eddy,
mail mij even dan stuur ik de uitleg in een word doc. mocht je er niet uit komen.
Groeten Wim |
 |
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 04/08/2012 : 11:43:10
|
hallo jongens, heb de "INS"-file geïnstalleerd; kan nu voices selecteren van Tyros3; wanneer ik een voice selecteer in "Sonar" op PC verandert deze ook onmiddelijk op het KBD in "MixingConsole"; kan de midi dan ook zo opslaan (met de nieuwe voices) doch verandert niets aan het oorspronkelijke probleem, effecten van oospronkelijke midi zijn weg. Ook opgemerkt dat Sonar de voices gebruikt van de midi die in het KBD geladen is, wanneer ik in het KBD, bvb., "New Song" laad, krijg ik in Sonar weer allemaal pianos. Dus het importeren van een midifile in Sonar en terug opslaan in Midi ,zelfs zonder wijzigingen aan te brengen, werkt nog steeds niet : de oorspronkelijke voices en instellingen zijn dan verdwenen. Ik ga nog verder zoeken en experimenteren en als ik iets nieuw vind m'n bevindingen hier melden. Alleszins nogmaals dank voor het meedenken. VrGr eddy |
 |
|
vlbrgt
Senior Member

616 berichten |
Geplaatst - 04/08/2012 : 13:20:01
|
Dag Eddy,
citaat: Ook opgemerkt dat Sonar de voices gebruikt van de midi die in het KBD geladen is, wanneer ik in het KBD, bvb., "New Song" laad, krijg ik in Sonar weer allemaal pianos.
Als je in het KBD "New Song" laad, dan krijg je zowiezo allemaal piano's als startinstrument. Het is dan aan jou om de gewenste instrumenten in de "New song" te plaatsen.
Je mag mij altijd eens een van je midi files toezenden waarin deze problemen voorkomen. Dan kan ik eventueel eens kijken of deze problemen bij mij in Sonar ook voorkomen. Indien dit dan niet zo is dan kunnen we alvast concluderen dat er een bepaalde setting in jou Sonar niet correct is, en kunnen we verder zoeken om welke setting het eventueel gaat.
Mvg Etienne
|
Bewerkt door vlbrgt op 04/08/2012 13:27:13 |
 |
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 06/08/2012 : 14:11:11
|
hallo jongens, ik begin vorderingen te maken. Ik had vroeger eens een aantal sjablonen gemaakt in Sonar, zoals een sjabloon met 16 midikanalen, waaruit ik ook alle projecten opstartte. Nu bij wijze van test opgestart met sjabloon “Blank”, zit dus niets in, geen audio- of midikanalen. Vanuit dit sjabloon de orig. midifile ingeladen en terug opgeslagen in midi 0 met enkel een tempowijziging en blijkbaar doet het fenomeen zich nu niet voor, op ‘t eerste zicht schijnen de oorspronkelijke gegevens van de orig.midifile bewaard te zijn gebleven. Hier kan ik op verder borduren ,ik probeer toch nog de oorzaak van het probleem te achterhalen zou het toch graag weten. Ik zal eventuele verdere bevindingen ter zake op het forum melden. VrGr
|
 |
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 07/08/2012 : 17:11:40
|
Hallo jongens, Etienne heeft m'n probleem kunnen ontwarren, ik heb z'n oplossing geprobeerd en zo werkt het . Tevens dank aan Wim voor de welwillendheid en inzet. (Wim ik heb je deze morgen en mailtje gestuurd om je te bedanken, krijg weer het bericht dat de mail niet kan afgeleverd worden ?) Etienne en Wim, duizendmaal bedankt ! VrGr eddy
nu de oplossing : uit de mail van Etienne : Dag Eddy, Bij het lezen van je laatste mail denk ik te begrijpen wat er fout loopt. Ik heb het probleem nu zelf ook kunnen reproduceren.
Dus als ik het goed begrijpt: Jij start Sonar op, en dan kies je voor een nieuw project. Hier kies je dan Blank, of 16 channel Midi of …… Als dit nieuwe project geopend is dan laad je pas de midi file in.
Hij neemt dan inderdaad NIET de juiste instrumenten over van de midi-file, en bij het saven zijn de effecten inderdaad verdwenen, en alle instrumenten zijn piano’s (dit heb ik nu ook kunnen ondervinden).
Eigenlijk zou je als volgt te werk moeten gaan:
Je start Sonar op, en je kiest niets in het openingsvenster, je doet gewoon Close. Dan doe je in het menu File -> Open –> en je kies je midi-file die je wil gaan bewerken. Je kan dit nu ook saven als een project, maar met dit verschil dat alle effecten en instrumenten van de midi-file nu behouden blijven.
Probeer het eens op die manier, dat zou moeten lukken.
Mvg Etienne
|
 |
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 07/08/2012 : 17:58:43
|
Nogmaals Hallo Jongens, in m'n haast en enthousiasme heb ik in m'n vorige reactie vergeten te melden dat ook Wim een oplossing gevonden had. Deze werkt ook, doch ik verkies om vanuit Sonar, direct bij de oorsprong te kunnen ingrijpen, zoals Etienne voorstelt. Nogmaals met dank aan Etienne en Wim. VrGr eddy
Ziehier de oplossing van Wim : Hallo Eddy, Ik weet niet wat precies je bedoeling is. Maar in jouw gewijzigde file zitten verschuivingen in t.o.v. het origineel. Ik heb de instellingen van het origineel in jouw gewijzigde file geplakt. Heb het opgeslagen in A-06 wim.mid Heb in de Tyros 4 in song creator setup execute uitgevoerd waardoor alle voorinstellingen netjes op maat 000:3:0000 komen en weer opgeslagen als A-06 wim T4.mid. Ik hoor jouw bevindingen. Groeten Wim |
 |
|
tyro
Advanced Member

1389 berichten |
Geplaatst - 07/08/2012 : 18:09:38
|
Je kan toch gewoon geen project openen (cancel bij op starten )maar alleen de midifile opnen.
Je hoeft er geen project van te maken. Je kan het dan weer opslaan als midifile.
Groeten Wim
|
 |
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 07/08/2012 : 20:10:41
|
Ja Wim,dankzij jullie doe ik het nu ook zo. Een project maken kost niets maar is wel gemakkelijk om later verder te werken wanneer het werk niet in één keer afgeraakt. VrGr eddy |
 |
|
Onderwerp  |
|