Auteur |
Onderwerp |
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 20/12/2012 : 13:20:07
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door maestro vorig jaar kwam ik aan de kust en daar was ook iemand aan het spelen en aplaus dat die man kreeg. toen ik hem vroeg om ook eens iets live te spelen ging het helemaal de mist in.
Je klinkt jaloers?
Mij maakt het niet uit of iemand met of zonder MIDI speelt:
Het goed laten klinken van een MIDI file, zoals Rico doet, is een heel werk. Ten eerste moet je een MIDI file van goede kwaliteit zien te vinden. Daarna moet je het goed laten klinken op je Tyros 4 (en/of andere keyboard(s)) door de volumes te zetten en de juiste klanken te vinden. Dan moet je uitpuzzelen wat je zelf speelt en wat je de MIDI laat doen. Vervolgens moet je nog steeds, net als met styles, de melodie goed getimed en foutloos kunnen spelen. Als je er dan ook nog een mooie performance van maakt, en je vermaakt mensen op een prettige manier, heb je van mij alle applaus verdient!
Het goed laten klinken van nummers met styles, zoals bijvoorbeeld Robbiedoes doet, is ook een heel werk. Je moet de juiste accoorden zien te vinden, een bijpassende style, de juiste volumes zetten en de goede klanken vinden. Daarnaast moet je uitpuzzelen of je tegenmelodieën onder een multipad plaatst of dat je ze weg laat. Je moet de registraties en -volgorde goed hebben. Bovendien moet je er met styles voor zorgen dat je nummers niet te saai gaan klinken (met MIDI heb je meer variatie binnen je nummer en tussen de nummers onderling). Vervolgens moet je nog steeds, net als met MIDI, de melodie goed getimed en foutloos kunnen spelen. Als je er dan ook nog een mooie performance van maakt, en je vermaakt mensen op een prettige manier, heb je van mij alle applaus verdient!
Bovendien heeft iemand die muziek staat te maken, op welke manier dan ook, meer mijn respect dan iemand die er naast staat en commentaar heeft.
Begrijp me goed, jij hebt je mening en dat is prima. Ik wil alleen maar zeggen dat ik weinig verschil zie tussen spelen met styles of met MIDI. Het vereist allebei een bak werk en een schep muzikaliteit!
Maarten |
Bewerkt door maartenb op 21/12/2012 12:15:42 |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 20/12/2012 : 13:27:16
|
En hierbij sluit ik me helemaal bij aan AMEN
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 20/12/2012 : 13:50:07
|
En ondanks dat ik zelf niet met midifiles speel. En eigenlijk meer het systeem van Robbiedoes aanhang. Maar dan wel zonder veel gebruik met de multipads...
Ben ik ook van mening dat het spelen van Rico met midifiles, ook heel veel muzikaliteit verlangt. Dat gaat echt niet zo maar eventjes. Daar moet je je heel erg op inspelen, en veel voorbereiding treffen, wil het zo goed klinken, zoals Rico het op zijn youtube filmpjes laat zien.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
|
|
Hanswiel
Senior Member
888 berichten |
Geplaatst - 23/12/2012 : 10:40:58
|
Hoi,
Ik heb ook heel lang geweigerd om met een midifile te spelen. Soms is het toch mooier om een midifile te gebruiken om zo de karakteristiek van een song geen geweld aan te doen. Ik kocht recent in Duitsland een midifile "Happy XMas" (John Lennon). Daar zit een karakteristiek in die ik zelf (nog) niet kan spelen. Ik heb er wel het een en ander aangesleuteld en zal nog enige tijd moeten besteden aan de akkoorden en melodie (want ik wil wel zoveel mogelijk zelf spelen). Oh ja, als oosterling is het mij wel duidelijker geworden waarom Rico zulke mooie muziek maakt. Kijk maar eens goed naar het biermerk op het bierflesje dat bij hem in de buurt staat.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
Bewerkt door Hanswiel op 23/12/2012 10:44:33 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 23/12/2012 : 18:25:52
|
Hallo,
Ik vind het juist zo prachtig om missende akkoorden in een maat te zoeken, om zodoende daarmee het muziekstuk te verrijken.. Vooral het zoeken van de zakkende bass patronen, dus de on bass-akkoorden, geven mij heel veel voldoening als ik weer wat passends gevonden heb.
Maar het is wel net als met een mooie tekening of wanneer je een mooi schilderij maakt. Je moet weten wanneer je moet stoppen met een werkstuk.
In dit geval dus, maak het muzikale plaatje niet te vol.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 23/12/2012 : 20:17:11
|
Hoi Piet
Ik denk dat je op jou manier, er de meeste ervaring aan over houd. Als je Rico goed bekijkt, gebruikt hij maar minimaal de midi, ik denk dat hij zonder midi net zo vloeiend speelt. Hij heeft het nu eenmaal in zijn vingers, en speelt verdomd goed. Bij de meeste "midispelers" hoor je meer de midi dan het eigen spel, het klinkt dan (soms) wat leuker, maar blijft jammer, maar is wel simpeler. Een zelf opgebouwde song of Reg. blijft naar mijn mening toch het mooiste klinken. Oefening baart kunst. (een spreekwoord naar waarheid)
Grt. Frans
|
Bewerkt door F.van Holten op 23/12/2012 20:21:19 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 23/12/2012 : 20:41:03
|
Hallo Frans,
Voorop gesteld, dat iedereen op zijn eigen manier muziek maakt, en dat ieders aanpak weer anders is. Smaken blijven verschillen immers...,
ben ik het wat betreft jouw laatste post helemaal met je eens.
Het gevoel dat je iets creëert wat afwijkend is van datgene, wat je aangeboden wordt, geeft mij veel voldoening. Het wordt daarmee bijzonder, maar ook veel mooier, naar mijn persoonlijke mening.
Ik vind trouwens, dat men zich in veel aangeboden bladmuziek, er met een jantje van leiden afmaakt, wat betreft de te spelen akkoorden. Een muziekstuk kan al zo veel mooier klinken met een paar toegevoegde akkoorden.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 23/12/2012 20:41:45 |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 24/12/2012 : 18:26:02
|
Hoi,
Zo lees je maar weer hoe veelzijdig de Tyros is.
Voor ieders wat wils dus.
ook ikzelf gebruik lang niet alle opties die aanboord vd Tyros zijn, echter doe ik telkens een stap extra om alles toch geprobeerd te hebben.
En de keuze hoe je ermee verder gaat is voor ieder gelukkig verschillend, anders hadden we dit forum niet nodig
Al met al wat en hoe ieder zijn Tyros gebruikt is niet belangrijk, wel dat we er allemaal veel plezier aan beleven da's toch het belangrijkste.
Veel Tyros plezier, hoe dan ook je dit ten gehore brengt.
Gr Toine
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
Rico
Junior Member
64 berichten |
Geplaatst - 04/01/2013 : 15:03:03
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Tont4
hoi inderdaad wordt de harddick uitgezet,maar je kun aan `t spelen ook zien dat het nep is .
LOL Ik moet hier zo om lachen werklijk ten eerste is het het mooiste compliment wat ik kan krijgen ten tweede hoe krijgt iemand toch het idee in zijn hoofd dat je als een volslagen idioot gaat zitten faken achter een keyboard hahaha geweldig :)
Rico |
|
|
Rico
Junior Member
64 berichten |
Geplaatst - 04/01/2013 : 15:25:54
|
Hoi @llemaal Ik wens Jullie allemaal een Muzikaal 2013 toe :))
Om nog even op de midi terug te komen maar ik dacht dat ik dat al verteld had in deze post maar goed
De reden waarom ik midi gebruik is vanwege de drums daar kan een style vaak niet tegen op simpel weg omdat die zich herhaald :) Voor mij is er niets mooiers dan het origineel en dan daar je eigen ik aan toevoegen :)
Groetjes Rico
|
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 04/01/2013 : 15:26:22
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Rico
hoi inderdaad wordt de harddick uitgezet,maar je kun aan `t spelen ook zien dat het nep is .
LOL Ik moet hier zo om lachen werklijk ten eerste is het het mooiste compliment wat ik kan krijgen ten tweede hoe krijgt iemand toch het idee in zijn hoofd dat je als een volslagen idioot gaat zitten faken achter een keyboard hahaha geweldig :)
Rico
Rico Wel of geen nep, wel of geen midi, ik doe het je nog steeds niet na
Grt. Frans
|
|
|
Rico
Junior Member
64 berichten |
Geplaatst - 04/01/2013 : 16:06:54
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door F.van Holten
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Rico
Rico
Rico Wel of geen nep, wel of geen midi, ik doe het je nog steeds niet na
Grt. Frans
Bedankt voor de support Frans :)) Greetz Rico |
|
|
DWest
Average Member
225 berichten |
Geplaatst - 04/01/2013 : 20:32:03
|
ik zit nogal eens te kijken naar De Rico, ik vind het geweldig wat hij flikt,was ik vast maar een Halve Rico. dan was ik al een aardig stukje verder. ik vind het een lust voor het oog,en hou het bijna niet droog. toch mooi als je zo tekeer kan gaan? passie,beleving,plezier daar draait het toch om. Rico,ga zo door en speel je eigen spel maar hoor. Dat zegt een een semi-sub speler zoals ik.
Maar, DW doet wel weer mee.!!
DWff |
|
|
Onderwerp |
|