Auteur |
Onderwerp  |
|
jackko
Starting Member
3 berichten |
Geplaatst - 18/10/2012 : 16:14:54
|
Wie kan mij nader informeren overtekst invoeren bij een melodie zodat je bij het afspelen die tekst in je scherm kan oproepen en zo instellen dat de tekst ook meeloopt met de melodie. Ik ben zover dat wel tekst, gemaakt op de computer kan invoeren bij lyrics, maar hij moet uiteindelijk in tekst komen. Dus schakel ik tussen tekst/lyrics dan staat de tekst in lyrics maar niet het tekstvak, zet ik mijn keyboard ui t en weer aan dan is de tekst weg en moet ik hem opnieuw invoeren ofwel kopiëren. In songcreator kan ik ook tekst invoeren, maar ik weet niet wat ik met bar/beat/clock aan moet. Ik neem aan dat beat zijn de vier tellen van de maat, moet ik dan op elke beat dat woord invullen wat daarmee samen moet vallen? Bestaat er een beschrijving van?
Wie help mij!!
|
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 19/10/2012 : 15:08:48
|
Hallo Jackko, Lyrics worden ingevoerd in de midifile; een vrij eenvoudig en gratis progr.voor op de PC is: PSRUTI. Er bestaan hiervoor ook tal van andere progr.
Tyros voegt in het begin een lege maat in, dus het kan zijn dat je in een progr. een maat moet bijtellen. Hoe je ermee moet omgaan is een kwestie van uitzoeken en experimenteren en de handleiding eens doornemen. Kan ook in de Tyros gedaan worden (SongCreator) maar is veel gemakkelijker op de PC. Het is wel van belang dat de noten voor de melodielijn die voor de lyrics gebruikt wordt correct en liefst enkelvoudig en simpel ingespeeld zijn; zoniet kost het heelwat meer werk om de lyrics in de juiste lettergrepen te verdelen.
Text-bestanden worden op de HD van Tyros gezet en mee in een registratie opgeslagen. Alhoewel het pad naar het textbestand gecrëeerd wordt in de Song (midi)-recorder hebben textbestanden dus in feite niets te maken met de midifile. Pad maken : druk op de knop "Lyrics/text" in de song-recorder/player; druk op één van de knoppen "5" of "6" "Text File"; navigeer naar de gewenste map (event. op de HD) waar het textbestand opgeslagen is; selecteer het textbestand; druk op "Memory" en op de knoppen van "Registration Memory" onder dewelke je dit textbestand wil opslaan ; en sla uiteindelijk de registratie op. Je zal opmerken dat Tyros telkens het laatst geladen textbestand toont todat je weer een registratie laadt waaraan een ander textbestand gekoppeld is. Succes VrGr eddy
|
 |
|
jackko
Starting Member
3 berichten |
Geplaatst - 24/10/2012 : 10:07:55
|
EDDY bedankt voor het reageren.
Ik heb PSRUTI geïnstalleerd maar dat is voor mij te ingewikkeld (ik spreek geen engels) tenminste niet zoveel om een handleiding te volgen.
Ik heb daarentegen MUSESCORE geïnstalleerd, werkt goed, eerst alle noten ingevuld, 1balk, daarna de tekst eronder gezet en opgeslagen als midi file. Op een stick gezet en in de tyros geplaatst melodie afspelen gaat prima alleen ik zie geen tekst en daar gaat het juist om. Het is namelijk zo ik zit op een zangkoor, nu is het de bedoeling, jou partij in mijn geval bariton in te voeren en af te spelen maar dan moet wel de tekst mee lopen, zodat je die kan oefenen.
Ik heb ook geprobeerd de tekst in te voeren, de muziek staat er al op, maar dat krijg ik niet voor elkaar, wel in de lyricus maar niet in het tekstvak zodat het meeloopt.
Ook heb in songcreator tekst in gevoerd per lettergreep, maar dat lichtende volgen dat zie ik niet, plus alles staat aan elkaar.
Nu heb ik bij bestaande songs gekeken en daar staat achter elk woord een "^" maar datkrijg ik niet voor elkaar uitgaande van dat ik niet weet wat dat doet.
Vr.Gr. Jack |
 |
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 24/10/2012 : 10:50:02
|
Hallo Jack er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen TEXT en LYRICS. Enkel de LYRICS worden in de midifile weergegeven en kunnen doormiddel van het verdelen in lettergrepen (op de correcte noten) oplichtend in "Lyricsmode" of met het dansende bolletje in "Scoremode", melodiegewijs gevolgd worden. Sommige programma's laten wel toe om textbestanden in de Lyrics in te voeren. Deze texten dienen dan nog in lettergrepen verdeeld te worden, hetzij manueel, hetzij door een automatische functie (hyphenate) indien in het progr. aanwezig. Dit alles werkt enkel goed indien de noten correct ingespeeld zijn, zoniet wordt het een hele klus.
Textbestanden zitten niet in de midifile doch worden onafhankelijk aan een registratie gekoppeld hebben dus niet een automatische volgfunctie zoals oplichten of het dansende bolletje. Er bestaan wel systemen om middels bvb.een pedaal (of een SYSEXrelay) aan de Tyros de textbestanden te doorbladeren. Deze vraag is vroeger al aan bod geweest in dit forum, met de zoekfunctie heb je veel kans meer te weten te komen.
Andere mogelijkheid : op de Tyros in "Scoremode" : eerst gewenst melodiekanaal kiezen >"SetUp" > "Right Channel"> keuze > "OK" terug "Exit" in scorescherm : op de zwarte balk onderaan het scherm > "LYRICS ON" Standaard zoekt Tyros op CH 4 naar het melodiekanaal indien op "Auto" ingesteld. Wanneer melodie op ander kanaal staat moet dit ook gekozen worden. Wanneer alles naar wens is dient de midifile terug opgeslagen te worden via > "Digital Recording" > "SongCreator" > tabblad "Channel" > (5)"SetUp" >"EXECUTE" > "SAVE" > overschrijven of nog liever onder andere naam opslaan. Opletten dat "Keyboard Voice" niet aangevinkt is anders worden de voices van de rechterhand door de midifile overgenomen. Succes VrGr eddy |
 |
|
jackko
Starting Member
3 berichten |
Geplaatst - 24/10/2012 : 13:54:26
|
Hoi Eddy, Hier ben ik nog een keer.
wat moet ik instellen dat het oplichten van de tekst meeloopt?
Want de ingevoerde tekst via song creatuur krijg je wel in tekst te zien maar hij geeft niet het oplichten aan waar je met de muziek ben gebleven.
Ik heb alles precies op de maten de tekst ingevoerd, wel een hele klus maar dat gaat, maar b.v. een regeleinde invoeren lukt me niet.
groetjes Jack |
 |
|
eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten |
Geplaatst - 25/10/2012 : 10:24:53
|
Hallo Jack, hebben we het over TEXT of LYRICS ? zoals reeds gemeld is daar een groot verschil tussen. LYRICS opgeslagen in de midifile hebben een automatische volgfunctie (oplichten,verkleuren in LYRICSmode), doch TEXT opgeslagen in de registratie heeft dit NIET. Uiteraard moet in de SONG-mode op de Tyros ook de LYRICS-functie AAN staan. (Zie vorige antwoorden). Wat bedoel je met "regeleinde", waarvoor dient dit ? Indien je er niet aan uit kunt moet je je werkwijze eens in detail melden, indien te omvangrijk mag je me ook mailen via m'n profiel op dit forum. VrGr eddy |
 |
|
T Bouman
New Member

20 berichten |
Geplaatst - 30/10/2012 : 09:20:51
|
ik gebruik GNMIDI is heel eenvoudig (als je het weet) groeten Teun |
 |
|
|
Onderwerp  |