Auteur |
Onderwerp |
|
Tyrooster
Average Member
167 berichten |
Geplaatst - 30/01/2013 : 11:14:54
|
Hallo allemaal. (Even voor de duidelijkheid: Tyrooster is mijn nieuwe identiteit op dit forum, voorheen JaapdeHaan. Als kersvers pensionado hoop ik nog veel plezier aan mijn Tyros4 te beleven)
Wie kan mij helpen mijn Imac te verbinden met mijn Tyros4. Ik heb een USB-kabel tussen keyboard en computer,en de Yamaha mididriver geïnstalleerd. Maar de computer kent nog niet de weg naar het keyboard. Er wordt gevraagd naar een "Device Name". Helaas kan ik in dat scherm niets invullen, en ik weet ook niet hoe mijn Tyros "heet".
Verder wil ik mij gaan verdiepen in het muzieknotatieprogramma "Finale". Dit moet ik aan een midi apparaat kunnen koppelen; mijn Tyros4 dus.
Ook oudere topics helpen mij niet verder. Imac werkt anders als Windows.
Wie kan me helpen? Tips zijn welkom.
Jaap Tyros4fun |
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 31/01/2013 : 10:17:00
|
Hallo Jaap,
Als je het volgende doet, dan moet het lukken:
Je hebt de midi-driver voor de Tyros al op je Mac geïnstalleerd en de twee apparaten met elkaar verbonden.
Heel belangrijk: Zet de Tyros aan en wacht tot deze speelklaar is, want de driver is pas actief als de Tyros ook actief is.
Open dan de Systeemvoorkeuren op de Mac (links bovenaan het scherm: Appeltje - Systeemvoorkeuren) Bij 'overige' moet je dan de driver zien staan: Yamaha USB-Midi. Als je deze aanklikt moet bij Device Name 'Digital Workstation' staan. Dat is de Tyros. Als dat zo is dan 'ziet' de Mac de Tyros.
Nu moet je in Finale aangeven dat de muziek wordt afgespeeld door de Tyros. Hiervoor ga je in Finale naar het menu MIDI/Audio - Device Setup - MIDI/Internal Speaker Setup.
Dan kies je bij Playback To: MIDI System, zet een vinkje bij: Enable Inter-Application Ports en kies daaronder als Output Device: Digital Workstation Port 1 (De Tyros)
De muziek wordt nu weergegeven door de Tyros.
Lukt het toch niet laat dan even weten op welk punt het mis gaat.
Succes,
Groeten,
Richard
|
|
|
Tyrooster
Average Member
167 berichten |
Geplaatst - 31/01/2013 : 16:48:05
|
Hallo Richard, Bedankt voor de reactie. In de Mac heb ik het voor elkaar. In finale gaat het fout bij "zet een vinkje bij: Enable Inter-Application Ports" In het scherm MIDI-setup kan ik wel 8 x 16 channel in- en uitgangen aangeven. Alles staat op "none". Bij input 1-16 kan ik kiezen voor Digital Workstation Port 1 Bij Output tussen none, DigWS Port1 of port2
Mijn twijfel slaat toe over mijn USB kabel. Ik heb de kabel van Tyros "to Host" Moet ik "To Device" hebben? Dan moet ik een geschikte kabel aanschaffen. Een doos vol kabels maar geeneen die past.
Graag weer een reactie, Groeten,
Jaap Tyros4fun |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 31/01/2013 : 23:57:08
|
Jaap, je bent er bijna.
Kennelijk hebben we verschillende versies van Finale, maar dat is niet erg. De kabel zit kennelijk goed omdat je Digital Workstation in je Mac ziet.
Als je nu bij Output 'DigWS Port 1' kiest (afkorting van Digital Workstation) dan zou het allemaal moeten werken.
Bij Input hoef je niets in te vullen. Dat is alleen nodig als je muzieknoten wilt invoeren vanaf de Tyros rechtstreeks in Finale.
Groeten,
Richard
|
|
|
Tyrooster
Average Member
167 berichten |
Geplaatst - 01/02/2013 : 19:11:58
|
Richard, Afspelen via de Tyros werkt nu inderdaad, en met een super geluid.
Ik wil juist de Tyros gebruiken om partijen in te voeren in Finale. Het met de hand invoeren is erg bewerkelijk, en je moet partijen gewoon kunnen inspelen met een MIDI-apparaat; voor mij de T4 dus. Ik zoek verder, en laat wat weten als ik het gevonden heb. Ik begin net met Finale. Niet erg gemakkelijk om mee vertrouwd te raken.
De USB kabel vanaf de tyros "to device" zal ook een functie hebben. Waar dient deze dan voor?
Groeten,
Jaap Tyros4fun |
Bewerkt door Tyrooster op 01/02/2013 19:17:17 |
|
|
Tyrooster
Average Member
167 berichten |
Geplaatst - 01/02/2013 : 19:49:21
|
EUREKA Het werkt Vraag niet hoe het komt, maar met het instellen van de MIDI in Finale is het gelukt. Mijn ontdekkingsreis zal voortvarend verder kunnen gaan. Er valt nog zoveel leuks te doen met muziek!!
Richard enorm bedankt voor de hulp. Kennelijk heb jij ervaring met Tyros4, Imac en Finale. Verdere tips horen denk ik niet in dit forum. Maar ik houd me wel aanbevolen.
Iedereen bedankt die meegedacht heeft,
Jaap Tyros4fun |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 01/02/2013 : 20:34:23
|
Jaap, mooi dat het gelukt is.
Misschien nog een tip. Ik gebruik zelf een klein 2-0ctaafs USB midi-toetsenbordje om noten of midi in te voeren in de computer. Dat is wat handiger dan die grote Tyros, omdat je dan je computer kunt bedienen en vanaf dezelfde plek noten kunt invoeren. Je kunt de Tyros er ook bijhouden, want die speelt live mee. Zo'n toetsenbordje heb je al voor ongeveer 50 euro (even informeren bij Henk).
Je had ook nog een vraag over de USB aansluitingen, 'to host' en 'to device' Het hangt ervan af welk apparaat de besturing voor zijn rekening neemt, oftewel de 'host' is (letterlijk de gastheer) Als de computer de besturing regelt, bijvoorbeeld als je Finale gebruikt, dan is dat de host en de Tyros het aangsloten apparaat (device). In dat geval gebruik je de aansluiting 'to host'.
Als je een USB-stick gebruikt met de Tyros, dan regel je de besturing vanaf de Tyros en is die dus de host en de USB-stick het device. In dat geval gebruik je de aansluiting 'to device'
Je kunt het altijd zien aan de aansluiting. De host heeft de platte ingang en de device een vierkante. De Tyros heeft ze allebei omdat die de ene keer host is en de andere keer device.
Groeten,
Richard
|
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 01/02/2013 : 20:57:27
|
Een heel geslaagd één-tweetje.
Fijn dat we elkaar hier zo kunnen vooruit helpen.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 01/02/2013 : 22:12:08
|
@Piet,
Ik zal je niet alleen laten Piet.... doen wij ook een één-tweetje joehoe joehoe
Gr Toine
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 15/02/2013 : 19:51:45
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Tyrooster
[..] het instellen van de MIDI in Finale is het gelukt. Mijn ontdekkingsreis zal voortvarend verder kunnen gaan. Er valt nog zoveel leuks te doen met muziek!!
Hallo Jaap, gefeliciteerd met de start van dit nieuwe en fascinerende facet van je hobby!
Sinds een maand ben ik fanatiek bezig met de combinatie Tyros4 en een externe sequencer/DAW. Ik gebruik REAPER ipv Finale en Windows ipv Mac, maar veel principes blijven gelijk.
Wellicht kunnen we elkaar in de (nabije) toekomst helpen. Deel vooral je ervaringen op dit forum, svp! Je zal er mij een groot plezier mee doen.
Maarten
P.S. Leuke woordspeling trouwens, dat TyRooster... |
|
|
|
Onderwerp |
|