Auteur |
Onderwerp |
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 20/02/2013 : 20:16:02
|
Hallo medeTyrosspelers, ik ben Kees en 55 jaar oud. Ik ben al gek van accordeon, orgel en keyboard vanaf mijn jeugd. We hadden thuis een klein orgeltje met "luchtaandrijving". Zo maakte ik kennis met muziek spelen. Ook kreeg ik van mijn ouders een accordeon met lessen van "Klavarskribo". Dat werd helaas niet zo'n succes. Ook vanwege het feit dat ik verkering kreeg. Ik was nog maar net getrouwd of ik kocht een echt orgel, een witte Eminent 310 Theatre. Jaren later kocht ik er een Yamaha MK100 keyboardje bij. Met van die kleine toetsen. Ik had hem op mijn orgel aangesloten. Vooral om er meeerdere rythmes bij te hebben. Zo'n groot orgel werd in een kleine woning toch wel tè groot, zeker als er intussen een gezin gevormd is, dus werd hij vervangen door een Yamaha PRS 410-keyboard. Zo'n keyboard kon inmiddels al veel meer dan het grote orgel. Toch ging ik in de loop der jaren steeds minder spelen. Ook vanwege mijn lichte motorische storing waardoor ik mijn rechter vingers niet snel genoeg kan aansturen zodat ik altijd een matige speler ben gebleven. Ook het eerder genoemde accordeonspelen ging mede daarom niet goed. Bovendien kan ik helaas niet uit mijn hoofd spelen en kunnen mijn hersenen bladmuziek niet snel genoeg vertalen naar mijn vingers. Ik genruik daarvoor een eigen schrift met een nummertjesysteem. Ik schrijf bladmuziek dus over in nummertjes. C=1, D=2, enzovoorts. Dan kan het wat simpeler en rustiger houden dan de drukke notenbalken. In die tijd had een keyboard geen mogelijkheid om liedjes op te slaan zodat ik voor elk liedje eerst alle geluiden e.d. moest instellen. En dat werd best wel vervelend op den duur. Zo'n jaar of tien geleden heb ik hem maar opgeborgen op de zolder. Einde muziekspelen. Maar toen ik een keer bij een collega thuis was vertelde hij dat hij met keyboardlessen begonnen was. Hij bleek een Roland E60 te hebben. Toen ik dat prachtige geluid hoorde begon het bij mij weer te kriebelen. Wat was dat een verschil met mijn oude 410. En, je kon liedjes opslaan in het geheugen. Het duurde niet lang en ik kocht ook zo'n Roland. Wel een maatje kleiner, de E50. Het leuke was ook dat we onderling styles konden uitwisselen. Mijn collega had de Roland al wat langer in huis en had toch de wens om nog eens een nog mooiere keyboard te kopen. Met nog meer mogelijkheden. En dat deed hij ook. Hij kocht bij Oostendorp de Tyros3. Zijn Roland werd er ingeruild. Ik vond dat wel fijn voor hem maar niet zo voor mezelf. Nu konden we niets meer uitwisselen. Ik had mijn E50 nog maar ruim een jaar en had er al zo'n 80 liedjes instaan. Toch ging ik de klanken van de Tyros3 steeds mooier vinden. Alle instrumenten klinken gewoon echter en voller van klank. Toch wilde ik niet over op de Tyros want dan moest ik wéér opnieuw beginnen met mijn liedjes. En hij is drie keer zo duur. Totdat ik op een keer zomaar uit nieuwsgierigheid een offerte aanvroeg bij Oostendorp wat ik zou krijgen voor mijn Roland als ik een gebruikte Tyros3 zou kopen. Dat werd een aantrekkelijk aanbod zodat ik toch overstag ging en samen met mijn collega een gebruikte Tyros3 in Wezep ging halen. Ik heb daar geen moment spijt van gehad. Met behulp van mijn collega en de Oostendorp-DVD's kreeg ik het apparaat snel onder controle. Wat een geweldige machine is dat toch. Mede door de mooie "harmony" mogelijkheden kan ik als "eenvoudige speler" een "betere speler" zijn. Inmiddels staat de liedjesteller al weer bijna op 100. Ik ben inmiddels helaas arbeidsongeschikt verklaard (mijn collega trouwens ook) maar daarmee heb ik wel meer tijd gekregen. Als ik me goed genoeg voel kruip ik graag achter de toetsen. Ik hoop dat nog lang te mogen blijven doen. Nou, dat was wel een lang verhaal hè. Groetjes, Kees.
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 20/02/2013 : 21:05:13
|
Beste Kees,
Allereerst van harte welkom op het forum, wat leuk dat je jezelf even voorstelt! Wat een verhaal heb jij zeg, van het ene naar het andere instrument... en uiteindelijk uitkomen bij een Tyros. Ik denk dat dit een leuke aanvulling op het forum is, en dat een aantal personen op dit forum zich wel kunnen vinden in je verhaal.
Ik hoop dat, als je vragen hebt, je niet schroomt ze hier te stellen. We hebben een keur aan experts op verschillende gebieden, en er is voor elk probleem wel een oplossing te vinden. Zelfs de eenvoudigste vragen kun je hier kwijt. Spit natuurlijk ook gerust het forum even door.
Groeten, Martijn
P.S. Leuk stripverhaaltje heb je gemaakt
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
Bewerkt door Tyr0s_Fre4k op 20/02/2013 21:05:55 |
|
|
bertus
Senior Member
916 berichten |
Geplaatst - 20/02/2013 : 21:38:51
|
Wat een lang verhaal, wat een binnenkomer zeg! Heerlijk als je zo eerlijk over jezelf kunt zijn! Chapeau!! Stel ze gerust hier die vragen! Leuk dat je er bent... en met foto's, heel origineel!
Groet, Bert
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt, maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...
Yamaha Tyros 3 Yamaha HS 50 M (2) Yamaha HS 10 W |
Bewerkt door bertus op 20/02/2013 21:39:50 |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 20/02/2013 : 21:55:42
|
Hoi Kees
Wat een leuke voorstelling van jezelf, proficiat. Ik denk dat je hier wel je plek kan vinden Suc6
Grt. Frans
|
|
|
Steefje
Junior Member
53 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 08:14:47
|
Beste Kees,
Van harte welkom op ons forum, leuk dat je zon verhaaltje maakt :-) Bij mij is het bijna nie anders, keyboard, orgel.....en nu even wachten tot mei voor ik mijn T3 ga aanschaffen. Het is zoals je schrijft een geweldig machine, onlangs heb ik een middagje erachter mogen zitten (niet die van mij dus helaas) Al mijn vragen werden zeer helder beantwoord hier op het forum, schroom niet, geen vraag is te gek of raar. Ik vind "het stripje" echt geweldig! Hahaha erg leuk en origineel.
Groet, Stefan
Noten kunnen lezen klinkt als muziek in de oren. |
Bewerkt door Steefje op 21/02/2013 08:15:40 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 10:41:48
|
Hallo Kees,
Van harte welkom op ons forum. Wat fijn voor je, dat je met zoveel plezier achter je keyboard zit. Dank je wel voor je eerlijke, openhartige verhaal. Er zaten ook voor mij diverse herkenningspunten in.
Nog heel veel speelplezier gewenst,
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
|
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 14:30:06
|
Bedankt voor jullie warme en aardige welkomstwoorden. Als ik een vraag of probleem heb weet ik waar ik zijn moet.
Hier is nog een foto van mij uit 1980 als 23-jarig broekkie achter het grote orgel waar ik het over had.
Groetjes, Kees. |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 14:40:37
|
Hallo Kees,
Zelf bewaar ik hele mooie herinneringen aan mijn Eminent 2000 Grand Theatre. Wèl met half pedaal.
Van de vele orgels, die ik heb bespeeld was dat mijn grootste.
En hoe mooi ik deze ook in mijn herinnering heb... we zouden waarschijnlijk heel erg schrikken, als we het geluid daarvan nu zouden kunnen vergelijken met de geluidskwaliteit van een Tyros. Dan zou de Eminent geheel door het ijs zakken.
Maar ik was er altijd super trots op, daarom bij deze maar een link: Na enig proberen kwam er een verschrikkelijk lang url-adres. Die ik jullie niet aan wil doen.
Voor geïnteresseerden: google op Eminent 2000 Grand Theatre.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 21/02/2013 14:55:45 |
|
|
Heiko
Advanced Member
1621 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 14:46:15
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town Dan zou de Eminent geheel door het ijs zakken.
....of door de trap, met een loodzware Hammond X5...
Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt.... als het je neus uit komt is het véél erger! |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 14:58:17
|
Ach ja, de goede oude tijd, zeggen ze...
Ik zie trouwens dat the player, Frans Lijflander, hetzelfde orgel heeft gehad. Ik kwam tijdens m'n zoektocht naar foto's, ook een plaatje van zijn 2000GT op het internet tegen.
Ha, ha, hij moest hem net weer even wat chiquer hebben. Met van die mooie sierpootjes.
Groetjes, Piet |
Bewerkt door New in town op 21/02/2013 15:08:07 |
|
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 15:10:57
|
Hallo Kees,
Welkom op het forum en veel plezier met je T3. Leuke introductie van je.
Groet, Ruud |
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 16:31:00
|
Hoi Piet,
Ja, dat was toch de top van de orgels in die tijd. Eminent Grand Theatre 2000 Model Rembrandt.
Destijds ging ik nog met dit orgel buiten de deur spelen. Gecombineerd met 2 x een speakerkabinet. Ik hoef je dus niet te vertellen hoe mijn rug er 's avonds aan toe was. Maar ik was er vreselijk trots op. Hij staat nog steeds bij mij in de kamer. Dat zal ook wel zo blijven, want ik sjouw hem niet meer naar buiten. hahaha. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 17:04:01
|
Ja, het was deze foto, die ik ontdekte.
Inderdaad model Rembrandt, die naam was ik kwijt. Dat was met dat aparte houtwerk.
Ik was er ook ooit heel trots op. Ik ben eigenlijk steeds een orgeltje hoger gegaan, de voorgaande hiervoor was bij mij de Eminent 1500 Concerto. Daarna overgegaan dus naar die 2000GT.
Tjonge, dat je hem nog thuis hebt staan. Dat je rug het overleefd heeft, tijdens al dat gesjouw. Toch is het wel apart, dat je zo'n oud instrument, nog tussen je nieuwe spul hebt staan. Je weet in ieder als geen ander, hoe zo'n oud orgel klinkt, in vergelijking met een Tyros 4. Van mij is het alleen nog een mooie herinnering.
Ik heb die van mij, bij Aalt, toen was ik al klant, later ingeruild, voor een Technics piano, samen met een Roland RA50 arranger. Maar de piano heeft het maar een jaar of twee volgehouden. Het piano spel lag me achteraf toch niet zo. Dus was ik hem zat, en ben ik naar de keyboards overgegaan. Geen spijt van gehad.
Ach die nostalgie. Ik word oud...
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 21/02/2013 17:09:07 |
|
|
DWest
Average Member
225 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 17:29:56
|
tis weer mooi wat ik allemaal lees, maar,welkom op het forum Kees. leuk dat je bent aangemeld, dus weer kennis genoeg op dit forumveld. niet echt van mijn kant, maar,ik moet ook nog veel leren in Tyrosland. dat gaat nog steeds goed, ja, en rijmen zit (helaas) in mijn bloed. kennis delen,en op de Tyros spelen, Dus Kees jij ga je eigen niet vervelen. SUCCES.!!
DWest doet gewoon zn Best.
DWff |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 17:33:24
|
Frans
Wie is die foto op het orgel, een heel oudje, zoiets heb ik ook nog van mijn grootouders.
Grt. Frans
|
|
|
theplayer
Moderator
3013 berichten |
Geplaatst - 21/02/2013 : 17:58:39
|
Hoi Frans,
Dat was mijn tante. Op die foto was zij 18 jaar en zat daar met haar 2 tweelingzusjes op haar schoot. Eén daarvan was mijn moeder. Helaas zijn ze inmiddels allemaal overleden. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
Onderwerp |
|