Auteur |
Onderwerp |
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 16:58:02
|
Daar ben ik toch even nieuwsgierig naar Hans...
Wat heeft het tellen met een storende overgang tussen registrations te maken? Het tellen is wat bij mij betreft, alleen belangrijk als je op het juiste moment een ritme-variatie wil gebruiken.
Maar dan hoef je nog niet te tellen. Gewoon even het rode tempo-lichtje afwachten, dan zit je ook goed.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 17:02:57
|
Als ik bij elk liedje mee moet tellen, stop ik er mee, niet haalbaar, zal mijn vrouw ook niet leuk vinden. Een klein beetje feeling heb je wel nodig. Opletten op het rode-tel lampje kan helpen, zit je meestal goed in de telling.
Grt. Frans
|
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 17:14:52
|
Ja, dan ben ik ook wel blij, dat ik niet mee hoef te tellen...
Door een of andere feeling die ik hiervoor heb, val ik vaak vanzelf goed in de maat, zonder te hoeven tellen. Mits het geen al te ingewikkelde maatvoering is. 4/4 en 3/4, 6/8 wil best wel lukken, na enige oefening, dat wel.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos
Ps. en mijn vrouw zit er ook niet op te wachten... |
Bewerkt door New in town op 28/02/2013 17:20:15 |
|
|
Hanswiel
Senior Member
888 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 17:16:31
|
Hoi,
Meetellen heeft wel degelijk invloed op onrechtmatigheden bij een registratie-overgang. Te vroeg of te laat gedrukt betekent meestal narigheid. Door mee te tellen en te weten (dat stel ik zelf proefondervindelijk vast, m.a.w. daar oefen ik op) weet je wanneer je moet overschakelem en voorkom je een hoop narigheid. Let ook op mijn hint om soms een ander instrument in de style in te stellen als bv het standaard-instrument je de boel in war schopt. Dat is mijn pratijkervaring.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
Bewerkt door Hanswiel op 28/02/2013 17:37:02 |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 17:31:55
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town
Ja, dan ben ik ook wel blij, dat ik niet mee hoef te tellen...
Door een of andere feeling die ik hiervoor heb, val ik vaak vanzelf goed in de maat, zonder te hoeven tellen. Mits het geen al te ingewikkelde maatvoering is. 4/4 en 3/4, 6/8 wil best wel lukken, na enige oefening, dat wel.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos
Ps. en mijn vrouw zit er ook niet op te wachten...
Voordeel van een 3/4 maat is, dat je gezellig mee kan deinen, van links naar rechts b.v. links 1e tel, midden 2e tel, rechts 3e tel. Maar hoe nu met een 6/8 maat
Grt. Frans
|
Bewerkt door F.van Holten op 28/02/2013 17:32:56 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 17:35:54
|
Hallo Hans,
Ik vermoed dat ik door een stukje feeling van mij, niet zo snel op het verkeerde moment een andere ritme-variatie kies. En daardoor geen narigheid krijg. Als ik wel op een verkeerde timing overschakel, dan loopt logisch de maat niet goed, en zul je dat ook bij de muziek merken, (narigheid).
Soms zoek ik ook wel eens een ander instrument. Maar ik denk wèl dat de storende overgang toch het meest te maken heeft, met de release, het volume en de dsp, die je aan het betreffende instrument hangt.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 17:42:37
|
Hoi Frans,
Dat kan ik niet uitleggen. Op één of andere manier, kan ik op het juiste moment, de goede noot er tussen "proppen"... Daar ben ik wel blij mee. Een vriend van me, zit wel eens hoofdschuddend te luisteren, dan speel ik niet precies de juiste noten, maar kom toch goed uit, aan het eind. Ik weet niet hoe ik dat heb. Maar dat heb ik toch liever, dan dat ik star precies de noten moet spelen. Het is nog wel eens improvisatie bij mij. Maar dan wel met behulp van de akkoord-informatie. Sla ik het blad, of de muziekmap dicht, dan valt bijna alle informatie bij me weg. En kom ik dus op het punt, dat ik bijna niet meer kan spelen.
Ik weet het, muziek-beoefening kan soms raar in elkaar steken.
Groetjes, Piet
Ha, ha, dus nog net niet ploppen..., maar proppen. Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 28/02/2013 17:46:32 |
|
|
Hanswiel
Senior Member
888 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 17:49:41
|
Hoi,
Mijn muziekjuffrouw heeft mij 6 jaar lang (eigenlijk) gedwongen om zoveel mogelijk mee te tellen. Daar heb ik nu nog steeds plezier van. Dat betekent niet dat ik altijd tel, maar bv in een moeilijker stukje van een liedje.
Als je improviseert heb je meer vrijheden.Improviseren is een kunst apart. Ook mooi om te doen.
Groeten van de tellenaar.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 17:52:25
|
A allemaal,
Het enigste wat ik tel is mijn geld..... en daar ben ik zo mee uitgeteld
Ik tel ook totaal niet mee, waarschijnlijk door de feeling gaat het altijd goed.
Ook speel ik het liefst uit mijn blote bolletje met wat accoorden aanwijzingen op papier, maar voortdurend het notenschrift te spelen.... no thanks.
Zo zie je maar iedere gek doet het op zijn manier wat ie het handigst vind.
Gr Toine
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
Bewerkt door laakies op 28/02/2013 17:55:25 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 17:59:43
|
Hoi Hans,
die improvisatiekunst moet je bij mij niet te hoog inschatten, hoor. Het is meer, dat ik op het juiste moment aan het eind van de maat uit kom. Het is niet zo, dat ik zo maar een hele solo spontaan mee improviseer. Helaas, was dat maar zo. Soms probeer ik het wel eens, maar kom ik er ook niet precies uit. Maar die tel-tik van me, of eigenlijk moet ik zeggen, géén tel-tik, vind ik wel prettig.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos
Ps-je. Waarbij ik nog wèl wil vermelden, dat mijn tel-feeling veel slechter wordt, als ik een muziekstuk zou moeten spelen, zonder ritme. Juist dat ritme, zie het maar als een metronoom, helpt me om in de juiste maat te blijven.
Hans, één twee in de maat, anders word je juffrouw kwaad. |
Bewerkt door New in town op 28/02/2013 18:08:03 |
|
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 18:48:45
|
Ik heb het even uitgeprobeerd bij een lied met plop. Even wachten bij het overschakelen voorkomt inderdaad de plop. Maar is toch wel lastig want mijn gehoor zegt: doorspelen. Net zoals in het echte lied ook gebeurt. Ik kies dan dus maar liever voor de plop dan voor een pauze. Maar bij vrijwel de meeste liedjes gaat het gelukkig wel zonder bijgeluiden.
Groetjes, Kees. |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 19:58:22
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Kees Roskam
Ik heb het even uitgeprobeerd bij een lied met plop. Even wachten bij het overschakelen voorkomt inderdaad de plop. Maar is toch wel lastig want mijn gehoor zegt: doorspelen. Net zoals in het echte lied ook gebeurt. Ik kies dan dus maar liever voor de plop dan voor een pauze. Maar bij vrijwel de meeste liedjes gaat het gelukkig wel zonder bijgeluiden.
Groetjes, Kees.
Hoi Kees
Zo zie je maar, voor elke plop komt een oplossing, maar wat ik nog weet is of je handmatig van reg. veranderd, of met een pedaaltje. Met een pedaal lijkt mij wat makkelijker. Teminste dat is mijn ervaring.
Grt. Frans
|
Bewerkt door F.van Holten op 28/02/2013 20:06:00 |
|
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 20:07:45
|
Hoi Frans,
ik gebruik voor het wisselen van alle registaties de MFC10 footcontroller. Vind ik een erg handig ding.
Groeten, Kees |
|
|
DWest
Average Member
225 berichten |
Geplaatst - 28/02/2013 : 20:45:19
|
ik vind het wel een leuk tel topic, acht jaar 1x in de week een half uurtje les gehad. die leraar zij,als je niet telt dan komt het niet goed. ik speel nu gewoon op gevoel en hou het ritme in de gaten. kan gelukkig nog een beetje noten lezen, maar ik zat meest uit mn hoofd te spelen,kreeg ik weer een vermaning. akkoorden vond en vind ik nog steeds moeilijk, maar sla mij er wel doorheen. als ik nog eens ga tellen,tel ik 2 4 6 8 10, ben je zo bij de 100 verder kom ik toch niet. lang leve de gein. ieder op zn eigen manier dan blijf het toch wel fijn.!!
DWest laat tellen over aan de rest.!!
DWff |
|
|
Onderwerp |
|
|
|