Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Reclame toestaan bij je YouTube film?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 29/04/2013 :  20:29:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

het video-editten is bijna voltooid, en dat betekent dat ik mijn eerste keyboardsong op YouTube kan gaan plaatsen. Het betreft een instrumentale cover van Nine million bicycles van Katie Melua.

Aan het begin van het filmpje vermeld ik haar naam, de naam van de componist, Mike Batt, en het jaar waarin het liedje uitkwam. Tevens staat de coverfoto van de single in het begin van het filmpje.
Voor de muziek gebruik ik een ingebouwde style van de Tyros 4. Alle filmbeelden zijn door mij gemaakt. Ik laat in close-up precies zien wat ik speel, en ik vermeld de gebruikte akkoorden.

Na deze inleiding mijn vraag.

Bij YouTube kun je aangeven of je wel of geen advertenties wilt laten zien naast/op je filmclip. Je krijgt dan een klein bedrag als poster van het filmpje. Er staat in de voorwaarden dat je dit uitsluitend mag doen als je alle rechten van het filmpje bezit. Nu is de melodie natuurlijk bedacht door Mike Batt, en niet door mij. De akkoorden heb ik op gehoor uitgezocht, met hier een daar een hint vanuit bladmuziek.

Kan ik nu advertenties toestaan of niet?

Ik zie behoorlijk veel filmjes van keyboarders die reclame tonen. Zelfs zijn er clips met de complete songtekst, of met fragmenten van de originele film/videoclip.

Hoe staan jullie hierin? Zelf vind ik het onder fair use vallen, mede omdat ik alle credit geef aan de componist en de artiest. De rest heb ik zelf gedaan: uitzoeken akkoorden en style, recording, mixing, mastering, video-opnamen en video-editing.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik hoop dat er (ook) iemand reageert die zelf keyboardcovers MET reclame op YT heeft staan.

Bedankt alvast!

Maarten

Bewerkt door maartenb op 29/04/2013 20:30:40

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 29/04/2013 :  21:24:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
dat werkt als volgt bij youtube.

als je een liedje naspeelt dan bezit je niet de rechten van de muziek, ook niet als je het arrangement zelf veranderd. Als je een filmpje upload op youtube dan wordt je video automatisch gescant door een algoritme of hij beschermde beelden of audio herkent in jouw video. Dat kan ook de melodie zijn.

Als hij iets ontdekt waarvan de rechten bij een ander liggen dan kijkt hij naar de overeenkomst van de rechthebbenden. Bijna iedereen staat toe dat jij die muziek gebruikt op voorwaarde dat zij advertenties Mogen tonen bij jouw video.

Grote kans dus dat de reclames die je bij anderen ziet dus niet door hunzelf zijn geactiveerd maar doordat ze een nummer naspelen.

Als je nummer niet herkend wordt dan krijg je in principe geen advertenties, maar als je de rechtmatigen hebt genoemd in de omschrijving dan wordt die binnen een week toch wel ontdekt en krijg je alsnog die reclame.

Zelf reclames activeren kan inderdaad bij je originele videos, maar dat levert echt heel weinig op tenzij je heeeeel veel views hebt. Ik zou het in ieder geval niet doen.

Overigens komt het ook voor dat je soms reclame krijgt bij je video omdat je nummer of geluidje zogenaamd overeenkomt met iets anders. Ik laat het altijd maar zo, maar zelfs bij complete vrije interpretaties zie ik soms wel die third party content omdat ik dan een bepaald geluidje gebruik die iemand anders ook gebruikt in zijn nummer.

Dus mijn idee is dat je gewoon je nummer moet posten, de reclame zou ik niet activeren, die krijg je toch wel denk ik.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000