Auteur |
Onderwerp |
|
Don
Starting Member
10 berichten |
Geplaatst - 26/05/2013 : 21:22:12
|
Hallo allemaal,
Ik ben bezig om eigen styles te maken. Leuke bezigheid als je de Tyros een beetje begint door te krijgen. Een beetje dus;-) Ik ben een style aan het maken van het nummer Time is Tight. Zal beslist in allerlei variaties ronddwarrelen maar ik wil toch mijn eigen style ervan maken. Nu heb ik een probleem met de baspartij: Ik speel dus in de realtime recordmode: c-c-a-c-a-g-c... enz. Eenmaal klaar quantizeren zodat het mooi in de maat klinkt en verder de diverse partijen opnemen. Eenmaal klaar ga ik he nummer spelen maar als ik nu van het C accoord naar naar het F accoord ga, speelt de bas een octaaf te laag en klinkt het veel te broddelig. Ik had veel liever dat de bas met de F begon die bóven de C ligt. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Via Youtube hoor ik Tyros opnames met de juiste baspartij. BVD. Don |
Bewerkt door Don op 26/05/2013 22:55:44 |
|
Don
Starting Member
10 berichten |
Geplaatst - 28/05/2013 : 16:25:58
|
Ben ik te ongeduldig? Is de vraag moeilijk? Of is er anderszins een probleem met de beantwoording? Ik heb een tussenoplossing gevonden maar vind die niet ideaal. Ik transponeer het nummer een volle toon lager en dan wordt de baspartij wel 'naar boven' gestuurd bij het F akkoord. Maar het G akkoord blijft laag in de bas. Tevens gaat er een stukje autentieke sound verloren als je aan de orginele toonsoort gaat sleutelen.Don |
|
|
vlbrgt
Senior Member
611 berichten |
Geplaatst - 28/05/2013 : 19:09:53
|
Don,
Het maken van stijlen is zeker geen gemakkelijke bezigheid. Er zijn een veelvoud van parameters die correct dienen ingesteld te worden, teneinde een mooi resultaat te krijgen.
In volgende PDF worden veel van deze parameters beschreven, en het is volgens mijn inziens een noodzakelijk te lezen document voor het maken van stijlen (jammer genoeg enkel in Engels). http://www.wierzba.homepage.t-online.de/stylefiles_v100.pdf
Jou uitleg over het voorkomende probleem doet mij denken dat de parameter 'High Key' niet correct is. Deze parameter geeft een 'hoog limiet' voor het gespeelde akkoord. Als het gespeelde akkoord boven deze waarde ligt wordt de noot een octaaf lager gespeeld. Ik 'vermoed' dus dat je deze 'High Key' moet verhogen. (Ik Veronderstel dat deze misschien op E staat, want bij het spelen van een F wordt een octaaf lager gespeeld). Klopt ook met je transpose want nu is het G akkoord niet correct.
Probeer dit eens uit.
Mvg Etienne
|
Bewerkt door vlbrgt op 28/05/2013 19:10:35 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 29/05/2013 : 07:17:13
|
Bovenstaande link werkt niet (blijkbaar heeft het document een kleine update gekregen). Dit is de huidige link:
http://www.wierzba.homepage.t-online.de/stylefiles_v101.pdf
De High Key waar Etienne het over heeft, staat op bladzijde 33.
Maarten |
Bewerkt door maartenb op 29/05/2013 07:19:45 |
|
|
vlbrgt
Senior Member
611 berichten |
Geplaatst - 29/05/2013 : 08:53:52
|
Maarten,
Bij mij werkt de link wel , maar zoals je terecht opmerkt is jou link een update (v101 ipv v100) van de oudere verie. Heb deze ondertussen gedownload. Bedankt voor de tip.
Mvg Etienne
|
Bewerkt door vlbrgt op 29/05/2013 09:27:28 |
|
|
Don
Starting Member
10 berichten |
Geplaatst - 29/05/2013 : 17:38:22
|
Etienne en Maarten, hartelijk dank voor jullie reacties.
>>Het maken van stijlen is zeker geen gemakkelijke bezigheid.<< Maar wel leuk -:) Ik ben eruit en het probleem is door jullie aanwijzingen en de link naar de pdf opgelost. De pdf 101 is niet gemakkelijk leesbaar. Het is geen stappenplan maar uiteindelijk komen we er toch wel uit. Ik zet de baspartij in de record-mode en in de tab PARAMETER verplaats ik de PLAY ROOT van Es naar As. Daarna save ik de nieuwe instelling en ga de style uitproberen. Nu krijg is alles wat ik onder As speel te horen in een realistische baspartij. Resumee, het werkt! Etienne, zeer bedankt voor de tips en Maarten, bedankt voor het aangeven van de bladzijde. Scheelt een hoop zoekwerk:-) Don |
Bewerkt door Don op 29/05/2013 19:40:14 |
|
|
|
Onderwerp |
|