Auteur |
Onderwerp |
|
forum yamaha tyros4
New Member
44 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 09:31:28
|
Geacht Forum. Hoe wijzig ik blijvend de toonsoort van de intro "CoolPiano Jazz style" ,omdat deze toonsoort niet overeenkomt met de toonsoort b.v 'C' waarin ik speel. Dank u wel alstublieft.
Alles lijkt eenvoudig, totdat het klaar is. Fred.
F.van Huut |
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 10:04:44
|
Hallo
Als je de intro opstart in "C" accoord, staat deze toch in C, of in een ander accoord naar keuze.
Grt. Frans
|
Bewerkt door F.van Holten op 31/10/2013 10:12:51 |
|
|
theplayer
Moderator
3016 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 10:31:41
|
Hallo Fred
Volgens mij komt de intro wel overeen met de toonsoort C. Maar mocht dat niet zo zijn en je zou het veranderen, komt de rest ook niet meer overeen met de akkoorden die je speelt. Kortom, je zou de style cpl moeten wijzigen, maar dat vind ik niet slim. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 10:57:36
|
Vaak vinden er akkoordwisselingen plaats in Intro II en III. Soms is dat mooi, soms slaat het als een tang op een varken en past het niet bij het muziekstuk dat je wilt spelen.
Roland heeft hiervoor een even simpele als doeltreffende oplossing bedacht. Op de G-70 is Intro II altijd een "single chord" intro, en Outro II altijd een "single chord" outro. Dat betekent dat er geen akkoordwisselingen in zitten, en dat je dat zelf speelt. Hierdoor kan het intro en outro voor verschillende songs gebruikt worden.
Hier hoor je hoe het werkt (begint om 1:53): http://www.youtube.com/watch?v=w8yM6APIX7c
Ik weet dat dit een stokpaardje van me is, maar als je het nog nooit geprobeerd hebt, weet je niet wat je mist. Mocht je de kans krijgen op een G-70 te spelen, raad ik je van harte aan hiermee even te experimenteren.
Het ontbreken van een single chord intro/outro vind ik een groot gebrek aan mijn verder fantastische Tyros 4. Ik hoop van harte dat de Tyros 5 single chord intro's en outro's aan boord heeft!!
Maarten |
|
|
forum yamaha tyros4
New Member
44 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 14:36:37
|
Beste Frans en Maarten.
Natuurlijk als ik het linker accord in b.v "F" of "G" aanklik , gaat de intro mee, maar komt dan ook weer niet overččn met'"F" of "G" accord.
Maar laat ik de vraag dan wat anders formuleren. Is het uberhoud ergens mogelijk om te controleren in welk accord de intro staat????. grtjess Fred.
F.van Huut |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 15:06:47
|
Hallo Fred,
je zegt precies wat ik bedoel.
Stel een intro bestaat uit de volgende akkoorden: I - VII - IV - V7
Als je een C aanslaat, zal het intro klinken als C - Am - F - G7, waarna de main variation in C verder zal gaan.
Je hebt GEEN controle over welke andere akkoorden er in een intro gebruikt worden (zoals hier Am - F - G7). Je hebt alleen controle over het eerste akkoord (dat sla je immers aan). En je weet zeker dat als het intro klaar is, de main variation door zal gaan met je aangeslagen akkoord. Wat daartussen gebeurt, daar kun je niets zinnig over zeggen.
Of een melodie past bij een intro, zul je dus op je gehoor moeten uitzoeken. In de praktijk zul je je melodie aan moeten passen aan de intro.
Helpt dit?
Maarten
|
Bewerkt door maartenb op 31/10/2013 15:10:08 |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 15:27:45
|
Hoi, Ik snap wel wat fred bedoelt;
Als je nou wist welke tussenliggende accoorden in de intro outro gebruikt werden kon je daaraan een beginning of ending met de rechterhand meespelen.
De profs doen dit waarschijnlijk op het gehoor.... met de bijzondere kennis van accoorden.
Dit bedoel je toch he fred?
Gr Toine
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 18:06:33
|
Als ik een "C"accoord aansla, heb ik een "C" accoord, daar tussen in heeft de intro een eigen intrepetatie, die je zonodig mee kan spelen, maar eindigd weer in in "C"
Grt. Frans
|
|
|
forum yamaha tyros4
New Member
44 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 18:52:05
|
Helemaal correct Toine. Maar ik ben geen prof maar een autodidact, die met de rechterhand mee wil spelen in de accord ligging van de intro. Dus wacht ik maar af als de intro klaar is, en speel mijn liedje Allen bedankt voor het mee denken. grtjjeess fred.
F.van Huut |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 19:53:28
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door maartenb
Hallo Fred,
je zegt precies wat ik bedoel.
Stel een intro bestaat uit de volgende akkoorden: I - VII - IV - V7
Als je een C aanslaat, zal het intro klinken als C - Am - F - G7, waarna de main variation in C verder zal gaan.
Je hebt GEEN controle over welke andere akkoorden er in een intro gebruikt worden (zoals hier Am - F - G7). Je hebt alleen controle over het eerste akkoord (dat sla je immers aan). En je weet zeker dat als het intro klaar is, de main variation door zal gaan met je aangeslagen akkoord. Wat daartussen gebeurt, daar kun je niets zinnig over zeggen.
Of een melodie past bij een intro, zul je dus op je gehoor moeten uitzoeken. In de praktijk zul je je melodie aan moeten passen aan de intro.
Helpt dit?
Maarten
Precies.
Grt. Frans
|
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 31/10/2013 : 21:07:20
|
Wat soms kan helpen, is dat een nummer begint met een opmaat in een ander akkoord dan de grondtoon van de toonsoort. Het wil nog weleens helpen om dan de intro alsnog in het akkoord van de eerste hele maat (dus de maat na de opmaat) te spelen. Vaak sluit dit een heel stuk beter aan.
Het is niet altijd zo dat een intro eindigt in het akkoord dat je aanslaat, of begint in het akkoord dat je aanslaat. Bij session-styles is dat regelmatig het geval, omdat die toch al een hele eigen klankkleur aan het geheel geven.
Groet, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
|
|
|
Onderwerp |
|