Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Headphone output - hoeveel Ohm?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 3

MarkFM
Starting Member

7 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  15:18:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allen,

Weet iemand hoeveel ohm de hoofdtelefoon output van de Tyros 5 is? Ik kan het namelijk nergens terugvinden in de documentatie.

Ik ben op zoek naar een nieuwe hoofdtelefoon en zie dat er ontzettend veel verschillende hoofdtelefoons verkrijgbaar zijn in alle ranges van impedanties, fequenties en aantal decibel, vandaar dat ik eerst bij het begin wil beginnen en kijk hoeveel impedantie de hoofdtelefoon output heeft.

(De klasse hoofdtelefoons waar ik naar kijk zijn niet de doorsnee modellen, vandaar dat ik alles eerst helder wil hebben voordat we gaan aankopen )

Op voorhand bedankt voor jullie feedback.

Groet,
Mark

Bewerkt door MarkFM op 19/12/2013 13:17:27

T-Rossie
Moderator

3176 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  16:00:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat de impedantie van de koptelefoon uitgang is weet ik niet in detail, maar mijn Sennheisser HD565 (150 Ohm) werkt prima.
Ik verwacht dat alles tussen ca. 30 Ohm en 600 Ohm wel goed werkt)

De beste test is 'm gewoon aansluiten en luisteren. Je zou jouw T5 zelfs mee kunnen nemen naar de audio/muziekzaak.
Neem de getallen bij spec-sheets niet al te serieus want daarmee worden nogal eens geheel onjuiste indrukken gewekt.

Jouw oortjes zijn de beste 'meters' !
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1613 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  16:06:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Je kunt ook je oom meenemen

Idd jouw oortjes zijn de beste metertjes, voor de uitsturing hoef je niet bang te zijn kan niks verkeerd mee gebeuren.

Gr Toine
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl
Ga naar bovenaan de pagina

MarkFM
Starting Member

7 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  16:28:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Roel,

Dank voor je reactie, echter moet ik je enigzins corrigeren wanneer je zegt dat alles tussen de 30 en 600 Ohm wel goed werkt.

Ik heb me de Beyerdynamic DT1350 aangekocht maar ben er alles behalve tevreden over (.. op alle overige niet-keyboard apparaten klink het als een klok zoals je van dit merk verwacht, echter op de Tyros 5 slaat hij momenteel de plank geheel mis).

Ik heb het idee dat ik naar een lager ohm toe moet, bijvoorbeeld de Yamaha hoofdtelefoon die beschikbaar is is 40 ohm, of misschien moet ik zelfs lager? (.. let op; dit alles uiteraard in combinatie met de frequentie en het aantal decibel dat hij aan kan).

Het punt is alleen dat je nergens zomaar even de hoofdtelefoons kan proberen (.. voor de doorsnee hoofdtelefoons kan dit uiteraard wel daar die breed te verkrijgen zijn, maar voor de high-end producten is die vrijheid helaas een stuk beperkter).

Ik heb een absoluut gehoor waardoor ik ERG selectief ben met hetgeen ik op m'n hoofd zet :-) Zeker bij een high-end workstation als de Tyros 5 mag de hoofdtelefoon niet de bottleneck gaan worden.

Mijn zoektocht gaat voor nu nog even verder.

Groet en bedankt,
Mark

Bewerkt door MarkFM op 16/12/2013 16:31:42
Ga naar bovenaan de pagina

F.van Holten
Advanced Member

1112 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  16:31:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb bij de muziekhandel, verschillende hoofdtelefoons uigeprobeerd op een T4, zo kan je dit eigenlijk het beste testen, alleen op een gegeven ogenblik hoor je door het bos de bomen niet meer.

Grt.
Frans
Ga naar bovenaan de pagina

muzikant
Average Member

231 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  16:39:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe hoger de impedantie van een hoofdtelefoon hoe groter de voeding van het keyboard moet zijn. Dus bij een te hoge impedantie krijg je o.a. een laag max. volume op je hoofdtelefoon. Een gemiddelde hoofdtelefoon ( geen high end) moet het kunnen doen.

Natura Artis Magistra...
Ga naar bovenaan de pagina

MarkFM
Starting Member

7 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  16:48:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Frans,

Dank voor je reactie.

Ik heb Ruud een PM gestuurd met de vraag of hij via Yamaha achter het aantal Ohm kan komen van de Tyros 5 headphone output. Zodra ik dit gegeven heb kan ik meer gericht gaan zoeken.

De doorsnee verkopers in de muziekhandel tobben vandaag de dag maar wat aan, ik heb dan ook weinig trek om een hele dag in diverse winkels te verspillen om vervolgens nog meer gefrustreerd thuis te komen omdat ze me niet kunnen bieden waar ik naar op zoek ben.

Ik moet hier wel bij zeggen dat er uitzonderingen bestaan;

ik ben vorige week voor de eerste keer bij Fa. Oostendorp geweest om mijn T5-76 op te halen en geef ze hierbij graag een compliment over de zaak / producten / kennis die men in huis heeft. Dit is nu typisch een bedrijf dat vandaag de dag nog echt het verschil maakt.

Groet,
Mark

PS: de Beyerdynamic DT1350 had ik nog niet toen ik de T4 bespeelde, die had ik juist speciaal voor de T5 gekocht. Als ik had geweten wat ik nu weet, dan had ik Ruud tijdens mijn bezoek dezelfde vraag voorgelegd m.b.t. een hoofdtelefoon... maar goed, dat is altijd achteraf natuurlijk


Bewerkt door MarkFM op 16/12/2013 16:50:29
Ga naar bovenaan de pagina

F.van Holten
Advanced Member

1112 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  17:16:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Niet rot bedoeld, maar bestaat de HT wel die je zoekt, ik heb de beste telefoons op gehad, prachtig geluid, maar toen het HT,je afging en het geluid uit de boxen kwam, was het niet te vergelijken, en kon ik mijn reg's herzien.
HT blijft dus een hulpmiddel, maar haalt het niet bij het "echte"

Grt.
Frans
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

861 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  19:33:54  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkFM

Ik heb me de Beyerdynamic DT1350 aangekocht maar ben er alles behalve tevreden over (.. op alle overige niet-keyboard apparaten klinkt het als een klok zoals je van dit merk verwacht, echter op de Tyros 5 slaat hij momenteel de plank geheel mis).


Hallo Mark, wat bedoel je met "de plank mis slaan"? Te weinig/te veel hoog, midden of bas? Vervorming? Geen rechte frequentiekarakteristiek?

Ikzelf gebruik een Shure SRH940 referentie studio hoofdtelefoon. Deze heb ik gekocht omdat het een zeer vlakke frequentiekarakteristiek heeft en dus heel neutraal van karakter is. Ik kan er zelfs op mixen. Als het op deze hoofdtelefoon goed klinkt, klinkt het op mijn andere installaties en de auto ook goed. Ik ben er zeer tevreden over, ook in combinatie met een Tyros 5.

Ik woon in het midden van het land, dus als je eens wilt komen luisteren, dan ben je van harte welkom.


Maarten

P.S. De impedantie van de SRH940 is 42 Ohm.

Bewerkt door maartenb op 17/12/2013 12:35:43
Ga naar bovenaan de pagina

amateur
Junior Member

74 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  19:55:42  Toon profiel  Reageer met citaat
De door Yamaha in hun service-manual voor de Tyros-4 aanbevolen hoofdtelefoons HPE-150/160/170 hebben een impedantie van 44 ohm.
Geen reden om aan te nemen, dat deze waarde anders is voor de Tyros-5.

amateur

C'est le ton, qui fait la musique!
Ga naar bovenaan de pagina

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 16/12/2013 :  22:23:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
Bedankt voor deze info!

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl
Ga naar bovenaan de pagina

MarkFM
Starting Member

7 berichten

Geplaatst - 18/12/2013 :  10:21:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties, ik wacht graag eerst het antwoord van Ruud af zodoende te voorkomen dat deze thread onnodig alle kanten op wordt gezwengeld door sommige onder ons.

Begrijp me hierin aub niet verkeerd;

ik waardeer elke moeite die wordt genomen om te helpen, daarvoor zijn er fora zoals deze, echter sommige reacties slaan als een tang op een varken en dragen niets bij aan een mogelijk antwoord op de gestelde vraag

Los van dit alles moet ik zeggen dat de Tyros 5 een geweldig instrument is, echter moet ik persoonlijk erg wennen aan het nieuwe "matte" geluid. Dit is uiteraard ook logisch als je eerst 4 generaties hebt gehad met een ander geluid (.. waarvoor ik het juiste woord nog zoek om dit beter te benoemen )

Groet en nogmaals dank voor jullie feedback.
Mark
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3176 berichten

Geplaatst - 18/12/2013 :  12:39:54  Toon profiel  Reageer met citaat
In afwachting van het antwoord van Ruud heb ik toch wat vragen Mark.
Wat is volgens jou de relatie tussen een 'absoluut gehoor' en het kritisch zijn op de HT? (volgens mij is die er niet namelijk)

Je bent de eerste die de T5 als High-End workstation benoemt. Welke speakers gebruik je voor gewone afluistering?

Het is je al een paar keer gevraagd: Waarom slaat de BD de plank mis op de T5? Als je 'm wel goed vindt op andere apparatuur en hij klinkt niet goed op de T5..... zou je toch niet aan de HT moeten gaan twijfelen maar aan de T5

Ook is al opgemerkt dat afluistering op een HT niet optimaal is/kan zijn en dat het échte beluisteren op kwalitatief goede speakers in een afluisterruimte altijd de voorkeur heeft.

Je zou ook een SPL Auditor (HT versterker) kunnen aanschaffen (óók high-end), deze heeft een minimum waarde voor de HT impedantie van 9 Ohm.

Oók niet rot bedoeld, maar mijn indruk is dat je je ietwat te veel laat leiden door impedantie, freq's en dB's

Roel
Ga naar bovenaan de pagina

MarkFM
Starting Member

7 berichten

Geplaatst - 18/12/2013 :  15:39:59  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T-Rossie


Oók niet rot bedoeld, maar mijn indruk is dat je je ietwat te veel laat leiden door impedantie, freq's en dB's

Roel





Hi Roel,

Ik begrijp je reactie uiteraard wel, maar wat zou jij doen als je een hoofdtelefoon hebt gekocht die het doel waarvoor je hem hebt gekocht niet haalt? Gewoon blindelings dan maar een andere kopen van wederom een paar honderd euro? Ik ga liever terug naar de basis met uitzoeken voordat ik een vervolgactie neem.

Ook je vraag aangaande absoluut gehoor begrijp ik, wellicht heb ik dit niet helemaal goed verwoord bij nader inzien. Wat ik wilde zeggen is dat mijn gehoor dermate goed en sterk ontwikkeld is dat ik naast het absolute gehoor (.. zonder referentietoon toch de juist toonhoogte / akkoorden etc. kunnen benoemen ) ook heel makkelijk selectief kan luisteren. Met andere woorden; als ik bijvoorbeeld naar een muziekstuk luister dan kan ik gemakkelijk dat ene instrument "naar voren halen" en er specifiek naar luisteren (.. altijd handig bij het maken van midifiles). Ook kan ik makkelijk "diepte" waarnemen in een muziekstuk (.. dat klinkt raar omdat je alleen maar naar iets luisterd, ik weet het, maar anders weet ik dit niet goed uit te leggen).

Dit alles leidt er toe dat ik de lat erg hoog leg voor wat betreft alle apparatuur die ik aanschaf wanneer het om geluid draait (.. uiteraard voor een hoofdtelefoon wel binnen de grenzen van wat hiermee haalbaar is).

Waarom noem ik de T5 een high-end workstation? Dit heeft in eerste instantie wederom te maken met de klank en realisme van de voices. Sinds jaar en dag staat Yamaha bovenaan in dit segment, en met recht. De Ketron Audya leek even in de buurt te komen (.. ik benadruk "in de buurt te komen"), maar hebben het uiteindelijk toch niet waar kunnen maken.

Ik laat het voor nu hierbij en dank een ieder voor zijn inbreng in deze discussie, maar hoop bovenal dat ik een goed antwoord krijg op de vraag hoeveel Ohm de Tyros 5 headphone output is.

Let op, ik ga bewust niet in op de vragen welke PA ik in gebruik heb of waarom ik vind dat de Beyerdynamic T1350 de plank op dit punt mis slaat, zodoende te voorkomen dat het een andere type discussie gaat worden dan die ik eigenlijk voor ogen had.

Groet,
Mark

Bewerkt door MarkFM op 18/12/2013 15:57:45
Ga naar bovenaan de pagina

F.van Holten
Advanced Member

1112 berichten

Geplaatst - 18/12/2013 :  15:56:04  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkFM

Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties, ik wacht graag eerst het antwoord van Ruud af zodoende te voorkomen dat deze thread onnodig alle kanten op wordt gezwengeld door sommige onder ons.

Begrijp me hierin aub niet verkeerd;

ik waardeer elke moeite die wordt genomen om te helpen, daarvoor zijn er fora zoals deze, echter sommige reacties slaan als een tang op een varken en dragen niets bij aan een mogelijk antwoord op de gestelde vraag

Los van dit alles moet ik zeggen dat de Tyros 5 een geweldig instrument is, echter moet ik persoonlijk erg wennen aan het nieuwe "matte" geluid. Dit is uiteraard ook logisch als je eerst 4 generaties hebt gehad met een ander geluid (.. waarvoor ik het juiste woord nog zoek om dit beter te benoemen )

Groet en nogmaals dank voor jullie feedback.
Mark




U bent teminste wel selectief.


Grt.
Frans

Bewerkt door F.van Holten op 18/12/2013 15:58:16
Ga naar bovenaan de pagina

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 18/12/2013 :  17:01:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de vraag m.b.t. T5 hoofdtelefoon output-impendantie voorgelegd aan Yamaha.
Ik wacht het antwoord af.

Groet,
Ruud
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 3 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000