Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Probleem Tyros 5 Line Out - 9,5KHz fluittoon
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 11

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  21:01:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Tot grote vreugde heb ik vandaag mijn Tyros 5 mogen ontvangen. Vol verwachting uitgepakt en aangesloten. Helaas was de vreugde van korte duur. Met mijn uitstekende gehoor merkte ik een irritante fluittoon op. Vandaar dat ik dit toch even post, want ik ben benieuwd of iemand het probleem herkend en/of eerder van vergelijkbaar probleem gehoord heeft.

Wat blijkt, over de Line Out uitgangen komen nogal wat nare bijgeluiden. Naast computermodem-achtige buzz geluiden die echt heel ver op de achtergrond hoorbaar zijn, is het meest opvallende een hoge fluittoon. Die ontstaat pas een paar seconden nadat de Tyros 5 is ingeschakeld.

Na wat metingen/filtering met de EQ op mijn AW2400 is gebleken dat het rond de 9,5KHz zit. Deze hoge toon is alleen aanwezig over de uitgangen aan de achterzijde, dus alle Line Outs. Ook wanneer ik de Tyros 5 rechtstreeks op de Yamaha HS80 monitoren aansluit en ook hoorbaar wanneer ik de Tyros 5 via de AW2400 HD recorder/mengpaneel aansluit (koptelefoon & speakers). Wanneer ik de koptelefoon aan de voorzijde van de Tyros 5 aansluit is er niets waarneembaar.

Morgen komt er iemand langs met zijn Tyros 5. Ben benieuwd wat daar uitkomt. Ik ga ervan uit dat dit probleem niet in alle Tyros 5 modellen zit, maar zal het vervolg wel hier blijven posten.

Mocht het een probleem met deze ene specifieke Tyros 5 zijn, dan hoop ik dat het wel snel verholpen kan worden. Ik heb maar liefst ruim 2,5 maand gewacht tussen bestelling en levering.

PS: Voor alle duidelijkheid, de Tyros 5 komt niet bij Oostendorp vandaan.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Bewerkt door robbiedoes op 16/02/2014 18:29:42

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  21:09:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Het zou we eens een aardlus kun zijn.
Gebruik eens een niet geaard stopcontact of tafeldoos.

Groet,
Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

Yamahaman
Junior Member

70 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  21:38:30  Toon profiel  Reageer met citaat
ik hoor af en toe ook wel eens een zoemtoon en ook die buzz achtige tonen die je beschrijft, heb in eerste instantie de 220volt en de geluidskabels van elkaar gescheiden.
en toen was het al een stuk minder. Mijn spullen zitten niet in een geaard stopcontact, ga dit morgen wel direct proberen, in ieder geval de tyros.
Het zoemt nu nog licht, en wanneer ik iets oproep zodat de HDD moet werken is het even weg...
ik hoor nog tot ong 14 a 15 khz.
Wordt vervolgd.

Bewerkt door Yamahaman op 13/02/2014 21:40:19

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  21:38:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Hoi Ruud,

Bedankt voor je snelle respons. Ik heb van vroeger wel ervaring met aardlussen, maar meestal veroorzaken die brom. Maar ik heb uiteraard als test even een ouderwetse driewegstekker ertussen gezet om de gehele randaarde uit te sluiten. Helaas nog steeds hetzelfde resultaat.

Ik heb even een opname gemaakt van de storing. Deze is weliswaar zwaar versterkt, maar ik denk dat dat een goed beeld geeft van wat ik hoor. De sample is te beluisteren via onderstaande link:

http://www.robbiedoes.nl/diversen/TyrosForum/LineOutT5.mp3

Van 00:00 t/m 00:03 is de basisruis (mede door de enorme versterking)
Op 00:04 zet ik de Tyros aan
Van 00:06 t/m 00:18 begin het display te branden met het logo en start het op.
Op 00:19 is de Tyros 5 opgestart.

Met de Windows Media Player is de hoge fluittuin ook goed zichtbaar:

Bewerkt door robbiedoes op 13/02/2014 21:59:27

Yamahaman
Junior Member

70 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  21:43:55  Toon profiel  Reageer met citaat
YEP, dat is het geluid...!!!!

Bewerkt door Yamahaman op 13/02/2014 21:44:26

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  21:46:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Bedoel dat je de brom herkent of dat je ook de fluittoon hebt?

Bewerkt door robbiedoes op 13/02/2014 21:57:43

Yamahaman
Junior Member

70 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  21:49:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beide. ik heb een mengpaneeltje ertussen zitten en dacht dat dit de boosdoener was, dus niet.
Als ik mn monitors er rechtstreeks op aansluit hoor ik het ook nog, maar wel minder.
Heb jij de boel wel geaard op 220V ?

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  21:57:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Ja, normaal gesproken heb ik alles geaard. Deze testopname is echter ongeaard met een ouderwetse driewegstekker ertussen.

Als jij aangeeft ook dit fenomeen te hebben dan vrees ik steeds meer dat dit "by design" is, maar dat het niet iedereen opvalt. Morgenmiddag weet ik meer....

Bewerkt door robbiedoes op 13/02/2014 21:59:48

Soneg
Advanced Member

1617 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  23:14:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Mijn stekkerblok is niet geaard ,en ik heb geen Enkel bijgeluid of brom op mn lijn uitgangen.
Helaas ben ik bang dat er een slechte voeding in je tyros zit.
Ontzettend balen voor je, hopelijk is het probleem snel opgelost .

Soryt

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 13/02/2014 :  23:56:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn T5 produceert dezelfde geluiden ook, maar dan moet ik de mixer ingang wel helemaal maximaal draaien. (knetterhard) Bij normale mixerinstellingen is het zo goed als niet waarneembaar en ik zit dan pal voor de speakers met een paar goede oortjes. Het bijft zaak om de main volume knop op de Tyros in te stellen tussen 75 en 95%.
Yamaha had wel iets meer zijn best mogen doen om de digitale ruis te elimineren.
Het is zéker geen aardlus of slechte voeding.... maar kwestie van ontkoppeling/afscherming.

Bewerkt door T-Rossie op 13/02/2014 23:58:15

Peter Lasaroms
New Member

38 berichten

Geplaatst - 14/02/2014 :  00:08:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit geluid herken ik ook, door 2x ultra Di. Te plaatsen Tussen uitgang T5 en de mixer te plaatsen is dit geluid sterk verminderd . Gr. Peter.

Bewerkt door Peter Lasaroms op 14/02/2014 00:09:43

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 14/02/2014 :  01:21:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Tjee...dit verwacht ik toch echt niet van een apparaat van €4000,- of hoger . Natuurlijk, in mijn opname is het extra versterkt. Die digitale bromgeluidjes en ruis hoor je ook praktisch niet. Maar die 9,5KHz toon hoor ik toch echt door de muziek heen. Je ziet die in het frequentiespectrum aantoonbaar overal bovenuit springen.

Dit is ook een heel nieuw verschijnsel, want de T3 en de T4 waren in alle opzichten muisstil. Deze 9,5KHz toon belemmert mij de mogelijkheid om goede studio opnames te maken.

@Peter: Wat bedoel je met 2 x ultra di. ???

@T-Rossie: Ik deel je mening, het lijkt mij ook een probleem met afscherming ergens binnen in de Tyros. Heb ik toch nog wat meegekregen van mijn HTS Elektrotechniek studie . Maar heb jij ook die 9,5KHz toon??

PieteMan
Average Member

449 berichten

Geplaatst - 14/02/2014 :  10:54:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ultra DI :

Apparaat om van ongebalanceerde signalen, gebalanceerde te maken en zodoende storingen te verhelpen.
Zijn er in vele modellen, passief, actief, losse module en rackversies.

Zie b.v.:
http://www.onlinediscowinkel.nl/inhoud/product_info&cPath=264_591_609&products_id=10216&zenid=ec4hlvb8l4dr90in4meuvck052

http://www.fingerstyleguitarplayers.com/nl/behringer_ultradi100.php

Groet
Piet eMan

Bewerkt door PieteMan op 14/02/2014 11:06:08

PieteMan
Average Member

449 berichten

Geplaatst - 14/02/2014 :  11:43:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij deze nog enkele info

Stereo 2 channel Ultra DI:
http://www.dv247.com/studio-equipment/behringer-ultra-di-di20-2-channel-di-splitter-box--4662

Rackversie 4 channel:
http://www.dv247.com/studio-equipment/behringer-ultra-di-pro-di4000-4-channel-active-di-box-level-converter--4668

Rackversie 8 channel:
http://www.dv247.com/studio-equipment/behringer-ultra-di-pro-di800-professional-mains-phantom-powered-8-channel-di-box--18477

Let op: actieve uitvoeringen met adapter, passieve uitvoeringen met batterij.

Groet
Piet eMan

Bewerkt door PieteMan op 14/02/2014 15:57:31

Yamahaman
Junior Member

70 berichten

Geplaatst - 14/02/2014 :  12:08:57  Toon profiel  Reageer met citaat
erzit nu nog wel een bromtoontje in, maar die fluittoon is weg, nadat ik de line kabels een cm of 20 van de power kabels laat lopen.

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 14/02/2014 :  12:52:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Op een geaard stopcontact had ik hetzelfde hoogfrequente geluid.
Zelfs met een verlengkabel naar een andere verdieping.
Toen ik beide Line-out-kabels er half uittrok was het weg. Aarde probleem dacht ik toen.

Daarna DI-box gebruikt met GND Lift (aarde uitschakelen) en het storende hoogfrequente geluid was weg.

Ik gebruik nu een niet-geaarde tafeldoos met een "transistorradiostekker" (mooi woord met 3 maal 3x woordwaarde ), met de line-out-kabels er normaal in en zonder DI-box. Nu is ie muisstil.

Vreemd dat het bij jou nog aanwezig blijft.

Groet,
Ruud
Pagina: van 11 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000