Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Multitrack
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Hanswiel
Senior Member

888 berichten

Geplaatst - 29/04/2014 :  09:49:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hanswiel  Reageer met citaat
Hoi,

Zo, ik heb weer even tijd voor de Tyros 5.
Nu kom ik in het audioscherm de kreet tegen "multitrack".

Wat kan je daarmee op audiogebied??

Met muzikale groet,
Hans

Muziek is vreugde,lang leve de vreugde
Musik macht freu(n)de(n)

Website:www.tognog-music.nl

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 29/04/2014 :  12:32:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt twee audiosporen (tracks) los van elkaar opnemen. Bijvoorbeeld het keyboard op spoor 1 en de microfoon voor zang op spoor 2.

Daarna kun je ze mixen tot een spoor en dat saven als .wav bestand.

Maarten
Ga naar bovenaan de pagina

Hanswiel
Senior Member

888 berichten

Geplaatst - 29/04/2014 :  14:43:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hanswiel  Reageer met citaat
Hoi Maarten,

Ik heb een aantal audio's op de HD van de Tyros 5 staan. Ik heb van een gekochte midi een wav gemaakt. Die song is dus compleet en ik hoef alleen nog maar in te zingen. Vroeger kon je dan op een bestaande opname gewoon inzingen en kreeg je een totaal-plaatje van orkest en zang. Moet ik nu eerst aangeven dat ik een multitrack wil maken voordat ik mee ga zingen?

Met muzikale groet,
Hans

Musik macht freu(n)de(n)

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 30/04/2014 :  13:11:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja.

Er zijn twee verschillende opnamemogelijkheden.

1) Je neemt zang en klank (van de T5) tegelijk op en neemt dat op in één stereo track.
- Voordeel: je kunt die stereo .wav van je Tyros 5 afhalen en op CD branden of er een MP3 van maken.
- Nadeel: je kunt de volumeverhouding tussen zang en klank niet meer aanpassen. Je moet het dus in een keer goed doen.

2) Je neem eerst klank (of zang) op op één van de twee multitracks. Daarna neem je zang (of klank) op op de andere van de twee multitracks.
- Voordeel: je kunt na beide opnames de volumeverhouding tussen de twee tracks veranderen (mixen) en fine tunen.
- Nadeel: je kunt niets met de multitrack in .aud formaat buiten de Tyros. Je zult eerst moeten "down mixen" naar stereo .wav, voordat je naar CD kan branden, of converteren naar MP3.

Hans, als je zang en klank (MIDI song) in één keer wilt opnemen, is het het handigst als je de MIDI song afspeelt op de MIDI Song Player. De Audio Recorder kan dan zowel de MIDI song klanken als de microfoon opnemen. Dit is dus opname mogelijkheid 1).

Als je de MIDI song als audio bestand hebt, zul je die als een track in de MultiTrack moeten zetten. Daarna kun je de microfoon opnemen op de tweede multitrack. Dit is dus de opname mogelijkheid 2).

In de handleiding staat nog meer informatie over de multitrack.

Maarten

Bewerkt door maartenb op 30/04/2014 13:13:15

Hanswiel
Senior Member

888 berichten

Geplaatst - 30/04/2014 :  14:35:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hanswiel  Reageer met citaat
Hoi Maarten,

Hartelijk dank voor de uitleg. Ik ga het uitproberen.

Met muzikale groet,
Hans

Musik macht freu(n)de(n)

Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000