Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Volume slaat op hol!
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 4

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 14/06/2014 :  18:26:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeanlb,
Het soms pieken van volumes heb ik ook wel eens gehad, maar dat leek te zitten in (oude) styles/registraties die vreemde velocity settingen of moeite had om bepaalde sounds te vinden. Ik verwijder dat soort spullen direct en daarmee lost het probleem zich vanzelf op
Ga naar bovenaan de pagina

jos wispenninck
Junior Member

63 berichten

Geplaatst - 14/06/2014 :  19:02:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi T-Rossie,

De wijziging gold inderdaad voor het gehele keyboard.
Sinds er gesuggereerd werd dat de sliders zeer gevoelig kunnen zijn heb ik de Assign potmeter / slider op OFF gezet en alle sliders met "arendsogen" geobserveerd. Tot nu toe geen wijzigingen gezien aan de slider-posities , ook niet op het display.
Heel eigenaardige zaak.
Grts,
Jos

TYROS 5 / MFC10 / Bose L1 Model 2 met Tonematch

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 15/06/2014 :  08:10:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ter info.
Ik heb Jos onderstaande gemaild om uit te voeren en te testen.

Indien de MFC10 aangesloten, kun je het beste alleen de T5 Midi In met de MFC10 Midi Out verbonden hebben, dus 1 kabel!
Ik kan van de foto niet goed beoordelen of je een volumepedaal FC7) hebt aangesloten.

Test het eens na de volgende handelingen:
- MFC10 midikabel(s) loskoppelen.
- Evt. volumepedaal FC7 maximaal intrappen.
- Voor zover aangesloten, ook de iPad loskoppelen.
- Volume-sliders in de middenpositie zetten. Assign slider maximaal indien je deze op keyboardvolume hebt gezet (staat nu op OFF, dus dan maakt de positie niet uit).
- Liefst alle registraties deleten (lege bank maken).

Zet nu OTS-Link aan, selecteer willekeurige Styles, speel met Style variaties A,B,C en D en luister of volumewijzigingen zich dan ook voordoen.
Ik denk dat je dat dan niet zult waarnemen.
Sluit vervolgens je randapparatuur 1 voor 1 aan en test na iedere stap.
Mocht het zich dan voordoen dan weet je dat het met je laatste stap te maken moet hebben.

Groet,
Ruud

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 15/06/2014 :  10:49:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een aanvulling die ik naar Jos heb gemaild:

Wat ook erg belangrijk is, is hoe je instellingen in de registratie staan, van waaruit je begint.
Ik heb 2 registratievoorbeelden toegevoegd, waarin ik jouw klanken, volumewaardes, Style etc heb nagebouwd, zoals ik het op de foto's kon zien staan.
Test.rgt klinkt veel zachter dan Test2.rgt, terwijl je exact dezelfde volumewaardes ziet staan in het display.
Enige veschil is de registratie van waaruit ik begonnen ben.

Groet,
Ruud

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 15/06/2014 :  21:12:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Opmerking: De Assign slider waarde is niet te zien op het display!
Je weet dus nooit of de waarde afwijkt van de slider-potmeter. In een registratie kun je een value 100 hebben opgeslagen en de potmeter kan op 10 staan.
Na het drukken van de registratie wordt de value 100 geschreven.
Maar dan : Eén kleine verstoring van de slider-value en de Assign waarde vliegt van 100 naar 10.

De twee registraties van Ruud lijken identiek en in eerste instantie lijkt het vreemd dat de volumes anders zijn. Als dan blijkt dat het verschil alleen de opgeslagen Assign-value is.... wordt het duidelijk/verklaarbaar

Correctie : Als de Assign op 'Keyboard-volume' is gezet is de waarde van die parameter zichtbaar bij Balance 2/2 en heet daar KBD. Druk hiervoor enkele malen op de Balance knop.

Bewerkt door T-Rossie op 15/06/2014 23:31:58

jos wispenninck
Junior Member

63 berichten

Geplaatst - 17/06/2014 :  16:22:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,
Aanvankelijk geloofde ik niet echt de theorie rond de sliders.
MAAR: ik ben er nu, zoals hierboven meermaals werd beweerd, in geslaagd het keyboardvolume van 127 te doen dalen naar 47 door een simpele (wel vrij harde) tik op mijn T5. Het was echter niet de assignslider die reageerde (die stond op OFF) maar wel de slider uiterst rechts (8) wanneer je display in Balance 2 staat en deze slider "8" dus actief is voor het bepalen van het Keyboardvolume.
Dit voorval bewijst dus dat de theorie rond de gevoeligheid van de sliders, afhankelijk van de instellingen bij het registreren / configureren van een melodie, wel degelijk zijn waarde heeft.
Anderzijds ben ik er nog niet uit hoe het komt dat, in mijn geval, het TOTALE VOLUME van mijn keyboard "beweegt". Volgens bovenstaand zouden er dus meerdere sliders (style, micro en KBDvolume) tegelijkertijd moeten gereageerd hebben op "iets".
Ik denk echter een oplossing gevonden te hebben.
De sliders zijn hyper gevoelig wanneer zij "verspreid" staan over het veld. Echter, wanneer je, alvorens je registratie te activeren, alle sliders op het maximum zet, dan blijkt er toch een vrij brede marge alvorens zij het volume gaan beïnvloeden en is een zelfs harde "tik" onvoldoende. Soms is het nodig de slider enkele milimeters naar beneden te halen alvorens er reactie komt. (Is afhankelijk vaan de originele waarden die door de registraties worden ingevoerd).
Ik weet niet of ik duidelijk ben in mijn uitleg. Het klinkt inderdaad allemaal vrij ingewikkeld. Ben ik niet duidelijk, dan hoor ik het wel.
Ik ga "mijn oplossing" nu testen en hou jullie op de hoogte. Mochten en nog anderen zich geroepen voelen, test effe mee en hou ons op de hoogte van jullie bevindingen.
Grts,
Jos

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 17/06/2014 :  16:51:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Gelukkig (b)lijkt nu mijn vermoeden bewaarheid te worden
Inderdaad Jos, op minimum- en maximumstand bestaat er een soort 'dode band' (deadband) te zijn voordat er reactie komt. (schatting ca. 5%)
Als die nou ook 's ingebouwd wordt over het hele bereik, zijn we van de problemen af.
Sliders zijn 'mechanische' componenten en dus gevoelig voor temperatuurwisselingen en bewegingen.
Jouw work-around ('oplossing') zal m.i. prima voldoen.

Roel

jos wispenninck
Junior Member

63 berichten

Geplaatst - 17/06/2014 :  18:57:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Laat het ons hopen, Roel.
Ik neem aan dat er geen mogelijkheid bestaat om ALLE sliders op OFF te zetten?
'k Hou jullie alleszins op de hoogte van de 'testresultaten'.
Grts,
Jos

jos wispenninck
Junior Member

63 berichten

Geplaatst - 21/06/2014 :  19:23:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,
Ben al enkele dagen aan het testen zoals hierboven beschreven. Tot nu toe geen enkel probleem meer gehad. Alles verliep vlekkeloos.
't Is uiteraard nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar als ik in de komende weken bevestiging krijg dat mijn "oplossing" blijkt te werken, dat denk ik dat we op één of andere manier eens dringend met Yamaha moeten gaan praten.
Maar, zoals gezegd, niet vooruit lopen op de zaken.
'k Hou jullie op de hoogte.
Grts,
Jos

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 23/06/2014 :  08:50:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt dat je ons op de hoogte houdt, Jos.

Maarten

Soneg
Advanced Member

1617 berichten

Geplaatst - 23/06/2014 :  13:07:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Ik sloeg de plank toch niet helemaal mis
Maar het is wel nodig dat Yamaha hier wat aan gaat doen, ik heb bijna een setje speakers "opgeblazen" via de 2e main out vanwege de stand van een Fader.
En je kan het niet altijd voorkomen als je aan het "editen" ben moet je nogal vaak van tabblad wisselen met de faders in de laatste stand.

Soryt

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers

jos wispenninck
Junior Member

63 berichten

Geplaatst - 29/06/2014 :  12:35:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik vrees inderdaad dat, hoe meer T5's er in omloop komen, hoe meer T5-liefhebbers met het probleem zullen worden geconfronteerd en dus hoe groter het risico van schade aan de versterkingsinstallatie zoals Soryt hierboven, of de "afgang" tijdens een optreden zoals ik zelf al twee keer heb mogen ervaren.
Ik ben blijven testen en heb tot nu toe geen probleem meer ondervonden, mits alle faders op het maximum staan uiteraard.
De "grote test" voor mij valt op 9 juli tijdens mijn eerstvolgend publieke optreden. Als ook die vlekkeloos verloopt (met alle faders op maximum) ben ik er wat mij betreft inderdaad voorstander van met Yamaha te gaan praten om het probleem aan te kaarten en naar een oplossing te vragen.
I 'll Keep you posted.
Grts,
Jos

jos wispenninck
Junior Member

63 berichten

Geplaatst - 16/07/2014 :  20:24:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,
Zoals beloofd hierbij de resultaten van mijn "grote test" vorige week woensdag.
Gestart met alle sliders op maximum - de assign slider op "off".
Opgetreden gedurende twee uur aan één stuk, ZONDER ENIG PROBLEEM. Mijn "oplossing" (alle sliders op maximum) werkt dus perfect. Anderzijds mag dit geen definitieve oplossing zijn. Die sliders staan daar wel degelijk om gebruikt te worden.
Ik heb ondertussen contact genomen met Oostendorp. Zij hebben het probleem al doorgegeven aan Yamaha en het heeft hun aandacht. Het is nu afwachten of Yamaha dit kan oplossen middels een firmware update. Wij rekenen erop dat Yamaha hier onmiddellijk werk van maakt en blijven dit op de voet volgen.
Grts,
Jos

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 17/07/2014 :  11:57:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,
Ik kan bevestigen dat Yamaha (ook R&D) is geinformeerd en dat men zeker van plan is om het op te lossen. Ik mocht zelfs mijn idee erover toelichten . Met een beetje geluk hoeft dat niet lang meer te duren.

jos wispenninck
Junior Member

63 berichten

Geplaatst - 17/07/2014 :  13:00:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Roel voor je tussenkomst.

Pagina: van 4 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000