Auteur |
Onderwerp |
h.garnier
Average Member
181 berichten |
Geplaatst - 01/08/2014 : 17:54:54
|
Ik heb hier even mee gestoeid ( heb er nog niet de tijd echt voor) maar ik snap er niks van. Nu vraag ik me af of hier een duidelijke handleiding voor is, of is het alleen weg gelegd voor de kenners? Wat ik zover begrijp dat ik een WAV file kan toe voegen? Dat is leuk maar een gewoon gitaar geluid als voorbeeld maken gaat dus niet? En ik krijg te maken in het bewerkingsmode met 8 elementen etc. etc. Ben dus benieuwd of hier een handleiding voor is. Bij de handleiding van expansion manager kom ik niet ver.
Groetjes Henk |
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 01/08/2014 : 20:28:50
|
Henk,
Ik denk dat het onderwerp te uitgebreid is om in een paar zinnen op het forum uit te leggen. Een uitgebreide handleiding zal niet makkelijk te vinden zijn. De handleiding van de Expansion Manager is heel summier.
Het komt erop neer dat je wel degelijk bijvoorbeeld je eigen gitaar als voice in de Tyros5 kunt zetten. De stappen komen op het volgende neer:
1. Maak van een aantal afzonderlijk gespeelde noten (van laag naar hoog) op je gitaar een audio-opname.
2. Hak met een audio programma de opname in losse wav-bestandjes (samples), elke noot een apart bestand.
3. Maak in de Expansion Manager een nieuwe normal voice aan.
4. Importeer de gemaakte wav-samples en plaats ze op de juiste plek in het toetsenbord.
5. Save alles en installeer de library met deze nieuwe voice in je Tyros.
Vervolgens kun je je eigen gitaar spelen op je Tyros.
Het mooie is, dat je niet alle noten van de gitaar hoeft op te nemen (te samplen), want de voice editor van de Expansion Manager vult de ontbrekende noten zelf aan.
Dit is een erg summiere uitleg. In de praktijk is het best bewerkelijk, maar het is zeker niet alleen weggelegd voor professionals.
Ik ga op internet wel even op zoek of er iets van een handleiding te vinden is.
Hopelijk heb ik je interesse een beetje gewekt.
Vr.gr.
Richard
|
Bewerkt door richard001 op 01/08/2014 20:31:03 |
|
|
h.garnier
Average Member
181 berichten |
Geplaatst - 01/08/2014 : 22:51:36
|
Hartelijk dank Richard, nu begin ik het te begrijpen. Ik snap je verhaal, en duidelijk uitgelegd hoe het te maken is. Ik heb het wat druk met optredes maar ik er zeker mee experementeren. Bedankt alvast weer voor de genomen moeite.
Gr Henk |
|
|
Ronny
Average Member
375 berichten |
Geplaatst - 07/08/2014 : 06:29:36
|
Ik ben voor het eerst ook eens wat aan het experimenteren met de nieuwe Expansion manager (vind het wel leuk). Heb dus één noot opgenomen met eigen stem en deze aan een toets gelinkt in de E M.Tot daar alles ok. Maar weet iemand hoe ik kan maken dat die stem blijft lopen zolang ik de toets ingedrukt hou (nu stopt hij natuurlijk op het einde van mijn opname) ?
Muzikale groet, Ronny |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 07/08/2014 : 10:37:12
|
@Ronny,
Als je wilt dat de noot oneindig aanhoudt, dan moet je in de oorspronkelijke sample(s) een herhaallus (loop) aanbrengen. De loop begint meestal na bijvoorbeeld een seconde omdat de meeste samples een aanzet hebben en die mag niet herhaald worden, want dat klinkt lelijk. De loop mag niet of nauwelijks hoorbaar zijn. De loop breng je aan met een loop editor, een programma dat daar speciaal voor gemaakt is. Je kunt alles zo instellen dat bijvoorbeeld een vibrato ook netjes herhaald wordt.
Verder is het noodzakelijk dat je meer dan één sample in een voice gebruikt, want anders wordt de klank onnatuurlijk. Zeker als een sample vibrato heeft, dan neemt de snelheid van de vibrato toe als de noot digitaal verhoogd wordt. Ik gebruik meestal 4 samples per octaaf, bv C, D#, F#, A, enz. De tussenliggende noten worden opgevuld door de YEM en de klankverandering is dan acceptabel.
Succes,
Gr, Richard
|
|
|
Ronny
Average Member
375 berichten |
Geplaatst - 07/08/2014 : 19:00:23
|
Bedankt Richard, Ik ga er mee aan de slag, heb hier een programma adobe audition waarmee ik die loop waarschijnlijk wel zal kunnen maken.
Ik experimenteer in elk geval verder.
Muzikale groet, Ronny
|
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 07/08/2014 : 19:20:24
|
Ronny, ik ben bang dat het met Audition niet lukt. Daar zit wel een loopfunctie in maar daarmee kun je geen herhaallus in een sample mee maken die je vervolgens in YEM kunt gebruiken.
Als je een Mac gebruikt is er een app "Loop editor" die het wel kan.
Voor Windows zou je even op zoek moeten gaan. Elders op het forum zijn al wel de nodige suggesties te vinden.
Gr. Richard
|
|
|
Ronny
Average Member
375 berichten |
Geplaatst - 07/08/2014 : 21:43:09
|
Zoals je zegt Richard, het gaat inderdaad niet met Audition.
Zit nu al een tijdje op het net te zoeken om een geschikt programaatje te vinden, maar geraak er nog niet uit.
Suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom.
Grt, Ronny
|
|
|
Aaad
Average Member
102 berichten |
Geplaatst - 07/08/2014 : 21:52:14
|
Een goed bruikbaar (gratis)programmaatje is Wavosaur dat ik onlangs heb gedownload. Hier zit een sampleloop mogelijkheid in. Er zit ook een demofilmpje bij.
Aad
|
|
|
Ronny
Average Member
375 berichten |
Geplaatst - 08/08/2014 : 14:43:54
|
Dank u wel Aad.
Heb intussen ook dat programmaatje gedownload en het lukt inderdaad om de sample met een loop af te spelen, maar ik vind het niet om hem met een loop op te slaan ?
Heb jij er meer ervaring in om dit te doen?
In mijn geval natuurlijk een heel groot probleem dat ik geen engels versta
Ronny |
|
|
Aaad
Average Member
102 berichten |
Geplaatst - 09/08/2014 : 00:06:20
|
Als de loopmarkers, dus loop begin en loop end in de sample staan en de loop heeft geen bijgeluiden dan kun je hem gewoon saven als wav bestand.
Aad |
|
|
Ronny
Average Member
375 berichten |
Geplaatst - 09/08/2014 : 05:58:02
|
Het lukt me nu inderdaad de sample te herhalen zoveel ik wil, maar hoor telkens bij het begin een storende minime onderbreking.
Misschien verwacht ik er wel teveel van
Ronny |
|
|
Aaad
Average Member
102 berichten |
Geplaatst - 09/08/2014 : 23:41:01
|
Die onderbreking is het niet goed op elkaar aansluiten van het begin en het eind van de loop. Kwestie van de begin of eind marker iets verschuiven tot het geluid geen hik meer geeft. De bedoeling is nl dat de opgaande (geluidsgolf)lijn van het eind overgaat in de opgaande lijn van het begin. Er zit ook een zerocrossing onder de options(menubalk) of ctrl+B, die moet ervoor zorgen dat loop-end naadloos aansluit op loop-begin. Probleem is dat ik die zerocrossing nog niet werkend heb gekregen, dus als het jou lukt hoor ik graag hoe.
Aad
|
|
|
Ronny
Average Member
375 berichten |
Geplaatst - 10/08/2014 : 21:32:16
|
Heb er intussen al heel wat tijd in gestoken om het goed te krijgen, maar ook mij lukt het niet om die zerocrossing in te schakelen.
Denk er aan het te proberen met een ander programma .
Ronny |
|
|
h.garnier
Average Member
181 berichten |
Geplaatst - 10/08/2014 : 22:03:07
|
In al deze reacties moet ik toch opmaken dat het helemaal niet aan mij ligt dat het niet te begrijpen valt. Ik denk dat deze software in expansion manager dan ook alleen voor de echte wiskids is weg gelegd. Jammer dat yamaha dit zo ingewikkeld heeft gemaakt. Je zou bijna zeggen, bewust ingewikkeld, zodat je nieuwe sounds gaat kopen. Erg jammer dat je je eigen gevoel en ideeen er niet op los kunt laten. Aldus mijn gevoel hierin. Voor diegene die hier wel in thuis zijn en ermee kunnen omgaan is dit geweldig natuurlijk, hun wens ik uiteraard veel succes en plezier ermee. Bedankt zover voor jullie reacties.
Muzikale groetjes
Henk |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 10/08/2014 : 22:23:47
|
Hallo Henk,
Denk nu niet dat er een makkelijke manier is om een goede voice te maken. Dat kost heel veel werk en geduld. Dat is ook de reden dat goede voices niet goedkoop zijn. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
Onderwerp |
|