Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Welke voetpedalen: FC-7 + FC-5, of MFC-10?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 12/09/2014 :  12:30:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medekeyboardbespelers,

Soms mis ik de mogelijkheid om het volume van een noot van de melodie te veranderen, nadat ik de toets al aangeslagen heb. Bijv. een blaasinstrument kan tijdens een lang aangehouden noot harder of zachter blazen. Ook strijkers kunnen tijdens een lange noot harder of zachter strijken.

Daarom ben ik aan het kijken naar een Expressionpedaal (zwelpedaal).

Wat is handiger?
  • Een los FC-7 expressiepedaal in combinatie met een los FC-5 klikpedaal (voor het veranderen van een registratie bijv.), of
  • Een MFC-10 waarin zowel een expressiepedaal, als tien klikpedalen zitten?

Gedachten die hierover door me heen gaan, zijn:
  • Kun je op de MFC-10 met tien klikknoppen, met je voet wel de juiste vinden? Klik je niet gemakkelijk op de verkeerde?
  • Ik zie demonstrateurs als Martin Harris, Peter Baartmans en Michel Voncken altijd op geen, of losse pedalen spelen, nooit op een MFC-10. Wat betekent dat?
  • Of zou ik moeten kijken in de richting van een breath controller, of een digitaal blaasinstrument zoals de WX-5?

Bedankt alvast voor jullie adviezen en ervaringen!

Maarten

Soneg
Advanced Member

1617 berichten

Geplaatst - 12/09/2014 :  12:53:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Maarten,

Al jaren gebruik ik de MFC10 , sinds de Tyros uitkwam.
En ik zou niet zonder willen/kunnen als je er eenmaal aan gewend bent en je de knoppen blindelings weet te vinden na verloop van tijd.
Ook het programeren van div instellingen is niet al te moeilijk en je kan zoveel presets opslaan als dat je wilt in je Midi instellingen.
Ook kan je voor het volumepedaal meerdere functies toewijzen en je kan er zelf weer een extra Fc 7 pedaal(en x4 ) aan toevoegen met weer
te programmeren functies.
Kijk anders is naar het tabblad MFC10 in je Tyros bij je Midi instellingen ,dan krijg je enig idee van de mogelijkheden.

Gr,
Arno / Soryt

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1616 berichten

Geplaatst - 12/09/2014 :  13:34:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
@Maarten,

Op mijn website een hele workshop over de MFC10

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio
Bezoek eens mijn website:
www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 16/09/2014 :  10:46:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie reacties en de workshop over de MFC10.

Kun je "op de tast" een bepaalde knop vinden? Of moet je naar beneden kijken om te zien dat je de juiste knop indrukt met je voet?

En kan je met je voet over de knoppen glijden en zo voelen dat je bijv. de derde van links te pakken hebt? Of is de MFC10 zo gevoelig dat je dan drie knoppen ingedrukt hebt?

Bedankt alvast,

Maarten
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000