Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Foutje in Expasion Manager
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Aaad
Average Member

101 berichten

Geplaatst - 28/09/2014 :  10:59:10  Toon profiel  Reageer met citaat
In de nieuwe expansion manager staat een tekentje op de plaats waar de centrale C moet zitten.
De centrale C is hier echter op C3 gezet met midinummer 60.
Volgens de midi pagina in Wikipedia is C4 de centrale C op midinummer 60. Betekent dit nu dat ik al mijn samples in de verkeerde oktaaf staan?

Aad

Aaad
Average Member

101 berichten

Geplaatst - 30/09/2014 :  00:34:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarschijnlijk heeft niemand dit als een probleem ondervonden, of er zijn weinig tyros gebruikers die zelf samplen aan de reacties te merken.
Ik ben nog eens in de boeken gedoken en naar blijkt, wordt in de tyros5 handleiding gesproken van (bij 61 toetsen) lopend van C1 t/m C6. In die context zou C3 als centrale C dus kloppen. Bij orgels wordt gesproken van octaaf 4, dus ging ik er maar vanuit dat Yamaha dat ook zou doen, niet dus.
Bij het samenstellen van samples moet ik dus uitgaan van toets C3 met midinummer 60. Ik heb alle daarvoor in aanmerking komende samples in de EM als C4 aangeduid maar wel op nummer 60 gezet en alle andere samples op ook een oktaaf hoger maar wel op het juiste midinummer.
Maar ik denk dat ze nu dus te hoog staan.
Wel een hoop werk om dat allemaal aan te passen, maar voortaan dus rekening mee houden.

Aad
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 30/09/2014 :  23:03:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Aad,

De toets met de stip in de YEM wordt aangeduid met midi-note C3 en midi-nummer 60.
Als ik daar een sample plaats dan wordt deze weergegeven door de C-toets die zich onder de linkerzijde van het Tyros-display bevindt.
Volgens de afbeelding op pagina 12 van de Tyros5 handleiding is dit inderdaad toets C3. Dus dat klopt allemaal.

Yamaha hanteert echter 2 verschillende aanduidingen.
Op pagina 20 (en volgende) van de Tyros5 Datalist wordt een onderscheid gemaakt tussen de MIDI-note en de Keyboard note. Daarin zit 1 octaaf verschil.
Dat is erg verwarrend en ik begrijp de logica niet.
Vermoedelijk geldt deze nummering alleen voor de drumkit samples.

Mijn ervaring tot nu toe is dat C3 met nummer 60 als 'centrale' C het prima doet.
Mocht je er toch een octaaf naast zitten dan kun je dat in de YEM simpel aanpassen zonder al je sampeltjes weer te moeten opschuiven en hernummeren want daar wordt je niet zo blij van.

Hopelijk kun je hier iets mee,

Vr. Groeten,

Richard
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000