Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Yem 2.2.0 is er
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 5

Aaad
Average Member

102 berichten

Geplaatst - 03/01/2015 :  00:57:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Zie mijn PS in de vorige post, ik had jouw reactie nog niet gezien

Aad
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 03/01/2015 :  10:12:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat had ik al begrepen Aad.
Fijn dat het tot zover gelukt is.

Gr. Richard

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 03/01/2015 :  11:01:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb nog niet veel met de YEM gedaan, maar je uitleg maakt me wel nieuwsgieriger. Thanks!

Maarten

Aaad
Average Member

102 berichten

Geplaatst - 03/01/2015 :  23:43:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de sf2 bestanden nu ook op het keyboard geprobeerd en ik moet zeggen, uit de kunst.
Beter dan wat ik zelf al met een omweg voor elkaar kreeg.
Orgels MET tremolo enzovoorts, te gek gewoon.
Dit is een schot in de roos.

Aad

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 03/01/2015 :  23:44:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Zie ook hier voor sound font (ook gratis)

Groeten, Wim

Bewerkt door tyro op 03/01/2015 23:45:51

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 04/01/2015 :  10:22:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, bedankt voor de tip.

En Aad, ik vermoedde al dat je het leuk zou vinden!

Gr. Richard

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 04/01/2015 :  11:04:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nog een aanvulling op mijn eerdere bericht.

Ik ben namelijk vergeten te vermelden dat je ook eenvoudig de presetvoices van de Tyros zelf kunt bewerken met de YEM.
Dat geldt niet voor de speciale voices zoals de Art1 en Art2 maar wel voor honderden andere.

Alle voices die te bewerken zijn staan in een lijst in de YEM.

De handigste manier om dit te doen is:

- Start de YEM

- Klik op + in My Packs en maak een nieuw Pack aan met Create Pack.

- Geef het Pack een naam door op > te klikken en vervolgens op Rename.
Noem het Pack bv Tyros5
Op het onderste deel van het scherm staat nu de naam Tyros5, met rechts daarnaast de + en > buttons.

- Klik op de + naast Tyros5 en kies Create Tyros5 Custom Normal Voice.
Er verschijnt nu een lijst met alle beschikbare voices, verdeeld in groepen.

- Kies een Voice uit deze lijst.
De voice verschijnt onderaan het scherm en kan nu worden bewerkt door erop te klikken.

Op deze manier kun je zelf een Pack samenstellen van bewerkte Tyros5 voices.

Van deze voices zijn in de editor geen oorspronkelijk samples zichtbaar. Dit gedeelte is grijs, dus op sample niveau zijn er geen editmogelijkheden.
Maar verder is alles bewerkbaar, zelfs per element.
Veel voices bestaan uit meer elementen. Je kunt daarvan bijvoorbeeld het onderlinge volume wijzigen, of de toonhoogte (om het effect van voetmaten of zwevingen te creëren).

Om tijdens het editen de klank te controleren is het noodzakelijk:

1 - dat de Tyros via USB (en natuurlijk de yamaha midi-driver) is aangesloten en ingeschakeld;
2 - dat de Tyros als device is ingesteld in de editor: klik in de editor op de button met het tandwieltje rechts bovenaan en kies voor zowel MIDI Input als Audio Output "Poort 1".

(De USB verbinding wordt NIET gebruikt voor het overzetten van de Packs, maar alleen voor het verzenden van MIDI-data. Overzetten van de Packs kan dus alleen via WiFi of een USB-stick)

Verder zou ik de handleiding van de YEM 220 bij de hand houden.

De handleiding blinkt niet uit door duidelijkheid, maar alles staat er wel in.
(als je weet hoe alles werkt, dan begrijp je de handleiding; als je (nog) niet weet hoe het werkt, begrijp je van de handleiding ook niet veel).

Met vriendelijke groeten,

Richard

laakies
Advanced Member

1616 berichten

Geplaatst - 04/01/2015 :  11:53:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
@Richard,

Thanks voor de uitvoerige beschrijvingen.

Ik kan nu eindelijk met de YEM doen, wat ik wou....

Maar het is verre van een gebruiksvriendelijke software!!

Ik denk dat het voor de gemiddelde thuisgebruiker adacadabra blijft die YEM, en al moeite hebben om er een Pack op te zetten laat staan het editten.

Yamaha heeft denk niet in de gaten dat vele Tyros bezitters ver boven de 55 jaar zijn en die niet opgegroeid zijn met de computer technologie die erg veel moeite hebben met de YEM (uitzonderingen daar gelaten)

Overigens is de T5 een geweldig apparaat zonder al deze YEM poespas dus niet getreurd, maar misschien wel bij het overstappen naar een nieuw model straks!

Tja handleidingen..... niet altijd een fijne bezigheid vooral als je de Engelse taal niet machtig bent, maar wel een MUST om het door te nemen.

Resume: Met deze nieuwe YEM ben ik tevreden, kan er nu mee wat ik wou....

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio-61
Bezoek eens mijn website:
www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 04/01/2015 :  12:30:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Toine,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben het helemaal met je eens.
Het gedoe met samples, loops en editors blijft een ingewikkelde materie, of je het nu op de computer, op je iPad of op je Tyros doet. Er is geen simpele oplossing.

Yamaha heeft met de YEM een indrukwekkend stuk gereedschap gecreëerd dat veel meer kan dan op het eerste gezicht lijkt, maar ze heeft de plank misgeslagen met de presentatie ervan.
De software had direct beschikbaar moeten zijn met het instrument, aangepast aan de moderne wensen, en met een handleiding die stap voor stap vertelt wat je moet doen, ook voor mensen voor wie deze materie nieuw is.
De software lijkt overgenomen van de allereerste editor van meer dan 10 jaar geleden!

Misschien leest Yamaha mee en verrassen de ontwikkelaars ons straks met een echte update.
Yamaha kan het helemaal goed maken als ze er ook meteen een style editor bij leveren!!

Je weet nooit.

Gr. Richard

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 04/01/2015 :  15:03:13  Toon profiel  Reageer met citaat
+1 voor de style editor!

Maarten

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 04/01/2015 :  15:05:03  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Richard,
dankjewel voor de uitvoerige zeer leerrijke uiteenzetting.
Tyros biedt voor elk wat wils, voor de muzikant tot de techneut.
En zoals Toine vermeld: het informaticagedeelte is niet gemakkelijk
voor iemand die er niet mee opgegroeid is, wel fascinerend en uitdagend.
VrGr
eddy

duin
Junior Member

54 berichten

Geplaatst - 05/01/2015 :  11:51:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,
Heb met belangstelling je verhaal gelezen over de software ,met de nieuwe soft ware is het mij eindelijk gelukt de PEMO sounds in de TYROS 5 te krijgen was makkelijk ga de rest van het door jou geschreven verhaal ook goed bestuderen .
Ik vind het top dat je dit gedaan heb kost toch weer een heleboel tijd hartelijke dank en nog een gezond en vrolijk speels. 2015
Hr.Gr.Henk Duin

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 05/01/2015 :  12:47:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk, bedankt voor je vriendelijke reactie.

Ik heb het vooral geschreven omdat er over het algemeen alleen maar negatief over de software werd geschreven terwijl er zoveel leuke dingen mee te doen zijn.

Als er vragen over de YEM zijn, stel ze gerust, dan zal ik proberen ze te beantwoorden.

Gr. Richard

Soneg
Advanced Member

1617 berichten

Geplaatst - 05/01/2015 :  15:12:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door richard001

Yamaha heeft met de YEM een indrukwekkend stuk gereedschap gecreëerd dat veel meer kan dan op het eerste gezicht lijkt, maar ze heeft de plank misgeslagen met de presentatie ervan.
De software had direct beschikbaar moeten zijn met het instrument, aangepast aan de moderne wensen, en met een handleiding die stap voor stap vertelt wat je moet doen, ook voor mensen voor wie deze materie nieuw is.
De software lijkt overgenomen van de allereerste editor van meer dan 10 jaar geleden!

Misschien leest Yamaha mee en verrassen de ontwikkelaars ons straks met een echte update.
Yamaha kan het helemaal goed maken als ze er ook meteen een style editor bij leveren!!
Je weet nooit.

/quote]

En dat bedoel ik nou Richard ,
Mischien is het mogelijk voor jou om een stappenplan te maken of wat we tegenwoordig met een modern woord "een Tutorial" noemen voor de huidige YEM ? (evt op You-Tube) ( of ik moet een keer bij je langs komen :-) )
Zelf ben ik zeer behoorlijk bedreven in het bedienen & gebruiken van div soorten software , maar behalve het laden van mn voice packs en het selecteren van welke samples ik wel of niet wil gebruiken verder ben ik niet gekomen met de YEM.
De voice editor heb ik niet aan de slag weten te krijgen ,krijg het niet voor elkaar om enig geluid te laden . . ?
Ik heb ondertussen de hoop opgegeven dat Yamaha nog met een "echt" nieuwe YEM komen alsook een editor voor de I-Pad .

Groet,
Arno / Soryt .

PS: Jammer aan de ene kant dat de T5 zo fantastisch klinkt en geen echte concurentie heeft , dan zou Yamaha wel meer voor zn klanten doen.

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 05/01/2015 :  16:16:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Arno,

Het probleem met deze, op zich enorm fascinerende materie is, dat het niet alleen om de YEM gaat maar ook om kennis over audiobewerking, samples, loops, enz.
De YEM is slechts een soort eindproduct waarin je alles op zijn plek zet en de laatste bewerkingen uitvoert, voordat je alles in de Tyros laadt.
Het is dan ook niet terecht om Yamaha of de YEM ”de schuld” te geven dat het allemaal niet lukt. Ook met een update of een nieuwe handleiding blijft het ingewikkeld.

De truc is om niet meteen alles te willen, maar simpel te beginnen en het op die manier langzaam maar zeker door te krijgen.
Ik wil best een poging wagen een handleiding te schrijven, maar dat is een vak apart en gaat wel de nodige tijd kosten.

Jij geeft aan dat je de voice editor nog niet aan de slag hebt weten te krijgen en dat je nog nooit enig geluid hebt kunnen laden.
Ook geef je aan dat je de hoop hebt opgegeven, maar dat moet je niet doen, want dat zou jammer zijn.

Ik denk dat je toch zou moet beginnen om iets te gaan doen met de editor, om te ontdekken dat je met de geluiden die in de Tyros5 zitten van alles kunt doen. Je kunt dan zonder risico allerlei setting veranderen en luisteren wat er met het geluid gebeurt. Als dat eenmaal lukt kun je van daaruit verder gaan en eventueel gerichte vragen stellen op het forum.

In een vorig bericht heb ik aangegeven hoe je een preset voice van de Tyros5 kunt laden.

Ik zou je willen vragen dat te gaan proberen en eventueel te laten weten waar je vastloopt.
Dat is de eenvoudigste manier om de editor te leren kennen, omdat je verder geen externe bestanden (samples of andere software) nodig hebt.

Het is wel belangrijk dat de Tyros tijdens het gebruik van de editor aanstaat en is aangeloten op de computer, want anders hoor je niks.

Ik hoop dat het gaat lukken.

Gr. Richard
Pagina: van 5 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000