Auteur |
Onderwerp |
|
Kees Wisse
New Member
26 berichten |
Geplaatst - 15/01/2016 : 14:14:45
|
Experimenteren met een drumkit gemaakt van Wav files, levert (nog) niet het gewenste resultaat op. Wat ik heb gedaan, is een opname gemaakt met Audacity van een Korg keyboard. Alleen 1 snaredrum en 1 stick, dus 2 klanken per stuk opnemen, en exporteren als wav file. Is een hoop werk voor een complete kit, maar wel boeiend.
Op zich gaat het prima, behalve het volume van de Wav ingelezen in de YEM. De originele drumkits hebben veel meer volume dan mijn Wav's. Als ik in Audacity het volume verhoog, worden ze wel (iets) harder, maar vervormen en ruisen daarna sterk.
Heeft iemand andere / betere ervaring, en/of andere technieken ?
Muzikale groet, Kees Wisse
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 15/01/2016 : 16:44:20
|
Kees,
Om een drumkit uit een keyboard te samplen kan ik je de volgende tips geven.
Om te beginnen gebruik je geen microfoon, maar kopieer je rechtstreeks vanuit een audio uitgang om ervoor te zorgen dat de klanken zoveel mogelijk in tact blijven. Dus rechtstreeks met een kabel de computer in (of een ander opname apparaat).
Zet te de recorder aan en maak van elke toets een sample door deze eenmaal aan te slaan. Wacht tot de klank volledig is verdwenen en sla dan de volgende toets aan. Het beste is om de toetsaanslag af te zetten zodat je het maximale volume opneemt.
Als de opname is geslaagd en het volume correct is, ga ja de losse samples per instrument (trom, bekken, enz) maken: Selecteer in het audio programma nauwkeurig elke sample en kopieer deze afzonderlijk als wav-file naar b.v. de harde schijf. Geef elke sample de naam van het betreffende instrument of het corresponderende toetsnummer. Open daarna de YEM en creëer een nieuwe drumkit. Vervolgens vul je de overeenkomstige toetsen in de YEM editor met de gemaakte samples. Bewerk zonodig volume, effecten e.d. en save alles.
Kopieer de nieuwe drumkit naar de Tyros.
Dit is in vogelvlucht de procedure.
Ik hoop dat je hiermee iets verder komt.
Laat eventueel weten waar je problemen ondervindt.
vr.gr. Richard
|
|
|
Kees Wisse
New Member
26 berichten |
Geplaatst - 15/01/2016 : 19:29:12
|
Richard, Bedankt voor je reactie. Uiteindelijk doe ik precies wat je omschrijft. Behalve dat ik als start slechts 2 samples heb. Opname volume is net 'voor in het rood'. In de YEM hoor ik bijna niks van de Wav file. Ook bij oversturing is het volume onvoldoende, wel ruis en vervorming. Inlezen van een standaard T5 drum voice is minstens 5x zo hard. Ik vraag mij dus af, welk opname programma moet ik hebben ? Het zou ook handig zijn te weten, hoeveel DB een sample moet zijn ?
Mvgr. Kees |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 16/01/2016 : 11:26:45
|
Kees,
Ik gebruik Logic Pro op een Mac maar ook met Audacity lukt het prima.
Om te beginnen moeten de samples in Audacity in orde zijn want in de YEM kun je dat niet goed maken. Dat is geen audio editor.
Als je de opgenomen samples in Audacity afspeelt zouden ze net zo moeten klinken als het origineel, zonder ruis of andere bijgeluiden. De (grootste) uitslag van de samples moet ergens tussen 0.5 en 1 liggen (1 = 0 dB). Als deze onder de 0.5 ligt dan is het ingangssignaal te zwak.
Je kunt ze eventueel normaliseren op bijvoorbeeld -3 dB.
In de drum kit van de YEM kunnen ze zachter klinken dan in Audacity maar dat is niet erg. Zet wel het volume in Wave Assign en in General om te beginnen op 100 en klik met de muis op het meest rechtse deel van de toetsen op het scherm, want dan klinkt de sample maximaal.
Met de volumeregelaars in Wave Assign en General kun je eventueel de onderlinge verhouding van de samples aanpassen en in Common - General het totaal volume.
Gr. Richard |
Bewerkt door richard001 op 16/01/2016 11:40:05 |
|
|
Kees Wisse
New Member
26 berichten |
Geplaatst - 29/02/2016 : 21:47:24
|
Ik ben inmiddels wat verder met van Wav files een drumkit te maken. Door de ruwe Wav te normaliseren, is het volume beheersbaar. Mijn grootste wens is het maken van goed klinkende Brushes. Na lang zoeken, heb ik een Wav gevonden van een aardige TapSwirl. Na opnemen in de YEM, echter mis ik de metaalachtige klank die wel hoorbaar is op de Computer. Het lijkt, dat de YEM een Wav Audiofile toch digitaliseerd. Daarmee gaan er hoorbare en/of subtiele details verloren. Deelt iemand deze veronderstelling ?
Muzikale groet, Kees Wisse
|
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|