Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Tweede klavier op Tyros 5 aansluiten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Tyros5frans
Average Member

138 berichten

Geplaatst - 23/03/2016 :  19:57:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Wie weet hoe ik een tweede klavier aan moet sluiten op een Tyros 5.
Heb een Tyros 3 gehad en daar had ik geen probleem om hem aan te sluiten en te registreren.
Maar ik kan met de gegevens van de Tyros 3 die ik van het Forum heb niet de Tyros 5 doen ,daar die anders is in het scherm.
Bij de Tyros 3 is het MidiB CH1 en zo verder, maar bij de Tyros 5 is dat Port1 CH1 enzoverder naar Port2 CH1 en zo verder.
Dit is anders, dus waar moet ik dan gaan veranderen zodat ik het onderste klavier kan gebruiken.
En hoe is de aansluiting aan de Tyros.
Met Vriendelijke Groeten.

Tyros5frans

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 24/03/2016 :  11:24:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans,

De Tyros5 heeft ook Midi B en als je daar je tweede keyboard op aansluit en op Channel 4 zet dan werkt alles zonder verdere midi-instelling.
Je tweede keyboard staat dan op Right3. Je kunt Right 3 gewoon Off zetten, dan speelt deze niet mee op het Tyros keyboard maar wel op het tweede keyboard.

vr. gr.

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Tyros5frans
Average Member

138 berichten

Geplaatst - 24/03/2016 :  20:19:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard001.

Ik weet niet wat voor tyros jij hebt maar in de tyros 5 wordt in function ,midi all parts ,recieve geen midiB aangegeven.
Dit is wel bij de tyros 3.
Dit is het probleem wat ik tegen kom daar ik niet weet welke ik moet pakken voor het tweede keyboard.
Wat ik ook doe op alle function plaatsen het blijft geen midiB aangeven.
Mijn firmeware is up to date 1.12
Dus daar ligt het niet aan.

M.V.G.
tyros5frans
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 24/03/2016 :  21:54:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans,

Op de pagina die jij noemt (TAB RECEIVE) staat bijna onderaan de pagina:

Port 1 (MIDI A / USB 1 / WLAN)
Port 2 (MIDI B / USB 2)

Als je je tweede keyboard met een Midi kabel verbindt met ingang Midi B van de Tyros dan is de standaard instelling zoals ik in mijn vorige bericht heb aangegeven.

Als je tweede keyboard staat ingesteld op channel 4 (waarschijnlijk de standaard instelling), dan zal van Port 2 het ledje onder 4 oplichten als je een toets indrukt.
Dan weet je dat de verbinding goed is.

Op het bovendeel van het scherm kun je zien dat Port 2 - Channel 4 standaard is toegewezen aan Right 3.
Je kunt zelf als je wilt iets anders kiezen.

Ik hoop dat je er zo uitkomt.

Vr.gr.

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

eddycafmeyer
Average Member

276 berichten

Geplaatst - 25/03/2016 :  10:54:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik werk al een tijdje met midi-keyboard aangesloten aan mijn Tyros verbonden met de Right 3.
Alles lukt (ook bvb PitchBend en effecten), behalve de harmony.
Iemand enig idee hoe ik dat wel kan bedienen? Of kan dat niet via midi?
(vraag gericht vooral aan Richard, maar anderen mogen natuurlijk ook helpen),
Muzikale groet,
Eddy
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 25/03/2016 :  12:37:24  Toon profiel  Reageer met citaat
@Eddy,

Er is een manier om harmony op het 2e keyboard te krijgen en dat is door de Receive Part in te stellen op "Keyboard" in plaats van bijvoorbeeld Right3.
Probleem is dat deze methode niets toevoegt want dan doet het 2e keyboard exact hetzelfde als het Tyros keyboard.

Voor zover ik de indeling van de Tyros5 een beetje begrijp bestaat het keyboard uit:

16 midi-kanalen die bereikbaar zijn via Port 1 (Midi A, USB 1 of Wifi)
Port 1 wordt standaard gebruikt voor de 16 midi-kanalen van een (externe) song

16 midi-kanalen die bereikbaar zijn via Port 2 (Midi B of USB 2)
Port 2 wordt standaard gebruikt voor 8 midi-kanalen van een style, voor Right1, 2, 3 en Left en nog een aantal extra kanalen.

Deze 32 midi-kanalen zijn alleen bestemd voor midi-signalen die via Port 1 of Port 2 binnenkomen en ze zijn vrij toe te wijzen
Je hebt meer dan 16 midi-kanalen nodig als je tegelijkertijd een song, een style en right 1,2,3 en Left wilt weergeven

Maar er zijn ook nog een aantal "onzichtbare" midi-kanalen (vermoedelijk ook 32) waarmee alle interne midi wordt weergegeven (Right1, 2 en 3, Left, Styles, Songs en M.Pads).
Bijvoorbeeld een song die je in de Tyros laadt maakt gebruik van deze interne kanalen en niet van de Port kanalen want als je in het scherm All Parts wijzigingen aanbrengt blijft de song ongewijzigd doorspelen.
Deze interne kanalen zijn niet vrij toe te wijzen. Ze zijn niet zichtbaar in de Midi instellingen.
In de Tab System van All Parts kun je eventueel wel de interne midi-kanalen van Song, Style, M.Pad, Right 1,2,3 en Left Aan of Uit zetten maar niet toewijzen.

De harmony functie werkt kennelijk alleen op deze interne, niet toe te wijzen midi-kanalen en niet op een kanaal dat via een Port binnenkomt.

Een hoop theorie om aan te geven dat harmony op het 2e keyboard vrijwel zeker niet kan, maar een beetje theorie helpt misschien wel om het woud van instellingen een beetje te doorgronden.


Vr.gr.

Richard

Bewerkt door richard001 op 25/03/2016 12:53:13
Ga naar bovenaan de pagina

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 25/03/2016 :  15:40:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans,

Zie ook hier.

Groet,
Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

eddycafmeyer
Average Member

276 berichten

Geplaatst - 26/03/2016 :  10:38:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Richard,
toch wel moeilijke materie!
Eddy
Ga naar bovenaan de pagina

Tyros5frans
Average Member

138 berichten

Geplaatst - 28/03/2016 :  21:17:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Is er niemand die een TYROS 5 heeft met een tweede keyboard er onder ( M-Audio ).
Die weet hoe dit moet, ik wil niemand voor de kop stoten maar met de gegevens die ik heb en krijg lukt het niet.
Krijg soms een vals geluid uit de boxen te horen ,bij een bepaalde aansluiting ,net of ik een on gestemde piano heb.
Ga ik gegevens veranderen in recieve ( port 2 ch1 keyboard naar port2 ch1 right 1) en ik doe de tyros uit dan ben ik alles weer kwijt.
Ook gaan er geen ledjes knipperen bij de aan slag van een toets in right 1 ,2 ,3 , left.
WIE O WIE WEET DIT.
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 28/03/2016 :  23:32:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Frans,
Zou je kunnen aangeven hoe je het tweede keyboard precies hebt aangesloten op de Tyros5?
Wat voor kabel gebruik je en in welke pluggen heb je deze gestoken?
Het zou kunnen dat daar het probleem zit.

Om de wijziginen in de midi-instellingen te bewaren moet je ze opslaan in het usergeheugen.

Vr.gr,
Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Tyros5frans
Average Member

138 berichten

Geplaatst - 29/03/2016 :  11:30:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard001

Ik heb het tweede keyboard (m-Audio) via een midi stekker aangesloten op de T5 op midi in B.
En dan een stroom stekker op het stopcontact.
Ga ik in Function naar Recieve en daar naar port2 ch1 veranderen (want hij staat op keyboard ) in left ,krijg ik geluid op het onderste toetsenbord.
Tot zover heb ik het al,maar doe ik de tyros5 uit,en kom dan terug ben ik alles weer kwijt.
Dit had ik bij de T3 niet,die kon ik uit zetten en weer aan doen en het bleef er ook in staan ook ging ik weer naar Function terug.

Doe ik mijn stroomstekker vervangen door een USB kabel dan krijg ik een vals geluid,dus met andere woorden ik moet nu als ik hem aan wil zetten of uit mijn T5 opbeuren.
Met alleen een Usb stekker gaan hij aan en uit via de T5 ,maar geen geluid ,en met samen een midi stekker in Midi B in dan vals geluid.
Ben hier Gisteren de heledag mee bezig geweest en kreeg na veel proberen en resetten geluid uit de onderste,maar bij uit alles weg.



tyros5frans
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 29/03/2016 :  12:44:33  Toon profiel  Reageer met citaat
We zijn al een stukje verder Frans.
We blijken in ieder geval hetzelfde keyboard te hebben want je hebt Midi B gevonden.

Een tweede keyboard sluit je in ieder geval niet aan met een USB kabel.
Die is bedoeld om een midi-verbinding met b.v. een computer te maken en niet met een midi-instrument.

Je sluit dus het tweede keyboard aan met een standaard midi-kabel.

In principe zou dat al voldoende moeten zijn om het keyboard te laten werken.
Als het tweede keyboard staat ingesteld op midi-kanaal 4 - uit, dan zou de Tyros het geluid moeten weergeven van Right 3, want dat is de standaardinstelling van de Tyros.

Mocht je toch nog niets horen dan kun je de volgende stappen proberen:

Open op de Tyros het scherm FUNCTION>MIDI>All Parts>Edit>RECEIVE
Onderaan dit scherm zie je 2 zwarte stroken met daarboven de getallen 1 t/m 16
De onderste strook hoort bij Midi B en de getallen staan voor de 16 midi kanalen van Midi B
Als je nu op het tweede keyboard een toets indrukt dan moet er een rode stip (ledje) oplichten onder één van de getallen in de onderste strook.
(Dus niet de ledjes van Right1, 2 of 3 op de Tyros)

Als dit onder nummer 4 is, dan zou je Right3 van de Tyros moeten horen.
Als er een rode stip oplicht onder een ander getal dan stuurt jouw tweede keyboard geen midi signaal uit op midi-kanaal 4 maar op een ander kanaal.
Als er helemaal geen rode stip zichtbaar is dan is de midi verbinding niet in orde (b.v verkeerde of defecte midi-kabel of het tweede keyboard is niet ingeschakeld).
Je kunt dan het tweede keyboard op kanaal 4 zetten of de midi-instelling op de Tyros aanpassen zodat alles met elkaar correspondeert.
Dat kan het beste in scherm FUNCTION>MIDI>All Parts>Edit>RECEIVE.

Verder geef je aan dat de midi-instellingen verloren gaan als je de Tyros uit en weer aanzet.
Dat is normaal want je moet de wijzigingen namelijk eerst opslaan in USER. (dat is de enige plek waar je ze kunt opslaan)
Ik zal uitleggen waarom:
De Tyros heeft 10 zogenaamde preset midi-instellingen (All parts, KBD & STYLE, Master KBD1 enz).
Deze instellingen zijn door Yamaha in de Tyros gezet voor diverse toepassingen.
Als je één van deze 10 instellingen selecteert en op EXIT klikt, dan zal de Tyros deze instelling in het systeem bewaren en na uit en aanzetten weer oproepen.
Je kunt deze presets NIET wijzigen. Je kunt in een preset (bv All Parts) wel instellingen veranderen en uitproberen, maar als je de Tyros uitzet keert alles weer terug in de standaardinstelling.
Als je instellingen in bijvoorbeeld All Parts wijzigt en je wilt dat deze instellingen terugkeren als je de Tyros uit en aanzet, dan moet je deze wijzigingen opslaan in een "eigen" preset met een zelfgekozen naam. Je kunt zelf 10 "eigen" presets maken en opslaan.
Als je een "eigen" preset kiest en op EXIT klikt, dan zal deze preset in het systeem van de Tyros bewaard blijven en weer opgeroepen worden als je de Tyros uit een aanzet.
Vergeet niet op EXIT te klikken als je een preset hebt geselecteerd.


Misschien moet je met deze informatie eerst even kijken hoe ver je komt.
Verder zou ik je aanraden nauwkeurig de handleiding van Ruud te lezen want daar staat alles in wat je moet weten om alles goed in te stellen.
Het is niet specifiek voor de Tyros5 maar de principes zijn precies hetzelfde.

Succes.

Vr.gr.
Richard

Ga naar bovenaan de pagina

ludo53
New Member

41 berichten

Geplaatst - 30/08/2019 :  09:22:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
bij mij werd een chromatic clavier ingebouwd en die is aangesloten op midi 2.
Hoe sluit ik een extra midi keyboard aan op midi 1 en hoe zet ik de instellingen ?
Kan iemand mij helpen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000