Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 MIDI signaal sturen bij openen registratie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

bertoost
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 13/04/2016 :  18:56:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen hier,

Ik ben bezig om mijn Tyros 4 geheel geautomatiseerd te laten communiceren met de OnSong app op de iPad. Dit werkt al 1 kant op, namelijk vanaf de iPad naar de Tyros. Ik verstuur dan een MSB, LSB en PC combinatie naar de Tyros en deze opent dan het betreffende nummer op het keyboard (mits ik in de juiste map zit etc.. beperking keyboard).

Nu wil ik het enkel nog de andere kant op hebben. Dus als ik op m'n keyboard een registratie open, dat hij dan ook een signaaltje uitstuurt welke ik dan weer kan opvangen met de iPad om de juiste tekst/chords te laden.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Dank alvast.

Groet, Bert

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 13/04/2016 :  22:58:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Bert,

De MSB, LSB en PC gegevens in een midi bestand vast leggen en opslaan bij de registratie.
Om deze gegevens op te slaan ga je als volgt te werk:
Open Songcreator
Ga naar tab 1-16
Vul de juiste MSB, LSB, PC in en sla deze bij de registratie op.

Wanneer je nu een registratie oproept zal de bij behorende bladmuziek getoond worden.
Deze methode pas ik toe met de app Songbook+



Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
HK Lucas Nano 300
Ga naar bovenaan de pagina

bertoost
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 14/04/2016 :  23:32:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim

Bedankt voor je uitleg. Dit had ik inderdaad ook al eens gevonden via het internet. Maar kreeg het niet aan de praat. Dat is me nu wel gelukt.
Echter nog een vraagje;
Is het ook mogelijk om onderscheid te maken in channel nummers?
Bv. ik heb een mapje met Engelse registraties en een mapje met Nederlandse registraties.
Vanaf de iPad had ik me er al bij neergelegd dat ik dan zelf wel in het goede mapje op het keyboard moet zitten. Maar andersom zou ik kunnen luisteren naar bv. channel 1 voor Nederlandse teksten en channel 2 voor Engelse teksten.
Of begrijp ik "channels" dan niet helemaal?

Hoor het graag. Dank alvast.
Ga naar bovenaan de pagina

bertoost
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 14/04/2016 :  23:49:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is me gelukt om bv. voor Nederlandse registraties channel 1 te gebruiken en Engelse registraties channel 2 te gebruiken. Ook ontvangt de iPad dit signaal nu en opent hij keurig bijbehorende nummer. Perfect dus!

Enige is nog wel dat hij het af en toe niet doet en af en toe wel. Hoe dat dat komt weet ik nog niet. Het lijkt erop dat als ik een registratie laad, dat hij dan niet altijd de SONG midi verstuurd. Als ik dan handmatig nog eens die SONG aan klik dan doet hij het wel, dus in de MIDI data zit het wel goed.

Nogmaals dank. Ben weer veel verder dan ik was :-)
Ga naar bovenaan de pagina

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 15/04/2016 :  23:04:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Bert,

Graag gedaan.
Wat betreft het af en toe wel of niet doen ligt volgens mij aan het volgende:

Het midi bestand met de juiste MSB, LSB en PC code is niet aan je registratie gekoppeld (lees bij je registratie opgeslagen).
Je bladmuziek bevat niet de juiste codes
Controleer bovenstaande eens, dan moet het in orde komen.

Succes ermee.

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
HK Lucas Nano 300
Ga naar bovenaan de pagina

bertoost
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 16/04/2016 :  08:53:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Wim,

Dat is het wel. Heb bij het vastleggen van een registratie expres het SONG vinkje aangezet, zodat deze opgeslagen blijft.

Ik denk dat de OnSong app die ik gebruik het probleem is.
Deze verstuurd de ingestelde MIDI command vaker dan 1x lijkt het. Bv. wanneer de focus weer terug komt op de app. Of als ik bv. weer van onder naar boven scroll zeg maar.
Dit heb ik reeds gemeld bij de app makers.

7 van de 10x werkt het nu perfect. Geniaal dat dit soort dingen dus kan met best wel verouderde techniek.

PS. ik gebruik deze MIDI adapter op de Tyros 4.
http://usa.yamaha.com/products/musical-instruments/keyboards/accessories/interfaces/md-bt01/
Super dingetje
Ga naar bovenaan de pagina

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 16/04/2016 :  23:50:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Bert,

Ik had gehoopt dat ik de oplossing voor je had, maar blijkbaar is het wat je zelf al vermoed, de software van je PDF lezer.

Een maand of vier geleden heb ik via een neef van mijn vrouw die in Amerika woont een draadloze midi interface op laten sturen, genaamd "Puck".
In Europa was op dat moment volgens mij nog geen draadloze midi interface te koop.
Hierbij de link van de website van de draadloze midi interface die ik momenteel mede bezit.

http://www.synthtopia.com/content/2013/09/09/puc-adds-wifi-to-your-vintage-midi-gear/

Al jaren gebruik ik een midi interface van iK Multimedia, geen draadloze dus.
De "Puck" die ik momenteel een paar maanden bezit werkt niet op mijn iPad, gezien mijn iPad een verouderde bluetooth (versie 2.0) gebruikt.
De latere iPads Air, gebruiken bluetooth versie 4.0
Gezien de "Puck" alleen met bluetooth versie 4.0 werkt moet ik eerst een nieuwe iPad aanschaffen om de "Puck" te kunnen gebruiken.
Ik heb het getest met een iPad Air en dat werkte perfect.
Toen ik daar achter kwam was het even balen, dat ik de "Puck" niet kon gebruiken met mijn iPad.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is welke iPad jij gebruikt met de YAMAHA midi interface
Is dat ook een iPad Air, of een ouder type?





Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
HK Lucas Nano 300
Ga naar bovenaan de pagina

bertoost
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 17/04/2016 :  11:47:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik de iPad Air.
Enige nadeel van de Yamaha adapter is dat je via de midimittr app moet connecten telkens als je het keyboard aanzet. Maar goed, dat is dus maar eenmalig als je hem aanzet en wilt gebruiken.
Werkt verder goed.
Ga naar bovenaan de pagina

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 17/04/2016 :  13:21:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Bert,

Bedankt voor je antwoord.
Wat betreft het nadeel waar je het over hebt, geld dat ook voor de "Puck", die moet je ook telkens connecten met de Puck+ app.
Het voordeel van de YAMAHA interface is dat hij twee midi aansluitingen/pluggen heeft.
Zodat Midi in en Midi uit gelijktijdig aangesloten zijn en te gebruiken.
Wanneer ik i.p.v. Midi in, Midi out wil, moet ik de Midi plug om pluggen in de Tyros.
Gezien de "Puck" maar één aansluiting heeft.
Ook zie ik dat de YAMAHA interface een stuk goedkoper is.
De "Puck" heeft inclusief opsturen, invoerrechten uit de U.S.A. zo'n € 138,- gekost!

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
HK Lucas Nano 300
Ga naar bovenaan de pagina

bertoost
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 17/04/2016 :  14:19:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ken de puck niet. Maar de Yamaha is inderdaad een stukje goedkoper.
Deze kan ook inderdaad gelijktijdig de in en out aan met de 2 connectoren. Ik heb deze plug gekocht bij Bax-Shop.nl voor 49 euro excl evt verzendkosten.
Ga naar bovenaan de pagina

RJMiddel
Junior Member

68 berichten

Geplaatst - 26/06/2016 :  15:15:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil ook graag vanuit mijn T4 de song in mijn onsong app selecteren maar zie geen mogelijkheid om de msb lsb settings te wijzigen in de Tyros.

Kent iemand misschien een linkje waar dit precies wordt uitgelegd?

groetjes Robert,

Tyros 4 Black Limited Edition
Ga naar bovenaan de pagina

bertoost
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 26/06/2016 :  15:39:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Robert,

Dit is heel specifiek natuurlijk, maar ik was wel van plan hier een Youtube TUT van te maken. Maar heb er de tijd nog niet voor gevonden.
Uiteindelijk is het niet heel moeilijk.

Waar je mee moet beginnen is het maken van een lege MIDI file. Dit kun je op de T4 zelf doen.

1. Ga naar "Digital recording"
2. Kies "Song creator"
3. Ga naar het tabje "1-16"
4. Druk 3x op "INS" onderaan (pijltje naar onderen bij schuifje 6"
5. Ga met de knoppen A B D en E naar de 1e Note regel
6. Verander Note in CTRL en laat deze op MSB staan
7. Verander de 2e Note regel in CTRL en zet deze op 32-0, dat is de LSB
8. Verander de 3e Note regel in Prog en laat deze gewoon op 1 staan
9. Klik op de I-knop rechts van het scherm om je MIDI op te slaan.

Nu heb je een MIDI file gemaakt die een MSB 0, LSB 0, Prog.Change 1 uitstuurt zodra deze wordt geladen. Koppel deze bv. aan je registratie en dat is stap 1.

Zorg er trouwens voor dat je MIDI setup goed is ingesteld. Ik heb dit alsvolgt gedaan;

1. Open Function menu
2. Kies voor MIDI (knop H rechts van het scherm)
3. Kies voorzover niet standaard voor "All parts" en save deze as bv. "iPadSetup" (zo heb ik hem genoemd).
4. Selecteer de nieuwe setup en klik op EDIT (pijltje naar beneden van schuifje 8)
5. Zet onder "Transmit" alles OFF behalve de SONG channels en geef aan op welke MIDI out connector je wilt gebruiken. Ik gebruik bv. channels 10, 11 en 12 voor uitgaande signalen. 10 = Engelse liedjes en 11 = Nederlands, 12 = overige (zoals kerst en/of sinterklaas etc.)
6. Kies onder "Receive" het kanaal waarop je ontvangt. Ik heb hier bv. MIDI B CH 1 voor gepakt. Part Keyboard en Note, CC, PC, PB en AT aangevinkt.
7. Vergeet niet op te slaan

Je keyboard is er nu klaar voor.
Mits je een MIDI connector aangesloten hebt uiteraard. Ik gebruik de bluetooth MIDI adapter van Yamaha zelf (de MD-BT01). Werkt echt fantastisch.

In ONSONG laat je dan het nummer luisteren naar je MSB, LSB en PC van de midi file die je gemaakt hebt en je laat ONSONG een MSB, LSB en PC sturen als je een liedje opent.
Dit laatste is wel het lastigste om rekening mee te houden.

Het keyboard ontvangt bv. MSB 0, LSB 0 en PC 1. Dit opent dan een registratie in de huidige map van je registraties. De registratie die op plekje 1 staat. Omdat de T4 alfabetisch gesorteerd is, heb ik daarom al mijn nummers voorzien van een cijferige prefix. Bv. "001 Sweet home alabama". Dit maakt dat dit nummer altijd op positie 1 blijft staan. En het komt nog eens overeen met de MSB/LSB settings.

Oja; tussen ONSONG en de T4 zit een index-verschil. Dit betekent dat de T4 een andere index start heeft dan ONSONG. Volgens mij dat daar een setting voor is in ONSONG maar ik heb me aangeleerd dat te snappen. Ik weet ook niet meer precies, maar volgens mij ide T4 1-index-based en ONSONG 0-index-based. Bv. MSB 0, LSB 0, PC 0 in ONSONG is MSB 0, LSB, PC 1 op de T4. De PC is overigens de 1e registratie button van je memory-bank. Dus knopje 1.

Pfiew.. wat een tekst. Hopelijk snap je er nog iets van :-).

Probeer hierin logisch na te denken en voor je zelf duidelijk te krijgen hoe het precies werkt.
Ik heb hier proberen te omschrijven wat je moet doen. Als je het eenmaal aan de praat hebt snap je het ook sneller en is de volgende koppeling maken een piece of koekje.
Ga naar bovenaan de pagina

RJMiddel
Junior Member

68 berichten

Geplaatst - 26/06/2016 :  15:49:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert

Bedankt voor je uitleg.
Ik heb ONSONG al aan de praat ivm de Tyros vanuit de Tyros gezien. Alle teksten die ik gebruik roepen gelijk de juiste registratie op dmv commando
Midi: 0.0:2 in de tekst op te nemen. Werkt echt perfect. Maar sinds kort gebruik ik ook midi files die geen tekst hebben en daarom wil ik de registratie kunnen kiezen en dat er dan vanuit de tyros een midi commando wordt gestuurd naar onsong.

Ik ga proberen je tekst na te lopen en dan testen of t werkt. Zou super zijn.
Nogmaals bedankt.

Helaas heb ik een ipad3 en daar kan ik volgens mij geen gebruik maken van die mooie wireless oplossing via Bluetooth.

groetjes Robert,

Tyros 4 Black Limited Edition

Bewerkt door RJMiddel op 26/06/2016 16:27:26
Ga naar bovenaan de pagina

bertoost
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 26/06/2016 :  16:00:11  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi Robert,

Ik moet ook daarvoor een MIDIMITTR app gebruiken om elke keer als ik wil de boel te connecten aan elkaar. Maar goed, dat is maar 1x per keer dat het keyboard aangaat. Dus met een optreden (zonder stroomuitval) is dat maar 1x.

Het klopt dat er een MIDI command in de tekst in ONSONG komt te staan. Ik doe dit alleen via de interface van de APP. Gewoon kiezen wat je wilt en hij zet dan wel de tags in de tekst van het nummer. Vind ik zelf wat prettiger.
Volgens mij doe ik dat via het editten van een nummer in de ONSONG app.

Succes!
Ga naar bovenaan de pagina

RJMiddel
Junior Member

68 berichten

Geplaatst - 26/06/2016 :  16:32:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert
Helaas krijg ik t nog niet aan de praat. Ik zie dat er vanuit de tyros signalen worden verstuurd maar in onaing gebeurd nog niets.
Ik heb een dummymidi file aangemaakt en die moet gaan corresponderen met registratie 1 nummer 1 in de Tyros.
In onsong geef ik het commando 0.1:0.
Mijn inziens zou ik dus in de dummy midi file dat ook zetten. Kloptdat?

groetjes Robert,

Tyros 4 Black Limited Edition
Ga naar bovenaan de pagina

bertoost
Starting Member

16 berichten

Geplaatst - 26/06/2016 :  17:21:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb even gekeken wat ik zelf doe bij registratie 1.
Goed om te weten is dat ik voor uitgaand (van T4 naar ONSONG) kanaal 10 voor Engelse nummers gebruik en kanaal 11 voor NL nummers.

Ik heb een midi file die stuurt MSB 0, LSB 0, PC 1.
Omdat de T4 1-index-based is, en ONSONG is 0-index-based, moet je ONSONG laten luisteren naar 000 ipv 001.

Dus;
- MIDI file stuurt: MSB 0, LSB 0, PC 1
- ONSONG receive: MSB 0, LSB 0, PC 0

Mijn registratie heet dan ook "000 Songtitle", want dat komt overeen met de ONSONG MIDI config. Zo blijft song 000 ook altijd song 000 op het keyboard.

Dezelfde ONSONG song stuurt signaal MSB 0, LSB 0, PC 0 op kanaal 1 (omdat het keyboard daar verder geen onderscheid in kan maken). De 000 komt overeen met de 1e registratie in de map waarin de T4 zich nu bevindt. Dit is helaas niet aan elkaar te koppelen.

Zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000