| Auteur |
Onderwerp  |
|
|
keyboard
Junior Member

72 berichten |
Geplaatst - 25/09/2006 : 12:42:19
|
hallo , iedereen heb een vraagje ik zou graag met een audiofille meespelen en stukken knippen kan er mij iemand goed uitleggen hoe dit moet ? 1, welk programma om wav bestand te maken ? 2, welk programma om audiobestand te rippen ?
3, hoe dan dat gebruiken in de tyros om zo mee te spelen met de
audio ? alvast bedankt rossie voor je uitleg maar wat ik bedoel is bv van een liedje van cd stukken eruit halen dat ik dan met mijn linkerhand ook kan meespelen en scampels maken . zoals op de workdvd deel 6 van van oostdorp weet je dat dan ook ?ik heb nu een wav bestand maar met welk programma kan ik er nu stukken uit halen en kan ik ook de zang der af halen ?
groeten , kitty |
Bewerkt door keyboard op 25/09/2006 21:06:58 |
|
|
T-Rossie
Moderator

3293 berichten |
Geplaatst - 25/09/2006 : 18:59:50
|
Kitty,
Meespelen met een WAV audio file is geen probleem.
Rippen = song van een bestaande CD/DVD halen en omzetten naar bijv. een WAV-file.
Zo zie je al dat jouw vragen 1 en 2 door één en hetzelfde programma gedaan kan worden. Het kan bijvoorbeeld met Windows-mediaplayer, Audiograbber, Cooledit, Wavelab, soundforge ..... noem maar op.
Als je een wav-file hebt, is die gewoon te importeren in de Tyros2 en afspeelbaar via de harddisk-recorder funktie.
Let op : Het is zeer belangrijk dat de stemming/toonhoogte precies klopt met de Tytos2. Tevens moet de tempo-instelling van de song overeenstemmen met de style van de Tyros2.... tenminste áls de inclusief style wilt spelen.
De 'betere' soundeditors (Wavelab, Cooledit en Soundforge) kunnen vrij eenvoudig toonhoogte (pitch) en tempo (onafhankelijk van toonhoogte) bijstellen. Enige ervaring is wel vereist 
|
 |
|
|
T-Rossie
Moderator

3293 berichten |
Geplaatst - 25/09/2006 : 23:02:56
|
Kitty,
Eerste advies : Geeft je vervolgvragen niet in jouw eerste bericht maar klik gewoon 'reageer op dit onderwerp', zodat het verhaal beter te volgen is.
Om wav-files te kunnen bewerken moet je een 'wave-editor' hebben. Zo'n programma wordt veelal gratis meegeleverd met een PC-geluidkaart of mogelijk ook met windows. Mijn favoriete editor is Soundforge, maar wavelab, cooledit kunnen ook vanalles.
Knippen/plakken/schuiven/rekken is zowieso geen probleem, maar om zang uit een opname te halen is een stuk moeilijker. De moeilijke term voor dit klusje is: 'Vocal eliminator' of 'voice-killer'.
Als je een goede (STEREO) opname hebt met niet al te veel galm en de zang in 'het midden' (even luid op het L-kanaal als R-kanaal) kun je mogelijk iets weghalen. Jouw WAV-file gaat daardoor een MONO file worden en zal een stuk slechter klinken..... (bijna 'middengolf'kwaliteit)
Het ligt eraan welke wave-editor je gaat gebruiken, maar ze hebben meestal wel een stukje gereedschap (=plugin) om de stem wat te reduceren.
Beter is : Een MIDI-file zien te krijgen van het nummer wat je zoekt. Dan hoef je slechts de midi-gegevens te bewerken en af te spelen op de Tyros2  Midi-editing is véél eenvoudiger dan audio-bewerken. Midi-sequencer (software) is goedkoop en je komt al snel terecht bij Cubase, Cubasis en Cakewalk.
Mogelijk wil je aangeven welk nummer je wil bewerken en wát je wilt veranderen ? |
Bewerkt door T-Rossie op 26/09/2006 11:47:57 |
 |
|
| |
Onderwerp  |
|
|
|